Sommarföräldrar 2017 del 3

Var ett tag sedan jag skrev här. Fröken har hunnit fylla ett med råge. :) Hon håller på att fylla på med två nya tänder i överkäken, en har kommit upp och den andra kan man se men har inte brutit igenom tandköttet än. De senaste dagarna har hon varit extremt gnällig och ska vara nära, lite påfrestande. Inte ens gå duger och det är det bästa hon vet annars, hålla i händerna och knata runt i evigheter, gärna utomhus också tills det känns som ryggen ska gå av på de stackars föräldrarna. :p Hon har även fått kläm på hur man klättrar uppför trappan och fort går det, det räcker att man är uppe och hämtar något så är hon halvvägs upp. :crazy:

Har undrat hur det är med er och fler som inte skrivit på länge, tänker på er!

Är rätt glad att vi inte har någon trappa... :nailbiting:
 
Här är det sjukstuga, blä vilken helg! Hög feber, ingen mat eller sömn, skrik och åter skrik trots Alvedon, nässpray, sele, vagn, kramar... :cry: Vi åkte in akut (med Fritidsryttares knodd i åtanke) för att kolla öronen men det var halsen. Och nu utslag så inni norden över hela kroppen. Får se om det är virus som går över eller om de måste ta bakterieodling. Vi som ska åka tåg massa timmar på fredag och träffa vänner med bebisar... :nailbiting: Kanske blir att ställa in då. För deras skull alltså, S mår bättre nu förutom utslagen. :heart
 
Här är det sjukstuga, blä vilken helg! Hög feber, ingen mat eller sömn, skrik och åter skrik trots Alvedon, nässpray, sele, vagn, kramar... :cry: Vi åkte in akut (med Fritidsryttares knodd i åtanke) för att kolla öronen men det var halsen. Och nu utslag så inni norden över hela kroppen. Får se om det är virus som går över eller om de måste ta bakterieodling. Vi som ska åka tåg massa timmar på fredag och träffa vänner med bebisar... :nailbiting: Kanske blir att ställa in då. För deras skull alltså, S mår bättre nu förutom utslagen. :heart

Usch fy så jobbigt!
Man känner sig så maktlös när dom är sådär dåliga och inget hjälper!
Krya på plutt! :heart
 
Skönt med fixardag!

Idag ska jag och Milo ta det ganska lugnt. Vi har varit på jympa imorse och nu sitter vi på ett café och myser :love: Ikväll blir det att titta på nån majbrasa tillsammans med farmor.

Skulle verkligen behöva kratta resten av gården men har såna foglossningar :down: Har kommit ut i hösttråden nu, så nu kan jag ju lika gärna vara öppen här med :D Milo ska, halvt oplanerat, bli storebror i september! :heart
Men Grattis!
Vad roligt:love:
 
Här är det sjukstuga, blä vilken helg! Hög feber, ingen mat eller sömn, skrik och åter skrik trots Alvedon, nässpray, sele, vagn, kramar... :cry: Vi åkte in akut (med Fritidsryttares knodd i åtanke) för att kolla öronen men det var halsen. Och nu utslag så inni norden över hela kroppen. Får se om det är virus som går över eller om de måste ta bakterieodling. Vi som ska åka tåg massa timmar på fredag och träffa vänner med bebisar... :nailbiting: Kanske blir att ställa in då. För deras skull alltså, S mår bättre nu förutom utslagen. :heart
Håller tummarna för att ni slipper ställa in och att det inte är något allvarligt. Hur mår bebis nu?
 
Tack! :) Han kommer att vara ca 15-16 månader. Det kändes väldigt tätt först, men försöker fokusera på fördelarna nu, så det blir nog bra ändå :D
Förstår det, det är ju ganska tätt. Men det finns ju många fördelar med det också :). Har en bekant som har 13 månader mellan sina och det var såklart intensivt med att ta hand om två små barn samtidigt, men hon upplevde knappt någon syskonrivaliteten.

Vi har 29 månader mellan våra och fördelen är att storebror är lite mer självgående, men han är däremot lite avis på lillebror och det kan ge uttryck på lite olika sätt som kan vara ganska påfrestande.
 
Här är det sjukstuga, blä vilken helg! Hög feber, ingen mat eller sömn, skrik och åter skrik trots Alvedon, nässpray, sele, vagn, kramar... :cry: Vi åkte in akut (med Fritidsryttares knodd i åtanke) för att kolla öronen men det var halsen. Och nu utslag så inni norden över hela kroppen. Får se om det är virus som går över eller om de måste ta bakterieodling. Vi som ska åka tåg massa timmar på fredag och träffa vänner med bebisar... :nailbiting: Kanske blir att ställa in då. För deras skull alltså, S mår bättre nu förutom utslagen. :heart
Usch, vi hade det ju också så där i flera dagar, det var hemskt! Skönt att ni kunde utesluta öronen iaf, jag går runt med konstant skräck för förkylningar efter senaste gången, just på grund av att öronen brukar vara återkommande. :( Angående utslagen så fick knodd också det när febern började gå ner, tre dagars febern stod det på 1177, kan det vara nåt sånt? Enligt svägerskan är utslagen i sig inget smittsamt, utan bara en efterreaktion på febern, så för Knodd var det inga problem att åka till Norrland samma vecka. :)
Krya på er!
 
Här har det börjat brölas och skrikas, test av röstresurserna antagligen men våra öron tar lite stryk när han går upp i falsett tio gånger om dagen. :p
Han kryper på; men har även börjat ställa sig mot saker. Skötbordet är en favorit att svinga sig upp i, vi har "hyllor" som han tar tag i och ställer sig mot... :meh: Igår tystnade han tydligen när han satt i sitt rum, då vet man att nåt är på g. När sambon kom in stod han upp mot garderoben. :eek:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Duktig gosse @Fritidsryttare !
Här hasar vi runt på rumpan än. Men senaste dagarna har han börjat sitta i krypställning i varje fall. Och stå i planka...
Idag kunde han enkel sätta sig upp från mage oxå. Så nöjd.
Träffat yngre bebis idag. Jätteintresserad och vill kramas, luggas och smaka på....
Gärna slå på med leksaker också...
 
Helt ot.

Har köpt ponny (verksamhet) av hästhandlare. Ponnyn besiktas ua. Efter 2 v blir den halt. Vi anade oråd men hästar kan ju bli halta av de mest konstiga anledningar så vi började med 2 v vila. Ingen skillnad. Åker till klinik där vet genast upptäcker förändringar vid palpering bak- röntgar och hittar tydlig förändring.
Kontaktar säljaren som lovar leta ersättningshäst. Så inga konstigheter.

Men vem tycker ni ska stå för den vet undersökning vi gjort på hästen?
Den vet som besiktat har missat en tydlig förädring som borde gett anmärkning. Egentligen borde det funnits en reaktion på böjprov men det kan vara lurigt så det bryr vi oss inte på.
Tänker spontant att vi undersökt på eget bevåg och inte behandlat något- alltså borde vi stå för kostnaden men säljaren får ta hästen tillbaka.
Samtidigt så har det gått mindre än en månad...
Hur hade ni tänkt?
 
Helt ot.

Har köpt ponny (verksamhet) av hästhandlare. Ponnyn besiktas ua. Efter 2 v blir den halt. Vi anade oråd men hästar kan ju bli halta av de mest konstiga anledningar så vi började med 2 v vila. Ingen skillnad. Åker till klinik där vet genast upptäcker förändringar vid palpering bak- röntgar och hittar tydlig förändring.
Kontaktar säljaren som lovar leta ersättningshäst. Så inga konstigheter.

Men vem tycker ni ska stå för den vet undersökning vi gjort på hästen?
Den vet som besiktat har missat en tydlig förädring som borde gett anmärkning. Egentligen borde det funnits en reaktion på böjprov men det kan vara lurigt så det bryr vi oss inte på.
Tänker spontant att vi undersökt på eget bevåg och inte behandlat något- alltså borde vi stå för kostnaden men säljaren får ta hästen tillbaka.
Samtidigt så har det gått mindre än en månad...
Hur hade ni tänkt?
Vems veterinär besiktigade vid köpetillfället? Är hästen köpt näringsindkare - privatperson eller mellan två näringsidkare? Jag tolkar ditt inlägg som det senare.

Jag har dålig koll på juridiken men som köpare har man undersökningsplikt också, och har man då godtagit säljarens egen veterinär vid köpebesiktningen så hade jag nog vackert lämnat tillbaka den och betalat den efterföljande veterinären, såvida inte några ovanligt omfattande undersökningar behövts. Var det er egen veterinär som missade vid den första besiktningen så tror jag faktiskt att jag hade resonerat liknande, att då var det inte säljarens "fel" eller vad man ska säga.

Krasst sett, jag hade nog undvikit krångel och bara lämnat tillbaka och verkligen gjort en grundlig undersökning med egen veterinär med häst nummer två. Har ni handlat fler hästar av samme handlare?

Lurigt med hästhandlare tänker jag spontant, jag har inga bra erfarenheter av de jag gjort affärer med...
 
Vems veterinär besiktigade vid köpetillfället? Är hästen köpt näringsindkare - privatperson eller mellan två näringsidkare? Jag tolkar ditt inlägg som det senare.

Jag har dålig koll på juridiken men som köpare har man undersökningsplikt också, och har man då godtagit säljarens egen veterinär vid köpebesiktningen så hade jag nog vackert lämnat tillbaka den och betalat den efterföljande veterinären, såvida inte några ovanligt omfattande undersökningar behövts. Var det er egen veterinär som missade vid den första besiktningen så tror jag faktiskt att jag hade resonerat liknande, att då var det inte säljarens "fel" eller vad man ska säga.

Krasst sett, jag hade nog undvikit krångel och bara lämnat tillbaka och verkligen gjort en grundlig undersökning med egen veterinär med häst nummer två. Har ni handlat fler hästar av samme handlare?

Lurigt med hästhandlare tänker jag spontant, jag har inga bra erfarenheter av de jag gjort affärer med...
Jag tänker som du. Kollegan tvärtom.
Säljarens vet besiktade och vår vet kände mycket väl igen namnet på säljaren eftersom han stött på liknande fall samma vecka.

Enda man kan göra är ju att säga att nästa häst ska besiktas någon annanstans.
 
Jag tänker som du. Kollegan tvärtom.
Säljarens vet besiktade och vår vet kände mycket väl igen namnet på säljaren eftersom han stött på liknande fall samma vecka.

Enda man kan göra är ju att säga att nästa häst ska besiktas någon annanstans.
Aj aj då, tänker jag spontant hehe... Men be om en omfattande besiktning av egen veterinär på nästa häst, och om misstanke om doping finns så hade jag velat ha godkännande från säljaren att ni får ta blodprov. Om ni får nej på nåt av de förslagen (inte helt ovanligt, beroende på vem som säljer), så hade jag nog funderat en runda till. I mitt fall slutade det med avlivning av "byteshästen".
 
Aj aj då, tänker jag spontant hehe... Men be om en omfattande besiktning av egen veterinär på nästa häst, och om misstanke om doping finns så hade jag velat ha godkännande från säljaren att ni får ta blodprov. Om ni får nej på nåt av de förslagen (inte helt ovanligt, beroende på vem som säljer), så hade jag nog funderat en runda till. I mitt fall slutade det med avlivning av "byteshästen".
Får ju aldrig ut på försäkringen. De kommer bara säga att felet fanns när försäkringen tecknades...
 
Får ju aldrig ut på försäkringen. De kommer bara säga att felet fanns när försäkringen tecknades...
Nope, man får räkna med att betala allt sånt ur egen ficka. I mitt fall gick jag back minst 70 000:- genom att avliva av barmhärtighetsskäl. Beror ju så klart på vad värdet på hästen är också. En dyrare häst är ju värd en större strid.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nope, man får räkna med att betala allt sånt ur egen ficka. I mitt fall gick jag back minst 70 000:- genom att avliva av barmhärtighetsskäl. Beror ju så klart på vad värdet på hästen är också. En dyrare häst är ju värd en större strid.
Fy fan vad sura pengar. Man blir förbannad över att folk kan få hålla på så. Känns som att det blivit fler opålitliga handlare senaste 10 åren.
Men det är väl ingen diskussion i barn tråden :angel: Fast det är ett bra ställe för lite mer anonyma hästfunderingar:D
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 639
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 352
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 755
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 527
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp