Bukefalos 28 år!

spinn off på fördomar: Western

Sv: spinn off på fördomar: Western

*kl*

Får jag komma med en liten kommentar?
Observera nu att jag inte har läst igenom hela tråden och alla inlägg för det var lite mycket, så jag har "ögnat" igenom de sista lite nu bara.

Ni pratade om att man håller i hästen tills den ger efter och då ger man eftergift. Någon skrev att den då har balans några steg och när den kör upp huvudet så tar man i den igen.

Då kommer en följdfråga, om den inte redan diskuterats vill säga;
Varför inte lära hästen hitta balansen först för då kommer ju formen så småningom av sig självt? Då räcker det ju med drivning för att få hästen tillbaka till formen.

När jag nu har omskolat/ridit till min nya häst så har jag enbart användt mig av drivning. Han har alltså fått hitta sin balans förs, med ryttare, och med hjälp av drivning och halvhalter så höjer han ryggen utan att jag behöver ta honom i munnen/hålla emot.
Jag har provat att hålla honom, eller ge stöd kanske jag ska säga, och det har gett sämre resultat.

Bara lite tankar ;)
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Klart du får komma med kommentar. Det är väl därför vi skrivet i ett forum.:)
Det märks att du inte läst vad vi pratade om. Dina åsikter är inte fel, men har inte direkt med detta att göra. Det jag pratade om var information jag fått om hur man (på ett sätt) tränar inom western. Det gällde att på träning rids hästen med ett rejält stöd i handen (som ett stödben enligt mig) och på tävling skulle hästen gå likadant men på hängande tygel. Jag förstod inte meningen med detta.
För mig är det logiskt att om inte hästen har balans så ska inte jag ge den det utan träna så att hästen hittar balansen själv. Orkar den inte trava i balans så jobbar jag i skritt tills balansen är bättre, börjar den trav ett fåtal steg och bygger på därifrån.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Dina två sista meningar strävar man offtast efter..vet inte hur denna tränare funkar som du har varit o lyssnat på. Men det jag har lärt mig av mina tränare är att sträva efter det du här säger. Okey jag rider samlat o med kontakt i munnen när hon ska korrigeras ell samlas upp xtra.. .men sen släpps kontakten mer o mer, för att hon ska lära sig att bära upp sig sig o styras med mina ben..Är nu såpass stark att hon kan gå över mer o mer på stång, då hålls hon knappt alls m stöd, endast korta stunder för korrigering ell xtra samling...men kontakten blir mindre o mindre... Jag själv vill inte sitta o hålla henne m stödet konstant,,, fungerar ju inte när en AQHA domare sen vill se henne lös o bärig på banan...hon måste få lära sig, kort uppsamling (kontakt m mun), ben driver på..sen jobba lös.... med baken väl under sig...
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Var tog fördommarna vägen? Tråde blev redigt seriös.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Jaa vad hände med min lilla tråd:angel:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Var tog fördommarna vägen? Tråde blev redigt seriös.
oj ursäkta , var bara tvungen:angel: att svara lilla Biggan...har satt upp kopian av Sidekicks fördoms kommentar..den blev nerplockad efter 2 dagar...fler tipps tack...startar skrivaren....:rofl:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Efter två dadar redan det var då humorlöst:rofl:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Jag blir ibland lite fundersam när alla snackar om att man rider western.. western borde ju ändå vara att man är ett med hästen, dvs. rider med sätet och lyckas få hästen att arbeta med bakdele UTAN att sitta och plocka hästen i munnen. Jag måste ändå få säga att många säger att de rider western, de har en westernsadel, sätter in ett stångbett och rider på en hand, men vart är slackan i tygeln? kallar inte det att kommunicera med sätet direkt.
Sen blir men även fundersam när man ser människor som påstår att "hästen måste arbeta med bakdelen" men i själva verket focuserar de på hästens huvud, sätter i sporrarna i sidorna på hästen så att den lyfter ryggen, men vad händer? Hästen dyker bara framåt och blir framtung. hm...vad är egentligen western? kommunikation via säte eller att hästen har huvudet mellan frambenen? hm....funderar
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

hmmm..konstigt..har också funderat på när ryttare säger att de rider dressyr..dressyr sadel, strama tyglar, sporre som petar hela tiden i sidorna..ser alldrig ökad trav, galoppombyten, snygga hela slutor, skänkelvikningar..när de flesta fösöker så dras hästen till det håll man vill att den ska flytta sig..ryggningen ska man bara inte prata om..drar den bakåt m handen...obalancerade ryttare som skumpar i sadeln..som tror att de rider med hästen..:crazy:och hästarnas ledsna ansikten med bettet stramandes nästan upp till öronen..men okey en orsak är nog att jag mest har sett dressyren på låg nivå..den på regional..lokal nivå..samma som C-D nivå i Western..kollar man nivån högre är nivån säkert bra mkt bättre samma som Westerns A-B nivå, Internationellt.
Finns nog fler dåliga dressyr ryttare än dåliga western ryttare..vi har bättre balance,,behöver inte hålla så stramt i tyglarna hela tiden...:rofl:
Biggan..du behöver inte kommentera det här..är bara lite :devil: :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinn off på fördomar: Western

Senast igår fick jag höra " Ni westernryttare drar ju ändå bara fram i full galopp på en gång" (vi pratade om framridning och uppvärmning av hästen) :idea: Kanske personen i fråga sett för många cowboyfilmer eller vad tror ni???
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hm, jaha, vad jag vet har jag bara en gång sett en detaljerad artikel i hästtidning om hur man lägger upp uppvärmningen på ett pass och det var från en westernryttare... :D
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Ooo... Fortsätter på trådkapningen av den stackars humortråden med ännu mer seriositeter.... F'låt! :crazy:

Jo, har försökt och fundera på det här en längre tid, ska se om jag kan formulera mig... Jag har min bakgrund inom det svenska ridskoleväsendet, med halvblodet som "hästmall". Under åren har vägen min blivit allt slingrigare och allt mer på spännande avtagsvägar och jag vet inte vilken "etikett" jag ska sätta på mig själv i dagsläget. :confused:

Jo, inom den/de discipliner man känner till har man ju koll på "vad som gäller", vilken "stjärna" man gillar, kanske (typ Malin Baryard, Jan Brink, Piia Pantsu, Anders Eriksson, Bent Branderup, Jan-Olov Persson, Bendik Bö... ja listan kan bli huuur lång som helst, detta är bara ett pytte-axplock), vilken tränare man tycker har en god filosofi, och vilka man ABSOLUT inte tycker om. Alla har sin tanke. Sedan kan man gå in och diskutera vilka metoder som är djurvänliga/-ovänliga men den biten lämnar jag därhän i den här tråden.

Det jag funderar på är: att man inom "sin" disciplin har mer eller mindre koll, vet vad man gillar/inte gillar och att det är lätt, när man kollar på någonting nytt, att avfärda hela kategorin (disciplinen) grundat på det man sett vid ett tillfälle. Kan detta stämma?

R
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

He he kunde inte låta bli; älskar ju fördomar:D

För en riktig W-ryttare gäller följande:

Skrittar på lång tygel och anser att hästen går i den ultimata formen

Har extremt plottrig och omatchande utrustning

Antingen ardenner eller quarter det är bara att välja

Påstår att vanliga sadlar är rena tortyren för hästen men att man själv minsann tänker på hästens bästa och valde W-sadel. När det egentligen handlar om att man hade för stor röv för att få ner den i en vanlig sadel:angel:

Tycker att man är skit tuff när man går in på ICA med de klirrande W-sporrarna på bootsen:rofl:

Lodrätsits eller stolsits det är inget för en riktig COWBOY här har man harley davidson åkaren som förebild; upp med händerna fram med hälarna och så en jädra massa fransar hit och dit

Rider aldrig med hjälm; min häst är ju bara såå NH-tränad och SÅÅ SÄKER men ibland blir man ju tvingad och då plockar man fram den gamla JOFA-hjälmen från åttitalet

Rider man dåligt så kan man ju alltid kompensera med en massa silver och tjossan hejsan på sadeln för att domarn ska lägga märke till en




Fyll gärna på med mer:D

Ska kanske tillägga att jag själv håller på lite smått med western så att ingen tar det som ett påhopp:angel:

Att man är tuff att gå i ICA med sporerna på?
Kan vara av praktiska skal:
WHY TAKE THEM OFF WHEN YOUR JUST GOING TO HAVE TOO PUT THEM ON AGAIN!
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

ser att tråden tyvärr är gammal som gatan, men det var den roligaste jag läst på buke :rofl:

Synd att den tyvärr inte höll hela vägen och blidde seriös :cry:

Men jag bugar för TS och hennes "fördommar" Det var väldigt underhållande :bow:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Det tänkt jag också, typisk dessa spalter ska alltid balla ur.
Det om spurs fick mig ett gott skrätt :rofl: tänkt det var mej den sikta på, klampa in i ICA utan att vet jag har dom på mig .
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Haha mitt ica har trappor. Funkar inte med sporrar. In går bra men ut i ett sporrstäck...............:D
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Haha ja den med att man valde western sadel för att man inte fick plats med röven i en vanlig var hysteriskt kul :rofl:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Eftersom jag e så gammal så rider jag i westernsadel så jag kan hålla i knoppen.:bump:
Många gubbar rider ko klasser för då syns det inte hur illa de rider. Man får hålla i hornet då.:rofl:

Så jäv*a bra!!!
Höll på att dö av skratt:bow:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Haha mitt ica har trappor. Funkar inte med sporrar. In går bra men ut i ett sporrstäck...............:D

Oh so true, good thing they sit loose so they bend up.
No steps here or at ICA, nice I can ride in and buy grub, Ami makes a fine pack horse.
Az
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

*araber kan inte gå i låg form eller backa rakt* :confused:

*riktiga ryttare värmer upp sina hästar ordentligt innan träning, det är bara westernryttare som struntar i det.
(senare från mammas faktabok om hästar ett med hästen eller liknande)

det är ett under att jag fått min mor att bli westernbiten, hon läste nog inte boken så noga....:grin:


mera fördomar!!!!!:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp