spinn off på fördomar: Western

Sv: spinn off på fördomar: Western

fortsätter på lite fördomar...

Westernryttare bara sliter och drar i munnarna på hästen (alá cowboy film...)

fasen, hade några till, men kom helt av mig... *mutter*
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Vill bara påpeka att dom flesta av dessa fördomar mot westernryttare äger sin grund i att det faktiskt är sant. Sorry, vi är inte så duktiga som vi vill tro. Insikt är en bra början till vidareutveckling.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

va :eek: e vi inte bra :cry: asg :D undrar varför folk tycker det tro? vi får väll bli mer seriösa o slänga på hunter sadeln när vi åker te ridhuset då..så vi smälter in i proffsgängen..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinn off på fördomar: Western

*araber kan inte gå i låg form eller backa rakt* :confused:

*riktiga ryttare värmer upp sina hästar ordentligt innan träning, det är bara westernryttare som struntar i det.
(senare från mammas faktabok om hästar ett med hästen eller liknande)

det är ett under att jag fått min mor att bli westernbiten, hon läste nog inte boken så noga....:grin:


mera fördomar!!!!!:bump:

Min häst gå inte i låg form eller! SO WHAT:angel: han hitta sin egen form! bara han göra jobbet!

Uppvarmning? igen, han göra det själv, han trippa och dansa så finn när vi sticker, HOLD ONTO YOR HAT :banana:

Då är jag o mor din stoppt i samma form, jag har inte läs´d den boken eller ;)
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Här är en till:
En Westernsadel behöver inte prövas ut, en och samma sadel passar alla hästar... :crazy: om det ändå vore så väl, vad pengar man skulle spara då :banana:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Vill bara påpeka att dom flesta av dessa fördomar mot westernryttare äger sin grund i att det faktiskt är sant. Sorry, vi är inte så duktiga som vi vill tro. Insikt är en bra början till vidareutveckling.

Äh! Vilket skitsnack!
Vi är väl inte sämre överlag inom vår gren...

Det råkar bara ha uppstått nån slags idé om att när man frångår det "normala" i sverige.... dvs. engelsk ridning så måste man helt plötsligt vara proffs från början på det man gör :eek:

Jag skulle vilja se all "engelska ryttare" när de började.... var (och är?) de proffs redan från början då?

Varför skulle jag låta en ryttare i ridhuset som rider som en kratta i en hoppsadel klä skott för alla inom den genren? Löjligt anser jag....

Och förresten.... man vet aldrig när man ser en nybörjare så bättre vore väl att alla tänkte: Ja ja.... det blir nog ordning på det där så småningom :)
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Ryttare som inte lyckats inom den engelska ridningen kommer till westernridningen och tycker att det är så underbart för att dom nu slipper kämpa om att ha hästen i form, eftersom den ska ridas på "långa" tyglar inom western. Man rider gärna hästarna på bogarna för att dom "ska" gå så. Jag ser så mycket usel westernridning och hör så mycket tramsiga bortförklaringar från ryttare som inte har en aning om att form och samling även tillhör westernridning och att stångbett, enhandsridning och långa tyglar endast skall praktiseras när hästen är skolad för detta.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Ens jag växt upp western , har jag alltid haft stor respekt för en duktig dressage rytter.
Jag önska det hade funnits en ridskol där jag växt upp. Man kan bli en så mycket bättre rytter med ett bra träning, man lära sig att sitta korrekt i sadeln.
Måsta håla med Kenneth, alldelas för många i western sitta för dålig i sadeln, den är varken english eller western.
Tygle tag är under all kritik, dessa lådibil stryning med helt fel bet, igen vet hur man ska hålla tyglar, en del har en cycle grip, en del bil rätt handtag, kl.10 - 2 grip. Sen är det dom med handerna ner vid knä och andra upp i ören GUD SÅ ROLIG, HIGH 5:banana:
Oh Yes, sen dessa 1 hand - 2 hand - 1 hand - 2 hand.
Visst ska man har en lätt hand och löss tyglar, men dom ska inte slappa och slänga i vinden, tyglar har faktis en funktion, HAND BRÖMS!
Om man ska rida western då för man göra det riktig!
Till-o-med i english stalla dom krav.
så mycket på den spin off.
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

I western släpar de fötterna efter sig o går på bogarna!

Westernhästar ser inte harmoniska ut!!

Mm dett har jag hört.. på Buke:p Haha
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Ryttare som inte lyckats inom den engelska ridningen kommer till westernridningen och tycker att det är så underbart för att dom nu slipper kämpa om att ha hästen i form, eftersom den ska ridas på "långa" tyglar inom western. Man rider gärna hästarna på bogarna för att dom "ska" gå så. Jag ser så mycket usel westernridning och hör så mycket tramsiga bortförklaringar från ryttare som inte har en aning om att form och samling även tillhör westernridning och att stångbett, enhandsridning och långa tyglar endast skall praktiseras när hästen är skolad för detta.

Men du.. så är det väl ändå i alla ridgrenar:grin:?? Det finns usla hoppryttare, dressyrryttare, westernryttare, AR ryttare o.s.v.

Men western är en ridgren som är mycket mycket mindre här i Sverige än Dressyren, i det lilla antalet kanske man lättare finner de usla westernryttarna?
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Problemet är inte att finna de dåliga ryttarna utan att hitta dom bra. Det är underbart att se duktiga westernryttare men eftersom det inte kryllar av dom så är det lätt hänt att de dåliga ryttarna får vara dom som undervisar dom ännu sämre och det gör att kvaliten på westernryttare i detta land inte har så stora möjligheter att utvecklas. Detta kommer förhoppningsvis att ändras då fler och fler inser att det inte på något sätt är lättare att rida western än engleskt. Till skillnad från dressyr och hoppning där det ju finns ett antal duktiga tränare så har vi inte den lyxen här i Sverige. Vi har med några få undantag, tränare i detta land som inte kan och vet just någonting förutom att dom varit i USA och att dom vet hur man går i sporrar.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hmm vart bor du någonstans egentligen:p Jag kan inte riktigt hålla med dig i allt. Jag har tränat för iaf 5 st här uppe som har varit suveräna! Då bor jag i norrland. Ok en kom från uppsala.

Sedan är inte alla i USA så duktiga heller.
 
Senast ändrad:
Sv: spinn off på fördomar: Western

För jag bara vet det.

Jag förstår hur du tänker när du ställer den frågan. Du tänker hur pass duktig jag själv är, jag kanske är för okunnig för att kunna veta, för okunnig i ridning, visst man kan inte allt o det är en lång väg man får gå, mkt lång, men jag vet att jag är på den rätta vägen, jag vet för jag har varit bland dom okunniga förr.

Jag är den som verkligen vill lära sig, gå den hårdare o svårare vägen. Vet många av mina vänner som bara går o tror att dom o dess hästar kan, de går den "lättare" vägen.

Jag märker på både mig själv o min häst hur bättre o bättre vi blir. Vi kommer ju bara framåt.

Jag har hög krav på mig själv, nästan för höga.

Men jag vet att jag har tränat för duktiga tränare, det är en riktigt duktig vän till mig som tipsar dom, hon är grymt duktig, brukar ta hand om Lemays hästar o träna för honom, en annan vän är hos C*nny Nilsson.

Sedan får man tänka på att alla är inte lika högt utbildade. Den tränare som kanske har mindre utbildning men duger till dom som inte kommit så långt. Sedan får man väl gå upp sig till en bättre tränare när man har kommit så pass långt. Men man måste börja någonstans.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hur vet du att din tränare är suverän?

Hur vet du attt den inte är det? Vad man anser vara en bra tränare är ju faktiskt olika för olika personer, inte bara tränarens kunskaper och förmåga att lära ut dessa utan även personkemi spelar ju in där.
Så vad en person anser vara en suverän tränare kanske inte en annan person håller med och och vice versa.
Detta utan att påstå att den enes tränare egentligen är bättre än den andres.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hur vet du attt den inte är det? Vad man anser vara en bra tränare är ju faktiskt olika för olika personer, inte bara tränarens kunskaper och förmåga att lära ut dessa utan även personkemi spelar ju in där.
Så vad en person anser vara en suverän tränare kanske inte en annan person håller med och och vice versa.
Detta utan att påstå att den enes tränare egentligen är bättre än den andres.

Helt klart! Kunde inte säga det bättre:bow:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Ryttare som inte lyckats inom den engelska ridningen kommer till westernridningen och tycker att det är så underbart för att dom nu slipper kämpa om att ha hästen i form, eftersom den ska ridas på "långa" tyglar inom western. Man rider gärna hästarna på bogarna för att dom "ska" gå så. Jag ser så mycket usel westernridning och hör så mycket tramsiga bortförklaringar från ryttare som inte har en aning om att form och samling även tillhör westernridning och att stångbett, enhandsridning och långa tyglar endast skall praktiseras när hästen är skolad för detta.

jaha , vicken tur att jag kan rida då :D asg
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hur vet du attt den inte är det? Vad man anser vara en bra tränare är ju faktiskt olika för olika personer, inte bara tränarens kunskaper och förmåga att lära ut dessa utan även personkemi spelar ju in där.
Så vad en person anser vara en suverän tränare kanske inte en annan person håller med och och vice versa.
Detta utan att påstå att den enes tränare egentligen är bättre än den andres.

Hi Lenita:
Eeeehhh, En kan vara en bra träner och sitt eliv obildbar.
En eliv är ett spegal bild av sitt träner.
Om det finns såna duktiga träner var finns deras eliv? man se inte dom på banan.
Igen av dessa träner är Strömsholm uttbilded.
Du vet lika val som jag vem som helst kan kalla sig för träner.

PUT UP YOUR SHINGLE AND PLAY THE PART, NO ONE´S GOING TO KNOW THE DIFFERANCE ;)
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

*KL*

Keeeenneth, din Skurk, nu ar du igang o provocerar igen! :D

Allihopa: kom ihag nu att det har var en Skamttrad! Humor, people, Humor! ;)


F.o. tanker jag lagga till en fordom:

Man ar ingen riktigt kabojasare om man inte snusar.
O alla barrelracers ar ant. lattfotade eller hyperreligiosa.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Tur att man inte är Barrel Racer då, för jag vet inte vilken kategori som passar bäst eller minst på mig..... :rofl::rofl::rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp