Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kollega och jag började prata om UL och hon sa att hon aldrig skulle göra fler än vad som behövdes. Vi pratade om 3-d UL. Som hon sa "man vet ju inte om barnet skadas av det" Hon fick sitt senaste barn för minst 18 år sedan. Det finns ju inga bevis på att UL skulle vara skadligt för bebis :)

Ang föräldraledighet, jag skäms nästan för att säga att jag kommer ta ut den mesta när folk frågar, men som det ser ut nu så tjänar maken så mycket mer och när jag går från jobbet så avslutas min anställning (är konsult). Så vi har inget direkt val denna gång. Men förhoppningsvis kan han jobba mycket hemifrån :)

Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar ju att man endast utför UL i medicinskt syfte, så det kan ju vara det din kollega syftade på.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Vard/Ultraljud/

De rekommendationerna har väl gällt ett tag vad jag vet.
Det viktiga är ju att var och en bedömer själv vad som känns bäst!
 
Vi har tilltalsnamn klart så som det känns nu i alla fall. Är dock lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen. Vi är inte gifta så ett utav efternamnen blir ju mellannamn men jag är osäker på vilket.

Hur ska ni andra som inte är gifta göra med efternamnen? :)

Idag var jag förövrigt på mitt första samtal angående planerat snitt. Kände mig inte alls så överkörd och övertalad som jag trodde att jag skulle bli så det var skönt. Men det blir ändå två besök till innan det är "klart" men hon sa att jag inte skulle oroa mig om jag verkligen vill ha planerat snitt istället för vaginal förlossning.
 
Vi har tilltalsnamn klart så som det känns nu i alla fall. Är dock lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen. Vi är inte gifta så ett utav efternamnen blir ju mellannamn men jag är osäker på vilket.

Hur ska ni andra som inte är gifta göra med efternamnen? :)

Idag var jag förövrigt på mitt första samtal angående planerat snitt. Kände mig inte alls så överkörd och övertalad som jag trodde att jag skulle bli så det var skönt. Men det blir ändå två besök till innan det är "klart" men hon sa att jag inte skulle oroa mig om jag verkligen vill ha planerat snitt istället för vaginal förlossning.

Vi är inte heller gifta, sonen fick sambons efternamn o det kommer lillebror också att få ☺

Har missat men varför vill/ska du göra snitt? Om du vill svara ☺
 
Vi har tilltalsnamn klart så som det känns nu i alla fall. Är dock lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen. Vi är inte gifta så ett utav efternamnen blir ju mellannamn men jag är osäker på vilket.

Hur ska ni andra som inte är gifta göra med efternamnen? :)
.

Hoppar in från trådarna vinter 2013/2014 och vår 2016.

För oss var det självklart att bådas efternamn skulle vara med så jag bestämde helt enkelt den ordningen som jag vill heta som gift då jag kommer ta sambons efternamn + mitt egna efternamn :)
 
Bebis kommer få bådas efternamn.
Då jag har dubbelnamn från början (men föredrar det ena) så kommer ena namnet tas bort.
Mitt efternamn blir "mellannamn" och sambons blir det officiella efternamnEt.

Igår tapetserade och målade vi bebis rum, blev helt gråtmild när vi var var klara :p
 
Apropå detta med efternamn och mellannamn.

Mina äldsta barn har mitt efternamn och pappans mellannamn. Väldigt, väldigt ofta har de blivit kallade mellannamnet som efternamn. I alla klasslistor och sånt så var de sorterade på det namnet. Det yngsta barnet har pappans efternamn enbart(olika pappor)
 
Vi har tilltalsnamn klart så som det känns nu i alla fall. Är dock lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen. Vi är inte gifta så ett utav efternamnen blir ju mellannamn men jag är osäker på vilket.

Hur ska ni andra som inte är gifta göra med efternamnen? :)

Idag var jag förövrigt på mitt första samtal angående planerat snitt. Kände mig inte alls så överkörd och övertalad som jag trodde att jag skulle bli så det var skönt. Men det blir ändå två besök till innan det är "klart" men hon sa att jag inte skulle oroa mig om jag verkligen vill ha planerat snitt istället för vaginal förlossning.

Oj så långt har vi inte tänkt.
Jag tycker mitt efternamn är finare och ovanligare än min sambos så vill att barnet ska ha det.
Dock har jag inte tänkt på att man kan ta det andra i mellan namn.
Detta blir klurigt så det får jag prata med sambon om.
 
Vi har tilltalsnamn klart så som det känns nu i alla fall. Är dock lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen. Vi är inte gifta så ett utav efternamnen blir ju mellannamn men jag är osäker på vilket.

Hur ska ni andra som inte är gifta göra med efternamnen? :)

Vi planerar att gifta oss i framtiden och jag kommer då ta sambons namn, pga jag gillar det bättre. Det är ovanligt och känns mer unikt än mitt son-namn. :p Så barnet kommer att få sambons efternamn från början. Enklast så. :)
 
Namn är helt klara. Pojknamn var en svårare nöt att knäcka (klart när man är gravid med en) - men vi har hittat ett namn nu som vi är rörande överens om.
 
Vi tog tag i namnfunderingarna igår :p Mellannamn/andranamn är klart både om det blir en pojke eller flicka. Tjejnamn har vi två som funkar, det väljs när bebis kommer. Killnamn är väldigt mycket svårare! Det som kändes bra för en månad sen känns inte bra nu. Jag har ett namn som jag absolut skulle gärna vilja ha, men min man gillar det inte, då går det inte :) Vi måste självklart båda vara eniga!
Just de ja, vi är gifta så efternamn är som tur är inga problem :)

En annan fråga, hur gör ni med maten på dagarna om ni jobbar? Jag sitter på kontor mellan 7-16, lunch mellan 11-12. tar med en yoggi till frulle och en frukt. Men det räcker inte längre, blir så satans hungrig (illamående), men kan inte heller få ner en hel lunchtallrik, blir mätt fort. Vad är enkelt och mättade att ta med hemifrån och äta på fm?
 
Senast ändrad:
Vi har flicknamn klart - men inga pojknamn, så om pyret lurade oss på UL så kommer vi få det kämpigt. ;) Mellannamn är vi inte klara över alls.

Angående efternamn så är vi gifta men heter just nu våra namn sen innan giftermålet. Förhoppningsvis hinner det gå igenom att vi heter min mans ena namn som mellannamn och mitt namn som efternamn innan pyret föds, så slipper vi fundera på saken. Annars kommer det bli så att vi alla tre heter olika saker, åtminstone ett tag. O_o
 
Idag är 75% avklarat för mig och bara 70 dagar kvar! :eek:
Känns väldigt bra.

Jag har min graviditetspenning redo så jag går hem 9 maj.
Har bara några få saker kvar att inhandla.
TUL, Föräldrakursen och resterande besök hos bm är inbokade.

Sen i maj och juni ska jag bara ta det lugnt, njuta och boa här hemma! :love:
 
Föräldrakurs ikväll! Man skulle förbereda med frågor, men jag har fasiken inga :p Är det ngt jag ska fråga som ni kommer på?
 
Vi tog tag i namnfunderingarna igår :p Mellannamn/andranamn är klart både om det blir en pojke eller flicka. Tjejnamn har vi två som funkar, det väljs när bebis kommer. Killnamn är väldigt mycket svårare! Det som kändes bra för en månad sen känns inte bra nu. Jag har ett namn som jag absolut skulle gärna vilja ha, men min man gillar det inte, då går det inte :) Vi måste självklart båda vara eniga!
Just de ja, vi är gifta så efternamn är som tur är inga problem :)

En annan fråga, hur gör ni med maten på dagarna om ni jobbar? Jag sitter på kontor mellan 7-16, lunch mellan 11-12. tar med en yoggi till frulle och en frukt. Men det räcker inte längre, blir så satans hungrig (illamående), men kan inte heller få ner en hel lunchtallrik, blir mätt fort. Vad är enkelt och mättade att ta med hemifrån och äta på fm?

Jag tycker att det är jättesvårt att hinna få i sig tillräckligt med mat och mellanmål hela tiden. Jag är inte direkt hungrigare än normalt men brukar ta med en smörgås och yoghurt till frukost sen äter jag lunch vid 11-12 och sen har jag oftast med mig något mellanmål till eftermiddagen. Idag blir det en risifrutti men annars oftast en frukt eller lite nötter. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 612
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 322
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp