Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När barnet fyller 1 år så måste man väl ta ut FP 5 dagar i veckan?
Jag jobbar 3 dagar i veckan numera och tar inga FP dagar alls, men om jag fortsätter jobba 3 dagar i veckan när hon fyllt 1 år så måste jag ta ut 2 dagar FP?

Och gäller det samma för den andra föräldern, att han måste ta ut FP 5 dagar i veckan? Han jobbar ju 2 dagar i veckan nu och då måste han ta ut 3 dagar med FP?
 
Oj nu var det längesedan man skrev något här.
Nora och Ida blir snart 8 mån, tiden går fort, och de växer som ogräs:p
Idag var vi på 8 mån koll på bvc. De väger nu 9400g och 7900g, så inga pyttebebisar längre direkt.
Slutade amma för ett par veckor sedan. De började vara så ofokuserade vid amning och började äta mer och mer riktig mat. Skönt för mig nu, känner mig lite friare efter att i princip helammat i 7 mån.

Våra dagar ser ut typ så här
Ca 7.30: vaknar och äter gröt (delar på en stor portion gjord på drygt 3 dl vatten) och sedan lite småbitar smörgås så att mamma kan få i sig lite frukost;)
9.00: lämna storebror på förskolan
10.30-12.30 ca: sover ute i vagnen (vid fint väder tar vi en promenad annars får de sova på altanen).
Ca 12.30: lunch. Delar på 1,5-2 burkar barnmat
15.00: hämtar storebror
Ca 16.30: äter middag 1,5-2 burkar mat.
Ca 17-18: sover en stund inne eller ute i vagnen
Ca 18: äter lite plock av vår mat (eller en hög med majskrokar:p )
Ca 19.30: påbörjar byte till pyjamas och ger en flaska välling var.
Ca kl 20: lägger dem i varsinn spjälsäng. Ibland somnar de med en gång och ibland får man lägga rätt dem och stoppa i nappen några gånger och gunga lite på sängen (har vyssan lull tassar på Noras säng).
Sedan sover de hela natten. Några gnäll och stök i sömnen bara så jag får gå upp och peta i nappen och lägga rätt dem.

Emellan alla mat och sovtider är vi endera hemma och leker eller ute och gör ärenden.

Tänder har de börjat få också, två var. Så mycket dreggel och extra stinkande bajs här nu också. :D

Dagarna rullar på och jag känner mig lite sliten i kroppen, men jag är också extremt otränad (förutom mina bära-på-babyskyddsmuskler ;)
). Har iaf hittat en häst att hjälpa till med nån gång i veckan, så snart kanske kroppen får nån muskel tillbaks.
Och så jobbar jag ju en dag i veckan.

Blev en lång uppdatering idag:D
 

Bifogade filer

  • 21D1A4D5-99E1-4206-BCD6-A188ACC43DEC.jpeg
    21D1A4D5-99E1-4206-BCD6-A188ACC43DEC.jpeg
    230,1 KB · Visningar: 32
Våra dagar ser ut ungefär såhär just nu:

Vi vaknar oftast någon gång runt 05:00-06-00. Vid 07:00 Får han välling som jag skedar i honom då man tydligen inte kan dricka själv vare sig i mugg eller flaska. Runt 08:00 Är det dags för tupplur nr 1. Gröt cirka 09:30. Framåt halv elva brukar vi gå på promenad och då sussar han en stund igen. Lunch cirka 12:00. Vid eftermiddagens tupplur får han en flaska ersättning. Middag vid 17:00. Till nattningen vid 19:00 Får han också ersättning liksom någon gång under natten då vi även byter blöja. Sover generellt sett ganska bra. Lite sprattlig ibland.

Nu låter det som vi inte gör annat än äter och sover! Men då han är vaken, i snitt 2,5 timme i sträck, så ligger vi ofta på golvet och leker, läser bok, kollar spanska barnvideos på Youtube, går och handlar, hänger med mormor eller går på öppna förskolan.
 
00:30. Perfekt tid att träna sig att sova på mage på tydligen. :meh:🤣 Han sov mycket på magen som nyfödd men sedan han började kunna hålla huvudet uppe har det inte funkat. Men inatt ville han då träna
 
När barnet fyller 1 år så måste man väl ta ut FP 5 dagar i veckan?
Jag jobbar 3 dagar i veckan numera och tar inga FP dagar alls, men om jag fortsätter jobba 3 dagar i veckan när hon fyllt 1 år så måste jag ta ut 2 dagar FP?

Och gäller det samma för den andra föräldern, att han måste ta ut FP 5 dagar i veckan? Han jobbar ju 2 dagar i veckan nu och då måste han ta ut 3 dagar med FP?
Det finns ju något som kallas efterskydd som innebär att den som inte har varit ledig under barnets första år kan vara ledig i 3 månader utan att ta ut någon fp, trots att barnet är 1 år. Men om ni båda har tagit ut dagar vet jag inte hur det funkar.
 
Idag kom liten som jag lämnade på den mjuka mattan i vardagsrummet och hälsade på mig i badrummet när jag borstade tänderna 😍
Vissa gånger får han in rytmen i att krypa och ibland fastnar han och frustrationen är ett faktum. Men så söt... känns som han snart kommer vara precis överallt.
 
Hänger mest i hösttråden men tittar in här lite då och då :)
Min lille blir 6 månader på torsdag och vi har inte så mycket rutiner än. Han tar inte flaska så vi ammar fortfarande. Han brukar äta en portion gröt om dagen och nån smakportion in emellan med avokado eller ägg tex.
 
Hänger mest i hösttråden men tittar in här lite då och då :)
Min lille blir 6 månader på torsdag och vi har inte så mycket rutiner än. Han tar inte flaska så vi ammar fortfarande. Han brukar äta en portion gröt om dagen och nån smakportion in emellan med avokado eller ägg tex.
Tittar i hösttråden emellanåt bara för att se hur det går för er :).
 
Hänger mest i hösttråden men tittar in här lite då och då :)
Min lille blir 6 månader på torsdag och vi har inte så mycket rutiner än. Han tar inte flaska så vi ammar fortfarande. Han brukar äta en portion gröt om dagen och nån smakportion in emellan med avokado eller ägg tex.

Känns alltid lite skönt att höra att fler är i samma matläge som oss. Även här är amning det som gäller, med försök till smakportioner. Små smörgåsbitar går bäst men vi kladdar med gröt på daglig nivå... 😂
 
Alltså jäkla tänder! :arghh:
Sonen kändes lite febrig igår kväll och i natt. Ammat 5-6 gånger mellan 01-08. Jag som tänkte vi skulle sluta amma på natten snart, men det är nog inte läge precis nu. Två tänder har kommit igenom, han är dock svullen på fler ställen. Undra på det är kinkigt emellanåt, plutten :(.
 
Fredagar har alltid varit min favoritdag... Måste vara det K hade i åtanke när han idag slog upp sina blå halvfem. Vi får ju ut mesta möjliga fredag på det sättet 😇😂

Nåja vi har spenderat inlett med fredagsmys och tänt i kaminen... nu är frågan vad vi ska hitta på resten av dagen.
 
Nu har vi tackat ja till en fsk plats den 19 augusti. Hon kommer vara drygt 14mån. Några månader tidigare än vad jag helst hade velat, men här är sån platsbrist så för att få på samma som storebror är det augusti som gäller, så det får funka. Hoppas att jag hinner få jobb på närmre ort så vi får kortat ner dagarna så gott det går. Lilla skrutt så fort det går :nailbiting::love:.
 
Nu har vi tackat ja till en fsk plats den 19 augusti. Hon kommer vara drygt 14mån. Några månader tidigare än vad jag helst hade velat, men här är sån platsbrist så för att få på samma som storebror är det augusti som gäller, så det får funka. Hoppas att jag hinner få jobb på närmre ort så vi får kortat ner dagarna så gott det går. Lilla skrutt så fort det går :nailbiting::love:.
Hoppas det går bra. Är ju en hel del som börjar i den åldern :).

Här blir vi (sonen då) 11 månader imorgon :crazy:. Verkligen känslan av "vart tog tiden vägen?".
 
Hoppas det går bra. Är ju en hel del som börjar i den åldern :).

Här blir vi (sonen då) 11 månader imorgon :crazy:. Verkligen känslan av "vart tog tiden vägen?".

Det kommer säkert gå fint. Hon kommer förhoppningsvis ha lite stöd i storebror och hon är rätt mycket mer framåt än vad han var. Lite blyg bara till en början och vill gärna kolla läget innan hon tar kontakt med okända. De har föräldraaktiv inskolning under två veckor, det kommer nog passa henne utmärkt.

Ja det känns verkligen som att tiden rusar fram. Då är det snart dags för ettårskalas för er. :eek::love:

Hoppas att det blir en lång fin sommar. Känner att jag gick om miste den i fjol mycket. Höggravid och med en nyfödd var inte nån höjdare i värmen.
 
Nu har vi tackat ja till en fsk plats den 19 augusti. Hon kommer vara drygt 14mån. Några månader tidigare än vad jag helst hade velat, men här är sån platsbrist så för att få på samma som storebror är det augusti som gäller, så det får funka. Hoppas att jag hinner få jobb på närmre ort så vi får kortat ner dagarna så gott det går. Lilla skrutt så fort det går :nailbiting::love:.

Vår tjej får också börja vid 14 månader om hon känns redo. 😊 Dock får hon gå halvtid första halvåret.

Vi hade hembesök (8 mån) av BVC idag. Älskar vår ”BVC-tant”! Hon är så himla gullig, glad och klok!

Lillan har varit sjuk i drygt två veckor och ätit jättedåligt plus att hon fått två tänder som vid tandsprickningen gjorde att hon åt ännu sämre så jag var jätteorolig för vikten. Det syns liksom på henne att hon gått ner på slutet.
Hon hade ökat 1 kilo på två månader så det var ändå ok. Men hon är en lättviktare på sina 7,5 kilo. Längden hade dragit iväg från 65,5 till 72 cm. 😊
 
Nu har vi tackat ja till en fsk plats den 19 augusti. Hon kommer vara drygt 14mån. Några månader tidigare än vad jag helst hade velat, men här är sån platsbrist så för att få på samma som storebror är det augusti som gäller, så det får funka. Hoppas att jag hinner få jobb på närmre ort så vi får kortat ner dagarna så gott det går. Lilla skrutt så fort det går :nailbiting::love:.

Vi har oxå sökt plats till hösten. Jag har ju inget jobb men är mer för att de är fullt på alla förskolor här och i värsta fall kan det bli två olika (storebror har stått i kö sedan oktober, fick en plats efter jul men de var en akutgrupp pga platsbrist så tacka nej)
 
Nu har vi tackat ja till en fsk plats den 19 augusti. Hon kommer vara drygt 14mån. Några månader tidigare än vad jag helst hade velat, men här är sån platsbrist så för att få på samma som storebror är det augusti som gäller, så det får funka. Hoppas att jag hinner få jobb på närmre ort så vi får kortat ner dagarna så gott det går. Lilla skrutt så fort det går :nailbiting::love:.

Vi har ansökt om plats från 1/8, då är Nora 13 mån. Men just nu känns hon alldeles för liten, hon blir ju fortfarande där man sätter eller lägger henne, hon tar sig ingenstans :crazy: Har rullat från rygg till mage och tvärtom ett fåtal gånger.
Så ja, vi får väl se hur fort hon utvecklas och om hon är redo (och vi får plats).

Men bara jag får fortsätta jobba 3 dagar i veckan som jag gör nu så gör det inget om förskolan får vänta lite, tycker verkligen jag får plocka russinen ur kakan med upplägget som det är nu med jobb 60% och resterande tid hemma med Nora :)
 
Senast ändrad:
Vi har ansökt om plats från 1/8, då är Nora 13 mån. Men just nu känns hon alldeles för liten, hon blir ju fortfarande där man sätter eller lägger henne, hon tar sig ingenstans :crazy: Har rullat från rygg till mage och tvärtom ett fåtal gånger.
Så ja, vi får väl se hur fort hon utvecklas och om hon är redo (och vi får plats).

Men bara jag får fortsätta jobba 3 dagar i veckan som jag gör nu så gör det inget om förskolan får vänta lite, tycker verkligen jag får plocka russinen ur kakan med upplägget som det är nu med jobb 60% och resterande tid hemma med Nora :)

Det är rätt långt till Augusti. Hon hinner nog lära sig att ta sig fram tills dess:). De måste inte kunna gå när de börjar, även om det underlättar, med alla andra barn runt om brukar de lära sig kvickt.

Sonen är en sån som vill kunna innan han gör något. Han började gå som 14mån, men hade säkert kunnat om han bara velat mycket tidigare. Likadant med att trampa på cykeln, han var nöjd med att gå med cykeln mellan benen. Först när han fick en cykel med stödhjul och han var tvungen att trampa så lärde han sig.

Lillasyster bara gör, testar, upptäcker, är orädd och rätt obrydd om hon slår sig. Hon var dessutom urstark i kroppen med en gång hon föddes. Det är så häftigt att de är så olika alla barn och ändå tids nog lär de sig samma saker
 
Vi kom hem mitt i natten efter besök hos pappa så jag är lite mör idag. Noah sov dock relativt bra på tåg osv. Besöken gick bra, tyvärr inte förlängt som sist för det tillåter de bara på helgen tydligen. Men 1,5 timme både torsdag och fredag så det var väl ok ändå. Det tar ju en liten stund för Noah att tina upp bara men mot slutet satt han obehindrat i pappas knä. Har vi tur får pappa snart komma tillbaka till Stockholm, antar att det blir lite lättare att umgås då.

Han har varit lite extra gnällig på sistone, tänkt att det hört till utvecklingssprånget, men såg igår att det här ju pluppat upp flera tänder i överkäken också! Jag har inte riktigt vågat stoppa in ett finger där sedan de första vassa gaddarna kom :p pappa ville att jag skulle köpa lindrande kräm, det verkar hjälpa lite iaf.

Han kämpar på med att ta sig fram, just nu släpar han sig fram som en liten säl ungefär.

Han har också börjat med den något irriterande grejen att "prutta" ut mat ur munnen. Speciellt kul är det när han äter välling... Han sabbade också den body vi egentligen tänkte ha på oss till pappa, man kan ju inte gå på besök med en stor blaffa blåbärsyoghurt på magen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 113
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 437
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 467
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 138
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp