Bukefalos 28 år!

Spara till barnen?

Diskussion om klass- vad är det som avgör vilken klass man tillhör? Är det inkomst? Yrke? Värderingar? Uppväxt? Traditioner?

När man tex pratar om arbetarklass så upplever jag att många av de yrken som tidigare klassades som arbetaryrken är idag mer välbetalda än tex tjänstemannajobb. Om det är inkomst vi pratar om.
Eller det kanske blir en egen diskussion... kanske skulle startat en egen tråd,,,;)
 
@stjarnhimmel jag ser fram emot den tråden jag med! Har funderat kring det @Hiddeous skrev om arbetarklassen (på riktigt), vad är det och vad är då arbetarklassen (på låtsas) :confused:

Om du verkligen är intresserad, så syftar jag på personer som ur alla aspekter kan räknas till arbetarklassen, nämligen de som saknar akademiska studier, som inte heller har föräldrar eller annan släkt som är universitetsutbildade och som jobbar inom yrken som traditionellt är associerade med arbetarklassen, alltså gruvarbete, arbete vid varv, etc. Inkomst tror jag sällan används som definition, för den ändrar ju sig genom livets gång. Jag skiljer på detta och på personer som kanske delvis kan räknas till arbetarklassen eller som endast identifierar sig som arbetarklass.
 
Om du verkligen är intresserad, så syftar jag på personer som ur alla aspekter kan räknas till arbetarklassen, nämligen de som saknar akademiska studier, som inte heller har föräldrar eller annan släkt som är universitetsutbildade och som jobbar inom yrken som traditionellt är associerade med arbetarklassen, alltså gruvarbete, arbete vid varv, etc. Inkomst tror jag sällan används som definition, för den ändrar ju sig genom livets gång. Jag skiljer på detta och på personer som kanske delvis kan räknas till arbetarklassen eller som endast identifierar sig som arbetarklass.

Ja jag är genuint intresserad, men jag tycker sällan att den formen av fyrkantig kategorisering stämmer särskilt väl med verkligheten.
 
Diskussion om klass- vad är det som avgör vilken klass man tillhör? Är det inkomst? Yrke? Värderingar? Uppväxt? Traditioner?

När man tex pratar om arbetarklass så upplever jag att många av de yrken som tidigare klassades som arbetaryrken är idag mer välbetalda än tex tjänstemannajobb. Om det är inkomst vi pratar om.

Det är ju därför klassbegreppet i mitt tycke är för trubbigt: samhället är mer komplext än att man helt enkelt kan dela in alla i tre homogena grupper. Snarare då ett gäng olika socioekonomiska grupperingar, där smak är en bättre särskiljare än pengar, om du frågar mig.
 
Det är ju därför klassbegreppet i mitt tycke är för trubbigt: samhället är mer komplext än att man helt enkelt kan dela in alla i tre homogena grupper. Snarare då ett gäng olika socioekonomiska grupperingar, där smak är en bättre särskiljare än pengar, om du frågar mig.
Det var intressant. Kom gärna in i min tråd om klass på Senior! :D
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Vi sparar 1000 kr/mån, både till vår biologiska dotter och till vår lilla fosterflicka vi har. Biologiska dotterns delar vi på sparkonto och fonder, men vår extradotters pengar har vi bara på sparkonto än så länge...
Det viktiga är att man har råd att göra saker idag också, tycker jag.
 
För att jag tycker det är skittrist för barnet! Vilken 3-åring tindrar med ögonen för att den fått en tusenlapp till på kontot?

Jag menar inte att ungen ska överrösa med presenter överhuvudtaget. Jag tycker att 10 bilar låter både trist, överdrivet och stereotypt. Tänk om han gillar hästar? eller pussel?

Första julen tyckte mina ungar att det roligaste var presentpappret till ett JÄTTEpaket med varsin lussekatt i. :laugh:

Tänk om de här barnen som ni investerar så fint i inte uppskattar att läsa - jag har tre barn, en av dom hade fått traumatisk upplevelse om hen bara fått böcker och aktier för att VI tyckte det var rätt för hens framtidsinvestering. De andra hade älskat att bara få böcker.

MIn snälle bror har investerat i aktier åt sina tre barn, en har festat upp rubbet innan hen fyllt 22.

Jag försöker inte säga att det är fel att göra så, men det är rusktigt trubbigt i mina ögon och om inte barnen är i linje med gåvorna - blir det så lyckat då? I min värld är skalan lite mindre svartvit än aktier/böcker alternativt slit och släng
Jag vet inte hur andra gör men vi pratar inte högt om att vi sätter in pengar på kontot. Barnen har ju ingen aning om att det finns iom att de inte är gamla nog för att förstå det än. Äldsta blir 3 om ett par månader. Däremot vet jag att jag har svårt för konsumtionshets. Önskar sig inte barnen något särskilt tycker jag att det är fullt rimligt att kanske köpa nåt litet man vet uppskattas och sätta pengar på kontot för det man själv tycker är rimligt att spendera på en present. Vi fick påminna äldsta tjejen om att hon kanske skulle öppna flera av sina julklappar och inte bara de två första i julas. Det blev för mycket för henne ändå och då känner i alla fall jag att man kan tänka till och lägga pengarna på annat, t.ex sparande. Nu har vi pengarna så jag tycker inte att det är konstigt. Vi går verkligen inte på knäna i vår familj i dagsläget. Kommer det en sådan tid får vi väl bromsa insättningen då. Det är inte värre än så.
 
Vi sparar 1000 kr/mån, både till vår biologiska dotter och till vår lilla fosterflicka vi har. Biologiska dotterns delar vi på sparkonto och fonder, men vår extradotters pengar har vi bara på sparkonto än så länge...
Det viktiga är att man har råd att göra saker idag också, tycker jag.
Vet ni att fosterflickan kommer stanna hos er hela sin uppväxt eller vad gör ni med pengarna om hon flyttar?

Oavsett så blev jag glad över att båda barnen har ett sparande och ni inte gör någon skillnad :up: :love:

Mvh Miks
 
Vet ni att fosterflickan kommer stanna hos er hela sin uppväxt eller vad gör ni med pengarna om hon flyttar?

Oavsett så blev jag glad över att båda barnen har ett sparande och ni inte gör någon skillnad :up: :love:

Mvh Miks

Tack :).
Det vet man ju aldrig, men pengarna är hennes när hon blir 18 oavsett om hon bor kvar eller inte. Om hon inte bor kvar kanske hon behöver dem mer än äldsta dottern . Förmodligen bor hon kvar dock!
 
Jag blir också riktigt glad och rörd över att ni sparar till erat fosterbarn. Jag tänker att hon då förmodligen också bor i era hjärtan. Tänk om alla fosterföräldrar var som ni :heart
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 454
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Anna
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Badger
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 402
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp