Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen har pratat förlossningar med mig, men väldigt mycket amning vilket jag typ får panik av.. Samt att folk som jag tidigare gnällt över väldigt gärna berättar för mig allt vad jag inte kommer kunna göra när jag är förälder sedan. Lite bittert sådär. Samt att folk tydligen väldigt gärna vill prata föräldraledighet, och typ blir provocerade när jag säger att vi kommer att dela rakt av.
 
Jag tror jag har börjat få sammandragningar, det hände igår kväll och i morse. Kändes som magen blev stenhård och fick lite halvont på framsidan, mellan naveln och musen. Men främst att magen blev stenhård. Knasig känsla :p
 
Ingen har pratat förlossningar med mig, men väldigt mycket amning vilket jag typ får panik av.. Samt att folk som jag tidigare gnällt över väldigt gärna berättar för mig allt vad jag inte kommer kunna göra när jag är förälder sedan. Lite bittert sådär. Samt att folk tydligen väldigt gärna vill prata föräldraledighet, och typ blir provocerade när jag säger att vi kommer att dela rakt av.

En kollega och jag började prata om UL och hon sa att hon aldrig skulle göra fler än vad som behövdes. Vi pratade om 3-d UL. Som hon sa "man vet ju inte om barnet skadas av det" Hon fick sitt senaste barn för minst 18 år sedan. Det finns ju inga bevis på att UL skulle vara skadligt för bebis :)

Ang föräldraledighet, jag skäms nästan för att säga att jag kommer ta ut den mesta när folk frågar, men som det ser ut nu så tjänar maken så mycket mer och när jag går från jobbet så avslutas min anställning (är konsult). Så vi har inget direkt val denna gång. Men förhoppningsvis kan han jobba mycket hemifrån :)
 
Ang föräldraledighet, jag skäms nästan för att säga att jag kommer ta ut den mesta när folk frågar, men som det ser ut nu så tjänar maken så mycket mer och när jag går från jobbet så avslutas min anställning (är konsult). Så vi har inget direkt val denna gång. Men förhoppningsvis kan han jobba mycket hemifrån :)

Jag får två olika reaktioner när det kommer upp att vi kommer dela rakt av: "Håhå, ja det tror du nu ja! Sen kommer du märka hur det fungerar..." Och lite lilla gumman-attityd. :wtf:
Eller: "Jaha, då tycker du väl att vi gjorde helt fel då när jag tog ut allt!" Och så en ilsken föreläsning om varför. :cool: Jag tjänar betydligt mer än min sambo, men inte ens det är en "godkänd" anledning utan det gäller bara det omvända. :D:D

Jag känner bara: Gör som det passar den egna situationen bäst. Så länge man ändå har en tanke, och inte bara gör utifrån gällande samhällsnormer "bara för att".
 
Ingen har pratat förlossningar med mig, men väldigt mycket amning vilket jag typ får panik av.. Samt att folk som jag tidigare gnällt över väldigt gärna berättar för mig allt vad jag inte kommer kunna göra när jag är förälder sedan. Lite bittert sådär. Samt att folk tydligen väldigt gärna vill prata föräldraledighet, och typ blir provocerade när jag säger att vi kommer att dela rakt av.

Du kommer kunna göra det mesta du vill! Barnet har (inte i alla fall, men i de flesta) en pappa som kan ta hand om barnet minst lika mycket. Vi delar inte föräldraledigheten rakt av (då jag är arbetssökande) men vi delar på den så mycket det bara går. Planen är dock att han är hemma 1-2 månader i höst om jag nu fått ett jobb eller ej :p

Men man prioriterar om när bebis kommer. Jag trodde inte alls på att man ställde om sig så pass fören jag själv satt där. Jag skulle göra allt för den där lilla bajsmaskinen. Men bara för att hon finns säger inte det att jag måste sluta vara mig själv :)
 
Jag får två olika reaktioner när det kommer upp att vi kommer dela rakt av: "Håhå, ja det tror du nu ja! Sen kommer du märka hur det fungerar..." Och lite lilla gumman-attityd. :wtf:
Eller: "Jaha, då tycker du väl att vi gjorde helt fel då när jag tog ut allt!" Och så en ilsken föreläsning om varför. :cool: Jag tjänar betydligt mer än min sambo, men inte ens det är en "godkänd" anledning utan det gäller bara det omvända. :D:D

Jag känner bara: Gör som det passar den egna situationen bäst. Så länge man ändå har en tanke, och inte bara gör utifrån gällande samhällsnormer "bara för att".

Men hjälp, vilka dryga människor! Jag tycker verkligen det är upp till var och en hur man gör. Jag ska iofs kanske inte säga ngt, iom att jag nästan skäms över att säga att jag ska vara hemma mer. Men det är det som fungerar för oss i dagsläget. Om vi ska ha barn nummer två så kanske det är annorlunda då, då får ju maken vara hemma mer. Det finns inget annat tänk i mig än att min man kan ta hand om barnet minst lika bra som jag.
Jag håller helt med dig i ditt tänk! :)
 
Jag får två olika reaktioner när det kommer upp att vi kommer dela rakt av: "Håhå, ja det tror du nu ja! Sen kommer du märka hur det fungerar..." Och lite lilla gumman-attityd. :wtf:
Eller: "Jaha, då tycker du väl att vi gjorde helt fel då när jag tog ut allt!" Och så en ilsken föreläsning om varför. :cool: Jag tjänar betydligt mer än min sambo, men inte ens det är en "godkänd" anledning utan det gäller bara det omvända. :D:D

Jag känner bara: Gör som det passar den egna situationen bäst. Så länge man ändå har en tanke, och inte bara gör utifrån gällande samhällsnormer "bara för att".

Det är ju bara tråkigt att så många säger sig ha tänkt igenom och fattat ett individuellt beslut, och att det liksom av en SLUMP blir så att man väljer det mest könsstereotypa sättet att göra saker på. Exempelvis: kvinnan är hemma med barnet, kvinnan skolar in på dagis, kvinnan går ner i arbetstid... och mannen gör inget av det där, eller tar eventuellt ut lite dagar när barnet är ett år gammalt. Man får förstås välja precis det som passar ens familj bäst, men man ska vara medveten om att det BEROR på nånting att man väljer att göra så. Det sker inte av en slump. Och det har konsekvenser på olika sätt.
 
Du kommer kunna göra det mesta du vill! Barnet har (inte i alla fall, men i de flesta) en pappa som kan ta hand om barnet minst lika mycket. Vi delar inte föräldraledigheten rakt av (då jag är arbetssökande) men vi delar på den så mycket det bara går. Planen är dock att han är hemma 1-2 månader i höst om jag nu fått ett jobb eller ej :p

Men man prioriterar om när bebis kommer. Jag trodde inte alls på att man ställde om sig så pass fören jag själv satt där. Jag skulle göra allt för den där lilla bajsmaskinen. Men bara för att hon finns säger inte det att jag måste sluta vara mig själv :)

De som gärna vill påpeka hur man helt slutar bry sig om allt annat än bebisen är inte hästfolk. :D:D Såklart kommer man få helt andra prioriteringar, det kommer ju en oerhört krävande liten individ in i ens liv som behöver väldigt mycket. Men jag tänker som du, barnet har en far också. Han får väl hänga med till stallet och vara bebis-bärare om det är så. ;) (Jag har ju dock just nu en rätt illa skadad häst som väntar på operation och lång konvalecens och planerar att betäcka henne i sommar om skadan läker som den ska. Så tiden på hästryggen kommer tyvärr och helt oönskat vara mycket mycket liten. :cry:)
 
Sen blir jag tokig på att folk förutsätter att det är JAG som bestämmer hur mycket jag kommer vara hemma. Liksom, barnet har en pappa som väl också borde få vara med och bestämma? Och som rimligtvis också vill vara hemma med sitt barn? :meh: Vi kommer dela föräldradagar rakt av, och det är inte för att JAG bestämt det på egen hand.
 
Det är ju bara tråkigt att så många säger sig ha tänkt igenom och fattat ett individuellt beslut, och att det liksom av en SLUMP blir så att man väljer det mest könsstereotypa sättet att göra saker på. Exempelvis: kvinnan är hemma med barnet, kvinnan skolar in på dagis, kvinnan går ner i arbetstid... och mannen gör inget av det där, eller tar eventuellt ut lite dagar när barnet är ett år gammalt. Man får förstås välja precis det som passar ens familj bäst, men man ska vara medveten om att det BEROR på nånting att man väljer att göra så. Det sker inte av en slump. Och det har konsekvenser på olika sätt.
Exakt så!

Sen blir jag tokig på att folk förutsätter att det är JAG som bestämmer hur mycket jag kommer vara hemma. Liksom, barnet har en pappa som väl också borde få vara med och bestämma? Och som rimligtvis också vill vara hemma med sitt barn? :meh: Vi kommer dela föräldradagar rakt av, och det är inte för att JAG bestämt det på egen hand.

Och exakt så med! Det är VÅRT barn, vi är två helt likvärdiga föräldrar. Det är inget som är mitt eget beslut ensamt, barn är inte en "tjejgrej" som pappan ställer upp på, utan pappan är helt enkelt en likvärdig förälder. Min sambo ser fram emot att vara hemma med sitt barn, och han hade inte gått med på att jag "tog" allt eller merparten. :)

Egentligen skulle det vara bäst om han var hemma mest, dels för att han tjänar sämre än mig men också dels för att han har långa kontorsdagar på jobbet och jag jobbar skift. Heltid för mig innebär att jag ändå kommer kunna spendera mycket tid med barnet. Heltid för honom innebär att han kommer hem till läggning typ.
 
För övrigt är jag fortfarande helt skakad över att ännu en person har förlorat sitt lilla barn i magen. Herregud, det kan inte få vara såhär att sånt händer. :(
 
Samma här. :( Det är så vansinnigt, hur kan det ens få vara OK. Jag blir alldeles förlamad av skräck och oro och ångest. Fy fan!
 
För övrigt är jag fortfarande helt skakad över att ännu en person har förlorat sitt lilla barn i magen. Herregud, det kan inte få vara såhär att sånt händer. :(

Ja det är verkligen hemskt och två i samma tråd!
Försöker för min egen skull tänka att det händer alla andra och inte mig!
Det finns ju absolut inget man kan göra åt det eller förebygga. Det som inte får hända händer iaf! :cry:
 
Ja det är ju helt fruktansvärt :cry: jag som redan är supernojig. Vill bara spola fram tiden nu och hoppas på att allt går bra...
 
Och nu på morgonen förlorade min ena kollega sitt bonusbarn. Hon hade en genetiskt sjukdom och i helgen fick hon hjärtstillestånd och kom aldrig tillbaka efter det. Hennes tvillingsyster dog för ett par år sedan och nu blev hon ett änglabarn också. Så jävla ledsamt! :cry::cry::cry:
 
NU börjar allting kännas lite lättare här, förutom foglossningar då som inte blev bättre av att jag satt upp o skrittade tre (!) varv på volten för att visa min elev vad jag menade. Det är till att vara gnälliga dom där fogarna :yuck:
Var hos läkaren förra veckan o hon frågade om det var nåt som kändes jobbigt förutom allt som har hänt o jag sa att sist gick jag 15 dagar över tiden o det är ganska psykiskt jobbigt redan nu att gå o känna efter hela tiden så den lille som är kvar sparkar med jämna mellanrum. Inga problem, då sätter vi igång i v. 37-38 eftersom han följer kurvan så fint! Så där lättade mycket för både mig o sambon :)
Nu är det inga problem att känna honom för jag tycker han sparkar typ dygnet runt så jag undrar om han är lika vaken på utsidan sen, då är det inte mycket vi kommer få sova :D
På fredag är det dags för nytt UL, typ den 15:onde eller nåt, o så besök hos BM efter det :)

Några som har börjat fundera på namn? Här står det helt stilla, vi har andra o tredjenamn klara då sambons morfar o min morfars tvillingbror gick bort precis början av graviditeten med bara några dagars mellanrum så ska han få namn efter dom. Men tilltalsnamn....
 
NU börjar allting kännas lite lättare här, förutom foglossningar då som inte blev bättre av att jag satt upp o skrittade tre (!) varv på volten för att visa min elev vad jag menade. Det är till att vara gnälliga dom där fogarna :yuck:
Var hos läkaren förra veckan o hon frågade om det var nåt som kändes jobbigt förutom allt som har hänt o jag sa att sist gick jag 15 dagar över tiden o det är ganska psykiskt jobbigt redan nu att gå o känna efter hela tiden så den lille som är kvar sparkar med jämna mellanrum. Inga problem, då sätter vi igång i v. 37-38 eftersom han följer kurvan så fint! Så där lättade mycket för både mig o sambon :)
Nu är det inga problem att känna honom för jag tycker han sparkar typ dygnet runt så jag undrar om han är lika vaken på utsidan sen, då är det inte mycket vi kommer få sova :D
På fredag är det dags för nytt UL, typ den 15:onde eller nåt, o så besök hos BM efter det :)

Några som har börjat fundera på namn? Här står det helt stilla, vi har andra o tredjenamn klara då sambons morfar o min morfars tvillingbror gick bort precis början av graviditeten med bara några dagars mellanrum så ska han få namn efter dom. Men tilltalsnamn....

Vad skönt att ha dig tillbaka, har tänkt på dig.

Vi har börjat bolla namn fram och tillbaka men inget som fastnat riktigt än. Eller jo sambon har fastnat lite för ett tjejnamn men jag smakar fortfarande på det.
Sen har vi släktnamn i andra namn på min sida så det får ju följa med. :)
Dock är pojknamn jättesvårt.
Vi vet ju inte kön. Hoppas den visar på TUL så man kan fokusera mer åt ett håll. :p
 
NU börjar allting kännas lite lättare här, förutom foglossningar då som inte blev bättre av att jag satt upp o skrittade tre (!) varv på volten för att visa min elev vad jag menade. Det är till att vara gnälliga dom där fogarna :yuck:
Var hos läkaren förra veckan o hon frågade om det var nåt som kändes jobbigt förutom allt som har hänt o jag sa att sist gick jag 15 dagar över tiden o det är ganska psykiskt jobbigt redan nu att gå o känna efter hela tiden så den lille som är kvar sparkar med jämna mellanrum. Inga problem, då sätter vi igång i v. 37-38 eftersom han följer kurvan så fint! Så där lättade mycket för både mig o sambon :)
Nu är det inga problem att känna honom för jag tycker han sparkar typ dygnet runt så jag undrar om han är lika vaken på utsidan sen, då är det inte mycket vi kommer få sova :D
På fredag är det dags för nytt UL, typ den 15:onde eller nåt, o så besök hos BM efter det :)

Några som har börjat fundera på namn? Här står det helt stilla, vi har andra o tredjenamn klara då sambons morfar o min morfars tvillingbror gick bort precis början av graviditeten med bara några dagars mellanrum så ska han få namn efter dom. Men tilltalsnamn....
Vi har namn klart :love:
 
Vi är överens om ett tjejnamn, samt har två pojknamn på listan. Vi båda kan tänka oss båda namnen men har en varsin favorit. :)

Andranamnen är klara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 636
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 341
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp