Sommarföräldrar 2017 del 3

Igenkänning på sista meningen! Sambon har börjat jobba 07-16, och jag pysslar med knodd, jobbet och allt runt omkring. Kom hem kl 21 igår efter att ha kört hästar. Då frågar han mig när jag ska till tandläkaren, för han vill gå och träna?! Gissa svaret liksom...

Känner igen det där med sambon. Jag var ju bortrest en natt förra helgen och sambon var absolut positiv till att jag skulle åka, men började babbla nåt om att nu när jag ska bort en dag så ska nog han också planera in en dag för egna intressen typ. Jag kände hur jag bara: :rage::rage::turd:! Det är liksom jag som tar absolut störst ansvar för bebis typ jämt, så han har inte direkt något att "ta igen" när han fått ta hela ansvaret 1,5 DYGN! :rage:
 
1,5 veckas fölvak på nätterna resulterade i ett jättefint stoföl och dessutom en sambo som i sömnen reflexmässigt griper tag i mitt lår om jag rör på mig i sängen. Hans undermedvetna är numera programmerat att stoppa barnet från att trilla ur sängen, hurra! :rofl:
Hahaha :rofl::rofl:
 
Vaknade i natt i en stor pöl av svett, ont i kroppen och så intill halse. Gick upp tog tempen och smärtstillande. 39 i temp.
Idag fick sambon hämta stora sonen på förskolan, var nätt och jämt att jag lyckades få dit honom. Och lilleman har roat sig själv större delen av dagen. Känns hemskt men vad ska man göra liksom när man knappt tar sig r soffan och sambon har viktigt på jobbet.
Tur han är så snäll lilla M!
 
1,5 veckas fölvak på nätterna resulterade i ett jättefint stoföl och dessutom en sambo som i sömnen reflexmässigt griper tag i mitt lår om jag rör på mig i sängen. Hans undermedvetna är numera programmerat att stoppa barnet från att trilla ur sängen, hurra! :rofl:
Haha vad roligt med sambon, och grattis till stofölet!!
 
Vaknade i natt i en stor pöl av svett, ont i kroppen och så intill halse. Gick upp tog tempen och smärtstillande. 39 i temp.
Idag fick sambon hämta stora sonen på förskolan, var nätt och jämt att jag lyckades få dit honom. Och lilleman har roat sig själv större delen av dagen. Känns hemskt men vad ska man göra liksom när man knappt tar sig r soffan och sambon har viktigt på jobbet.
Tur han är så snäll lilla M!
Usch, krya på dig! Tror lillgrabben klarar sig utmärkt. :)
 
Känner igen det där med sambon. Jag var ju bortrest en natt förra helgen och sambon var absolut positiv till att jag skulle åka, men började babbla nåt om att nu när jag ska bort en dag så ska nog han också planera in en dag för egna intressen typ. Jag kände hur jag bara: :rage::rage::turd:! Det är liksom jag som tar absolut störst ansvar för bebis typ jämt, så han har inte direkt något att "ta igen" när han fått ta hela ansvaret 1,5 DYGN! :rage:
Men nä, inte OK! Jag är en riktig "kärring" så här kommer inte sambon "undan" utan jag har massor av eget att styra med så när han är hemma är det han som får ta knodd, så det är nog rätt jämnt fördelat ändå. Men man fattar inte hur de tänker alltid...
 
Krya på dig @Rosen-Knoppen!
Här hemma har vi knäckt koden för framåt, äntligen. Hon skal dock fortfarande motiveras en hel del för att använda sig av den. :angel: sätt sig upp själv två gånger igår men hade glömt bort hur man gjorde efter att hon sovit...
Var iväg i helgen med ett gäng av sambons vänner. Där var en annan tjej som är tre veckor yngre än Svea. Så kul att se hur de pratade samma språk och studerade varandra. De lät dessutom nästan ens. Tom så föräldrarna inte alltid visste vems barn det var som skrek... :o

Annars så skriker/ropar vi mycket nu :banghead::arghh:
 
@Fritidsryttare Tack! Är så glad att jag fick ett sto. :heart

Vaknade i natt i en stor pöl av svett, ont i kroppen och så intill halse. Gick upp tog tempen och smärtstillande. 39 i temp.
Idag fick sambon hämta stora sonen på förskolan, var nätt och jämt att jag lyckades få dit honom. Och lilleman har roat sig själv större delen av dagen. Känns hemskt men vad ska man göra liksom när man knappt tar sig r soffan och sambon har viktigt på jobbet.
Tur han är så snäll lilla M!

Kämpigt! Jag har också haft sådana sjukdagar där jag ligger utslagen i soffan/sängen och försöker sysselsätta ongen. Det blir svårare och svårare ju äldre han blir. :nailbiting:

KL
S tog sina första steg mellan mamma och pappa i helgen! :love: Han blir 10 månader om en vecka. Står längre stunder utan att hålla i sig, går ner på huk och upp igen med bra balans så vi har bara väntat på att de första stegen ska komma. Helst av allt vill han fräsa runt med gåvagnen (eller allt som kan knuffas i ärlighetens namn) hela tiden och det är såklart världens undergång när väggen tar emot. Även här är hundvattenskålen poppis och han kryper dit som en raket typ var tionde minut. Nya grejen är att doppa mjukisdjur i den. Han kryper ofta runt med snutten hängandes i munnen (tänderna kliar väl), sambon brukar säga att han är mer som en hund än vad hunden är. :angel:

Idag har vi gjort tvättstugan och då får han krypa i vår långa korridor medan jag packar i/ur maskinerna, han fullkomligen älskar att det ekar när han tjoar. Han brukar tjoa så högt att hundarna fem dörrar bort börjar skälla och då skäller han tillbaka "ÄH ÄH". Han gör likadant när vår hund talar om att det är dags för frukost (hon skäller sällan när han sover, men "skvallrar" när hon hör att han vaknat). Han skiner alltid som en sol när han ser henne. Love of his life typ.
 
Jag tror inte lillebror tänker krypa. Han sitter på rumpan och gungar runt och är nöjd med det...
Efter 2 v med sova hela natten har jag fått göra flaskan mitt i natten. Skitdrygt. Har ju liksom vant mig vid att sova... På plussidan har han förlängt morgonen. Han sover fortfarande nu kl 08.
 
Halsfluss var det här.. Tog mig till en akuttid idag på förmiddagen på vårdcentralen. Natten var hemsk,har haft så ont i halsen att jag mest legat och snurrat runt.
Riktigt illa halsfluss också, ena sidan var riktigt irriterad med risk för halsböld. Har haft en förut och det är jag inte sugen på.
Fick antibiotika utskrivet!
 
Halsfluss var det här.. Tog mig till en akuttid idag på förmiddagen på vårdcentralen. Natten var hemsk,har haft så ont i halsen att jag mest legat och snurrat runt.
Riktigt illa halsfluss också, ena sidan var riktigt irriterad med risk för halsböld. Har haft en förut och det är jag inte sugen på.
Fick antibiotika utskrivet!
Krya på dig!
 
Krya på dig @Rosen-Knoppen!

Men nä, inte OK! Jag är en riktig "kärring" så här kommer inte sambon "undan" utan jag har massor av eget att styra med så när han är hemma är det han som får ta knodd, så det är nog rätt jämnt fördelat ändå. Men man fattar inte hur de tänker alltid...

Jo han fick nog höra ett och annat när han kom med det fina förslaget :angel::devil:
Jag tycker att det är så svårt det här med fördelningen. Innan vi fick barn tyckte jag att det var rätt jämnt fördelat med sysslor osv. Tanken är förstås att dela jämnt vad gäller barnet också, vi är dock båda skyldiga till att det ofta inte blir så i praktiken. Dels jobbar ju sambon och jag är föräldraledig, så under dagarna är det ju naturligt att jag tar hand om M förstås. Sen på eftermiddagarna/kvällarna har vi haft mycket projekt som behöver göras och ofta har det blivit så att jag varit med M medan sambon lagat mat/bytt däck på bilarna/fixat i trädgården/tapetserat mm. Egentligen borde ju han insistera på att vara med bebis och jag på att göra något av det vi planerat att fixa. Jag har mest varit glad att slippa då jag verkligen hatar att tapetsera t ex (vi håller på att fixa mycket i huset just nu) :o Sen är vi ganska olika många gånger, jag vill gärna slöa framför tv:n en stund varje dag medan han i princip aldrig gör sånt, han är alltid igång och fixar med något. Så då blir det lätt att M hänger med mig i vardagsrummet medan sambon är lite mer produktiv..
Inser när jag läser det här att jag verkligen måste skaffa häst igen så jag får tillbaka mitt aktiva liv.. Igår var jag dock iväg hela dagen på egen hand! Mysigt, men jag saknade bebis ganska fort :o
 
Krya på dig @Rosen-Knoppen!



Jo han fick nog höra ett och annat när han kom med det fina förslaget :angel::devil:
Jag tycker att det är så svårt det här med fördelningen. Innan vi fick barn tyckte jag att det var rätt jämnt fördelat med sysslor osv. Tanken är förstås att dela jämnt vad gäller barnet också, vi är dock båda skyldiga till att det ofta inte blir så i praktiken. Dels jobbar ju sambon och jag är föräldraledig, så under dagarna är det ju naturligt att jag tar hand om M förstås. Sen på eftermiddagarna/kvällarna har vi haft mycket projekt som behöver göras och ofta har det blivit så att jag varit med M medan sambon lagat mat/bytt däck på bilarna/fixat i trädgården/tapetserat mm. Egentligen borde ju han insistera på att vara med bebis och jag på att göra något av det vi planerat att fixa. Jag har mest varit glad att slippa då jag verkligen hatar att tapetsera t ex (vi håller på att fixa mycket i huset just nu) :o Sen är vi ganska olika många gånger, jag vill gärna slöa framför tv:n en stund varje dag medan han i princip aldrig gör sånt, han är alltid igång och fixar med något. Så då blir det lätt att M hänger med mig i vardagsrummet medan sambon är lite mer produktiv..
Inser när jag läser det här att jag verkligen måste skaffa häst igen så jag får tillbaka mitt aktiva liv.. Igår var jag dock iväg hela dagen på egen hand! Mysigt, men jag saknade bebis ganska fort :o
Känner igen det lite...
Fast här är det bara på sommarhalvåret det är så. Sambon är trädgårdsnisse och om han börjar med nåt ute kommer han aldrig in igen. Då blir det att jag sköter det som är inne och roar den lilla och det kan ibland göra mig frustrerad. Om vi bestämt att han ska fixa gräsklipparen och det tar 1 timme så göra han 5 grejer till som i mitt tycke inte var på prio och då får jag ingen "egen" tid alls.
I övrigt ligger han gärna i soffan med lillebror. Han är så överdrivet säkerhetsmedveten och har svårt att göra både bebis och nåt vettigt. Så om jag har bebis blir tvätten hängd samtidigt som han byter däck eller klipper träd. Om han har bebis är det bara jag som gör något.
 
Nu har jag nog slutat amma förresten.
Har ammat kväll och morgon ett tag men sen blev det bara morgon och nu har vi hoppat det några mornar och bröstet är helt slappt ändå så det verkar ställt ner sig smidigt.
Känns helt ok. Intressant är att liten blev förkyld direkt vi slutade med att amma på dagen... Han är nio månader nu.
 
Ibland undrar jag hur min sambo tänker.. Han kan liksom inte se hur saker han gör påverkar andra saker.
M hade bara sovit 2gånger idag istället för sina vanliga 3 och somnade därför 18.30 istället för 19.
Sambon och stora sonen var iväg under kvällen hos svärmor och svärfar.

Vid 19.30öppnar han ytterdörren och ropar as högt från hallen att jag skulle ta emot stora sonen.. O_o Bara där tycker jag att han borde tänkt (när jag 5min tidigare i telefonen sagt att M sover) att han kan ta av storebror T skorna och säger åt honom att smyga in till mig :meh:Men nej, så då vaknar såklart M. Han är så extremt lättväckt och det vet sambon likaväl som jag.
Försöker få honom att somna om medans sambon tar nån diskussion om nappen med T som blir allt mer högljud, från storebrors sida. Och jag känner bara ”släpp det och ge ungen nappen”. Det gör det liksom inte lättare för M att somna om.
Storebror T går och lägger sig till slut och M börjar slappna av och somna in.
Då tar sambon fram telefonen och ringer sin mamma PÅ FACETIME. Påriktigt liksom? :banghead:
M blir klar vaken direkt.

Nej så nu har M varit vaken i 45min utan att somna om och det är bara att inse att den där timmen han sov blev som en extremt sen power nap och nu kommer han vara vaken jätte sent!! :banghead::rage::rage::rage:
 
Ibland undrar jag hur min sambo tänker.. Han kan liksom inte se hur saker han gör påverkar andra saker.
M hade bara sovit 2gånger idag istället för sina vanliga 3 och somnade därför 18.30 istället för 19.
Sambon och stora sonen var iväg under kvällen hos svärmor och svärfar.

Vid 19.30öppnar han ytterdörren och ropar as högt från hallen att jag skulle ta emot stora sonen.. O_o Bara där tycker jag att han borde tänkt (när jag 5min tidigare i telefonen sagt att M sover) att han kan ta av storebror T skorna och säger åt honom att smyga in till mig :meh:Men nej, så då vaknar såklart M. Han är så extremt lättväckt och det vet sambon likaväl som jag.
Försöker få honom att somna om medans sambon tar nån diskussion om nappen med T som blir allt mer högljud, från storebrors sida. Och jag känner bara ”släpp det och ge ungen nappen”. Det gör det liksom inte lättare för M att somna om.
Storebror T går och lägger sig till slut och M börjar slappna av och somna in.
Då tar sambon fram telefonen och ringer sin mamma PÅ FACETIME. Påriktigt liksom? :banghead:
M blir klar vaken direkt.

Nej så nu har M varit vaken i 45min utan att somna om och det är bara att inse att den där timmen han sov blev som en extremt sen power nap och nu kommer han vara vaken jätte sent!! :banghead::rage::rage::rage:
:laugh:
Livet...
Säga vad man vill om det här med barn och familj men det berikar livet. Och man är med om små konstiga saker som aldrig hänt annars:heart

Storasyster var ute i förrådet och drog in gamla leksaker. Sin Nalle puh bil bland annat. Sen satte hon lillebror på bilen och körde rally i hallen. Vi föräldrar fick typ hicka av att se detta ekipage flyga fram. Lilleman med världens största leende. Man blir bara glad in i märgen...
 
:laugh:
Livet...
Säga vad man vill om det här med barn och familj men det berikar livet. Och man är med om små konstiga saker som aldrig hänt annars:heart

Storasyster var ute i förrådet och drog in gamla leksaker. Sin Nalle puh bil bland annat. Sen satte hon lillebror på bilen och körde rally i hallen. Vi föräldrar fick typ hicka av att se detta ekipage flyga fram. Lilleman med världens största leende. Man blir bara glad in i märgen...

Ja men verkligen :D:heart

Åka vad härligt!! Här kör dom också race med gåbilen.. Storebror skjutsar och M tjuter av glädje :love:
 
:laugh:
Livet...
Säga vad man vill om det här med barn och familj men det berikar livet. Och man är med om små konstiga saker som aldrig hänt annars:heart

Storasyster var ute i förrådet och drog in gamla leksaker. Sin Nalle puh bil bland annat. Sen satte hon lillebror på bilen och körde rally i hallen. Vi föräldrar fick typ hicka av att se detta ekipage flyga fram. Lilleman med världens största leende. Man blir bara glad in i märgen...
Vad gulligt!

Här är storasyster (som tur är?) för liten för att lyfta upp lillebrorsan men hon gillar att förse honom med leksaker, klä på honom hattar och baka in honom i filtar och kuddar. När vi hör hennes överexalterade skratt vet vi att det är dags att kolla vad hon gör för hon glömmer hela tiden att hon inte får täcka över hans ansikte. Lillebror är tacksam att leka med, han blir så glad bara av att få vara med.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 353
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 690
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 550
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 792
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp