Bukefalos 28 år!

Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Tuva tog inte heller napp fast vi testade ihärdigt i början... Så vi köpte en NUK-napp i latex på säljarens inrådan.

Först tog hon inte den heller, men när vi började stimulera 'sugreflexställena' så började hon ta nappen :) Å guuu så mycket mindre gnäll det blev :) Nice!

Däremot tog det ytterligare några veckor innan hon accepterade några andra nappar än NUK-nappen.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Sen ställer jag pumpen i kylen och pumpar vidare det första jag gör när jag kommer hem. Tillsammans blir det ett mål som jag fryser.
Under tiden jag är borta får norpan det målet som fanns i frysen från förra gången jag var borta.

Det funkar bra att pumpa små skvättar under en dag, fast pumpen är bra kall efter någon timme i kylen... brrr.

Jag fick lära mig att aldrig blanda varm och kall mjölk, på neo.
kall + kall går bra.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Va skönt att det gick så bra :) Förhoppningsvis märker du inget mer. Jag har inte märkt ngt på Ebba mer än den gången jag åt jordgubbar och gav henne ersättning istället... Och det magontet vet jag inte vilket fel det var. Nu så här senare tror jag att hon var trött men visste ju inte det då ;)
Tur man "lär" sig dom bättre o bättre iaf :)
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Tuva tog inte heller napp fast vi testade ihärdigt i början... Så vi köpte en NUK-napp i latex på säljarens inrådan.

Först tog hon inte den heller, men när vi började stimulera 'sugreflexställena' så började hon ta nappen :) Å guuu så mycket mindre gnäll det blev :) Nice!

Däremot tog det ytterligare några veckor innan hon accepterade några andra nappar än NUK-nappen.
Hur menar du? :confused:
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag fick lära mig att aldrig blanda varm och kall mjölk, på neo.
kall + kall går bra.
Ja, det är väl i så fall för att den kalla mjölken blir lite uppvärmd av den kroppsvarma, sen nerkyld..fryst...och uppvärmd.
Vet inte om det vore bättre att hälla över den kalla mjölken i speciell behållare.
Men jag är noga med att rengöra och koka allt innan användning, vill inte hälla runt flera gånger heller.
Hm...
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Vi fick lära oss på vår föräldrakurs innan förlossningen att bebisar har punkter lite här och var som stimulerar sugreflexen. Dels sitter en sån punkt om man masserar lilla handen (i handflatan) dels sitter en under foten. Men den som gjorde att Tuvs började suga på nappen var den som sitter på kinden, precis framför örat eller vad man ska säga. Det räckte då med att man strök med typ pekfingret upp och ned där så började hon suga på nappen. Efter någon vecka räckte det med att vi pickade på nappen så tog hon den. Om hon inte var superarg när vi stoppa in nappen, då smekte vi henne på kinden och hon började suga frenetiskt :)

Jag ville dessutom någon gång i början testa reflexen i handen/foten. Så när hon var arg och inte ville suga på tutten så masserade jag handen/foten ett litet slag, vilket ledde till att hon sög fast det verkade som att hon egentligen inte ville, men hon kunde inte stå emot reflexen sas... Vet inte om det stämmer för alla, men här har det verkligen funkat och varigenom stor hjälp både vid amningen och vid nappinvänjningen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag hade två behållare till min pump. När jag kunde ge ena bröstet och spara från andra fick jag ut ca ½dl som jag satte i kylen. Nästa gång tog jag den andra. Då kunde man ju hälla ihop de till värmningen sen :)
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Åhhh- snart ska vi starta ny tråd ser jag :) Snart 100 sidor till skriva i våran reality show som hemmafruar ;)
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Hemmafruar? I wish, har redan börjat jobba igen. Men bara någon dag per vecka än. Lite synd är det, hade varit skönt att vara helledig några månader.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Vi provade nog en 6-7 olika sorters nappar i olika material innan Mathilda slutligen tog Esska mini, nu går även NUK bra, men det gjorde det inte innan. Hon var alltså två månader innan det började funka med napp och allt blev mycket lättare sen hon började ta napp.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag är väl i så fall en hemmafru, fram till mars ungefär. Kanske mer beroende på vad maken hittar på (egenföretagare)
Trodde det skulle bli skönt att gå hemma med bebis, men ärligt talat är jag redan rastlös.
Alla dagar med lilla fröken Vill-bli-buren är inte jättehärliga. Då är det skönt att få gå på hundpromenad eller åka själv till stallet.

Tänkte på just det här när jag tidigare idag läste Modetts inlägg:
Nu måste jag säga att jag bara älskar tillvaron, skulle kunna ha det såhär jämt
För mig var det skönt att vara ledig de sista månaderna av graviditeten då jag hade en lätt slutspurt och var aktiv med annat (sol, bad, resor, umgås, bio osv osv). Men nu med bebis och make som jobbar har jag ganska begränsade möjligheter att komma ut. Hoppas det lättar när vi får in rutinerna.
(Är jag en hemsk mamma nu :crazy: )
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Hihi! Jag tror vi alla känner på båda håll :)

Jag är ju riktig hemmafru nu om det ska kallas så. Men jag vill nog gärna också jobba lite då&då. Det är ju faktiskt skönt att se att man kan ngt annt än att bära barn :)

Men jag tyckte det var roligt att kalla oss hemmafruar för såna är det i min TV varje gång jag startar den :crazy:

O inte en enda ser lika sleten ut som jag ;) haha
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Hon är jätteduktig och väldigt omhändertagande. Men vi är noga med att hon ska få vara liten hon också. Dessutom är det hennes rutiner vi försöker följa så gott det går, för att hon ska känna att det mesta är som vanligt.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag pumpar i en flaska, sätter på lock och ställer i kylen. Nästa gång pumpar jag i ny flaska, gör lika. När båda är kalla häller jag ihop dessa.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Usch, vilken hemsk mamma ;) Nä, såklart inte!! Alla är vi olika, har olika bäbisar och olika situationer :) Som det är just nu så har vi flera vänner med bäbisar så vi tar oss ofta iväg på fika, på stan och annat trevligt umgänge så jag har inte alls hunnit bli rastlös. Bland planerna så finns även att gå på babysim tillsammans, och öppna förskolan, kanske mammabarnyoga.. *längtar*

Hade jag däremot inte haft mina föräldralediga kompisar och tagit mig (oss) iväg på diverse äventyr så tror jag nog att jag också klättrat på väggarna rätt snabbt. För att inte tala om ifall jag fått depression, om H haft kolik eller liknande - då hade nog inte bäbistiden varit så underbar!

Sen angående pumpningen/förvaringen: vi fick också instruerat att inte blanda varm/kall mjölk så vi köpte några extra flaskor. Då kan man ha flera "halvfulla" och kylda flaskor redo och blanda ihop dem till uppvärmningen. :laugh: Meleda (om det är en sån du har?) hade 3-pack flaskor på extrapris på BH när vi köpte, fast det är ju ett tag sedan..
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Visst kan ni prova ge ersättning när du är på ridningen. Helamning per definition är dock då bebisen inte ges annat än bröstmjölk.
Vi stödmatade med ersättning då bröstmjölken inte riktigt ville räcka till med våra tvillingtjejer men den här gången vill jag bara ge bröstmjölk (det finns så det blir över). Har dock inte köpt någon pump än men inser att det nog kommer att behövas just för sådana tillfällen.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Komma iväg ett par timmar behöver man absolut göra - det jag tycker är jobbigt med att jobba är att jag har ett jobb som går ut på att skriva forskningsrapporter, vilket innebär att man går med dem i huvudet dygnet runt ifall man jobbar. Det hade varit mycket enklare med ett jobb som man kunde gå till och få avklarat, och inte ett som man har i huvudet hela tiden.

Men det är ju självförvållat, så jag ska inte klaga. Men det hade varit skönt att faktiskt kunna släppa jobbet några månader, och inte hela tiden fundera på hur man ska skriva, och kolla mailen och följa upp projekt, och så vidare. Kunna släppa jobbet mentalt några dagar, helt enkelt.
 
Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jag skriver inte forskningsrapporter , men har ett jobb som fyller huvudet även när man kommer hem, så visst är det skönt att släppa det.
Men skillnaden är så enorm.
Från att varje dag upplevt rusningstrafik, tunnelbana, möten, fika, telefonen som ringer i ett, mail, skriva intyg, dokumentera händelser, samtal med medarbetare, handla mat på vägen hem....
...till att sitta hemma i tystnaden med en bärsele och en sussande bäbis.
(Inte vilken bäbis som helst, en :love:bäbis)

Ett fånigt problem är att vi har en mellanstor kombi med hundbur. Vet inte om jag får in vagnen där. Har inte vågat annat än promenader i omgivningen. Bära bebis i babyskydd funkar bara om man ska hem till bekanta.

Gah! Jag måste få in vagnen i bilen så jag kan träffa folk på bortaplan, shoppa och sånt :angel:
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 720
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 593
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 781
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
28 393
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp