Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017

Jag vill påstå att ALLA gör det. Det blir så när barnet kommer ner med huvudet i utdrivningsskedet. Och det är helt naturligt och förlossningspersonalen har upplevt det tusen gånger. De tar bort det snabbt och diskret.
Haha smålog lite för mig själv när den höggravida kompisen för ett halvår sedan glatt påstod att hennes BM bestämt förnekade att folk bajsade på sig under förlossningen. Tänkte på stona och tackorna som gödslar hej vilt, svårt att tro att vi skulle vara annorlunda.

Efter förlossningen så hade hon visst, hör och häpna, bajsat på sig! :cool:

Det var samma kompis som lika glatt deklarerade "bad och lustgas räcker för mig för jag är rädd för nålar" när ämnet smärtlindring kom upp. Efter typ 35 timmars förlossning hade hon vrålat och bett om epidural men då var det för sent. :devil:
 
Jag är hungrig, hela tiden. Blir typ aldrig helt mätt och om jag inte äter något precis innan jag går och lägger mig vaknar jag vid 4 tiden och är vrålhungrig och illamående.. :(

Var på tredje delen av förlossningsförberedelse igår, vilken var riktad till männen. Gick igenom vad som skulle hända och vad deras roll var- typ håll koll på allt det praktiska runt omkring, hon är hög på endorfinder och oxytocin :angel:, se till att hon vilar, äter och dricker och förvänta er inte att hon pratar snällt till er ;). Men också ställen de kunde massera/tryck för smärtlindring och för stimulering av värkar. Tror det var väldigt bra för sambon som har varit lite orolig över hur han själv skulle tackla det (gillar inte sjukhusmiljö eller att någon har starka smärtor).
 
Jag är hungrig, hela tiden. Blir typ aldrig helt mätt och om jag inte äter något precis innan jag går och lägger mig vaknar jag vid 4 tiden och är vrålhungrig och illamående.. :(

Var på tredje delen av förlossningsförberedelse igår, vilken var riktad till männen. Gick igenom vad som skulle hända och vad deras roll var- typ håll koll på allt det praktiska runt omkring, hon är hög på endorfinder och oxytocin :angel:, se till att hon vilar, äter och dricker och förvänta er inte att hon pratar snällt till er ;). Men också ställen de kunde massera/tryck för smärtlindring och för stimulering av värkar. Tror det var väldigt bra för sambon som har varit lite orolig över hur han själv skulle tackla det (gillar inte sjukhusmiljö eller att någon har starka smärtor).
Låter som en bra kurs!
 
Är det det här som kallas gravidhjärna, eller bara vanlig trötthet? Har femtioelva miljoner grejor och trådar att dra i och känner mig så där lätt frånvarande, som att jag inte har riktigt koll på nånting. Vill helst bara gå in i nån bubbla och vara ifred utan att se en människa i en månad eller så. Tack och lov har jag världens bästa jobb, där kan jag koppla bort allt och köra på, även om jag blir trött av det fysiska arbetet.

Är dödstrött efter att ha fejat runt non stop 06-23 igår och sen upp och jobba på det idag. Känner att en powernap är ett måste innan jag tar tag i allt det andra. Beundrar er som orkar med 7-16-jobb, graviditet och kanske fler barn, jag hade avlidit direkt.
 
@Fritidsryttare absolut gravid gröt hjärna....
Man blir mindre brydd om världen känns det som...
Jag har varit lätt som en hind hela veckan men idag har jag magen ivägen hela tiden. Måste vara hängmage kommentaren som blev verklighet. Och " passa dig för kakorna du börjar bli lite tjock" kommentaren idag...
Det känns som lååångt till augusti.

För nån månad sen skulle jag jobba in i kaklet och nu vill jag sitta hemma i solstol hela sommaren...
 
Idag träffade jag min doktor och från måndag är jag sjukskriven på 50%. Det var en bra dag för läkarbesök. Jag har en sån där dag då hjärnan inte funkar, då jag inte förstår vad folk säger när de pratar med mig. Sen hur jag ska få något gjort på 3,5 timmes arbetsdag...
 
@Fritidsryttare absolut gravid gröt hjärna....
Man blir mindre brydd om världen känns det som...
Jag har varit lätt som en hind hela veckan men idag har jag magen ivägen hela tiden. Måste vara hängmage kommentaren som blev verklighet. Och " passa dig för kakorna du börjar bli lite tjock" kommentaren idag...
Det känns som lååångt till augusti.

För nån månad sen skulle jag jobba in i kaklet och nu vill jag sitta hemma i solstol hela sommaren...
Men seriöst, jobbar du bland folk med socialt handikapp med tanke på kommentarerna? :wtf: Jag räknar verkligen inte mig själv som "PK" men vanligt hyfs när man pratar med folk är väl ändå trevligt?

Jag fick nån liknande kommentar igår men den var ändå vänligt menad, den löd typ "inte konstigt att magen växer i det här huset med så här god mat", så personen i fråga var förlåten. Hade jag fått kommentarer i stil med de som du verkar få hade jag blivit knäpp på riktigt. :p
 
hade också en lite jobbig session i stallet idag. en kvinna som började med att kommentera att jag var så "fin" och att det hade hänt mycket sedan hon såg mig sist. Sedan sa hon "men du skulle ha 2:a juni va?" "nej, 6 juli". Då blev hon plötsligt helt tyst och tittade storögt på mig. "Vaddå det är ju TVÅ MÅNADER dit? Du ser ju ut som att du ska ha närsomhelst". Alltså de där kommentarerna... De tar ;/
 
Idag träffade jag min doktor och från måndag är jag sjukskriven på 50%. Det var en bra dag för läkarbesök. Jag har en sån där dag då hjärnan inte funkar, då jag inte förstår vad folk säger när de pratar med mig. Sen hur jag ska få något gjort på 3,5 timmes arbetsdag...
Det gäller ju att inse att man förväntas få 50% gjort också. Inte 100% på 50% av tiden ;)
 
Men seriöst, jobbar du bland folk med socialt handikapp med tanke på kommentarerna? :wtf: Jag räknar verkligen inte mig själv som "PK" men vanligt hyfs när man pratar med folk är väl ändå trevligt?

Jag fick nån liknande kommentar igår men den var ändå vänligt menad, den löd typ "inte konstigt att magen växer i det här huset med så här god mat", så personen i fråga var förlåten. Hade jag fått kommentarer i stil med de som du verkar få hade jag blivit knäpp på riktigt. :p
Ja det gör jag faktiskt men de som kommenterar har nog ingen diagnos. Bara tycker tonen är rå men hjärtlig...
 
hade också en lite jobbig session i stallet idag. en kvinna som började med att kommentera att jag var så "fin" och att det hade hänt mycket sedan hon såg mig sist. Sedan sa hon "men du skulle ha 2:a juni va?" "nej, 6 juli". Då blev hon plötsligt helt tyst och tittade storögt på mig. "Vaddå det är ju TVÅ MÅNADER dit? Du ser ju ut som att du ska ha närsomhelst". Alltså de där kommentarerna... De tar ;/
Förstår precis.
Och kan inte förstå varför man måste kläcka kommentarer som riskerar att göra någon ledsen eller självkritisk. Varför liksom?
 
Idag har vi plockat bort högflödesgrimman lite på eget initiativ :o (efter insidertips från ett par som har gjort i princip samma resa som vi men en månad tidigare) och än så länge fungerar det utmärkt sådär 3 timmar senare. Hon hade satt den på nästippen de två senaste matningarna och där gör den ingen nytta så jag satte helt enkelt inte tillbaka den efter vägningen. Plötsligt känns det som att hemvård inte är så långt borta även om jag hade en känslomässig dipp igår där allt kändes hopplöst och att vi skulle bli kvar här för evigt typ. Nu ska de bara ta bort koffeinet, som de pratade om för en vecka sedan men inte sagt något mer om, :cautious: och se så det går bra sedan kan vi åka hem. :D Det känns rätt läskigt att åka hem dock, ingen övervakning, ingen syrgas inom räckhåll och ingen personal som kan hjälpa till om något skulle hända. :nailbiting:

Jag har kikat lite halvt på barnvagnar och hittat en Crecent duo någonting på Myrorna för 350 kr, ser lite skabbig ut men är den funktionsduglig kan det vara värt det. Någon som har erfarenhet av dem och vilka hjul ska man ha? Den hade lufthjul och svängbara framhjul. Vagnen kommer troligen köras mycket i stallet och där är det grusvägar, i övrigt kommer den gå mest på asfalt och inte speciellt mycket i city.

Något annat livsviktigt som är bra att skaffa innan man kommer hem? Jag har hämtat två babyboxar så det finns blöjor och tvättlappar och lite annat småplock så man klarar sig de första dagarna alla fall.
 
Skönt om ni får komma hem snart @Thalbaz! :) Jag kan nog inte tipsa om så mycket som är livsviktigt att ha när man kommer hem, men det jag fortfarande inte köpt som jag tänkt hinna med innan är i alla fall badbalja och termometer, både vanlig febertermometer och sådan som man mäter badvattnet med. Och så blöjor, tvättlappar och babyolja och lite sånt då :) Mycket kan man nog köpa allt eftersom dock, men kan ju vara skönt att ha hemma.

Helt annat ämne..
Jag är så less på att saker och ting inte bara kan få rulla på nu! :banghead: Jag har gått på moderskapsledighet (vilket faktiskt är jätteskönt egentligen, rygg mår bättre!) men känner att jag inte kan slappna av och fokusera på bebis alls. Varit hemma i tre dagar nu, under den tiden har jag hunnit med veterinärbesök för alla djuren. Katterna verkar tack och lov okej nu men hästen är ett mysterium. Så himla typiskt att allt ska komma just nu, han har alltid varit frisk i princip men nu under senare delen av graviditeten händer allt. Har ju skrivit om diverse bekymmer kring honom tidigare i tråden och det mesta har väl löst sig, men det kommer nytt hela tiden..:crazy: Nu har han slutat dricka i boxen och är dålig i magen. Svullna lymfar. Har också fått nåt konstigt skav vid skänkelläget, han har aldrig fått så förut men nu kommer det bara medryttaren skrittar ut en stund och knappt använder skänklarna. Veterinär kom igår och de hittade absolut inget fel på honom utan tyckte att han såg välmående ut.. De tyckte förstås att det är konstigt att han slutat dricka inne, men han var inte uttorkad så han dricker väl förmodligen ute (svårt att veta vem som druckit vad då de är tre hästar i samma hage). Jag har funderat lite på magsår men veterinären trodde inte det då hon inte såg några tecken på det. Tog blodprover och vi får svar i nästa vecka. Han beter sig lite konstigt också, stressad emellanåt för saker han aldrig brytt sig om förut och sedan helt normal. Ridningen funkar bra som vanligt.
Jag vill bara veta vad det är, blir tokig snart! Vill att han ska må bra, men vill faktiskt också kunna få vara höggravid och ta det lugnt och förbereda mig på förlossning och bebis. Det är svårt nu :(
Sen är jag otroligt obekväm i allmänhet nu, magen är ivägen jämt och BM-besök i veckan visade plus 3 kg.. Känner mig så himla tung och otymplig!

Sorry för långt gnällinlägg!
 
@Omega min häst dricker helst ute. Han får vara bra törstig innan han dricker inne. Sen är det klart konstigt att han ändrat beteende men det är kanske något annat som oxå ändrats? Äter mer gräs i hagen, ute längre, jobbar mindre hårt?
 
@Ray, tack för input, det behövs!
Visst är han ute lite längre nu och det har ju kommit en del gräs i hagen så han försöker ju beta så mycket det går om dagarna. Han jobbar nog ungefär på samma sätt som innan. Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men ihop med den dåliga magen (rinner verkligen ur honom ibland) blir man orolig. Hoppas att det bara är att han är ute längre och dricker tillräckligt då helt enkelt! Konstigt bara att han ändrat beteende :/
 
@Ray, tack för input, det behövs!
Visst är han ute lite längre nu och det har ju kommit en del gräs i hagen så han försöker ju beta så mycket det går om dagarna. Han jobbar nog ungefär på samma sätt som innan. Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men ihop med den dåliga magen (rinner verkligen ur honom ibland) blir man orolig. Hoppas att det bara är att han är ute längre och dricker tillräckligt då helt enkelt! Konstigt bara att han ändrat beteende :/
Spontan tanke, det är inget som har ändrats med foder eller vattenkvalité? Hoppas det löser sig, man blir ju helt nipprig när de inte är OK
 
@Ray, tack för input, det behövs!
Visst är han ute lite längre nu och det har ju kommit en del gräs i hagen så han försöker ju beta så mycket det går om dagarna. Han jobbar nog ungefär på samma sätt som innan. Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men ihop med den dåliga magen (rinner verkligen ur honom ibland) blir man orolig. Hoppas att det bara är att han är ute längre och dricker tillräckligt då helt enkelt! Konstigt bara att han ändrat beteende :/
Många som har jobbigt med vårgräset så det är säkert övergående.
Håller tummar för det!
 
V26 och nu kom det.
Den nej herregud jag pallar inte detta känslan. Men det är väl rätt ok att glida fram tills nu iofs. Men typ här är gränsen för vad som känns ok nådd.
 
Jag hade yttepytte snuva på min 6 veckors fölis idag (vi pratar typ en liten rännil med helt klart snor i ena näsborren och helt opåverkad unge). Min spontana tanke var att han kommer dö inom det närmsta dygnet av typ kvarka som bara drabbar honom då inget av stona hade minsta lilla tecken på snor. Logiskt resonemang då de gått helt isolerade i två veckor från övriga gården och jag hanterar dem separat efter dusch och klädbyte varje kväll.
Hej hypokondriker på häst.:angel: Den logiska förklaringen som ligger närmast till hands är lite pollenreaktion, träden exploderar här just nu.

Har börjat få halsbrännan från helvetet om kvällarna och idag har jag haft rätt ont i ryggen och även i magen när jag jobbade. Kändes typ som att bebisen snurrade rakt upp i sidan där ett tag, vilket överensstämmer med att hela magen lutade åt höger när jag satte mig i solen. Såg helt sjukt ut, som en vattenballong typ.
Bjuder på den osexigaste bilden som någonsin visats för att demonstrera, skickade till sambon. Rätt tydligt var bebis ligger. Älskar den karakteristiska linjen på magen också.
18319230_1934112466614422_3233991143458719541_o.jpg
 

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
431
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 407
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 078
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp