Bukefalos 28 år!

Socker och svärmödrar..

Det låter jättekonstigt att far -morföräldrar ska ha rätt att bestämma kosten bara för att.
Jag tycker TS är väldigt vettig som vill ge sitt barn sockerfri kost, just kak o godis socker är det ju ingen nytta med och förstår inte er i tråden som mer eller mindre förespråkar en kaka där och lite paj här. Galet. Finns massor av goda bra alternativ bara man som förälder lär sig tänka om.

Finns det fortfarande dagis som ger saft och bullar, är det så illa?

Det finns inget skadligt med en bit hemmagjord kaka. Att bli så upprörd över lite mjöl, socker och bär är ett otroligt ilandsproblem tycker jag. Att sockerhysterin gått så långt att man ska bråka med morföräldrar är helt orimligt för mig.
 
Det finns inget skadligt med en bit hemmagjord kaka. Att bli så upprörd över lite mjöl, socker och bär är ett otroligt ilandsproblem tycker jag. Att sockerhysterin gått så långt att man ska bråka med morföräldrar är helt orimligt för mig.

Det upprörande är mest att barnet just fyllt-bara- 1 !!! år. Och matas med lite frukt och till det mkt socker och vitt mjöl( likställs), 6 skedar- undrar hur många sockerbitar det blir sådär rakt ner utan nån nytta? 1 år och lite vikt, hur mkt paj blir det på en vuxens vikt?. Helt i onödan.
Jag förstår faktiskt inte end hur TS kan tillåta att barnet matas med vaniljvisp?

Jag förstår inte morföräldrar som inte förstår att de ska rätta sig efter föräldrarna.
 
Var ingen aning om mängd, barneet kanske fick i sig några gram eller ett halvt kg på de 6 skedarna. matskedar eller teskedar liksom. vi vet inte ens hur kakan var bakad.

det är tramsigt att bli så upprörd över lite kaka. det vidhåller jag.
Ingen pratar om att växa upp på endast socker, däremot är socker inte negativt för tillväxten?
Och nej, kroppen fattar inte skillnad på olika sockermolekyler. Har du sån forskning så rekommenderar jag att du släpper den för den kommer göra dig famous.
 
Jag tillhör dem som tycker att det är obegripligt att trycka i en ettåring söt paj. Men jag tycker inte heller det är det som är problemet.

Problemet är ju att farmor till sonen och mycket väl medveten om att mamma hör säger "mamma får säga vad hon vill men farmor gör som hon vill ändå.". Vad vill man då ha för relation? Alldeles oavsett om det gäller barnvaktande eller något helt annat.

Om farmor vore en vuxen människa skulle hon ju acceptera där och då och sen vid ett annat tillfälle ta upp med TS hur hon ser på saken och hur hon ser på sitt barnvaktande kontra TS "regler" för sin son om det är ett problem. Alldeles oavsett vem som har "rätt" om sockermolekylernas uppbyggnad eller gud vet vad.
 
Och nej, kroppen fattar inte skillnad på olika sockermolekyler. Har du sån forskning så rekommenderar jag att du släpper den för den kommer göra dig famous.

Det är klart att kroppen gör , kroppen bryter ner olika sockermolekyler på olika sätt, dessutom antas det att bröstmjölkens socker har andra funktioner som definitivt inte rörsocker har.
 
Jag tillhör dem som tycker att det är obegripligt att trycka i en ettåring söt paj. Men jag tycker inte heller det är det som är problemet.

Problemet är ju att farmor till sonen och mycket väl medveten om att mamma hör säger "mamma får säga vad hon vill men farmor gör som hon vill ändå.". Vad vill man då ha för relation? Alldeles oavsett om det gäller barnvaktande eller något helt annat.

Om farmor vore en vuxen människa skulle hon ju acceptera där och då och sen vid ett annat tillfälle ta upp med TS hur hon ser på saken och hur hon ser på sitt barnvaktande kontra TS "regler" för sin son om det är ett problem. Alldeles oavsett vem som har "rätt" om sockermolekylernas uppbyggnad eller gud vet vad.

Men de var hos farmor, känns det inte märkligt att besöka någon och säga åt den vad den får bjuda på? Och be om passning men endast enligt ett reglemente.

Jag tycker det är obegripligt att några skedar paj skapar en sån upprördhet. Det är kaka, inte knark.
 
Men de var hos farmor, känns det inte märkligt att besöka någon och säga åt den vad den får bjuda på? Och be om passning men endast enligt ett reglemente.

Jag tycker det är obegripligt att några skedar paj skapar en sån upprördhet. Det är kaka, inte knark.

Det var INTE hemma hos farmor, var har du fått det ifrån?
Jag tycker inte är ett dugg märkligt att som förälder bestämma vad ens bebis får äta och inte. På sonens 1-årskalas kom ett barn på 1,5 år vars föräldrar inte vill att hen äter "sockerfika" alls, inget konstigt med det. Jag såg till att det fanns andra alternativ för jag tycker det är trevligt om alla gäster kan äta nåt. Tanken att jag mot föräldrarnas vilja skulle ha smygit till barnet av sonens födelsedagstårta är ju bara absurd, och sjukt respektlös.

Hade det varit okej om farmor "brutit" mot andra av LVM:s rekommendationer när det gäller mat till små barn också? Eller är det just sockret som är en helig ko?
 
Vad tycker du? för mig är sockret ingen helig ko. Det är mat som allt annat.
På sonens 1års kalas serverade jag laktos och glutenfria alternativ. Mao det folk var allergiska emot. Men jag undvek inte socker precis som jag inte undvek grönsaker eller fisk för att nån inte tycker om det.

Jag kanske uppfattade fel, var ni hos er och du bjöd farmor på kaka men sonen fick inte smaka? oavsett tycker jag att kalla det "sjukt" och andra kraftord är obegripligt överdrivet.
 
Vad tycker du? för mig är sockret ingen helig ko. Det är mat som allt annat.
På sonens 1års kalas serverade jag laktos och glutenfria alternativ. Mao det folk var allergiska emot. Men jag undvek inte socker precis som jag inte undvek grönsaker eller fisk för att nån inte tycker om det.

Jag kanske uppfattade fel, var ni hos er och du bjöd farmor på kaka men sonen fick inte smaka? oavsett tycker jag att kalla det "sjukt" och andra kraftord är obegripligt överdrivet.

LVM:s rekommendationer är alltså ingenting du lägger någon vikt vid? Hade det varit lika fel av mig att bli irriterad om farmor utan lov matat honom med spenat när han var mindre?

Och jag fattar inte, för dig är alltså tårta och saft att likställa med mat? Du ser ingen skillnad där? :confused:

Vi bodde hos mina föräldrar och farmor hälsade på och blev bjuden på överbliven paj. Ingen annan åt, sonen visade inget intresse för pajen och jag var hur som just på väg att ge honom välling och lägga honom. Vad nu det spelar för roll, hela poängen är ju att jag sa nej och att hon i princip sa att hon skiter i vad jag säger.

På sin födelsedag fick han en hel tårtbit själv även om han mest kladda med den, så det är liksom inte det att jag tror att han dör av att få i sig lite socker. Men massa supersöt paj precis innan läggdags utan att fråga om det är okej, nej. Hur svårt är det att fråga, får han smaka? Jag frågar alltid mina vänner om det är ok innan jag ger deras bebisar någonting att äta, allt annat känns bara jättekonstigt. Oftast säger dom ja men ibland nej, och då är det ju bra att man frågade först.
 
Jag kanske uppfattade fel, var ni hos er och du bjöd farmor på kaka men sonen fick inte smaka? oavsett tycker jag att kalla det "sjukt" och andra kraftord är obegripligt överdrivet.

Barnet var bara 1 år..., vad finns det för anledning att ge kakor, saft, godis eller som här paj etc , alltså socker till en 1-åring?
 
LVM:s rekommendationer är alltså ingenting du lägger någon vikt vid? Hade det varit lika fel av mig att bli irriterad om farmor utan lov matat honom med spenat när han var mindre?

Och jag fattar inte, för dig är alltså tårta och saft att likställa med mat? Du ser ingen skillnad där? :confused:

Vi bodde hos mina föräldrar och farmor hälsade på och blev bjuden på överbliven paj. Ingen annan åt, sonen visade inget intresse för pajen och jag var hur som just på väg att ge honom välling och lägga honom. Vad nu det spelar för roll, hela poängen är ju att jag sa nej och att hon i princip sa att hon skiter i vad jag säger.

På sin födelsedag fick han en hel tårtbit själv även om han mest kladda med den, så det är liksom inte det att jag tror att han dör av att få i sig lite socker. Men massa supersöt paj precis innan läggdags utan att fråga om det är okej, nej. Hur svårt är det att fråga, får han smaka? Jag frågar alltid mina vänner om det är ok innan jag ger deras bebisar någonting att äta, allt annat känns bara jättekonstigt. Oftast säger dom ja men ibland nej, och då är det ju bra att man frågade först.

Spenat är farligt pga nitriter, det innehåller inte socker. kan vi enas om det?

Jag tycker det är skillnad på farmor och en kompis som besöker. Men vill du skapa en konflikt över kakan står det dig fritt.
 
Barnet var bara 1 år..., vad finns det för anledning att ge kakor, saft, godis eller som här paj etc , alltså socker till en 1-åring?

varför äter du det? för att det är gott och trevligt.
Min paj innehåller bla
bär - massa nyttiga antioxidanter
havregryn - mättande fullkorn
kokos - nyttiga fetter
sen samma vetemjöl som i vällingen, mättande. och socker.
 
Men de var hos farmor, känns det inte märkligt att besöka någon och säga åt den vad den får bjuda på? Och be om passning men endast enligt ett reglemente.

Jag tycker det är obegripligt att några skedar paj skapar en sån upprördhet. Det är kaka, inte knark.

Jag har ingenstans läst varken att händelsen utspelade sig hemma hos farmor eller att TS bett om barnvaktshjälp? Så jag vet inte vad det har med saken att göra. Och jag fattar inte heller varför den som för tillfället på eget initiativ matar barnet skulle vara den som bestämmer vad en ettåring ska äta.

Det handlar ju inte om att barnet har fått i sig några skedar paj (som det blev eftersom TS stoppade det hela) utan om farmors inställning. Jag kan inte se någon som helst anledning att ge en ettåring paj i den beskrivna situationen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 867
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 627
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp