Bukefalos 28 år!

Jag ringer 112 ganska ofta genom jobbet och har alltid fått svar inom några få signaler och blivit professionellt bemött. Inga som helst problem. Bor i Finland.
 
Jag har ändå en stor stor förståelse för det där. Jag, som arbetat inom sjukvården flera år och dessutom går en lång medicinsk utbildning, har svårt att bedöma min egen eller anhörigas tillstånd. Det blir gärna lite extra varningssignaler och stress pga oron över dem. Då kan jag ju bara tänka mig hur det är för någon som inte har någon som helst sjukvårdserfarenhet eller utbildning i ämnet. Att inte ha kontroll och bli stressad över vad som händer och över vad som kan hända måste vara fruktansvärt. 30 minuter är en väldigt lång tid då.
Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.
 
Vi var med om en bilolycka för drygt 15 år sedan och det slutade med att ett av vittnena ringde till sin chef (de arbetade bredvid brandstationen) och så fick han knalla över och säga till dem. Då hade vi försökt i 20 min och det var personskador inblandade. Brandkåren larmade sedan polis och ambulans.

Det känns smått surrealistiskt. Jag har stort förtroende för hela blåljusorganisationen och har alltid tyckt att bemötandet är mycket professionellt och kompetent men just känslan av att inte kunna komma fram på ett larmnummer (på flera minuter) är olustig.
 
Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.

Ja jag har ju givetvis ingen insyn i den specifika situationen, tänkte bara spontant att jag kan förstå att folk blir skraja när de inte vet hur de ska hantera situationen.

I övrigt håller jag med dig. Ambulansen är liksom inte sjukhusets taxiverksamhet utan för personer som behöver tillsyn eller vård på vägen in.
 
Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.
Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet. :banghead:
 
Jag har bara ringt 112 en gång, det var när jag hade voltat ner i ett dike med bilen. Jag minns att det tog flera minuter innan någon svarade, jag satt fast i bilen och tittade på klockan och tänkte att det var konstigt att ingen svarade. Av själva samtalet minns jag inte så mycket, dessutom stannade ett par bilar för att hjälpa mig och en person tog över samtalet från mig. Jag tror att polis och ambulans var på plats ganska snabbt.
 
Gör det? Det beror väl helt på hur man prioriteras när man kommer in.
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.

Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.
 
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.

Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.

Alltså sant är ju att patienten blir mottagen vid ankomsten och möjligtvis något snabbare triagerad. Dock kommer den efterföljande handläggningen ta lika lång då prioriteringen inte kommer vara annorlunda än om de kommit i egen bil.
 
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.

Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.

Jag har kommit in med ambulans två gånger, ena gången blev jag skickad till röntgen direkt. Andra gången var det inte alls nån fara med mig (jag tyckte själv att jag kunde ta bussen till akuten men 1177 såg till att en sjuksköterska kom hem till mig och denna ringde efter ambulans, jättekonstigt!) och då det det nån sköterska som sa hej och sen blev jag liggande i ett rum x antal timmar. Dvs ungefär som när jag kommit in själv: jag talar om i receptionen varför jag är där och ibland har jag fått omedelbar hjälp och ibland har jag fått sitta eller ligga och vänta många timmar.
 
Jag har ringt 112 typ fem gånger. Bara två av de gångerna har jag blivit bra bemött och det var jag hittade en cyklist i diket och den andra gången stod det en hysterisk man (såg väldigt påverkad ut) mitt på en stor väg och viftade och sparkade efter bilar med sin fru och små barn sittandes i bilen vid vägkanten.
Men efter det har jag verkligen bara fått skit för att jag ringt.
Nu drar jag mig ordentligt för att ringa SOS öht.
Senast jag ringde kom vi precis som andra bil efter en olycka med tre inblandade fordon och det gick/satt/låg folk i vägrenen och stod folk mitt i vägen (på avfarten från motorvägen så bilar kom i hög hastighet). Mörkt var det också. Ringde för att det var så mycket folk på vägen och nära centrum så jag tänkte att en polisbil kunde hjälpa till men blev avsnäst med att de nog ringt sos själva om det nu är så allvarligt och jag kanske inte ska lägga mig i. Blev inte ens kopplad någonstans :turd:
 
Det känns smått surrealistiskt. Jag har stort förtroende för hela blåljusorganisationen och har alltid tyckt att bemötandet är mycket professionellt och kompetent men just känslan av att inte kunna komma fram på ett larmnummer (på flera minuter) är olustig.
Fast det går inte att jämföra sos för 15 års sedan och idag, jag skulle vilja påstå att allt som är äldre än fem år inte går att använda i hur sos är.
 
Fast det går inte att jämföra sos för 15 års sedan och idag, jag skulle vilja påstå att allt som är äldre än fem år inte går att använda i hur sos är.

Du har rätt i det, men det finns ett par till här (dock inga årtal nämnda) som har skrivit om väntetiden innan en kommit fram till SOS Alarm i och för mig känns det märkligt.
Jag vill inte tro att det ska ta 10+ minuter att nå larmcentralen under förutsättning att det finns mobiltäckning men det är den enda verkliga händelse jag kan relatera till och jag känner inte riktigt för att provringa för att få nya resultat från 2016.

Det finns en del skrivet om två liknande incidenter under 2015. Det händer ju uppenbarligen fortfarande, sedan hoppas jag att det rör sig om extrem otur.

http://www.expressen.se/gt/ringde-112-i-25-min--men-ingen-svarade/
http://www.expressen.se/gt/pojke-skots-i-huvudet--misstroddes-av-sos/
 
Du har rätt i det, men det finns ett par till här (dock inga årtal nämnda) som har skrivit om väntetiden innan en kommit fram till SOS Alarm i och för mig känns det märkligt.
Jag vill inte tro att det ska ta 10+ minuter att nå larmcentralen under förutsättning att det finns mobiltäckning men det är den enda verkliga händelse jag kan relatera till och jag känner inte riktigt för att provringa för att få nya resultat från 2016.

Det finns en del skrivet om två liknande incidenter under 2015. Det händer ju uppenbarligen fortfarande, sedan hoppas jag att det rör sig om extrem otur.

http://www.expressen.se/gt/ringde-112-i-25-min--men-ingen-svarade/
http://www.expressen.se/gt/pojke-skots-i-huvudet--misstroddes-av-sos/
Jo, väntetid känns märkligt. Kanske var en midsommarafton? Då lär de ha att göra stackarna. Om jag skulle råka ut för det hade jag provat att lägga på sedan ringa upp igen och se om det bara var något systemfel.
Det med att han misstroddes hänger mer på enskilda personer och inte systemet
 
Jo, väntetid känns märkligt. Kanske var en midsommarafton? Då lär de ha att göra stackarna. Om jag skulle råka ut för det hade jag provat att lägga på sedan ringa upp igen och se om det bara var något systemfel.
Det med att han misstroddes hänger mer på enskilda personer och inte systemet

Omständigheterna kring min olycka eller mannens i den första artikeln? I artikel nummer två framkommer det att personen om ringde inte kom fram alls förrän på tredje försöket (i övrigt håller jag med dig).

Jag tror nog, under förutsättning att man har sinnesnärvaro och inte är i chock, att första reaktionen på upptaget-ton hos 112 är att just ringa upp på nytt. De har väl knappast telefonkö-system.
 
Omständigheterna kring min olycka eller mannens i den första artikeln? I artikel nummer två framkommer det att personen om ringde inte kom fram alls förrän på tredje försöket (i övrigt håller jag med dig).

Jag tror nog, under förutsättning att man har sinnesnärvaro och inte är i chock, att första reaktionen på upptaget-ton hos 112 är att just ringa upp på nytt. De har väl knappast telefonkö-system.
Jag vet inte hur din olycka såg ut, jag har ingen direkt koll på vem som skriver vad.
Så Mannen då, jag läste inte heller artikeln utan bara rubriken.
 
Tyckte att det kändes nästan overkligt att knappa in 1,1,2 i telefonen, det är ju ett nummer en fått inpräntat i huvudet sen barnsben och med en så stor betydelse.
OT
För mig kändes det avigt att ringa för jag hade fortfarande 90 000 inpräntat...
 
Jag vet inte hur din olycka såg ut, jag har ingen direkt koll på vem som skriver vad.
Så Mannen då, jag läste inte heller artikeln utan bara rubriken.

Jag förstod bara inte vilken olycka du menade när du undrade om just midsommarafton. Men artikeln kom ut i april så det går nog att utesluta, i texten påstår SOS pressjour att det rörde sig om systemfel vid tidpunkten då larmet ringdes in. Flera liknande rapporter från Skåne och Västra Götaland inkom vid samma tidpunkt enligt pressjouren.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 651
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 557
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 753
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp