Bukefalos 28 år!

Socker och svärmödrar..

Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.

Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.

Tja så tänker du.... Själv tycker jag att ditt synsätt är fanatiskt-för att kontra med ett ord på samma nivå som det du använder när du tycker att allt utom det du själv väljer är "horribelt"

Alltså i min värld är det horribelt att misshandla sina barn, att inte ge dem kärlek och omsorg etc, men inte tusan är det horribelt att ge treåringen lite lördagsgodis... Att föräldrar väljer olika och att man gör det för att man faktiskt är övertygad om att man gör det bästa för sitt barn och att vissa är övertygade om att noll tolerans för socker är det bästa-javisst- men horribelt är det knappast med en bit sockerkaka...
 
Jag har aldrig sagt något om att det är otroligt farligt och inte uppfattat någon annan som så heller, det är du som försvarar ditt sockermatande med att det är ett livsmedel som andra, och lägger ditt ord om farlighet i min mun utan att jag skrivit så.
Personligen tycker jag det är galet att vid 1 års ålder (ännu tidigare? ) vänja ett så litet barn vi så mkt sötsmak, rätt som det är vill de inte ha något annat och så föds de upp på kakor o saft.

Känner du någon vuxen som växt upp på kakor och saft och endast äter det nu?

Din åsikt skiner rätt väl igenom när du säger att jag "sockermatar" mitt barn.
 
Du skrev att kroppen inte känner skillnad vad gäller socker i bröstmjölk / godis o kaksocker.
Jag hävdar tvärtom.
Nu är detta inte en direkt forskningsrapport men förstår man inte att bröstmjölkens många olika sockermolekyler har annan funktion än just att bli till glukos så..... förstår jag att man är så positiv till att ge så små barn lättlösligt socker.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brostmjolken-ar-proppad-med-socker?

Jag kommer inte börja dela artiklar om socker.
Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Artikeln du delar säger att bröstmjölk innehåller massa sockerarter som göra goda grejer, den säger inte att annat socker är skadligt?
 
Det blir snarare en väldigt märklig diskussion om du ställer frågor och sen när du får svar inte tycker att diskussionen leder någonstans.

Jag har aldrig skrivit att jag anser socker vara otroligt farligt. Däremot otroligt onödigt till en ettåring som inte efterfrågar det.

Att (tillsatt vitt) socker skulle vara en "ingrediens i mat liksom andra" håller jag absolut inte med om, om man menar likställd andra. Men som jag skrev från allra första början är det inte heller sockret som är problemet i TS frågeställning.

Jag tycker som sagt inte heller att sockerfrågan är intressant att diskutera. Min inställning är att det om man har så massa regler runt sitt barn baserat på vad man känner får man sköta sitt barn själv, det är inte rimligt att bli så arg över en pajbit.
 
Mina barn fick inget onödigt socker förrän de blev medvetna om vad lördagsgodis osv var, av samma anledning gick vi aldrig på McD etc. De är ju tvillingar så det var lätt att hålla samma regler. Om jag fått ett tredje barn så hade det definitivt haft mer avslappnade regler.

Men jag tror inte på totalförbud. Jag har en kompis vars barn är väldigt strikt hållen. Aldrig godis, chips, kakor, glass. Det är på den nivån att barnet måste välja mellan glass eller strössel, aldrig båda samtidigt för då blir det för mycket socker.
Detta barnet, nu nio år gammalt, vräker i sig när mamman inte är närvarande. Har verkligen inget koncept alls om hur mycket är lagom, när sött kan ätas osv. Plus att det orsakar vissa sociala problem när andra barn äter glass, födelsedagstårta, lördagsgodis...
 
Vi pratar alltså om en bit paj, vi vet inte ens om den var sötad. Den kanske var gluten och laktosfri gjord på mandelmjöl och pofiber. Ändå drar alla liknelser till cocacola och smågodis.

Jag skrev att den var jättesöt, varför inte bara utgå ifrån vad jag skriver?
Inte för att det nu spelar någon roll för min frågeställning men det verkar ju uppenbarligen göra det för den här sidodiskussionen så här har ni, pajen innehöll bl a

5 dl vetemjöl
0,5 dl vanligt socker
2 dl florsocker
1-2 rullar apelsinmarmelad
Och skivade jordgubbar över hela

;)
 
Jag har aldrig sagt något om att det är otroligt farligt och inte uppfattat någon annan som så heller, det är du som försvarar ditt sockermatande med att det är ett livsmedel som andra, och lägger ditt ord om farlighet i min mun utan att jag skrivit så.
Personligen tycker jag det är galet att vid 1 års ålder (ännu tidigare? ) vänja ett så litet barn vi så mkt sötsmak, rätt som det är vill de inte ha något annat och så föds de upp på kakor o saft.
Nej där håller jag inte med alls. I en del av det du säger. Vi vande inte heller vår ettåring vid sötsaker säger jag först, men hembakad tårta med bär och grädde fick han på ettårsdagen och därefter fick han också bulle osv om alla andra fick.

Däremot kan jag omöjligen se biten "rätt som det är vill de inte ha något annat och så föds de upp på kakor och saft" det är rimligen ett beslut föräldrarna tagit i så fall. Ett beslut om att föda upp barnet på kakor och saft.
 
Känner du någon vuxen som växt upp på kakor och saft och endast äter det nu?

Din åsikt skiner rätt väl igenom när du säger att jag "sockermatar" mitt barn.
Jo jag har faktiskt känt två. Men den ena har börjat äta riktigt nu. Men detta kan rimligen inte vara orsakat av att de fick tårta på ettårsdagen och lördagsgodis. Det måste ju handla om något annat.

(Den jag kände på gymnasiet, hennes mamma var väldigt lydig.)
 
Jag fick aldrig något sött (förutom frukt) när jag var liten, inte min bror heller, föräldrarna var vegetarianer med drag av Dr Spoock o antroposofer.
En dag hittade de godis i bror mins jackficka, till middag serverades han då en tallrik full med godis medans vi andra fick mat.
Än idag äter jag inte godis, annat än mörk choklad o salta nötter, min son är lika dan, han fick aldrig lördagsgodis, dock fick han handla vad han ville för sin månadspeng. Hans barn köper inte heller godis för sin månadspeng o godis förekommer inte hemma.
 
Jag fick aldrig något sött (förutom frukt) när jag var liten, inte min bror heller, föräldrarna var vegetarianer med drag av Dr Spoock o antroposofer.
En dag hittade de godis i bror mins jackficka, till middag serverades han då en tallrik full med godis medans vi andra fick mat.
Än idag äter jag inte godis, annat än mörk choklad o salta nötter, min son är lika dan, han fick aldrig lördagsgodis, dock fick han handla vad han ville för sin månadspeng. Hans barn köper inte heller godis för sin månadspeng o godis förekommer inte hemma.
Helt ärligt, det straffet låter inte så himla snällt. (De verkar ha likställt godisätande med att slå ett annat barn med flit eller medvetet förstöra mammas favoritvas.)

Jag tycker jag fick helt normala mängder kakor och godis av mamma. Lördagsgodis, efterrätt vissa dagar och så brukade vi äta paj från konditoriet på lördageftermiddagar. Läsk ibland (typ om hon drack vin den lördagen). Däremot hade hon ju knasiga issues när det gällde fettskräck och mat, men det tror jag 50% av befolkningen hade på slutet av 80-talet.

Jag fick för mycket kakor och sådant av farmor på landet. Frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika, middag (och så plockade de vuxna fram godis och ost när barnen lagt sig på landet). Minns att jag tyckte jag blev övermätt, men minns inte om det alltid var kakor. Minns att man inte fick ta så många man ville, någonsin, man fick nog en (vilket ju var helt rätt!).

Faktum är att jag älskade kakor och saft men jag fick det inte ändå varje dag hemma. Och jag lever då inte på kakor och saft som vuxen och åt det inte i övermått som student.
 
Senast ändrad:
Helt ärligt, det straffet låter inte så himla snällt.

Jag tycker jag fick helt normala mängder kakor och godis av mamma. Lördagsgodis, efterrätt vissa dagar och så brukade vi äta paj från konditoriet på lördageftermiddagar. Läsk ibland (typ om hon drack vin den lördagen). Däremot hade hon ju knasiga issues när det gällde fettskräck och mat, men det tror jag 50% av befolkningen hade på slutet av 80-talet.

Jag fick för mycket kakor och sådant av farmor på landet. Frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika, middag (och så plockade de vuxna fram godis och ost när barnen lagt sig på landet). Minns att jag tyckte jag blev övermätt, men minns inte om det alltid var kakor. Minns att man inte fick ta så många man ville, någonsin, man fick nog en (vilket ju var helt rätt!).
Straffet var vidrigt, precis som de flesta straffen vi utsattes för. Vissa människor skall inte ha barn.

Jan Myrberg har beskrivit det väldigt bra, föräldrar som engagerar sig i världens barn men skiter i sina egna. Han landade på JFKs flygplats o fick gå till NY som tioåring, föräldrarna hade glömt att han skulle komma.
 
Straffet var vidrigt, precis som de flesta straffen vi utsattes för. Vissa människor skall inte ha barn.

Jan Myrberg har beskrivit det väldigt bra, föräldrar som engagerar sig i världens barn men skiter i sina egna. Han landade på JFKs flygplats o fick gå till NY som tioåring, föräldrarna hade glömt att han skulle komma.
Ojoj, ledsen.
 
Svarar på ursprungsinlägget och i TS situation hade jag blivit sur på svärmor. Jag är själv av åsikten att det är onödigt att vänja (mina) barn vid sötsaker för tidigt och att det kommer tillfällen framöver i deras liv när de kommer att vilja äta desto mer av den varan. När vi lämnade bort dottern till släktingar när hon var mindre hade vi väldigt få förhållningsregler, bortsett från att vi inte ville att hon skulle äta godsaker. Det dröjde tills hon fyllde 2 år innan hon började bli intresserad, innan dess kunde hon lika gärna äta frukt eller smörgås när vi andra fikade.

Mina svärföräldrar har varit med på tåget eftersom egna deras föräldrar matade barnbarnen med sötsaker när de vände ryggen till mot deras vilja. Den enda som inte varit överens med oss har varit min mamma och hon hade nog gärna stuckit till dottern både det ena och det andra betydligt tidigare, men hon har ändå respekterat oss. Hade min svärmor betett sig som TS hade det varit dålig stämning ett tag framöver av den anledningen att det riskerar få upp barnets intresse med efterföljande sockersug. Äter jag själv sött en dag vill jag ha det imorgon igen och dagen efter det... Ingenting som jag önskar min 1-åring och som jag vill att omgivningen ska respektera.
 
Jag fick aldrig något sött (förutom frukt) när jag var liten, inte min bror heller, föräldrarna var vegetarianer med drag av Dr Spoock o antroposofer.
En dag hittade de godis i bror mins jackficka, till middag serverades han då en tallrik full med godis medans vi andra fick mat.
Än idag äter jag inte godis, annat än mörk choklad o salta nötter, min son är lika dan, han fick aldrig lördagsgodis, dock fick han handla vad han ville för sin månadspeng. Hans barn köper inte heller godis för sin månadspeng o godis förekommer inte hemma.

och vad säger det.. är ni lyckligare, friskare eller mer framgångsrika? eller vad ska vi dra för slutsatser menar du?
 
kroppen hanterar olika sockerarter likadant. det säger artikeln inte emot. artikeln säger att socker har positiva effekter, rakt emot det du hävdar.

Nej igen, det gör kroppen inte, olika molekyler behandlas olika, ja, bröstmjölkssocker har positiva effekter på ett spädbarn:idea:, bäst att skriva ut det igen för du skriver ju- sockerglad som du är- att socker har positiva effekter ( jag pratar där såklart om godissocker), och de är väl ändå få.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 725
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 478
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 692
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp