Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det här med sammandragningar. Senaste veckan (är i vecka 31 nu) har jag börjat få rätt mycket sammandragningar och som en lätt mensvärkskänsla samtidigt. Det kommer ofta när jag lägger mig i soffan på kvällen om jag varit igång mycket. Gör inte direkt ont men de känns ju. Har ni andra mycket sammandragningar?

Jag har ju haft uvi/gbs och frågade barnmorskan om det kunde bero på det och om jag behövde behandlas mer men hon viftade bara bort det och sa att om jag fick mer symtom kunde jag lämna nytt prov..men vad jag har fattat så kan mycket sammandragningar vara ett symtom på gbs/uvi. Eller så är det bara normalt nu..

Jag har en del sammandragningar, framför allt när jag rör mig raskt eller när jag har mycket att göra. Det är väl ganska vanligt såhär dags i processen. Har du några andra symptom på uvi/gbs?
 
Jag behöver tips och råd av er!
Jag skulle varit till ullared 29 april (fredag) men mitt sällskap ställde in så nu åker jag själv om jag blir tvungen.
Vilket gör tiden mer flexibel.
Sa först att jag åker 27 april istället. Men den 3 maj ska jag på TUL och jag hoppas se kön då.
Skulle ni kört 27de eller väntat till 4 maj?

Jag har neutrala kläder så det räcker och blir över.
Även sängkläder och andra saker är klart.
Det enda som jag planerat köpa som kan "färgmatchas" är skötbädd.

Hur hade ni gjort?
Kan tilläggas att jag har längtat dit sen januari typ hahaha....

För mig är det en helt främmande tanke att styra inköp efter barnets kön, så jag hade bara tagit det datum som passar mig bäst.

I min värld finns inte "pojkkläder" och "flickkläder" :)

Gör som passar dig bäst.
 
Jag är tyvärr ganska "stereotypisk" och har planerat ett rum med rosa detaljer, köpt kläder med mycket rosa osv.
Det är faktiskt främst för att jag själv ÄLSKAR rosa och tänker utnyttja det faktum att bebis inte har en egen smak/"vilja" första tiden.
Sen är det inte så att "tuffa killkläder" går fetbort, våran lilla tös får gärna ha både det ena och det andra.
Men jag vill ha det gulligt och snuttigt, och hade säkert valt gulligt och snuttigt även med en pojke. Fast inte just rosa.
 
För er som gillar färgglatt och inte könsindelat (som gör mig en smula mörkrädd) kan jag tipsa om snoozy.com. Superfina mönster och färger- och inget flick- och pojk :up:. Bra priser också :). Vår tjej passar super i sin bå pjamas med isbjörnar :D.
 
För er som gillar färgglatt och inte könsindelat (som gör mig en smula mörkrädd) kan jag tipsa om snoozy.com. Superfina mönster och färger- och inget flick- och pojk :up:. Bra priser också :). Vår tjej passar super i sin bå pjamas med isbjörnar :D.

Tack för tipset, där ska jag absolut kolla. :)

@MikaTela Vi har ju båda gångerna valt att inte ra reda på kön och för oss känns det väldigt främmande att handla olika beroende på vad det blir, så hade det varit jag hade jag helt klart åkt i april och handlat det jag tyckt varit fint bara.
 
Mitt barn ska få tilldelas det kön som den föds med!
Den har idag oavsett kön kläder i mer eller mindre alla färger och mönster som den kommer få använda oavsett kön!
Men jag tänker inte klä en pojk i klänning eller i något med en text som säger att det är en tjej.
Och en tjej kommer inte få kläder där det står att hon är en pojke.

Sittvagnen som redan är inhandlad är blå med gröna detaljer, liggdelen som är beställd ska vara svart/grå.
Barnrummet har blåa väggar.
Babygymmet är blått.
Babyskyddet är rött!

Men en puttignuttig klänning tycker jag kunde varit sött OM det blir en tjej.

Säger som Lilleknodd när dom är bäbis är då dom inte själv har åsikter om sina kläder och då jag kan få välja.
Men när dom är stora nog att välja kläder själva så tänker inte jag stoppa eller sätta käppar i hjulen för att det ska vara stereotypiskt.

Så skrämmande är jag! ;)

Känns som det som retar svenska folket mest idag är att sätta på en tjej en jättegullig rosa klänning som man har köpt på en tjej avdelning!
 
Mitt barn ska få tilldelas det kön som den föds med!
Den har idag oavsett kön kläder i mer eller mindre alla färger och mönster som den kommer få använda oavsett kön!
Men jag tänker inte klä en pojk i klänning eller i något med en text som säger att det är en tjej.
Och en tjej kommer inte få kläder där det står att hon är en pojke.

Sittvagnen som redan är inhandlad är blå med gröna detaljer, liggdelen som är beställd ska vara svart/grå.
Barnrummet har blåa väggar.
Babygymmet är blått.
Babyskyddet är rött!

Men en puttignuttig klänning tycker jag kunde varit sött OM det blir en tjej.

Säger som Lilleknodd när dom är bäbis är då dom inte själv har åsikter om sina kläder och då jag kan få välja.
Men när dom är stora nog att välja kläder själva så tänker inte jag stoppa eller sätta käppar i hjulen för att det ska vara stereotypiskt.

Så skrämmande är jag! ;)

Känns som det som retar svenska folket mest idag är att sätta på en tjej en jättegullig rosa klänning som man har köpt på en tjej avdelning!
Fast det är ju jättebra att folk tänker efter.
 
Mitt barn ska få tilldelas det kön som den föds med!
Den har idag oavsett kön kläder i mer eller mindre alla färger och mönster som den kommer få använda oavsett kön!
Men jag tänker inte klä en pojk i klänning eller i något med en text som säger att det är en tjej.
Och en tjej kommer inte få kläder där det står att hon är en pojke.

Sittvagnen som redan är inhandlad är blå med gröna detaljer, liggdelen som är beställd ska vara svart/grå.
Barnrummet har blåa väggar.
Babygymmet är blått.
Babyskyddet är rött!

Men en puttignuttig klänning tycker jag kunde varit sött OM det blir en tjej.

Säger som Lilleknodd när dom är bäbis är då dom inte själv har åsikter om sina kläder och då jag kan få välja.
Men när dom är stora nog att välja kläder själva så tänker inte jag stoppa eller sätta käppar i hjulen för att det ska vara stereotypiskt.

Så skrämmande är jag! ;)

Känns som det som retar svenska folket mest idag är att sätta på en tjej en jättegullig rosa klänning som man har köpt på en tjej avdelning!

Fast, alltså, du frågade ju efter våra åsikter. Och dem fick du. :)
 
Problemet med könsstereotypa kläder är att efter några år i sådana, när barnet då teoretiskt ska få "välja själv", så är barnet så itutat en viss roll utifrån sitt kön, som den fått av omgivningen på grund av sina kläder, att det är i princip omöjligt för barnet att "välja själv". Med könsstereotypa kläder kommer också könsstereotypa förväntningar om intresse, beteende osv. Det är liksom inget som går att komma ifrån. Tycker man att det är bra, fine, men man ska vara medveten om konsekvenserna.
 
För er som gillar färgglatt och inte könsindelat (som gör mig en smula mörkrädd) kan jag tipsa om snoozy.com. Superfina mönster och färger- och inget flick- och pojk :up:. Bra priser också :). Vår tjej passar super i sin bå pjamas med isbjörnar :D.

Superbra tips!
 
Så du tänker inte låta ditt barn välja kläder själv förrän efter ett par år?

Jobbar på förskola, i småbarnsgrupp, och där kommer barnen i egna valda kläder - 1 år och 2 månader gamla.

Men om man ska vända på det då?
Om du nu klär din dotter i "killfärger", anser omvärlden att hon är mindre tjej då? Eller blir hon en annan person än den hon är?
Blir klänningen hon själv väljer mindre tjejig för att den är gul eller blå?
Eller blir jeansen och T-shirten annorlunda för att T-shirten inte är rosa?

Jag förväntar mig inga intressen hos någon.
Min systerson är 3 år snart. Har sedan födseln haft typiska "killkläder", men trots detta så är hans önskelista full med frostklänningar, docka, dockvagn mm.
Det är ingen runt honom som "förväntar sig" att den enda han vill ha är bilar och motorcyklar..
Konsekvenserna av vad? Att man väljer själv?
Ska jag låta bli att köpa kläder jag tycker är söta till min bebis för att andra tycker det är "farligt"?

Förstår inte rädslan i att vilja klä sin dotter i rosa eller sin son i blått. Det betyder inte att resten av livet kommer gå i rosa eller blått.
 
Jag är tyvärr ganska "stereotypisk" och har planerat ett rum med rosa detaljer, köpt kläder med mycket rosa osv.
Det är faktiskt främst för att jag själv ÄLSKAR rosa och tänker utnyttja det faktum att bebis inte har en egen smak/"vilja" första tiden.
Sen är det inte så att "tuffa killkläder" går fetbort, våran lilla tös får gärna ha både det ena och det andra.
Men jag vill ha det gulligt och snuttigt, och hade säkert valt gulligt och snuttigt även med en pojke. Fast inte just rosa.

Intressant hur olika man kan tänka. :) Varför skulle du inte ha rosa till en pojke? Många vuxna män har ju rosa klädesplagg, exempelvis en rosa t-shirt eller skjorta, och det ses inte alls som särskilt normbrytande.
 
Problemet med könsstereotypa kläder är att efter några år i sådana, när barnet då teoretiskt ska få "välja själv", så är barnet så itutat en viss roll utifrån sitt kön, som den fått av omgivningen på grund av sina kläder, att det är i princip omöjligt för barnet att "välja själv". Med könsstereotypa kläder kommer också könsstereotypa förväntningar om intresse, beteende osv. Det är liksom inget som går att komma ifrån. Tycker man att det är bra, fine, men man ska vara medveten om konsekvenserna.
Detta låter lite väl inskränkt..
 
Ah okej! Där föddes dottern. :)

Jag lät typ min BM välja, jag har ingen erfarenhet av någon av dem (eller av nått bb alls). Och googlar man så hittar man ju både positivt och negativt, skitsvårt. Men jag hoppas bara att min upplevelse blir fin :)
 
Intressant hur olika man kan tänka. :) Varför skulle du inte ha rosa till en pojke? Många vuxna män har ju rosa klädesplagg, exempelvis en rosa t-shirt eller skjorta, och det ses inte alls som särskilt normbrytande.
Jag säger inte att jag inte skulle ha rosa till en pojke. Men grunduppsättningen i bebis garderob skulle inte vara rosa om det var en pojke. Det är den däremot nu när det är en tjej.
På samma sätt som inredningen i rummet skulle få gå i grått och blått, istället för som nu - grått och rosa.
Jag tycker helt enkelt om rosa. Hade jag tyckt om gult hade lillan säkert haft gult i början.

Jag skulle utan problem sätta på bebis en rosa T-shirt/body/byxor whatever om det var en kille, och hade han velat senare i livet ha en rosaglittrlig klänning full med paljetter hade han fått det också.
Men första tiden i bebis liv så är det "tyvärr" så att jag vill ha sånt jag tycker är fint och sött.

Det är mer den här "inget blått på pojke och inget rosa på tjej" hetsen som stör mig...
Jag hade rosa som liten bebis, men jag valde likförbannat mina egna kläder efter EGET TYCKE OCH SMAK, och gillade att leka både med bilar och dockor.
 
Mitt barn ska få tilldelas det kön som den föds med!

Det är ju lite där det blir problem. Om man lägger värderingar i vilket kön bebisen föds med, det ska ju spela noll och ingen roll för hur man är och gör med barnet. Tyvärr är det inte så i många fall och man gör ongen en väldigt stor otjänst genom att hålla fast vid dessa stereotyper.

För mig handlar det egentligen inte speciellt mycket om färger eller klänningar utan om attityder, det hänger dock väldigt ofta ihop det där med "min pojke ska minsann inte gå i några tjejkläder" och att man omedvetet/medvetet pressar in barnen i en förtryckt mall.
 
Så du tänker inte låta ditt barn välja kläder själv förrän efter ett par år?

Jobbar på förskola, i småbarnsgrupp, och där kommer barnen i egna valda kläder - 1 år och 2 månader gamla.

Men om man ska vända på det då?
Om du nu klär din dotter i "killfärger", anser omvärlden att hon är mindre tjej då? Eller blir hon en annan person än den hon är?
Blir klänningen hon själv väljer mindre tjejig för att den är gul eller blå?
Eller blir jeansen och T-shirten annorlunda för att T-shirten inte är rosa?

Jag förväntar mig inga intressen hos någon.
Min systerson är 3 år snart. Har sedan födseln haft typiska "killkläder", men trots detta så är hans önskelista full med frostklänningar, docka, dockvagn mm.
Det är ingen runt honom som "förväntar sig" att den enda han vill ha är bilar och motorcyklar..
Konsekvenserna av vad? Att man väljer själv?
Ska jag låta bli att köpa kläder jag tycker är söta till min bebis för att andra tycker det är "farligt"?

Förstår inte rädslan i att vilja klä sin dotter i rosa eller sin son i blått. Det betyder inte att resten av livet kommer gå i rosa eller blått.

Jag misstänker att det här är riktat mot mig. Det är ju jättebra att din systerson är på det viset, men det säger ingenting om hur det fungerar generellt.

Jag tänker inte i termer av kill- och tjejfärger, så det resonemanget kan jag inte relatera till. Det är precis det jag vänder mig emot - den typen av uppdelningar. Det finns forskning om att spädbarn bemöts olika beroende på vilket kön de har "åh vilken söt liten tjej" vs "åh vilken stor tuff kille". Klädseln kommer att påverka och förstärka det fenomenet, förstås. Och könsstereotypa föreställningar om beteende, intresse, egenskaper och liknande är begränsande för individen. Min dotter kommer riskera att bli bemött på massor av begränsande sätt på grund av sitt kön, och jag vill motverka det på alla de sätt jag kan, eftersom jag vill ge henne så många möjligheter som möjligt att komma på vem hon själv är, oavsett vilket kön hon har fötts till.
 
Det är mer den här "inget blått på pojke och inget rosa på tjej" hetsen som stör mig...
Jag hade rosa som liten bebis, men jag valde likförbannat mina egna kläder efter EGET TYCKE OCH SMAK, och gillade att leka både med bilar och dockor.

Vem hetsar om detta? Inte jag iallafall. Jag säger precis tvärtom. Det finns inga regler gällande kön och färg som jag tänker förhålla mig till.

Det egna tyckandet och smaken är inte frikopplat från samhället. Vi lever alla och förhåller oss till de normer som finns. Ingen kan vara fri från dem, hur gärna vi än vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 978
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 045
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
868
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp