Speciella hästraser inom western

Linda1986

Trådstartare
De raser som jag i regel ser säljas inom "Western" är Appaloosa, Quarter, Paint, Palomino.
Jag funderar på att köpa häst, ridit "klassiskt" inom ridskolans värld endast prövat på western vid några tillfällen, men är intresserad av att lära mig. Min fundering är om någon här har erfarenhet av växelvis rida wester/klassiskt med samma häst?
Och också vad har ni haft för hästras då? Lättare nordsvenskar rids "ofta" med westernstil, men vad jag förstått har de raser jag angett ovan lite lättare för den låga formen i trav/galopp?
Vad tror ni är klokast - att köpa en typisk western-ras och träna klassiskt? Eller köpa en klassiskt riden (annan ras) och skola in western?
 
De raser som jag i regel ser säljas inom "Western" är Appaloosa, Quarter, Paint, Palomino.
Jag funderar på att köpa häst, ridit "klassiskt" inom ridskolans värld endast prövat på western vid några tillfällen, men är intresserad av att lära mig. Min fundering är om någon här har erfarenhet av växelvis rida wester/klassiskt med samma häst?
Och också vad har ni haft för hästras då? Lättare nordsvenskar rids "ofta" med westernstil, men vad jag förstått har de raser jag angett ovan lite lättare för den låga formen i trav/galopp?
Vad tror ni är klokast - att köpa en typisk western-ras och träna klassiskt? Eller köpa en klassiskt riden (annan ras) och skola in western?

Det smartaste tycker jag är att bestämma sig för vilken av disciplinerna man vill lägga mest tid på och bestämma ras efter det, tex om jag vill rida western och tävla men kanske tycker det är kul att rida klassiskt också skulle jag köpa en häst som har gått western och tvärt om
 
Hur stort är ditt intresse egentligen för westernridningen? Är det lika stort som för den klassiska dressyren eller är det större?
Jag har en appaloosa. Hon körs, vi hoppar ibland, lite dressyr, men nu stor hon för tillridning i westernridning. Hon är väldigt allsidig.

Rent generellt så kan jag tycka att sadlarna ligger bäst på rena westernhästar. Deras kroppar och sadlarna passar mycket bra ihop. En arab med rund rygg, lite manke etc får sämre sadeläge.

En väl inriden westernhästar, är en fantastisk häst, som ger massor av möjligheter. Oavsett ras, egentligen.
Lycka till:-)
 
Av "western raserna" så kan jag bara tala utifrån quarter/paint eftersom det är de enda raser jag haft. Det är väldigt allsidiga hästar som kan gå bra i de flesta grenar. Den enda nackdelen jag upplevt med en qh/ph i den klassiska ridningen är att om man vill komma långt i dressyren så har de sällan några dressyrmässigt bra gångarter.

Den häst jag haft som känts mest lämpad för "alla grenar" var en Lipizzaner korsning. Han hade bärigheten och gångarterna för dressyren, bra hoppteknik och kunde samla sig lätt för att gå i en kort avslappnad jogg i korrekt western form. Jag vågade aldrig prova reining eftersom han hade lite problem med ryggen, så hur bra han hade fungerat till det kan jag inte svara på.

Enligt min erfarenhet så fungerar en häst som bär sig naturligt korrekt, är samarbetsvillig och känslig för hjälperna till i stort sett vad du än vill göra :)
 
Western har inte med hästras, utrustning eller klädsel att göra, det handlar om hur du sitter och hantera hästen. True Western o Klassik är två helt olika skolar och bor inte blandas ihop for båda ryttar och hästens skull.
 
Jag har en fjording som jag förr i tiden tävlat både dressyr och hoppning (låg nivå) och senare upp till SM i trail, wr, pleasure och horsemanship. Hon är även inkörd

Nu har jag även en morgan som jag främst rider western med (re och wr) men är även ute på ett par pay and ride/jump ibland för variation. Henne har jag tänkt köra in nångång i framtiden

Tror absolut att det går att blanda olika grenar, men att det är bättre att se till individen än till rasen när du ska välja häst och utgå ifrån den gren du vill satsa mest på
 
Generellt kan man nog säga att vill du mest hobbyrida, träna någon gång då och då och kanske ge dig ut på en lokal tävling utan ambitioner att ligga i topp 3, så funkar egentligen vilken ras som helst. Vill du träna och tävla en speciell disciplin på hög nivå och kanske sikta på EM så bör du absolut välja en Westernras och t.o.m läsa på vilka blodslinjer du ska välja beroende på om du vill rida reining, cutting eller liknande.

Palomino är ingen ras. Det är en färg.
 
Säger som flera andra, det handlar mer om individ än ras.
Westernridning är dessutom inte en enda gren, det är massor! En del liknar varandra väldigt mycket, andra är mer olika än natt och dag.

Vill man köra allround på rätt låg nivå funkar vilken häst som helst. Själv lullar jag runt med en New Forest (fd hopphäst) och det går kanonbra! I vissa av ridgrenarna, har inte vågat mig på vare sig kor eller timed events ;)
Försökte driva kor med min fjord/islandskorsning för ett par år sedan. Det gick inte, kossorna värvade honom till flocken och flyttade inte på sig trots att jag hojtade och viftade åt dem :D

Det enda jag har tänkt på i "mina" kretsar är att de flesta hästar är ganska små. Inga 170-modeller med långa ben och höga knälyft, utan fokus ligger mer på en häst som är bekväm. (Well, @doleron har en studsboll och jag har en racerbil, men tanken är väl att de ska bli bekväma till slut ;))
 
Det enda jag har tänkt på i "mina" kretsar är att de flesta hästar är ganska små. Inga 170-modeller med långa ben och höga knälyft, utan fokus ligger mer på en häst som är bekväm. (Well, @doleron har en studsboll och jag har en racerbil, men tanken är väl att de ska bli bekväma till slut ;))

Man blir snabbt hemmablind tycker jag, när jag var med i den där dressyr pay and ride kändes alla andra hästar jättestora :D Känner inte alls igen mig i trådar här på forumet om hästtransporter som inte är nog stora till exempel, själv har jag mer tvärt om problem (mina hästar har plats att hitta på både det ena och det andra i släpet).

I övrigt håller jag med om att om det är på lagom hobbynivå man vill rida så funkar vilken trevlig häst som helst. Ska man däremot satsa mer på tävlandet är det nog främst quarter som gäller. Själv rider jag på hobbynivå men tycker att tävlandet är jätteroligt. Har hästar som jag (för det mesta) tycker om av raserna varmblodstravare, kallblodstravare och american curly. Har haft korsningsponny, fjordkorsning och nordsvensk tidigare och de funkade också till det jag ville. Det kan dock vara så att tricket är att ha flera hästar så kan man göra allt ;)
 
Jag hör till dem som växlar mellan disciplinerna. Just nu rider jag mest mot dressyr och det handlar mycket om att få min mest utbildade häst mer utbildad, starkare och mer färdig.
Den hästen är en kallblodstravare.
Som åttaåring gick han dressyr LA:4 på drygt 61%, MSV C:1 på 59.8% vilket ju är nästan godkänt samt gick ett par starter på B-nivå i western med vinst i både WH och Re. Att vi fick så pass fina placeringar i westernklasserna handlade dock mer om tur för mig och otur för de andra startande - vi satte byten i WH som bommades av de andra som dock egentligen är bättre än vi.
Sedan dess har jag inte brytt mig om att tävla (hästen är nu tio år) utan fortsätter styrketräna för att förhoppningsvis ge oss ut på dressyrbanan med bättre resultat nästa år med sikte på kval till MSV B och möjligen MSV A i dressyren, samt att kunna stå oss i WR och WH på B-nivå. Någon riktig reiningstjärna blir han inte; dels pga rasen där han inte är så duktig på stoppen och dels pga min oförmåga.
Hästen i fråga hoppar också 80 cm samt fungerar utmärkt för hobbykörning (inte så överraskande eftersom han blev inkörd för trav; lugn och fin häst som inte ville springa fort).

Så jag sällar mig till skaran som anser att det nog handlar mer om individ än ras så länge man inte siktar på de stora sammanhangen i någon av disciplinerna.
Jag menar: en avdankad travare (visserligen kallblod som har lite "bättre vinklar" jämfört med varmbloden) som klarar godkänd LA:4 i dressyr och "tål" B-nivå western vid åtta års ålder är ju knappast typisk representant för det man tänker om rasen.

Dessutom beror det förstås på vilken westerngren man är mer intresserad av: för renining är det nog lämpligt med quarter/paint, möjligen appaloosa med mycket quarter, om man vill lyckas. Och då också leta upp rätt individ.
Vill man rida trail, WR, WH så kan man välja precis vilken ras som helst.

Jag har provat pleasure också med min kbl-travare och han kan visserligen trava sakta men hans steg gör sig inte riktigt i den grenen. Så för pleasure behöver man nog också tänka sig lite mer för.
 
Lättare nordsvenskar rids "ofta" med westernstil ?

Jag tycker att de flesta icke quarter/paint som annonseras som ridna "western" verkar vara hästar som gått som skogsmullar men man har lagt på amerikansk sadel och kallar det för western.

Undantag finns med utbildade westernhästar även av andra raser; har sett en del araber som ser ut att vara trevligt skolade inom western.

För övrigt, gällande min häst som går både western och dressyr så har jag skivit ett längre inlägg.
Jag tränar regelbundet för en westerntränare med EM-meriter och en dressyrtränare som också är utbildad inom centrerad ridning med mycket fokus på sits och hjälper.
Jag har hittills inte hittat några motsägelser dem emellan trots att jag rider samma hästar för båda instruktörerna.
Båda är eniga om att bra ridning är bra ridning och så kan man döpa det till lite vad man vill.
Och båda är egentligen eniga om att den grund som behövs för båda discipliner är lika: bärig häst som jobbas bakifrån, smidig och gymnasticerad och lyhörd för små hjälper.
Mina tränare och jag är för övrigt eniga om att jag har en bit kvar med mina hästar...;)
 
Jag har en Tennesse Walking Horse som jag tränar western med. :) Har en toppentränare som jag kommer åka till regelbundet framöver. Vet dock inte om jag kan ställa upp i någon tävling framöver, min häst travar inte utan töltar (heter egentligen flat walk och running walk beroende på tempot).;)
 
Dessutom beror det förstås på vilken westerngren man är mer intresserad av: för renining är det nog lämpligt med quarter/paint, möjligen appaloosa med mycket quarter, om man vill lyckas. Och då också leta upp rätt individ.
Vill man rida trail, WR, WH så kan man välja precis vilken ras som helst.

På så sätt? Påståendet Kan stämma om man inte har några större ambitioner. De som tävlar i dessa klasser på nivå lägger ner enormt mycket träning med individer avlade för sin uppgift. Att åka runt (med livet som insats) på wrastävlingar kräver kanske inte så mycket att hästen är det svaga kortet för framgång då vissa klasser tror vara ridningens svar på Eddie The Eagle. WH, WH är enkla att ställa upp i, men svåra att bli riktigt bra på. Toppekipage(världen & europa) inom dessa klasser är uteslutande QH/Paint. I Sverige kan det finnas någon annan ras, men det är undantag även här och beror tyvärr på vår standard.


Jag har provat pleasure också med min kbl-travare och han kan visserligen trava sakta men hans steg gör sig inte riktigt i den grenen. Så för pleasure behöver man nog också tänka sig lite mer för.

Pleasure är som ovan klasser enkelt att ställa upp i. Men på hög nivå här hittar vi inte sällan finlirarna. De som letar framgångar in i minsta pyttedetalj. De flyger ofta in supertränare till sina träningar många gånger per år. Att pleasure är den enklaste klassen att starta i, men den överlägset svåraste att bli bäst i är en gammal sanning. Att trava sakta är önskvärt, men är en så liten del av hela paketet. Som att säga att man är en bra hockeyspelare för att man har nyslipade skridskor.

Beträffande reining och "andra raser" har jag sett Andrea Fappani rida en reiningtränad Arab. Det såg trevligt ut.
Nu ska mitt inlägg inte tas som något "surkärringsinlägg från någon som bör få sig något snart och bli glad". Är glad så det räcker om ni förstår, men jag vill ändå dra min lans mot tankarna att det är så enkelt att susa runt i en WR, WH och att det inte krävs träning, talang och ett bra samarbete med sin häst.





 
Av "western raserna" så kan jag bara tala utifrån quarter/paint eftersom det är de enda raser jag haft. Det är väldigt allsidiga hästar som kan gå bra i de flesta grenar. Den enda nackdelen jag upplevt med en qh/ph i den klassiska ridningen är att om man vill komma långt i dressyren så har de sällan några dressyrmässigt bra gångarter.

Den häst jag haft som känts mest lämpad för "alla grenar" var en Lipizzaner korsning. Han hade bärigheten och gångarterna för dressyren, bra hoppteknik och kunde samla sig lätt för att gå i en kort avslappnad jogg i korrekt western form. Jag vågade aldrig prova reining eftersom han hade lite problem med ryggen, så hur bra han hade fungerat till det kan jag inte svara på.

Enligt min erfarenhet så fungerar en häst som bär sig naturligt korrekt, är samarbetsvillig och känslig för hjälperna till i stort sett vad du än vill göra :)

Gångarterna har egentligen ingen betydelse, då TR mycket klart förklarar att det är rasens förutsättning man skal döma från, så att göra som 95% av domarna i dag gör, döma utifrån halvblodets rörelsemönster utan att ta hensyn till rasen är helt fel och kan överklagas till förbundet.
 
Gångarterna har egentligen ingen betydelse, då TR mycket klart förklarar att det är rasens förutsättning man skal döma från, så att göra som 95% av domarna i dag gör, döma utifrån halvblodets rörelsemönster utan att ta hensyn till rasen är helt fel och kan överklagas till förbundet.
Tror det är borttaget nu...pratade med en domare nyligen om det.
 
Tror det är borttaget nu...pratade med en domare nyligen om det.

Då blir det ju bara svårare för de som inte har halvblod att hävda sig ... Titta bara vilket underbart steg en welsh cob har i ökade traven, ändå döms de ner till 3-4 enbart för att de är cob fast rörelsen som sådan är värd en 10 då den faktiskt utförs exakt så som TR beskriver ...
 
Då blir det ju bara svårare för de som inte har halvblod att hävda sig ... Titta bara vilket underbart steg en welsh cob har i ökade traven, ändå döms de ner till 3-4 enbart för att de är cob fast rörelsen som sådan är värd en 10 då den faktiskt utförs exakt så som TR beskriver ...
Visst blir det svårare med raser som är mer flashiga. Dock kan de flesta ändå komma hyfsat nära QH/PH-formen som eftersträvas. Har själv en WC.
 
Visst blir det svårare med raser som är mer flashiga. Dock kan de flesta ändå komma hyfsat nära QH/PH-formen som eftersträvas. Har själv en WC.

Jodå, på den tiden jag var tävlingsledare/arrangör och ponnyansvarig på ridklubben, hade vi alltid med en klubb från Göteborgstrakten i div 1, 2 och 3 dressyr, de ställde i princip alltid upp med WC/WM uppfödningar från ägaren till stallet/ridskolan. De lämnade aldrig en tävling med sämre än 3. plats på en lagtävling.

Tack vare min kännskap till domarna på den tiden kunde jag alltid se till att vi hade korrekt bedömning av varje ekipage.

Medans tävlingsansvariga för stor häst oftast gick på domarens kändisskap och/eller hur ofta hen anlitades som tränare för "de duktiga" storhästdressyrryttarna i klubben.

Döma de "duktigas" förvåning då jag som aldrig tränad dressyr aktivt, och alltid benämdes av de "duktiga" som "Han som inte ens kan rida" slog samtliga av dem i första och enda LA jag ridit, för en domare de ansåg höra till kändiserna (hade bla dömd i SM).

De enda grattis jag hörde var från tävlande från andra klubbar som under längre tid ansett att jag borde starta själv någon gång i stället för bara vara funktionär :)
 
Jag kan ju ha missuppfattat TS men jag trodde inte att vi syftade på absoluta topp-nivå.
Hur som helst tror jag fortfarande att vilken ras som helst kan fungera till WH, trail och WR.
Nej, jag försöker inte påstå att det inte ligger myhcket träning bakom om man ska bli duktig på att rida.
Varken westerngrenar eller andra discipliner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 139
Senast: Mustang
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 877
Senast: Mariaauto
·
T
Western ...men han är inte alls en sådan häst som jag är ute efter! För att ta det från början; i onsdags var jag på ridskolan (har börjat...
2
Svar
33
· Visningar
3 204
Senast: Thornbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp