Bukefalos 28 år!

Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Det verkar gå mycket förkylning över hela landet nu, nästan alla runt mig har känningar men det har inte brutit ut ännu. Krya på er ni som är sjuka och jag hoppas småttingarna klarar sig!

Jo det är extremt mycket förkylda människor här, så förkylningen har väl inte kommit som en chock..

Har du testat otrivin comp som även ska hjälpa mot rinnsnuva? Funkar super på min rinnsnuva iaf! Slipper man bli så röd om näsan genom att gå och snyta sig hela tiden!

Milton hostade lite imorse när han vaknade men har inte varit något mer sen dess och han verkar inte hängig! Hoppas verkligen att han klarar sig!

*kl*
Nyss har jag och Milton gjort premiär i skogen ihop med Kia(hunden). M sov så sött i selen så! Det va iaf enklare att gå den vändan med honom i sele än med honom i magen! :)

Nej jag brukar som aldrig använda nässpray på mig själv, men kanske vore värt att prova! För så kul är det inte att vara Rudolf med röda näsan..

H har inte visat några fler symtom än, annat än möjligtvis att han sovit mycket bredvid mig idag. Fast han har ju dagar när han sover mer, och det kan nog bara vara mysigt att få ligga bredvid mamma och sussa.. Men näsrosslingarna har snarare minskat radikalt så *hoppashoppashoppas* att det var han som smittade mig och inte att det blir tvärt om.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Hehe, ja prästen kallade henne för punkaren i kyrkan, jag kan inte förstå varför...
62261_429674418332_611873332_5226892_5293474_n.jpg


Fötterna upptäckte hon helt själv, hon var helfascinerad när hon spretade med tårna :D
Ang vantar så har jag funderat på precis samma sak...
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Ja det värkar inte bättre än att det är väldigt ovanligt. Vår barnläkar, en äldre herre som jobbat som läkare hela livet, kunde liksom inte prata om något annat än håret när vi var på 2-månaderskontrollen. Tillslut sa han bara, Nä, hon har EXCEPTIONELLT mycket hår! Haha!

Ja, jag tror att hon får lockigt hår och att det är därför det står rakt upp. Hoppas verkligen att det blir lite mer medgörligt såsmåningom, nu är det som en såndär träfigur som rasar ihop när man trycker på nåt men ställer sig upp direkt när man släpper :D
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

kl

Första dagen som jag är själv med barnen, då min man började jobba idag.

Det går förvånansvärt bra. Jag och Alice kunde äta frukost tillsammans medan Vera låg i soffan och tittade på sin gröna favvo-kudde. :D

Sen har vi varit på dagis och Vera sov i bärselen hela tiden (2 h).

Alice och jag fick till och med äta lunch tillsammans....

Nyligen var vi ute på promenad med vagnen och båda barnen somnade.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Tänkte nyss på det där, och insåg att vi borde vara på vår 5:e vecka ensamma :eek: Vad tiden går..

Det var ångestladdat först att vara utan maken men ångesten gick snabbt över. Den första tiden sov vi så mycket, jag och H, att det knappt var någon vaken ensamtid att tala om :D Och snabbt kommer man in i lunken. Nu måste jag säga att jag bara älskar tillvaron, skulle kunna ha det såhär jämt :love: (- förkylningen såklart, men den är på bättringsvägen ;))
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag skulle ju efter ca 5v(+1 vecka innan milton kom) bli själv hemma med Milton men det gick ju bara 3 arbetspass sen bröt ju min sambo foten så nu är han ju hemma igen! :smirk: Dessutom bor vi ju i en tvåa så ja vi går varann lite på tårna! :p Men det har faktiskt funkat väldigt bra ändå måste jag säga! Försöka hitta på lite på varsitt håll ibland! Men förhoppninsvis blir han bara hemma den här perioden då gipset ska av nästa vecka och får hålla tummarna att han kan gå på foten sen! :)

*kl*
Jag har värsta ångesten eller vad man ska säga! Jag ska ju börja rida nu varje tisdag och blir borta mellan ca 18-21.30(som längst). Å mina tuttar verkar inte vilja släppa ur något till handpumpen eftersom Milton äter upp det som finns och dom hinner inte producera så mkt mera än det han blir mätt på. Jag har nog ett mål mat i frysen, men jag vet inte ens om det räcker längre. Så jag har köpt hem ett paket ersättning men jag drar mig för att vilja testa det. För om jag ger honom det så helammas han ju inte längre, skitlöjligt jag vet!

Men samtidigt vill jag inte åka hemmifrån utan att veta att det finns mat så det räcker(han äter alltid någon gång mellan 18-21 så även om jag ammar precis innan jag åker så ska han ha mat innan jag kommer hem).
Så tycker ni att jag ska testa å ge honom ersättning så att jag vet att det funkar? Men jag är rädd att amningen ska börja strula då, men han har ju fått flaska förut iaf och han tar bröstet galant efter men iaf, gaaah! Ser ju själv hur löjlig jag är när jag skriver det här och ni kanske tycker att jag ska hoppa över att börja rida på ett tag men då förlorar jag min plats i världens bästa grupp och det vill jag INTE, desstom behöver jag börja komma iväg på något som jag kan göra SJÄLV utan sambo och barn!

Man kan ju säga att jag gått från noll till hundra iaf för när jag va gravid visste jag ju inte ens om jag ville amma. :smirk:

Förlåt för ett virrigt inlägg! Men hur tycker Ni?
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Ja, du fånar dig.;) Eller oroar dig i onödan, snarare.

Varför är det så viktigt att barnet inte får smaka ens en droppe ersättning, det är ju inte rävgift precis? Och det där med helamning beror väl på hur man definierar det, på min BVC tycker de mitt barn helammas nu när det bara ges bröstmjölk, även om vi gav ersättning de första veckorna.

Nästa fråga blir väl om du måste vara borta så länge? Jag kanske missförstår, men jag tolkar det som att du rider på ridskola - kan inte din man följa med till ridskolan och passa bebis medan du rider, så ammar du precis innan du rider, och så kan du amma efteråt igen om du vill?

Alternativt låta barnet äta lite ersättning de kvällarna, det är ju verkligen inte hela världen. Antikroppar etc får ju barnet ändå eftersom du ammar i vanliga fall.

Jag pumpar inte heller ur, är jag borta så ger vi ersättning. Det är väldigt sällan det behövs, men för mig är det skönt att veta att om jag inte hinner hem innan matdags så har jag inte ett barn som gråter av hunger därhemma. Det har inte påverkat amningen alls, det är ju så små mängder (vi ger inte ersättning så att bebis blir proppmätt, bara så den värsta hungern är stillad).
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Kan bara svara på hur jag har haft det :)

Jag var väldigt skeptisk till ersättning, då jag också ville helamma... Men till slut funkade det inte för mig å va i stallet och alltid komma tillbaka till en hysteriskt ledsen och hungrig bebbe... Och jag lyckades inte få ihop mat att spara... Så vi testade till slut med ersättning! För oss är det super! :)

Hon får ersättning en gång om dagen nu och amningen funkar super alla övriga mål. Men ersättningen har gjort henne lite mindre kinkig på eftermiddagarna jämfört när jag behövde amma stup i kvarten. Toppen!
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Ja, du fånar dig.;) Eller oroar dig i onödan, snarare.

Jag vet :grin:

Å jag som ínte skulle bli såhär, suck! Lutar mot att jag testar å ge ersättning nu ikväll så att jag vet att han tar den.
Min sambo vill gärna inte vara med i stallet och jag vill nog ärligt inte ha honom med heller, spec inte nu när vi redan ses 24/7 ;) Går förövrigt inte heller nu när han är gipsad(han kan inte bära milton så länge) och vi behöver en barnvakt som kan hjälpa min sambo med milton medans jag är borta och lite mkt att kräva att barnvakten ska sitta i stallet undertiden då också. Så ja det lutar nog mot att det blir ersättning ikväll. Va nog bara tvungen å ventilera mig lite!
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Go for it. Och var glad att du gör det av fritt val och inte för att du måste pga att amningen inte funkar eller annat elände :)

Efter alla mjölkstockningar och scheisse här så funkar det fintfint för H att amma nu, men vi ger 0-1 mål ersättning om dagen ändå vid behov. Har ju 2 hästar att ta hand om också, och planen var redan från början att maken skulle kunna sköta H under tiden jag sköter hästarna och därmed såklart ge flaska om H blir hungrig. Man kan ju förstås pumpa upp produktionen om man absolut inte vill plåga (;)) sitt barn med ersättning, men det låter väl rätt onödigt för dig som ska iväg 1 ggn/vecka?
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Ett litet tips bara - testa ge ersättningen första gången mitt på dagen, ifall Milton skulle reagera med magont så är det skönt för er alla om det inte kommer mitt i natten. Nu kanske ni gett ersättning innan och vet om att det inte är någon fara..
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

När jag har varit borta några timmar har jag pumpat det jag kunnat precis innan jag åker (blir inte så mycket eftersom hon oftast ätit, men liten skvätt iaf)
Sen ställer jag pumpen i kylen och pumpar vidare det första jag gör när jag kommer hem. Tillsammans blir det ett mål som jag fryser.
Under tiden jag är borta får norpan det målet som fanns i frysen från förra gången jag var borta.

Det funkar bra att pumpa små skvättar under en dag, fast pumpen är bra kall efter någon timme i kylen... brrr.

Har ersättning att späda ut mjölken med om jag inte skulle lyckas få ut 1 dl, men hittills har jag inte behövt.

Men tycker verkligen inte du ska oroa dig för att ge ersättning, om du behöver det. Tänk bara på att medan M får ett mål ersättning, hinner du producera ett mål. Ta tillvara på det.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Apropå ersättning. Det ges ju som bekant med flaska. Det funkar bra här hemma, men hon vill inte ha napp. Hon blir bara förbannad om man erbjuder napp. Hon suger på tutte och flaskpipen, men napp, då blir hon illröd och skriker.
Har provat två olika modeller, värmt dom lite innan och provat olika tider på dygnet. Pappan har också provat, men nej...
Några tips? Eller så är det bara att acceptera. Kan tillägga att hon inte suger på sina fingrar heller. Hon sög på mitt lillfinger ibland första veckorna när vi åkte bil, men vill inte längre.
Där emot kan hon snutta vid bröstet ganska länge utan att äta, så sugbehovet finns där.

Hon är 1 månad idag, vi har provat till och från ca 10 dagar...
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Vad har ni testat för några, MAM och Esska? Det finns ett gäng olika märken på typ Barnens Hus också, så vill ni att hon ska ta napp är det nog bara att testa sig igenom sortimentet. Det kan ju vara en sån enkel sak som att testa en latexnapp istället för en silikon eller tvärt om...
Vi har haft "tur" - S har tagit allt vi hittills gett henne i nappväg.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

svarar alla:

Nu har han fått ersättning :) Han slurkade i sig det så snällt så! Han fick 100ml men vart inte mätt på det så han fick snutta efteråt. Tror det va en ganska bra mjuk start! Men han blev pigg!?! Vet inte om det har med ersättningen å göra eller om han hade planerat å vara vaken ikväll! Aja han är ju glad å nöjd iaf så då får han väll vara vaken tills han somnar! Toabestyren har skötts utan problem än sålänge iaf får väll se hur det blir inatt! Känns bra nu när det är gjort! Får se vad bvc säger på tordag bara :p
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 726
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 598
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 781
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
28 393
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp