Bukefalos 28 år!

Socker och svärmödrar..

och så är det helt ok att känna. Men då får man sköta sitt barn själv, inte räkna med släktens stöd.

Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.
 
Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.
Låter jättetrevligt
 
Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.
Jo men exakt. Men då kommer ju dina släktingar inte att göra något annat än så antagligen? Så de behöver inga regler liksom. Vi ger inte våra några tex utan låter dem ha egna.
Mina är helt normala nu (som ovan) men när jag var liten var min mamma under tio år eller så fetthysterisk och undrans om det inte tillkom ett par extra kilo på mig från det. Frukost typ 2 dl lättmjölk med cornflakes och russin.
 
Jo men exakt. Men då kommer ju dina släktingar inte att göra något annat än så antagligen?
Mina är helt normala nu (som ovan) men när jag var liten var min mamma under tio år eller så fetthysterisk och undrans om det inte tillkom ett par extra kilo på mig från det. Frukost typ 2 dl lättmjölk med cornflakes och russin.

Absolut! Det är inte heller bra, jag är för att man äter ordentligt och bra och givetvis röd mjölk och så "äkta" som möjligt. Lättprodukter tror jag att barn blir hungrigare av om dom rör sig och leker.
Men det är klart, idag blir lek töntigt snabbt och det är nog inga barn idag som leker som vi gjorde.. :(
 
Absolut! Det är inte heller bra, jag är för att man äter ordentligt och bra och givetvis röd mjölk och så "äkta" som möjligt. Lättprodukter tror jag att barn blir hungrigare av om dom rör sig och leker.
Men det är klart, idag blir lek töntigt snabbt och det är nog inga barn idag som leker som vi gjorde.. :(
Nej känns som att modet driver på för att göra dem till små vuxna så snabbt som möjligt. Åter till tiden innan barndomen hade uppfunnits :(
 
Nej känns som att modet driver på för att göra dem till små vuxna så snabbt som möjligt. Åter till tiden innan barndomen hade uppfunnits :(

Verkligen! Herregud vi lekte häst och killarna fångade oss vildhästar, vi spelade puttekulor och att få leka i "bäcken" ( ett grönområde en bit ifrån mina föräldrar med en vadhög bäck samt massa roliga klättermöjligheter osv) var ju något av det bästa vi visste. Vi var bergsbestigare och allt möjligt.. vid typ 11-12 års ålder..

Idag är dom lika bra på att sminka sig som mig, har senaste underkläderna från VS och pratar mer om vem som blivit av med oskulden och ligger runt ( :banghead::banghead::arghh::cry:) än om när nästa discot ska vara...
 
Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg faktiskt. Vi pratar om en bit paj. Du menar att du inte åt någon sockrad mat, ingen saft, inte en bulle, inte en tårta eller liknande innan du var 10? Och det gav?

Vi pratar alltså om en bit paj, vi vet inte ens om den var sötad. Den kanske var gluten och laktosfri gjord på mandelmjöl och pofiber. Ändå drar alla liknelser till cocacola och smågodis.

Min son äter inte smågodis, inte pga sockret utan övriga ingredienser och ffa för att vi e rädda att han ska sätta en seg bit i halsen.
 
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Typ så där resonerade jag när jag bara hade ett barn :o nu är det två småbarn, heltidsjobb, hästar, husbygge m.m. och det handlar liksom lite mer om att få ihop vardagen och överleva så helt plötsligt håller jag inte så hårt på principerna och tycker inte det är hela världen om kidsen käkar nån glass eller chokladbit. De får emellertid bra mat varje dag och visst, jag blev lite irriterad när min mamma hade gett FEM glassar till min fyraåring när hon passade henne ett par timmar :cautious: men mina barn är friska, leker ute många timmar per dag och har absolut inte nån övervikt och mormor, farmor m.fl. passar dem inte särskilt ofta så det blir ändå inte så mycket godsaker. Däremot hade jag blivit skitirriterad om nån viskat något om att mamma får säga vad hon vill osv i barnens öron som det va i trådstarten. Extremt respektlöst! :crazy:
 
I denna tråden är det väl snarare vi som ger socker som får försvara oss?
Jag tror inte diskussionen leder nånstans, ni ser socker som nåt otroligt farligt som barnet ska skyddas emot. Jag ser det som en ickefråga, det är en ingrediens i mat liksom andra.

Det blir snarare en väldigt märklig diskussion om du ställer frågor och sen när du får svar inte tycker att diskussionen leder någonstans.

Jag har aldrig skrivit att jag anser socker vara otroligt farligt. Däremot otroligt onödigt till en ettåring som inte efterfrågar det.

Att (tillsatt vitt) socker skulle vara en "ingrediens i mat liksom andra" håller jag absolut inte med om, om man menar likställd andra. Men som jag skrev från allra första början är det inte heller sockret som är problemet i TS frågeställning.
 
Det blir snarare en väldigt märklig diskussion om du ställer frågor och sen när du får svar inte tycker att diskussionen leder någonstans.

Jag har aldrig skrivit att jag anser socker vara otroligt farligt. Däremot otroligt onödigt till en ettåring som inte efterfrågar det.

Att (tillsatt vitt) socker skulle vara en "ingrediens i mat liksom andra" håller jag absolut inte med om, om man menar likställd andra. Men som jag skrev från allra första början är det inte heller sockret som är problemet i TS frågeställning.
Där skulle jag säga att det sannolikt är en stor skillnad på om du lagat maten själv och om du köpt den färdig. För så mycket socker tror jag inte en privatperson häller i vanlig mat och jag tror inte att hembakade pajer och kakor (på mjöl, mjölk, bär, socker) äts lika ofta som smågodis och köpta kakor med transfetter och glukossirap.

(iofs kan väl kanske en pensionerad mormor/farmor gå overboard även på hembakat, de har ju tid.)
 
Min son äter inte smågodis, inte pga sockret utan övriga ingredienser och ffa för att vi e rädda att han ska sätta en seg bit i halsen.

Men det hade varit helt okej om andra gav honom smågodis? :confused:
Eller vad är logiken i ditt resonemang? Att det är du och ingen annan som bestämmer vad som är lämpligt att ge (alla) små barn? Borde det inte vara upp till föräldrarna till varje barn?
 
Jag tror inte diskussionen leder nånstans, ni ser socker som nåt otroligt farligt som barnet ska skyddas emot. Jag ser det som en ickefråga, det är en ingrediens i mat liksom andra.

Jag har aldrig sagt något om att det är otroligt farligt och inte uppfattat någon annan som så heller, det är du som försvarar ditt sockermatande med att det är ett livsmedel som andra, och lägger ditt ord om farlighet i min mun utan att jag skrivit så.
Personligen tycker jag det är galet att vid 1 års ålder (ännu tidigare? ) vänja ett så litet barn vi så mkt sötsmak, rätt som det är vill de inte ha något annat och så föds de upp på kakor o saft.
 
Socker är glukos oavsett ursprung. Du har en annan övertygelse så vi kommer inte komma överens.

Du skrev att kroppen inte känner skillnad vad gäller socker i bröstmjölk / godis o kaksocker.
Jag hävdar tvärtom.
Nu är detta inte en direkt forskningsrapport men förstår man inte att bröstmjölkens många olika sockermolekyler har annan funktion än just att bli till glukos så..... förstår jag att man är så positiv till att ge så små barn lättlösligt socker.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brostmjolken-ar-proppad-med-socker?
 
jag vill inte ha feta och sockerskadade barn som inte orkar gå i skolan eller träffa vänner för att dom är orkeslösa av ett skenande blodsocker.

:rofl:

Mina barn är utbildade spinkisar med bra betyg fastän de fick hemkokad saft, läsk, juice, nån kaka/bulle/paj/glass/godis/osv lite nu och då under uppväxten och de fick riktiga hembakade gräddtårtor när de fyllde år :grin:

Växte för övrigt själv upp utan några mysko restriktioner och jag har aldrig varit fet, sockerskadad, energi eller orkeslös.

Socker är inte farligt i rimliga mängder, tvärtom behöver kroppen det också. Sen att de flesta får i sig långt över vad som behövs är ju en helt annan sak och något man bör hålla lite span på både när det kommer till en själv och kidsen.
 
Men det hade varit helt okej om andra gav honom smågodis? :confused:
Eller vad är logiken i ditt resonemang? Att det är du och ingen annan som bestämmer vad som är lämpligt att ge (alla) små barn? Borde det inte vara upp till föräldrarna till varje barn?

Jag har valt att inte ge honom det, jag säger däremot inte till nåt att de inte får ge. Jag litar på släkten och på att de inte utsätter vårt barn för fara, då hade de inte fått passa honom i första början.

Jag ger barnet vatten till måltider, farmor mjölk. I dont give a shit.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 734
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 478
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 693
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp