Bukefalos 28 år!

OT
För mig kändes det avigt att ringa för jag hade fortfarande 90 000 inpräntat...

När jag stressad skulle ringa efter ambulans till en person frågade jag "90 000 va?" :D Det var dock drygt tio år sedan och det var första gången jag ringde ett sånt samtal, men 90 000 satt inpräntat sen jag var liten.
 
Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet. :banghead:
Men visst måste väl ambulansen också kunna prioritera? Om de upplever patienten som relativt frisk så kan de väl lämna och be dem ta taxi?

Jag ringde 112 när en närstående fick tarmvred. Jag vet inte, det var kanske ett taxiärende? Men hen är väldigt hjälpt av att få morfin och dropp. Då släpper det på några timmar.
 
Jag förstod bara inte vilken olycka du menade när du undrade om just midsommarafton. Men artikeln kom ut i april så det går nog att utesluta, i texten påstår SOS pressjour att det rörde sig om systemfel vid tidpunkten då larmet ringdes in. Flera liknande rapporter från Skåne och Västra Götaland inkom vid samma tidpunkt enligt pressjouren.
Aha, då hängde jag med! Jag spånade lite i att det var högra belastning ibland och då kan det blivit fel.
Jag är ändå lite imponerad i hur bra som fungerar, med tanke på vilken belastning de måste ha.
 
Men visst måste väl ambulansen också kunna prioritera? Om de upplever patienten som relativt frisk så kan de väl lämna och be dem ta taxi?

Jag ringde 112 när en närstående fick tarmvred. Jag vet inte, det var kanske ett taxiärende? Men hen är väldigt hjälpt av att få morfin och dropp. Då släpper det på några timmar.
Det tror jag också de kan/de gör.


Jag ringde SOS när vi var med i en bilolycka , det skickades polis, brandkår, ambulans. Jag hade uppgett redan i telefonen att x antal personer var inblandade men alla ute ur bilarna och uppe på benen = ingen allvarligt skadad. Men- jag kunde ju självklart inte vara säker.
Man skickade ambulans ändå såklart, de pratade med alla inblandade, någon fick ta blodtryck, de klämde och kände, men ingen behövde följa med. Minst Tre av oss med känningar i nacken i form av stelhet (påkörda bakifrån och hamnade i framförvarande stillastående bil på nittioväg) och man bad oss kontakta vc för för att dokumentera. Ingen av dessa tre har känningar idag.
 
Jag har ringt 112 en gång, en tjej i stallet flög av hästen i en rejäl båge upp i luften och sen rätt ner i backen, mycket bra bemötande i telefonen, jag var stressad och kunde inte för mitt liv komma på mitt eget telefonnummer men det löste sig, hon i luren höll mig kvar fast jag ville lägga på och få händerna fria att få undan hästen innan ambulanserna kom. ;) Den som var skadad hade en hos sig hela tiden så jag lämnade inte henne själv om nu någon trodde det. Operatören förklarade mycket pedagogisk att de skulle skicka två ambulanser eftersom de var oroliga för rygg och nack skador, precis som vi var.
Andra gången ringde maken när det var ett pågående inbrott i grannens verkstad, också mycket bra bemött och när inbrottstjuvarna hade åkt så sa maken i telefonen att han skulle gå över till grannen för att kolla, grannfrun som vi inte trodde var hemma men som var det och även hon hade ringt och pratade med en operatör, säger till sin operatör, "men hjälp nu kommer det en och går mot huset" varpå operatören säger, "det är "makens namn" som är på väg över för att kolla till dig" Så grannfrun blev lugn och glad att vi kollade läget, det blev lite te den natten innan vi alla kom ner i varv och kunde sova. ;)
Så det lilla jag har haft med dem att göra så har jag bara blivit bra bemött.
 
Jag har ringt ett par gånger och har då blivit bra bemött.

Sommaren 2014 råkade jag dock ut för att de inte svarade, och då blev det lite stressigt. Blixten hade slagit ner i stalltaket och jag stod nedanför och såg hur det började ta fyr... Ringde snabbt till stallägaren som inte var hemma och så fick denne börja ringa 112 från sitt håll och så fortsatte jag ringa själv, samtidigt som jag flyttade hästar bort från stallet (stod i rasthagar alldeles intill stallväggen).
 
Jag ringer SOS i yrket till och från här i Uppsala.... Upplevde en märkbar förbättring efter att man avslutat samarbetet med den privata aktör som hade ansvaret för 112 och återgick SOSAB. Numera alltid proffsigt hanterat, De svarar snabbt, och kopplar mig direkt vidare till Polis, ambulanscentralen eller vad det nu är...
 
Det är ett otyg att folk ringer 112 i onödan, tex när kontantkortet är tomt eller att de tror att ambulansen är en taxi.

MEN det betyder ändå inte att de som sitter där har rätt att vara otrevliga. När jag ringde 112 i ren panik när jag kört på ett rådjur (tänkte inte ens utan det gick verkligen automatiskt) så kunde hon ju snäst av mig med att det var idiotiskt att ringa 112 istället för direkt till polisen. Jag är väldigt tacksam för att hon inte gjorde det utan kopplade mig vidare.

Det samma gäller de som ringer med besvär som kanske är mer lämpliga att ta med 1177, vi reagerar alla olika i krissituationer och man kan inte förvänta sig att alla är rationella alltid. Det betyder givetvis inte att man ska få en ambulans men man förtjänar ett korrekt bemötande likväl.
 
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.

Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.
Jag fick vänta drygt 1,5 timme innan jag fick träffa en sjuksköterska (förutom hon som kom och satte ett id-band om min handled). Då hade jag kommit med ambulans pga hjärtsymtom, iofs är ju ambulanspersonalen sjuksköterskor också.
 
Nu har jag aldrig behövt ringa 112 men jag har för mig att jag läst att väldigt mycket tid och resurser går åt till rena okynnes ringningar, ala det är stopp i mitt avlopp, jag har slut på cigaretter, grannens hund skäller osv. Andra har inte pengar till taxi utan ringer ambulans istället. SOS räknar med att ung en tiondel av alla larm är okynnesringningar, vilket inte är acceptabelt. Jag tycker man ska lagföra/bötfälla de som rent okynnesringer.

En äldre man tex ringde och berättade att en husvagn brann, när polis/brandkår och ambulans var på plats visade det sig att han var irriterad på grannens katt! Jäkla nötter :rage:
 
Nu har jag aldrig behövt ringa 112 men jag har för mig att jag läst att väldigt mycket tid och resurser går åt till rena okynnes ringningar, ala det är stopp i mitt avlopp, jag har slut på cigaretter, grannens hund skäller osv. Andra har inte pengar till taxi utan ringer ambulans istället. SOS räknar med att ung en tiondel av alla larm är okynnesringningar, vilket inte är acceptabelt. Jag tycker man ska lagföra/bötfälla de som rent okynnesringer.

En äldre man tex ringde och berättade att en husvagn brann, när polis/brandkår och ambulans var på plats visade det sig att han var irriterad på grannens katt! Jäkla nötter :rage:

Såna här ärenden som du beskriver ovan gör ju att man bara blir sååå förbannad på personen ifråga......
det stora problemet som är/har varit med 112 här i Uppsala är att de tidigare inte haft någon lokal förankring.... Jag har i mitt yrke (för er som bor/känner till Uppsala) varit på IKEA/Coop Forum och behövt ambulans till busshållplatsen där.... När jag ringer så behöver dåvarande aktör en gatuadress..... (det finns bara 1 IKEA i Uppsala), eller som när jag behöver ambulans superakut till Centralens framsida mot Kungsgatan m,en då behöver man också en gatuadress till centralstationen (inte samma som Kungsgatan då alltså).... Nej 112 ska finnas i närområdet med personer som har GOD lokalkännedom
 
Hade ramlat av och skadat mitt knä (en fraktur) och sos frågar har du provat om du kan köra... Nej jag kan inte köra jag kan inte ens få in benet i bilen. Har du combi då kan du sitta där bak... nej jag kan inte sitta i skuffen och köra samtidigt, hur lämplig som förare var jag med den smärtan? Har du någon annan som kan köra. Efter mycket mycket tjat ja ja jag får väll skicka en ambulans.

Mvh
Pudlan

Kunde du inte tagit en taxi?
 
Jag har ringt en gång. När min son fick ett allvarligt anfall av nått som verkade vara något av falsk krupp/astma. Han kunde inte andas varken in eller ut.

Fick fantastisk hjälp av kvinnan i telefonen med att lugna sonen (då 7 år) och hjälpa honom få i sig lite syre genom några andningsövningar. Ambulansen dök inte upp, fanns inga tillgängliga. Efter 30 min och sonen svimmat 2 ggr pga syrebristen hjälpte hon mig att ringa sonens far som bor i närheten. Han kom med bil och vi kunde köra och möta upp ambulansen.

I ambulansen uppmättes sonens syresättning och tillståndet bedömdes som kritiskt. Han var blåvit i ansiktet och hann svimma ännu en gång. Har undrat många gånger hur det hade gått om hon inte ringt sonens far som kunde köra oss. Ambulanserna var väl upptagna av folk som brytit armar och ben.
 
Ibland måste frakturer reponeras innan transport för att inte skadan ska bli värre.

Och vem avgör om det är en sån fraktur?
Om alla som bryter något eller har jätteont skulle ringa ambulans skulle vi behöva måååånga fler ambulanser.
 
Och vem avgör om det är en sån fraktur?
Om alla som bryter något eller har jätteont skulle ringa ambulans skulle vi behöva måååånga fler ambulanser.
Lämpligast är väl att ambulanspersonalen avgör om det är en sån fraktur ...?
Med ONT menar jag att man har så ont att man inte kan åka säkert i vanlig bil eller så ont att man behöver smärtlindring, vilket ges av ambulanspersonal.
Du kan ju inte sitta på ett internetforum och bedöma vilka som ska få ambulanstransport eller ej. :crazy:
 
Lämpligast är väl att ambulanspersonalen avgör om det är en sån fraktur ...?
Med ONT menar jag att man har så ont att man inte kan åka säkert i vanlig bil eller så ont att man behöver smärtlindring, vilket ges av ambulanspersonal.
Du kan ju inte sitta på ett internetforum och bedöma vilka som ska få ambulanstransport eller ej. :crazy:
Självklart inte, men allt för många som skulle kunna ta sig in själva ringer SOS i onödan och upptar då både linjerna och ambulanserna med sånt som inte är akut eller livshotande.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 577
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 547
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 698
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp