Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

@hvala här började mamam vid 8 månader men det är som en klagosång som kommer när livet är tufft.
I övrigt kan han sitt namn:laugh:.

Har börjat försöka komma från rumphas till kryp. Inte helt lätt. Han har en fot i marken och benet snett utåt och den andra på knä.
Men vågar inte flytta sig.
 
Vad duktig han är!

Vår M har inte börjat göra mam-mam-ljuden ens, jag undrar när det kommer? När började er M med det?

Jag minns inte riktigt faktiskt, just mam-ljuden kom väldigt tidigt, han kanske var 5-6 månader, men jag är osäker. Han har svårare för att säga pappa, det har bara skett någon enstaka gång. Det är himla gulligt när nån av katterna går förbi och han skiner upp och säger "katt!" dock :love::D Men ibland blir det "gatt" istället..

Jätteduktig M @Omega. S blev ju också 11 månader i lördags och visserligen gör hon m ljuden men inte en chans att vi får henne att peka på en lampa eller liknande. Vi försöker lära vinka men det går sådär.. :angel:
Idag har Vi varit 1,5 timme på dagis. Hon var ganska opåverkad och tyckte alla nya leksaker var kul. Känns ok men ja är imponerad över att 2-3 personer klarar av att hålla koll på 12-13 barn! :nailbiting:

Det där med lampa och sånt man pekar på funkar inte varje gång för M, så frågan är hur mycket han bara chansar, men ofta verkar det ändå som att han förstår :)
Håller med dig, sjukt imponerande att personalen lyckas hålla koll på alla ungar! Och skönt att S tog det hela bra :)
 
Åker till Rhodos på lördag. Jag börjar få resfeber tror jag :D Är inte överförtjust i att flyga, och att dessutom göra det med två barn :crazy::nailbiting: Idag blir det centrumhäng för att inhandla det sista; ny solkräm, lite mutor till stora sonen under flygresan osv..
 

Bifogade filer

  • 5D55426D-93D1-4E54-A61F-31838A08AC81.jpeg
    5D55426D-93D1-4E54-A61F-31838A08AC81.jpeg
    164,9 KB · Visningar: 18
Nån mer vars bebis börjat få en egen vilja? Här är det KRIG när man ska byta bajsblöja och han måste ligga på rygg. Kissblöja går bra, då får han stå upp och hålla i sig medan man byter men det går ju inte när han bajsat.
Det ska snurras runt och när man håller i honom för att det inte ska grisas ner överallt så gallskriks det och sparkas... Idag misslyckades jag totalt så det blev dusch av både mig och bebis.

Liknande respons blir det när jag tar bort honom från trappor, lådor, eluttag, hunden osv osv, han blir tvärarg helt enkelt. Varit rätt matt i dag ska erkännas, skönt att sambon är ledig imorgon.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nån mer vars bebis börjat få en egen vilja? Här är det KRIG när man ska byta bajsblöja och han måste ligga på rygg. Kissblöja går bra, då får han stå upp och hålla i sig medan man byter men det går ju inte när han bajsat.
Det ska snurras runt och när man håller i honom för att det inte ska grisas ner överallt så gallskriks det och sparkas... Idag misslyckades jag totalt så det blev dusch av både mig och bebis.

Liknande respons blir det när jag tar bort honom från trappor, lådor, eluttag, hunden osv osv, han blir tvärarg helt enkelt. Varit rätt matt i dag ska erkännas, skönt att sambon är ledig imorgon.

Jajamen :D Det är tvära kast i humöret när han inte får som han vill. Oftast är han världens gladaste. Men gudnåde den som lyfter ur honom ur gungan :rofl:
 
Jajamen :D Det är tvära kast i humöret när han inte får som han vill. Oftast är han världens gladaste. Men gudnåde den som lyfter ur honom ur gungan :rofl:
Haha! Jag har börjat känna mig som den där tråkiga "nej; gör inte så, ta in det och gå inte där"-mamman som jag lovade mig själv att aldrig bli. Gud så naiv jag var :D Gör inget annat än springer efter unge nu för tiden
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Haha oh ja @Fritidsryttare !
Här blir det väldigt sura miner direkt man avbryter något. Typ stänger dörren så han inte kan rymma eller tar bort honom från äckliga grejer.
Lite gulligt tycker jag... De börjar bli sin egen person. Ha planer lite framåt istället för att bara vara precis här och nu.
Liten är väldigt glad bara han får hållas. Bästa är att sätta han på gräsmattan. Ofarligt att äta och ger jag honom en gammal flaska eller nåt annat "nytt" så kan han roa sig rätt länge...
 
Haha oh ja @Fritidsryttare !
Här blir det väldigt sura miner direkt man avbryter något. Typ stänger dörren så han inte kan rymma eller tar bort honom från äckliga grejer.
Lite gulligt tycker jag... De börjar bli sin egen person. Ha planer lite framåt istället för att bara vara precis här och nu.
Liten är väldigt glad bara han får hållas. Bästa är att sätta han på gräsmattan. Ofarligt att äta och ger jag honom en gammal flaska eller nåt annat "nytt" så kan han roa sig rätt länge...
Ja, här är det glädjetjut och skratt för det mesta, om man håller en diplomatisk linje (dvs han får leka med vad han vill). :p Får din käka gräs? Jag är helt osäker på vad bebisar "får" äta eller inte, tänkte om han får ont i magen av det? Blommor får han definitivt inte smaka av iaf trots att han vill, det var också nåt som utlöste känslostormar igår.:laugh: Häromveckan kröp han fram snabbt som blixten till källardörren och tog upp en liten sten som han skulle äta, det var stopp där också...
 
Ja, här är det glädjetjut och skratt för det mesta, om man håller en diplomatisk linje (dvs han får leka med vad han vill). :p Får din käka gräs? Jag är helt osäker på vad bebisar "får" äta eller inte, tänkte om han får ont i magen av det? Blommor får han definitivt inte smaka av iaf trots att han vill, det var också nåt som utlöste känslostormar igår.:laugh: Häromveckan kröp han fram snabbt som blixten till källardörren och tog upp en liten sten som han skulle äta, det var stopp där också...
Han får äta gräs...
Det är ju inte farligt. Blommor vill jag att han låter bli men löv går bra...
Stenar får han dreggla på om det är stora.
Maskrosor får han äta och tycker inte om så det har han slutat med självmant...
 
Han får äta gräs...
Det är ju inte farligt. Blommor vill jag att han låter bli men löv går bra...
Stenar får han dreggla på om det är stora.
Maskrosor får han äta och tycker inte om så det har han slutat med självmant...
Ah ok men då ska min också få käka gräs i fortsättningen, och maskrosor. :D Precis, stora stenar hade jag inte brytt mig om men den här var i perfekt kvävningsstorlek. Jag är nog rätt hysterisk med min egen barndom i åtanke, lyckades svälja en femkrona (!!) som satte sig på högkant i halsen bland annat, åt rhododendronknoppar osv osv i all oändlighet. Att jag överlevde min 18-årsdag får nog ses som ett smärre mirakel efter alla mina upptåg.
 
Ja, här är det glädjetjut och skratt för det mesta, om man håller en diplomatisk linje (dvs han får leka med vad han vill). :p Får din käka gräs? Jag är helt osäker på vad bebisar "får" äta eller inte, tänkte om han får ont i magen av det? Blommor får han definitivt inte smaka av iaf trots att han vill, det var också nåt som utlöste känslostormar igår.:laugh: Häromveckan kröp han fram snabbt som blixten till källardörren och tog upp en liten sten som han skulle äta, det var stopp där också...
V får också käka gräs och har även tuggar lite på torra löv och en och annan pinne (liten som inte flisar sönder). Tycker det är lite läskigt med stenar, och vi har mest småsten på uppfarten och de får han inte ta.

Annars har vi också en son med mycket vilja. Upplever att han varit målmedveten länge. När han inte får det han vill ha ryter han ifrån men blir glad ganska fort och är ganska lätt att distrahera som tur är :). Storebror var inte det utan kunde gnälla läääänge.
 
Ah ok men då ska min också få käka gräs i fortsättningen, och maskrosor. :D Precis, stora stenar hade jag inte brytt mig om men den här var i perfekt kvävningsstorlek. Jag är nog rätt hysterisk med min egen barndom i åtanke, lyckades svälja en femkrona (!!) som satte sig på högkant i halsen bland annat, åt rhododendronknoppar osv osv i all oändlighet. Att jag överlevde min 18-årsdag får nog ses som ett smärre mirakel efter alla mina upptåg.
Nä småsten känns ju livsfarligt.
Därför gräsmattan känns safe:up:. Inga stenar eller annat smått och hårt...
Vi var i sandlådan häromdagen. Mysigt i typ 10 min sen började sandrn komma i munnen... Och visst- man kvävs inte av sand men det är sååå äckligt:wtf:
 
Nån mer vars bebis börjat få en egen vilja? Här är det KRIG när man ska byta bajsblöja och han måste ligga på rygg. Kissblöja går bra, då får han stå upp och hålla i sig medan man byter men det går ju inte när han bajsat.
Det ska snurras runt och när man håller i honom för att det inte ska grisas ner överallt så gallskriks det och sparkas... Idag misslyckades jag totalt så det blev dusch av både mig och bebis.

Liknande respons blir det när jag tar bort honom från trappor, lådor, eluttag, hunden osv osv, han blir tvärarg helt enkelt. Varit rätt matt i dag ska erkännas, skönt att sambon är ledig imorgon.

Här är en till som blir arg när hon inte får som hon vill... Ofta funkar det bra om man distraherar med något dock. Det funkar ofta bra vid blöjbyte med när hon bara ska vända sig eller kladda med händerna mellan benen när hon bajsat, bara att stoppa något roligt i händerna på hennen innan man börjar. :up:

Jag har försökt jobba lite i trädgården när det varit så fint väder och tänkte att hon kan ju sitta på gräsmattan och roa sig, jo tjena, tre sekunder så är hon på plattorna/trottoaren och pillar i sig sten och jord. :banghead: Hon har även blivit väldigt mammig och klängig och vill gärna sitta i knät. Det är oftast mysigt men ibland slipper man gärna, hon tar ju ingen hänsyn utan det ska klättras upp mot axlarna eller ålas över ansiktet eller dras i håret eller bara allmänt vrida sig som en mask så man glider ner på golvet igen. :grin:
 
Vi har äntligen fått tummen ur och köpt en vanlig spjälsäng. Hon har sovit i bed siden fram tills nu. Började nattningen vid 19.45 och hon sover inte ännu....:arghh: somnar men vaknar igen efter ett par sekunder/ minuter. Är jättetrött och gnällig på dagarna vilket såklart inte blir bättre av att mätningarna tar över en timme i kombination med att hon vaknar runt 5.30 på morgonen... :wtf:
 
Nån mer vars bebis börjat få en egen vilja? Här är det KRIG när man ska byta bajsblöja och han måste ligga på rygg. Kissblöja går bra, då får han stå upp och hålla i sig medan man byter men det går ju inte när han bajsat.
Det ska snurras runt och när man håller i honom för att det inte ska grisas ner överallt så gallskriks det och sparkas... Idag misslyckades jag totalt så det blev dusch av både mig och bebis.

Liknande respons blir det när jag tar bort honom från trappor, lådor, eluttag, hunden osv osv, han blir tvärarg helt enkelt. Varit rätt matt i dag ska erkännas, skönt att sambon är ledig imorgon.

Hög igenkänning på det med blöjorna! Och även på när man tar bort honom från saker han inte ska leka med. Det allra värsta som kan hända är när man inte får äta kattmaten. Då kan det bli ett ordentligt utbrott. Jag måste komma ihåg att ta bort den från golvet innan jag sätter ner bebis så han inte hinner se att den finns. Som tur är går det över fort. Brukar också be honom hålla saker åt mig på skötbordet så går blöjbytet lite enklare, men ibland är det stört omöjligt alltså :wtf:

En annan sak vi jobbar med är att man inte får slita i katten. Han blir så himla glad när han ser dem så han har svårt att hejda sig. Nu är just denna katt oerhört snäll och dessutom lite konstig av sig och gillar hårda tag, man ser nästan hur han njuter, men jag vill absolut inte lära mitt barn att man får göra så med djur. Lite svårt ibland när bebis leker på golvet och katt kastar sig ner framför honom och vill bli "klappad". Man får vara fort framme..
 
Hög igenkänning på det med blöjorna! Och även på när man tar bort honom från saker han inte ska leka med. Det allra värsta som kan hända är när man inte får äta kattmaten. Då kan det bli ett ordentligt utbrott. Jag måste komma ihåg att ta bort den från golvet innan jag sätter ner bebis så han inte hinner se att den finns. Som tur är går det över fort. Brukar också be honom hålla saker åt mig på skötbordet så går blöjbytet lite enklare, men ibland är det stört omöjligt alltså :wtf:

En annan sak vi jobbar med är att man inte får slita i katten. Han blir så himla glad när han ser dem så han har svårt att hejda sig. Nu är just denna katt oerhört snäll och dessutom lite konstig av sig och gillar hårda tag, man ser nästan hur han njuter, men jag vill absolut inte lära mitt barn att man får göra så med djur. Lite svårt ibland när bebis leker på golvet och katt kastar sig ner framför honom och vill bli "klappad". Man får vara fort framme..
V älskar också katten och har, liksom ni, en väldigt tålmodig katt. V blir helt till sig och ”slår” med händerna mot katten och griper gärna tag i pälsen. Jag brukar låta honom få känna lite under övervakning, och framförallt se till att katten har möjlighet att gå undan om han tycker det är jobbigt, men ofta får jag flytta antingen bebisen eller katten ganska fort 😅.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 858
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 811
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 853
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 791
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp