Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017

Någon annan med pollenallergi? Hur behandlar ni? Vad får man ta?

Börjar inse att det är min allergi tillsammans med mina järnvärden som gör mig såååå trött och så att jag har fruktansvärt ont i huvudet..

Som ogravid behandlar jag med tabletter, ögondroppar och nässpray. Nu har jag inte riktigt vågat ta nåt men inser att jag måste ha nåt, för det här går inte..

Min BM sa att jag skulle ta det jag brukade ta, i mitt fall tabletter med Loratadin och ögondroppar. Ögondroppar går, så vitt jag förstått, överhuvudtaget inte vidare till fostret. Nässpray går ut i blodet till mycket liten del.

Så här står det på 1177:

Pollenallergi
Om du har pollenallergi finns många olika receptfria läkemedel du kan använda.

Om du har besvär från näsan kan du ta nässprej med kortison, till exempel Rhinocort Aqua. Det är bra att rådgöra med barnmorska eller läkare om du behöver använda läkemedlet mer än tillfälligt. Du kan också använda nässprej mot allergi, till exempel Lomudal Nasal och Livostin.

Om du har ögonbesvär kan du använda ögondroppar mot allergi, till exempel Lomudal och Livostin.

Erfarenheten visar att det går bra att använda antihistamintabletter som innehåller loratadin, till exempel Clarityn och Loratadin, vid graviditet. I bipacksedlarna rekommenderas inte användning under graviditet på grund av begränsad erfarenhet. Men numera har loratadin använts av ett stort antal gravida kvinnor och inget tyder på att läkemedlet skulle skada fostret. Om du känner dig osäker kan du rådgöra med läkare eller barnmorska.
 
Någon annan med pollenallergi? Hur behandlar ni? Vad får man ta?

Börjar inse att det är min allergi tillsammans med mina järnvärden som gör mig såååå trött och så att jag har fruktansvärt ont i huvudet..

Som ogravid behandlar jag med tabletter, ögondroppar och nässpray. Nu har jag inte riktigt vågat ta nåt men inser att jag måste ha nåt, för det här går inte..
Jag tar mina vanliga receptbelagda mediciner. Ett tips är att kolla Janusinfo, inte Fass/bipacksedlarna, för att se vilka preparat som är okej. Verksamma ämnen i min medicin (mot allergi och astma) är Loratadin, Montelukast (tabletter) och Mometason (nässpray). Alla är okej men Montelukast ska tas med försiktighet enligt Janusinfo.
 
Jag har varit på mitt andra förlossningssamtal och bestämde mig för att köra en andra vaginal förlossning istället för snitt. Jag fick igenom min kravlista så jag testar igen... Funderar lite på att föda med en doula den här gången, är det någon som gjort det?
 
Ska ha styrelsemöte hemma hos mig ikväll. Förvisso bara max 8 personer men det blir rätt mycket städ och matlagning ändå.
Just idag tyckte min stallägare att vi skulle mocka en av hagarna på framsidan med hyfsat mycket gödsel i.
Gissa hur glad min rygg är nu då, perfekt uppladdning för några timmar i köket. :grin:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Idag fick jag höra att jag har hängmage.
Gulligt. Kan man ens försöka få det att låta "fint "?
Känner mig som ett hängbukssvin nu:meh:
 
Hur bemöter man en sån kommentar? Jag har nog blivit mållös och därefter heligt förbannad. Men att finna sig just i stunden, lyckades du...?
Jag sa: - Vad vem hästen?
- nej du
- va? Allvarligt? Den står ju rätt ut?
- nej haha jag tycker nog den hänger
- jaha.
Vad säger man liksom?
Det är ju inte lönt.
 
Sitter och roar mig med att läsa förlossningsberättelser i väntan på att min kondenserade mjölk ska koka färdigt. Slås av hur oerhört glamourösa folk verkar vara när de föder barn? Det är bilder på nysminkade tjejer med håret fixat. Så där snygg är liksom inte jag ens i mina bästa dagar som ogravid och icke-födande? :confused: Sen hur fantaaastiskt snabbt och okomplicerat förlossningarna har gått, de har inte ens märkt av sina värkar innan vattnet gått, typ...
Ser framför mig hur jag kommer vagga fram i mjukisbyxor och med otvättat hår och bajsa ner mig, som kontrast till bloggerskorna. :p

Läste nån fantastisk berättelse från en tjej som varit LIVRÄDD att bajsa på sig. Allt annat fick gå som det ville men skulle hon bajsa på sig skulle hon DÖ. Hon tvingade sin man att LOVA att han skulle stå vid hennes huvudända och titta bort om det skulle hända.

Sen kom dagen och visst bajsade hon på sig (liksom de flesta) och hon hade vrålat åt sin man att ställa sig vid fotändan och röt "Titta! Nu TITTAR du på på vad i helvete du ställt till med" :laugh:
 
Tack för supporten. Kände mig lite överkänslig.... Nästa gång släpper jag laddningen.
Min mage börjar bli så tung och stor att jag själv tycker att den börjar hänga lite. Tycker det är asjobbigt och inte vidare fint. Skulle bli så arg och ledsen om nån SA det. Folk tror typ att det är ok att kommentera kroppen lite hur som för man är ju ändå gravid men jag är nog ännu känsligare nu. Och så less på "GUD vad STOR du är!" "Är du säker på att det bara är en?"
 
Min mage börjar bli så tung och stor att jag själv tycker att den börjar hänga lite. Tycker det är asjobbigt och inte vidare fint. Skulle bli så arg och ledsen om nån SA det. Folk tror typ att det är ok att kommentera kroppen lite hur som för man är ju ändå gravid men jag är nog ännu känsligare nu. Och så less på "GUD vad STOR du är!" "Är du säker på att det bara är en?"
Jag tycker att om man inte har något snällt att säga är man tyst. Jag är ju så glad att man i v 25 ändå är rätt smidig, kan rida nästan normalt och jobba som vanligt i stallet. Jag vet ju att från v 30 kommer jag känna mig riktigt klumpig.
Men ska man kommentera mage säger man att den är fin och grattis...

Sen är jag ju lite överkänslig just nu och tycker att människor som känner mig borde förstå att detta är jobbigt för mig- mer än vanligt. Jag har nog med att tygla oro och negativa tankar. Behöver absolut inga negativa graviditetskommentarer.
Sen är jag ändå mer hårdhudad än vanligt och kan rätt snabbt i huvudet komma ihåg att detta är faktiskt inget att bry sig på. Men ja- nåt snällt av någon hade känts bra. Känns som det var länge sen nån gav mig en positiv kommentar.
 
Jag tycker att om man inte har något snällt att säga är man tyst. Jag är ju så glad att man i v 25 ändå är rätt smidig, kan rida nästan normalt och jobba som vanligt i stallet. Jag vet ju att från v 30 kommer jag känna mig riktigt klumpig.
Men ska man kommentera mage säger man att den är fin och grattis...

Sen är jag ju lite överkänslig just nu och tycker att människor som känner mig borde förstå att detta är jobbigt för mig- mer än vanligt. Jag har nog med att tygla oro och negativa tankar. Behöver absolut inga negativa graviditetskommentarer.
Sen är jag ändå mer hårdhudad än vanligt och kan rätt snabbt i huvudet komma ihåg att detta är faktiskt inget att bry sig på. Men ja- nåt snällt av någon hade känts bra. Känns som det var länge sen nån gav mig en positiv kommentar.
Jag har faktiskt inte ridit på typ 3 veckor... blev lite bekväm med medryttaren och nu känns det som ett stort steg att ta upp det igen. Fölisen är så mycket att handskas med och jag blir typ helt slut av att mocka två boxar. Är rädd att jag ridit färdigt tills bebis är ute faktiskt. Hade ju tänkt hålla igång till sista veckorna...
 
Jag har faktiskt inte ridit på typ 3 veckor... blev lite bekväm med medryttaren och nu känns det som ett stort steg att ta upp det igen. Fölisen är så mycket att handskas med och jag blir typ helt slut av att mocka två boxar. Är rädd att jag ridit färdigt tills bebis är ute faktiskt. Hade ju tänkt hålla igång till sista veckorna...
Vilken v är du nu?
Jag gav upp rida v 30 nu förra året. Men hade mer problem med fogar och ont i ryggen då.
 
V 32 imorn. Så la väl ner i vecka 27-28 nånstans... fogarna är ok men magen är stor och klumpig och får mycket sammandragningar ffa i traven. Upp 18 kg hittills....
Skönt att inte ha så mkt problem med fogar i alla fall.
Jag rider bara i hoppsadeln nu - sitta ner i traven känns inte som jag vill prova ens. känns läskigt när magen gungar...
 
Läste nån fantastisk berättelse från en tjej som varit LIVRÄDD att bajsa på sig. Allt annat fick gå som det ville men skulle hon bajsa på sig skulle hon DÖ. Hon tvingade sin man att LOVA att han skulle stå vid hennes huvudända och titta bort om det skulle hända.

Sen kom dagen och visst bajsade hon på sig (liksom de flesta) och hon hade vrålat åt sin man att ställa sig vid fotändan och röt "Titta! Nu TITTAR du på på vad i helvete du ställt till med" :laugh:
Hahaha det här är så jag, känner det på mig!!
Precis som jag insåg en annan sak idag: när jag stod i ica-kön bakom en liten 4-årig tjej som lämnats där av sin pappa (säkert för att hålla en köplats), till slut var ju kön slut och ingen pappa var i sikte, han var säkert inte färdighandlad. När jag stod där bakom ungen och väntade så insåg jag att så här kommer min sambo göra om 5 år med vårt barn. Kan höra honom framför mig: "gå bort till kassan lilla gumman och ta en köplats så kommer pappa alldeles snart, så slipper vi stå i kö så länge sen".... :grin:
 

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
510
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 467
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 249
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp