Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

Jag försöker lära hundarna att flytta när lillen kommer. "Akta dig" säger jag.
Gamlingen kommer ihåg storasyster så han vet att det är bäst att gömma sig... Den andra har inte förstått hur bebisar luggas...
Det gäller att hitta en balans där. Jag vill att barnen själva ska ha möjlighet att lära sig läsa av djuret och hantera dem på ett respektfullt sätt, samtidigt som djuret inte ska känna sig ofredad.
 
Jag försöker lära hundarna att flytta när lillen kommer. "Akta dig" säger jag.
Gamlingen kommer ihåg storasyster så han vet att det är bäst att gömma sig... Den andra har inte förstått hur bebisar luggas...

Här har vi sagt "Tut tut!" till hunden ända sedan S låg i babygymmet. Hon flyttar numera på sig rätt kvickt utan något tutande från vår sida. Särskilt när lilleman med en målmedveten blick kommer tultande med gåvagnen rakt mot henne. Om jag ser att hon ligger och sover när han närmar sig med sina starka nypor brukar jag varna henne. :D
 
Hög igenkänning på det med blöjorna! Och även på när man tar bort honom från saker han inte ska leka med. Det allra värsta som kan hända är när man inte får äta kattmaten. Då kan det bli ett ordentligt utbrott. Jag måste komma ihåg att ta bort den från golvet innan jag sätter ner bebis så han inte hinner se att den finns. Som tur är går det över fort. Brukar också be honom hålla saker åt mig på skötbordet så går blöjbytet lite enklare, men ibland är det stört omöjligt alltså :wtf:

En annan sak vi jobbar med är att man inte får slita i katten. Han blir så himla glad när han ser dem så han har svårt att hejda sig. Nu är just denna katt oerhört snäll och dessutom lite konstig av sig och gillar hårda tag, man ser nästan hur han njuter, men jag vill absolut inte lära mitt barn att man får göra så med djur. Lite svårt ibland när bebis leker på golvet och katt kastar sig ner framför honom och vill bli "klappad". Man får vara fort framme..
Djur ja... Har ett fasligt sjå med att sära på unge och hund för tillfället. Han får klappa FINT (dvs inte knyta ihop handen och dra allt vad han orkar), under strikt övervakning, då tjuter han av skratt. Hunden är inte lika road men har lärt sig att gå undan i vissa lägen, mot att jag tar bort honom i andra.
 
Slitig natt och morgon. Knodd var vaken från 12.30-21 nånting nästan utan avbrott igår, var heeeelt omöjlig att söva. Han körde rundor med oss i sängen när vi skulle sova så man blev helt matt. Tänkte att då blir iaf natten lugn men nä... Vaknade en gång och var jätteledsen. Somnade om när jag gjort en ny flaska till honom men vid 05.30 var det dags igen. Då hade han kissat igenom blöjan så sängen var helt blöt, inte konstigt att han var ledsen stackarn. :( Det var bara att gå upp och bädda rent och stoppa in honom i duschen. Han är fortfarande grinig men gråter inte, vi vet inte vad det är med honom.

Han har noll självinsikt också, han har precis lärt sig att ställa sig mot saker och nu ska han plötsligt "stå själv" tycker han, och släpper taget... Vi fyller dagarna här hemma kan man säga. :)
 
Hoppas knodd är på bättre humör idag @Fritidsryttare!

Vi har också en grinig bebis. Han är sååå frustrerad över allt han inte kan och får göra. Han är långt ifrån att gå själv men jag tror han kommer lära sig snabbt för han är inte alls nöjd med att bara stå. Han står där och brölar ilsket tills jag kommer och tar hans händer så att han kan gå med stöd. Det älskar han. 9 månader idag.
 
Hoppas knodd är på bättre humör idag @Fritidsryttare!

Vi har också en grinig bebis. Han är sååå frustrerad över allt han inte kan och får göra. Han är långt ifrån att gå själv men jag tror han kommer lära sig snabbt för han är inte alls nöjd med att bara stå. Han står där och brölar ilsket tills jag kommer och tar hans händer så att han kan gå med stöd. Det älskar han. 9 månader idag.
Haha tror vår är precis som er, och mycket av det dåliga humöret beror säkert också på att han inte kan gå och inte får en massa saker. Det är onekligen inte lätt att vara liten!
 
Har läst att det är flera i tråden som har viljestarka bebisar just nu. Vi är inget undantag. V vill så otroligt mycket nu. Han vill sitta och krypa runt på golvet samtidigt som han vill sitta i mitt knä samtidigt som han vill leka med en leksak som ligger en meter bort samtidigt som han vill äta samtidigt som.... ja, ni fattar :rofl::laugh::banghead:. När han vill vara nära så tar jag upp honom men så fort jag får honom i famnen kränger han sig för att nå en leksak han nyss fått syn på. Lätt är det inte att vara 8 månader 😅.
 
S. Lämnad på dagis, de provade att lägga henne igår men det blev ramaskri så sambon fick komma och hämta igen. Idag har jag lämnat då jag har fri, lämnade voksi påsen där också så hoppas jag hon känner sig lite tryggare. Poppade precis upp på appen att hon sov från 9.02 men vågar inte helt tro på det ännu... :nailbiting:
 
S. Lämnad på dagis, de provade att lägga henne igår men det blev ramaskri så sambon fick komma och hämta igen. Idag har jag lämnat då jag har fri, lämnade voksi påsen där också så hoppas jag hon känner sig lite tryggare. Poppade precis upp på appen att hon sov från 9.02 men vågar inte helt tro på det ännu... :nailbiting:
 
S. Lämnad på dagis, de provade att lägga henne igår men det blev ramaskri så sambon fick komma och hämta igen. Idag har jag lämnat då jag har fri, lämnade voksi påsen där också så hoppas jag hon känner sig lite tryggare. Poppade precis upp på appen att hon sov från 9.02 men vågar inte helt tro på det ännu... :nailbiting:
Ja just det. Er lilla har ju börjat på förskolan! Hur har det gått? Hoppas det flyter på bra. Låter lovande att hon somnat redan :).
 
@Rhinos
Just det, förskola heter det ju nu i Sverige :p
Hon började förra måndagen men då var där stängt torsdag och fredag så var inte helt optimalt med fyra dagars avbrott. Första veckan var de där bara knappt 1,5 h och gick hem när hon skulle sova. Idag som sagt andra dagen hon ska prova att sova förmiddagsluren där och så hämtar vi henne när hon vaknar igen. Hon tar det ok, var lite ledsen när jag gick idag men tycker alla nya leksaker är väldigt spännande, men sitter mest och kollar på allt. Hon är ju fortfarande inte jätterörlig så det begränsar lite. Men det skal nog bli bra,hon har alltid varit lite kinkig med vem som lägger henne plus att vi fortfarande brukar gå en runda med vagnen när hon ska sova så är inte förvånad över att hon blev ledsen igår. ;) sambon börjar jobba d 1 juni så vi har tid ännu till att få det att fungera.
Hur känns det inför att börja jobba?
 
@Rhinos
Just det, förskola heter det ju nu i Sverige :p
Hon började förra måndagen men då var där stängt torsdag och fredag så var inte helt optimalt med fyra dagars avbrott. Första veckan var de där bara knappt 1,5 h och gick hem när hon skulle sova. Idag som sagt andra dagen hon ska prova att sova förmiddagsluren där och så hämtar vi henne när hon vaknar igen. Hon tar det ok, var lite ledsen när jag gick idag men tycker alla nya leksaker är väldigt spännande, men sitter mest och kollar på allt. Hon är ju fortfarande inte jätterörlig så det begränsar lite. Men det skal nog bli bra,hon har alltid varit lite kinkig med vem som lägger henne plus att vi fortfarande brukar gå en runda med vagnen när hon ska sova så är inte förvånad över att hon blev ledsen igår. ;) sambon börjar jobba d 1 juni så vi har tid ännu till att få det att fungera.
Hur känns det inför att börja jobba?
Vi säger ofta dagis här hemma ändå. Svårt att lära om och lättare att säga till ett litet barn :).
Skönt att ni är lediga ett tag till så har ni möjlighet att ta det långsamt om det behövs :). Vad bra att hon är intresserad av de nya leksakerna. Då kan de säkert uppmuntra till lek ganska lätt.

Det känns bra att börja jobba. Har längtat efter det hela vintern :p. Fast det är inte riktigt lika lockande längre nu när sommaren är här och semester står för dörren. ;)
 
Åh, @MalanMjöl det låter supertufft att skola in innan ettårsdagen. För mammahjärtat liksom!

Tanken att MITT barn ska gå på förskola och att andra ska ta hand om honom känns helt orimlig... :nailbiting: Och då jobbar jag ändå inom förskolan, vet att inskolningarna går bra trots att det är så olika från barn till barn. Oavsett vilken ålder eller fas de råkar vara i precis när de börjar så knyter de ju an till personalen och mår bra av rutiner och samspel med andra barn. :heart
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 858
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 812
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 853
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 792
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp