Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pappan försökte med nappflaska med vatten i natt, men efter ca en halvtimme gav vi bägge upp och så fick liten komma till mig och amma lite.
Idag är det en rätt trött kille vi har, kände precis att första tanden sticker igenom så i natt blir det amma så mycket han vill. Räcker med en sak i taget för honom.
 
Vi fick in sonens bägge bilstolar i den större bilen hyfsat så att byta bil är inget akut i alla fall. Vi får nöja oss med att ha en bil som barnen kan åka i tills dess att lillan börjar fsk till hösten. Får se om det känns ok att vända storebror då, han är nästan 4.5år då, men lång för sin ålder. A var väldigt nöjd med att kunna titta ut genom fönstret bättre. Storebror mindre nöjd med att behöva ge bort sin ena stol :angel:

Lillans framtänder där uppe har börjat skava på bröstet när hon ammar, men bara på det ena bröstet. Känns skumt att hon skulle ta sämre tag på det ena bara, men jag får se om jag kan se någon skillnad.
 
Lillans framtänder där uppe har börjat skava på bröstet när hon ammar, men bara på det ena bröstet. Känns skumt att hon skulle ta sämre tag på det ena bara, men jag får se om jag kan se någon skillnad.

Hade samma här, höger bröst (som är favoriten) hade hål (här ännu nu som då) när tänderna precis kommit genom. Inte ett spår på vänster.
 
Hade samma här, höger bröst (som är favoriten) hade hål (här ännu nu som då) när tänderna precis kommit genom. Inte ett spår på vänster.

Märkligt. Jag har inte haft problem innan, tänderna kom vid nyår. Nu börjar de dock bli rätt stora, lite ska de väl växa till förstås. Hoppas att vårtorna vänjer sig fort..
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.
Här är det enda som funkar att han får somna på min arm i vår säng. Sen messar jag mannen som får komma och lyfta över honom till spjälsängen. Jag pallar inte att lägga ner honom själv pga kass rygg.
Försöker mannen lägga honom så gallskriker han tilla han kräks, likaså om vi försöker få honom att somna i sin säng. SÅ inte värt det!!

Är dock lite stressad nu eftersom jag kommer behöva opereras inom som längst ett halvår och därmed blir inlagd på sjukhus minst en natt. Men men, allt kan ändrad innan dess. 🤷‍♀️
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.
Jag tänker också att trygghet är bäst. Jag har ingen panik vare sig med att han ska somna själv eller sova i egen säng. Det kommer när det kommer tänker jag. Just nu lägger vi oss i sängen runt 19 på kvällen med en flaska. Jag nynnar små melodier medan han dricker och så somnar han. Tar vanligtvis typ 10 min. Dock hade vi härom kvällen värsta nattningen någonsin! Han sover lite oroligare just nu, antagligen pga något språng. Allt verkade som vanligt och han såg ut att somna till. Dock när han släppte flaskan började han dra i täcket upp över huvudet och sparka med benen och vrida sig så han liksom väckte sig själv. Sen var det typ kört. Det gick inte att bara ligga bredvid för han snurrade så mycket och kunde inte komma till ro. Jag provade bära och gunga en stund och han somnade till mot min axel. Så fort jag lade ner honom började sprattlandet igen. Testade lämna honom, så länge han bara pratade för sig själv var det väl ok men när han började gnälla gick jag in igen. Bära, gunga, nynna var det som fungerade. Det tog bara totalt en timme och fyrtio minuter... igår var vi dock tillbaka i vanliga sovrutinen. Tur att han mestadels är en lätt unge!
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.

Hon får flaska i sängen vid kl 20 och sen brukar jag eller sambon ligga/sitta kvar vid sängen tills hon somnar. Ibland får jag vända henne om hon får för sig att krypa runt i sängen men oftast somnar hon på 5-10 min. Väldigt skönt!
Förut kunde det ta 40 min-1 timme innan hon kom till ro på kvällen men hon har aldrig varit ledsen när vi lagt henne, bara blivit pigg och övertrött! Men den ledsna perioden kommer säkert snart den också 😝
 
Ni som har helammat, hur mycket ammar ni nu?
Ni som förfarande ammar i någon form, hur mycket och hur länge till?

8,5 månader. Helammande till 6 månader. Nu ammar jag 6-9-14-19-22 + 1-3 gånger per natt. Borde dra ner och fokusera på maten (han äter bra och gärna) men fått dille att mjölken kommer ta slut då :angel:
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.

Välling 18 (tar 30 min att äta två dl eftersom han skall göra det själv) pyjamas och ammar 18:30. Han somnar i min säng medans jag ligger på mannens sida och nattar storebror. Kan då ha en hand per barn
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.

Nora är vaken med oss tills att vi lägger oss i sängen vid 21.00, då kollar vi något på datorn, liggammar Nora så hon somnar (tanken är att börja ersätta amningen med välling snart).
Hon är väldigt orolig när hon vaknar, och hon vaknar till väldigt ofta, ser hon då inte oss blir hon jätte ledsen. Så hon får hänga med oss i soffan om kvällarna, brukar erbjuda amning efter att vi ätit kvällsmat vid 18.00 tiden, ibland somnar hon då och sover en stund, ibland vill hon bara amma lite och sen vara vaken tills att vi går och lägger oss.
 
Ni som har helammat, hur mycket ammar ni nu?
Ni som förfarande ammar i någon form, hur mycket och hur länge till?

Nu jobbar jag tre dagar i veckan, dem dagarna får hon ersättning dagtid medan jag är iväg och sen får hon lätta på trycket direkt när jag kommer hem på em :angel:
Men en vanlig dag hemma så ammar hon på fm vid 9-tiden ungefär.
Sen igen vid 11-12 när hon ska sövas.
Sen blir det amning igen vid 15.00 i samband med nästa sövning.
Och sen vid 19.00 på kvällen.
Och sist vid 21.00 när vi går och lägger oss.
Sen på natten brukar det bli allt från 3-6 ggr som hon vill ”tutta” (är inte hungrig, men vaknar och är orolig, lätt att ta till tutte då så hon kommer till ro och somnar om)
 
Ni som har helammat, hur mycket ammar ni nu?
Ni som förfarande ammar i någon form, hur mycket och hur länge till?

Ammar nog mellan 5-7 gånger på dagen och nattetid när liten vill, mest en slurk och närhet sen somnar han igen. Tycker det är intressant med mat han själv kan plocka i sig... Vad gäller puréform går det väldigt dåligt.
Jag har egentligen ingen brådska med att sluta, men hoppas intresset för mat ökar allt mer.

Gällande läggning, vi går upp någon gång mellab 19-19:30, då ammas han. Ofta somnar K och jag lägger ner honom i sin säng. Äter han färdigt lägger jag honom, stryker honom över ryggen - slutar jag blir det gråt. Inte ovanligt han spexar lite innan han kommer till ro. Tar oftast 10-20 minuter. Vaknar för närhet och en slurk mat regelbundet nätterna igenom - ofta 2-3minuter och lägger sedan honom i sin säng igen.

(Mycket ofta i detta inlägg 😂).
 
Hur gör ni vid läggning på kvällarna?

Vi varierar lite efter hans humör.
Antingen så lägger sig en av oss bredvid honom tills han somnar, eller så lägger vi honom och säger godnatt och släcker och lämnar honom. Ibland börjar han gråta, då går en av oss in till honom en stund och ev provar vi igen.
Ikväll verkar varianten släck - lämna - säg att du är i rummet utanför (tv-rummet) när han gnäller lite fungera. Det var lite gnyende i några minuter, nu är det helt tyst. BVC tyckte vi ska låta honom somna själv så mycket som möjligt, men jag tänker att det viktiga är att han känner sig trygg.

Vissa kvällar, om vi tex själviskt vill titta på nåt på tv, så får han somna bredvid oss i soffan och så bär vi in honom till vår säng först när vi själva lägger oss.

Ammar till söms. Vet att vissa avråder från det, jag skiter i det. En dag kommer det inte funka och vi måste hitta ett annat sätt men tills dess drar jag all nytta jag kan av brösten.
 
Ni som har helammat, hur mycket ammar ni nu?
Ni som förfarande ammar i någon form, hur mycket och hur länge till?

8 mån, ammar när hon vill. Vi försöker erbjuda mat kl 9-12-14/15-17, amma blir ofta 7, 10 (somnar), 13 (somnar), 17 (somnar), 19 (somnar för natten), 22, 1. Efter 1 kan vad som helst hända. Amning varje timme eller en skvätt vid 3 och 5...

Kommer amma så länge hon vill jag tycker det känns bra, ett år i alla fall.
 
Nu har ingen kommit på att man kan rulla undan när mamma ska sätta på ren blöja eller klä på honom. Gärna med ett skratt när man tar tillbaka honom också.
Än så länge är det lite charmigt :p.

Imorgon är det första jobbdagen för mig på ett år. Känns konstigt och kul på samma gång.
 
Nu har ingen kommit på att man kan rulla undan när mamma ska sätta på ren blöja eller klä på honom. Gärna med ett skratt när man tar tillbaka honom också.
Än så länge är det lite charmigt :p.

Imorgon är det första jobbdagen för mig på ett år. Känns konstigt och kul på samma gång.

Visst blir det ett härligt pyssel att klä på 😇😂
Åh spännande att börja jobba igen. Blir det ett tillfälligt inhopp eller skarpt läge för din del?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 106
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 434
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 437
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 133
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp