Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017

Jag har varit med om just intrauterin fosterdöd. Och när jag nu i efterhand diskuterar med läkaren menar hon att det egentligen inte finns någon studie som säger att det är vanligare med detta om man sover på fel sida. Det finns så lite studier gjorda överhuvudet taget så hon menar att det är absurt att påstå en sådan sak.
Det är en teori som inte bevisats helt enkelt.
Tack för svar, jag var faktiskt tvungen att fråga min svägerska som snart är färdig läkare om det fanns några belägg för detta, hon skulle återkomma ikväll med svar. Jag tänker att det är en mardröm för alla blivande föräldrar som man ju har ändå, att något ska hända. Att läsa att risken kan minskas om man sover på en speciell sida kändes rätt hårt i ärlighetens namn.
Vilken fruktansvärd upplevelse att vara med om, beklagar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det jag har läst har uttryckts lite mildare. Där stod att man helst skall sova på sidan och att vänster sida då är bättre. Det stod ändå att man inte skall oroa sig om man vaknar när man ligger på rygg utan bara svänga över till sidan och försöka somna om.

Jag har testat att tvinga mig själv att sova på vänster sida men det gav jag upp efter några nätter. Jag sover hellre natten igenom i alla olika ställningar än att knappt sova alls för att jag ligger på vänster sida.
Precis, jag tror de flesta tycker det är jobbigt att sova på rygg senare i graviditeten, och att man då lägger sig på sidan. Jag är inne på ditt spår, att det måste ju vara bättre att få sova och att det måste medföra en del andra negativa följder att sova i exakt samma ställning 7-10 timmar/dygn också.
 
Det är samma problem här, ventilerna sitter dåligt till och trots att pumpen verkar sitta rätt så händer naaaada. Min plan är att byta slangar... eller i värsta fall dumpa vagnen på en cykelverkstad och inte låta den komma hem förrän den skärpt sig. :devil:
Det funkar bra att fylla däcken vid såna cykelpumpstationer med tryckluft, men att pumpa med vanlig pump är hopplöst.

Vår vagn skulle också behöva en service. Den måste smörjas ett par gånger per år för att rulla bra. Nysmord och med nypumpade däck är det världens bästa vagn.
 
Man är jäkligt klumpig med magen om något händer snabbt tycker jag . Just om "reptilhjärnan" går på så har den noll förståelse för hur framtung man är.

Jag blir hela tiden chockad av att magen slår i grejer . Jag känner mig helt normal och tror jag får plats...

Jag lyckades nocka mannens näsa någon gång när han satt ner och jag glömde att magen stack ut. :p
 
Idag har jag haft massor med sammandragningar, särskilt om jag går lite för fort eller uppför trappor. Har annars varit lugnare några veckor, hade mer tidigare. Nu är jag hemma och inget mer planerat idag så jag hoppas det lugnar ner sig när jag vilar.
 
Det var nog denna artikel som byggde på en studie; http://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx. Tror inte heller det är särskilt avgörande men allt sätter ju griller i huvet och nu går jag med värkande kropp istället :S

Det finns så många tyckare och förståsigpåare när det kommer till graviditeter. Ta bara alla dessa skrönor om hur man skall bli gravid om man har svårt med det. Slappna aaav, tänk inte på det, börja träna så ska du se att du helt plötsligt blir gravid. :banghead: Men jag håller helt med dig. Man kan ju inte låta bli att fundera och många saker blir att snurra i huvudet på en. Det är ju ändå en liten människa som man går och bär på. :love: Trots att jag har svårt att förstå det riktigt.:p
 
Man skulle kunna sammanfatta artikeln med att sovställningen kan vara en av flera tänkbara faktorer till varför barn dör innan födsel, rökning, fetma osv beräknas också påverka men oklart i vilken utsträckning. Väntar spänt på svaret från min svägerska för att se om detta är något hon läst om. Tycker som sagt att det är ett starkt påstående men visst, har de vetenskapliga belägg för det så.
 
Man skulle kunna sammanfatta artikeln med att sovställningen kan vara en av flera tänkbara faktorer till varför barn dör innan födsel, rökning, fetma osv beräknas också påverka men oklart i vilken utsträckning. Väntar spänt på svaret från min svägerska för att se om detta är något hon läst om. Tycker som sagt att det är ett starkt påstående men visst, har de vetenskapliga belägg för det så.
Jag kan inte veta exakt hur jag sov när det hände- om jag ens sov.
Men jag faller inte under någon risk kategori. Och antalet oförklarligt döda barn är rätt konstant. Tanken med vänster sida är ju bättre blodflöde. Har oxå hört att bloztillförseln alltid minskar när man sover djupt och är något inte bra kan det kanske det kan räcka.
Jag kan ju inte låta bli att sova.
Sover på båda sidor- vet inte hur jag ska lösa det annars.
 
Sitter och roar mig med att läsa förlossningsberättelser i väntan på att min kondenserade mjölk ska koka färdigt. Slås av hur oerhört glamourösa folk verkar vara när de föder barn? Det är bilder på nysminkade tjejer med håret fixat. Så där snygg är liksom inte jag ens i mina bästa dagar som ogravid och icke-födande? :confused: Sen hur fantaaastiskt snabbt och okomplicerat förlossningarna har gått, de har inte ens märkt av sina värkar innan vattnet gått, typ...
Ser framför mig hur jag kommer vagga fram i mjukisbyxor och med otvättat hår och bajsa ner mig, som kontrast till bloggerskorna. :p
 
Jag kan inte veta exakt hur jag sov när det hände- om jag ens sov.
Men jag faller inte under någon risk kategori. Och antalet oförklarligt döda barn är rätt konstant. Tanken med vänster sida är ju bättre blodflöde. Har oxå hört att bloztillförseln alltid minskar när man sover djupt och är något inte bra kan det kanske det kan räcka.
Jag kan ju inte låta bli att sova.
Sover på båda sidor- vet inte hur jag ska lösa det annars.
Nä, alltså verkligen, man måste sova! Ja, blodtillförseln minskar när man ligger på höger sida, men samtidigt så är jag helt inne på det spåret att man måste ju kunna sova. I samma artikel tas riskfaktorer som diabetes och rökning upp också, och i min värld känns det som mer "alarmerande" hälsofaktorer över huvud taget. Dessutom kan jag tycka att det är horribelt att om man är med om en så fruktansvärd sak ens ska behöva fundera på om man kunde gjort något annorlunda (till exempel sovit på bara vänster sida).

Jag kanske är känslig och lättprovocerad men jag tycker att både artikeln och påståendet i sig bidrar till onödigt mycket oro och ångest för något som tyvärr riskerar att hända oavsett vilka försiktighetsåtgärder man gör, som du skriver är antalet mer eller mindre konstant och både Sverige och Nya Zeeland tillhör de länder där risken att bära fram och föda barn är som lägst.
 
Sitter och roar mig med att läsa förlossningsberättelser i väntan på att min kondenserade mjölk ska koka färdigt. Slås av hur oerhört glamourösa folk verkar vara när de föder barn? Det är bilder på nysminkade tjejer med håret fixat. Så där snygg är liksom inte jag ens i mina bästa dagar som ogravid och icke-födande? :confused: Sen hur fantaaastiskt snabbt och okomplicerat förlossningarna har gått, de har inte ens märkt av sina värkar innan vattnet gått, typ...
Ser framför mig hur jag kommer vagga fram i mjukisbyxor och med otvättat hår och bajsa ner mig, som kontrast till bloggerskorna. :p

Jg har roat mig med samma sak de senaste 2 dagarna :D Kommer nog också tillhöra skaran som ser ut skräp när jag kommer in på förlossningen. Osminkad, smutisga mjukisar för de var det ända jag hittade att få på mig, orakad sedan X antal veckor på diverse ställen och låta som en brunstig älg :D
Här finns knappast tid eller ork till målade tånaglar, ny fixad frilla, vaxat underliv och dylikt..
Lägger heller den lilla energi jag har på min son..
 
Jg har roat mig med samma sak de senaste 2 dagarna :D Kommer nog också tillhöra skaran som ser ut skräp när jag kommer in på förlossningen. Osminkad, smutisga mjukisar för de var det ända jag hittade att få på mig, orakad sedan X antal veckor på diverse ställen och låta som en brunstig älg :D
Här finns knappast tid eller ork till målade tånaglar, ny fixad frilla, vaxat underliv och dylikt..
Lägger heller den lilla energi jag har på min son..
Hade någon ambitiös idé i början av den här graviditeten att jag skulle segla in på BB nyvaxad överallt och välluktande. Nu har verkligheten kommit ikapp mig och jag inser att risken att det sker nog är rätt liten ändå. Men tanken var ju god iallafall. Skönt att läsa att det lär finnas fler! :D
 
Nä, alltså verkligen, man måste sova! Ja, blodtillförseln minskar när man ligger på höger sida, men samtidigt så är jag helt inne på det spåret att man måste ju kunna sova. I samma artikel tas riskfaktorer som diabetes och rökning upp också, och i min värld känns det som mer "alarmerande" hälsofaktorer över huvud taget. Dessutom kan jag tycka att det är horribelt att om man är med om en så fruktansvärd sak ens ska behöva fundera på om man kunde gjort något annorlunda (till exempel sovit på bara vänster sida).

Jag kanske är känslig och lättprovocerad men jag tycker att både artikeln och påståendet i sig bidrar till onödigt mycket oro och ångest för något som tyvärr riskerar att hända oavsett vilka försiktighetsåtgärder man gör, som du skriver är antalet mer eller mindre konstant och både Sverige och Nya Zeeland tillhör de länder där risken att bära fram och föda barn är som lägst.
Jag fattar inte hur de gjort studien
Om någon frågar mig hade jag som sagt inte kunnat svara vilken sida jag somnat eller vaknat på. Jag sover på båda sidor och vänder varje gång jag vaknar.
Har ett levande barn oxå och då gjorde jag likadant och gick över tiden dessutom.
 
Jag fattar inte hur de gjort studien
Om någon frågar mig hade jag som sagt inte kunnat svara vilken sida jag somnat eller vaknat på. Jag sover på båda sidor och vänder varje gång jag vaknar.
Har ett levande barn oxå och då gjorde jag likadant och gick över tiden dessutom.
Nej, det redovisas inte, och hade varit väldigt intressant. Utgick man från enkäter där kvinnorna fick svara på vilket sovsätt de tror att de har, eller hade man studerat deras sömnvanor? Det måste ju ha krävt en _extremt_ omfattande studie isåfall då antalet barn som dör i magen är nåt i stil med 3/10 000?

Jag sover precis likadant som dig, hade aldrig kunnat sova annars. Och då inställer sig den naturliga följdfrågan, vilka negativa effekter har det på fostret, om modern lider av svåra sömnproblem? Det känns som ett mer akut och angeläget problem i min värld än vilken sida man sover på.

Som sagt, det är mycket möjligt att studien kommer att breddas och kompletteras i framtiden, men det är en vågad artikel om ett väldigt känsligt ämne.
 
Nej, det redovisas inte, och hade varit väldigt intressant. Utgick man från enkäter där kvinnorna fick svara på vilket sovsätt de tror att de har, eller hade man studerat deras sömnvanor? Det måste ju ha krävt en _extremt_ omfattande studie isåfall då antalet barn som dör i magen är nåt i stil med 3/10 000?

Jag sover precis likadant som dig, hade aldrig kunnat sova annars. Och då inställer sig den naturliga följdfrågan, vilka negativa effekter har det på fostret, om modern lider av svåra sömnproblem? Det känns som ett mer akut och angeläget problem i min värld än vilken sida man sover på.

Som sagt, det är mycket möjligt att studien kommer att breddas och kompletteras i framtiden, men det är en vågad artikel om ett väldigt känsligt ämne.
3 på 1000 ungefär.
Varje år i Sverige.

Men i övrigt håller jag med. Samtidigt finns det ju inget jag inte skulle göra för en garanti att jag inte får uppleva samma sak igen.
 
3 på 1000 ungefär.
Varje år i Sverige.

Men i övrigt håller jag med. Samtidigt finns det ju inget jag inte skulle göra för en garanti att jag inte får uppleva samma sak igen.
Ok! Jo men självklart, helt förståeligt. Sen å andra sidan, det finns väl nästan ingen kvinna i hela världen som medvetet utsätter sitt ofödda barn för risker, och speciellt om man redan varit med om det värsta en gång. Det var därför jag reagerade på artikeln, att det känns rätt hårt att ens lyfta den tanken, att man själv kan ha gjort nåt att påverka utgången, när det inte finns solklara belägg för det. Sömn är liksom nåt rätt grundläggande i livet och inget man kan styra över med blotta viljan.
Nu ska jag sluta kapa tråden (för tillfället).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Någon annan med pollenallergi? Hur behandlar ni? Vad får man ta?

Börjar inse att det är min allergi tillsammans med mina järnvärden som gör mig såååå trött och så att jag har fruktansvärt ont i huvudet..

Som ogravid behandlar jag med tabletter, ögondroppar och nässpray. Nu har jag inte riktigt vågat ta nåt men inser att jag måste ha nåt, för det här går inte..
 
Någon annan med pollenallergi? Hur behandlar ni? Vad får man ta?

Börjar inse att det är min allergi tillsammans med mina järnvärden som gör mig såååå trött och så att jag har fruktansvärt ont i huvudet..

Som ogravid behandlar jag med tabletter, ögondroppar och nässpray. Nu har jag inte riktigt vågat ta nåt men inser att jag måste ha nåt, för det här går inte..

Jag undrar detsamma. Har klarat mig utan allergimedicin hittills men de senaste dagarna har varit riktigt jobbiga! Hittade ögondroppar av märket Allgil här hemma som enligt bipacksedeln ska vara ok att ta som gravid men inga av tabletterna är ok.
 

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
525
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 300
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 024
Senast: orkide
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp