Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2015 del 3

T har sovit så förbannat dåligt två nätter i rad. Han har inte direkt vaknat och varit ledsen, inte haft ont någonstans men haft svårt att somna, legat och snurrat som en tok, pratat i sömnen, krypit runt. Lite dom om han aldrig kommit in i djupsömn. helt omöjligt för mig som ligger bredvid att sova då.
Har funderat på vad det kan vara, nu nämnde mamma när jag prata med henne att det var fullmåne i natt och att det säkert var därför. Jag sov tydligen som en kratta varje fullmåne, och gör fortfarande. Och om jag tänker efter så kommer dom här nätterna i samband med fullmåne varje månad.

Då.. vad tror ni? Fullmånens påverkan på sömnen eller inte, stämmer/stämmer inte? Nån annan som upplever att dom sover dåligt kring fullmåne?;)
 
@Rosen-Knoppen Ger du din mjölkfri ersättning ännu eller har du bytt till annan mjölk (typ havre)? Vi kör på mjölkfritt än, vissa dar dricker W 800ml. Han har haft en dåligare period med maten och velat ha mer mjölk. Nu ser den ut att ha gått om för maten hålls in och flyger inte ut längre:angel:

Enl barnrdg "får" man börja fr.om 1 år,vilket han blir om typ 3v. Gäller väl främst saltet som är tillsatt misstänker jag? Funderar om jag ska börja blanda i lite havremjölk i ersättningen så han blir van med smaken. Äter havreyoghurt kvällstid sen 1 mån tillbaks, dock smaksatt.
 
@Rosen-Knoppen Ger du din mjölkfri ersättning ännu eller har du bytt till annan mjölk (typ havre)? Vi kör på mjölkfritt än, vissa dar dricker W 800ml. Han har haft en dåligare period med maten och velat ha mer mjölk. Nu ser den ut att ha gått om för maten hålls in och flyger inte ut längre:angel:

Enl barnrdg "får" man börja fr.om 1 år,vilket han blir om typ 3v. Gäller väl främst saltet som är tillsatt misstänker jag? Funderar om jag ska börja blanda i lite havremjölk i ersättningen så han blir van med smaken. Äter havreyoghurt kvällstid sen 1 mån tillbaks, dock smaksatt.
Han äter fortfarande mjölkfri ersättning ännu, 2 gånger per dygn..
Har tänkt börja göra välling med ersättningen som bas för att sen byta ut mot havremjölk i vällingen. Han har hittills inte druckit välling eftersom han haft så känslig mage.. men nu känns det som han behöver nåt mer innan han ska sova för han vaknar och vill äta 2 gånger under natten igen. Inte helt optimalt.
 
Han äter fortfarande mjölkfri ersättning ännu, 2 gånger per dygn..
Har tänkt börja göra välling med ersättningen som bas för att sen byta ut mot havremjölk i vällingen. Han har hittills inte druckit välling eftersom han haft så känslig mage.. men nu känns det som han behöver nåt mer innan han ska sova för han vaknar och vill äta 2 gånger under natten igen. Inte helt optimalt.
Usch jobbigt! Är tacksam att W sover 12h varje natt. :bow:
 
Usch jobbigt! Är tacksam att W sover 12h varje natt. :bow:
Åh det vore en dröm.. T har nog som mest sovit 6h i sträck, mellan 23-05.. men vanligaste är sova mellan 20-00, äta sen sova mellan 00-04/05 någonting, äta och sen somna om 2-3 timmar fram till 07 ungefär.
Har jag tur vaknar han inget mellanhan vill äta, har jag otur kan han vakna ett par gånger i timmen av olika anledningar. Typ ont i magen, gasig, ont i tänderna, mardrömmar, tappa nappen osv osv
 
@Rosen-Knoppen Låter ungefär som här, bortsett från att hon inte somnar om efter morgonätningen... Vi är rätt slitna. Hon somnar runt 19 och en bra natt vaknar hon bara en gång innan hon vill äta första gången. Sen äter hon välling runt 00-01 och kommer då oftast över i vår säng. Vaknar för dagen runt 05-06 och ammar då i förhoppningen att hon ska somna om men oftast vaknar hon till och är pigg :crazy: Mellan vällingen och amningen vaknar hon oftast 1-2 ggr. Hon äter välling även vid nattningen så det känns inte som att uppvaken har med hunger att göra.

När K var bebis tyckte jag att hon sov bra. Problemet är att hon fortfarande sover exakt enligt samma mönster, och nu känns det inte lika bra längre... :p

Här hänger vi på stranden idag med moster och kusin. Jättemysigt och K är överlycklig över både vatten och sand :love:
 
@Rosen-Knoppen Låter ungefär som här, bortsett från att hon inte somnar om efter morgonätningen... Vi är rätt slitna. Hon somnar runt 19 och en bra natt vaknar hon bara en gång innan hon vill äta första gången. Sen äter hon välling runt 00-01 och kommer då oftast över i vår säng. Vaknar för dagen runt 05-06 och ammar då i förhoppningen att hon ska somna om men oftast vaknar hon till och är pigg :crazy: Mellan vällingen och amningen vaknar hon oftast 1-2 ggr. Hon äter välling även vid nattningen så det känns inte som att uppvaken har med hunger att göra.

När K var bebis tyckte jag att hon sov bra. Problemet är att hon fortfarande sover exakt enligt samma mönster, och nu känns det inte lika bra längre... :p

Här hänger vi på stranden idag med moster och kusin. Jättemysigt och K är överlycklig över både vatten och sand :love:

Ja man känner sig lagom sliten nu..
Han följer också samma mönster men det kändes mer accepterat förut, nu känns det som att jag vill att han ska börja sova bättre. Speciellt eftersom jag börjar jobba 60% i augusti och den 100% i oktober..
 
Oj, vad jobbigt med bristande sömn. Här lägger vi barnen runt 20. Bebis får välling vid läggdags eller vaknar efter ett par timmar och vill ha välling. Vaknar sen vid 5-7 men brukar somna om i vår säng. Vi är också slitna. Jag mest pga ep och maken pga då han alltid haft sömnproblem samt hsr mycket på jobbet och det hjälper inte med bebis som vaknar tidigt med buller och bång.

Just precis nu är jag väldigt glad att jag blir sjukskriven hela augusti minst. Jag kan behöva vilan jag får möjlighet till när maken är hemma. Troligen han med :p
 
@superstar Ni har säkert provat men går det inte att natta senare än 19? W går sova mellan 21-22. Oftast 21. Sover då till 8-9. Jag är iof hemsk morgontrött så då ungen sov till 11 för några veckor sen var jag bara tacksam..kändes dock sådär att vi åt frukost vid 11.30:o
 
@Lindon, vi har prövat "av misstag" dvs vissa dagar bara blir det senare av olika anledningar och det har inte gjort någon skillnad, tyvärr. Vid 19 ( eller ibland tidigare) är hon dessutom ofta så supertrött att det är helt kört att hålla henne vaken längre, trots att hon sovit på eftermiddagen...
 
Nu så 14 månader gammal så vågar A släppa taget om vår hand och gå iväg själv. Han gick typ 50 meter i sträck idag när vi var i en park i stan utan att ramla, härligt!
Han har också börjat hämta böcker som han trycker upp i ansiktet på oss för att vi ska läsa för honom :D. Dessvärre har han också lärt sig att klättra upp i fönsterkarmen bakom soffan och tycker att det är jätteroligt när vi skäller på honom :cautious:

Aptiten är helt tillbaka och han äter det mesta vi erbjuder. Nu är tand nummer 8 på väg så vi får se om det blir sämre igen när den ska tränga igenom.
 
Min har också börjat gå riktigt nu, faktiskt rätt skönt även om det blir mer pass..
Överhuvudtaget händer det mycket nu tycker jag! Hon förstår mycket, leker på ett annat sätt och man märker att hon är mer medveten om omvärlden.
Roligast just nu är att gå och öppna kaninburarna och (väl hårdhänt) "klappa" kaninungarna! :cool:

 
Vi har haft stora problem med nattning av minstingen. Häromdagen fick jag höra henne när jag var ute och gick något kvarter bort och hon råkade vakna :o igår började jag därmed att läsa kaninen som inte ville somna för henne. Hittills har hon somnat innan sagan är slut, peppar peppar. Vi får se om vi får till en sjysst nattningsrutin på henne med den. Jag tycker att det är jättejobbigt att avsluta dagen med fight.

Jag önskar att den här lilla också kunde lära sig att gå snart. Hon har börjat bli så missnöjd men det kan ju vara mer kopplat till tänderna iom att hon är otroligt snabb när hon kryper. När hon tar sikte på något nästan travar hon.
 
@superstar Hon är väl kanske bara morgonmänniska då om hon inte orkar längre på kvällarna. Jobbigt att va trött bara:crazy:
Ja, hon är nog det tyvärr. Undra var de generna kom från :rofl: Nej, men det har faktiskt *peppar peppar* varit lite bättre nu. I morse hade hon sovit till 6.40, synd att jag inte var hemma.och fick njuta av det :p

Igår blev lillskruttan stucken av en geting :crazy: Gick dock förvånansvärt bra, hon grät bara en liten stund och sen när vi tagit på kylbalsam märktes ingenting. Men fy, jag känner mig så blödig när sådant händer, vill ju skydda henne från allt ont i världen.

I övrigt så är det mycket prat just nu, men såklart helt obegripligt. Mamamamama, kakakakaka och golligolligolli :p Djurläten är nog det hon är bäst på i övrigt, kossan är storfavorit.
 
Ja, hon är nog det tyvärr. Undra var de generna kom från :rofl: Nej, men det har faktiskt *peppar peppar* varit lite bättre nu. I morse hade hon sovit till 6.40, synd att jag inte var hemma.och fick njuta av det :p

Igår blev lillskruttan stucken av en geting :crazy: Gick dock förvånansvärt bra, hon grät bara en liten stund och sen när vi tagit på kylbalsam märktes ingenting. Men fy, jag känner mig så blödig när sådant händer, vill ju skydda henne från allt ont i världen.

I övrigt så är det mycket prat just nu, men såklart helt obegripligt. Mamamamama, kakakakaka och golligolligolli :p Djurläten är nog det hon är bäst på i övrigt, kossan är storfavorit.

Usch hemska getingar!!
T har blivit bränd av en humla och idag råka han krypa in i en bo med rödmyror. Fick flera bett på baksidan av lår och rumpan. Helt röd och svullen. Fick slita av blöjan, det var fullt av myror innanför blöjan.
Kylbalsam måste inhandlas känner jag. Har inget hemma.

Vi kämpar på här hemma, ska ju flytta och håller på att sälja huset. Har fotografering på måndag och sen förhandsvisning på tisdag.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 085
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 889
Senast: monster1
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 621
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp