Bukefalos 28 år!

spinn off på fördomar: Western

Sv: spinn off på fördomar: Western

Vilket inte helt osökt får mig att tänka på rollkur inom dressyren, som ju används på samma sätt - rollkur under träning och upp/fram med nosen under tävling... :(

/Camilla

Och som är fruktansvärt (enligt mig)
Fast samma sak är det inte. En lösgjord häst kan man ändra formen på hög/låg/lång/kort. Men kontakten med hästens mun ska vara densamma hela tiden. Inte mer eller mindre stöd i olika former.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

de många westerntränare tror jag inte har så jättestor koll på vad de gör...
westerngrunden är densamma som i klassisk dressyr. hästen SKA inte ha ett stöd på tygeln i slutpodukten.

Min filosofi när det gäller stöd på tygeln är att jag "håller i" tills hästen slappnar av och slutar hänga på bettet och söker sig nedåt/framåt och jobbar med rygg osv så ger jag eftergift, dvs hela tygeln jämfört med dressyrens "lilla" efergift. hästen kanske är balans något steg sedan åker huvudet upp osv då "håller" jag i igen tills den söker sig nedåt och släpper. än så länge har det bara blivit bättre när jag tränat så, och de tränare jag tränt för har varit på samma linje.

sen hjälpgivningen, tycker jag är densamma förtom att vi inte lutar oss bakåt när vi driver, vaför störa hästens balans? när jag dressyr tänkte jag mkt på det, varför ska man luta sig bakåt i BÅDE start och stopp? visst man ska inte luta sig frammåt för att gasa, för då springer ju bara hästen "ikapp".
hästen ska ju gå UNDAN tryck, inte emot, precis som i dressyr.

Nu blev jag lite konfunderad faktiskt.
Det jag pratade om innan är inte det du beskriver utan att hästen skulle ridas med ett konstant stöd. Det du beskriver är mera som jag själv rider. Ta när det behövs/när jag vill hästen någonting och släpp sedan.
Hjälpgivningen har varit totalt annorlunda när jag ridit för westerntränare, men som sagt det kan ju vara tränarens sätt att rida och undervisa. Tar för lång tid att räkna upp allthär och det kanske ska vara i en egen tråd i så fall. Formen hästen arbeta i är också väldigt annorlunda. Det skiljer mer mellan tränare än mellan olika discipliner. (konstigt nog)
Min egen erfarenhet finns inom den vanliga (tävlings) dressyren och inom AR men jag har inte träffat på någon som förespråkar att man ska luta sig bakåt vid drivning. Vart har du fått det ifrån? Om det sker så är det felaktigt, ingenting man eftersträvar. Jag har aldrig hört någon som tror det heller. Den fördomen kan vi avfärda direkt. Man ska inte luta sig bakåt vid drivning.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

jag har dock inte varit med om att man ska hålla hela tiden, det va d jag försökte komma fram till. har inte upplevt att man sitter och "håller" hela tiden, eftersom hästen ska bära sigsjälv, med ett stödhjul sätter de inte samma muskler och att kräva att hästen ska gå utan stödhjul på tävling är ju lite oskysst tycker jag iaf.

när jag red dressyr så skulle man inte direkt luta sig bakåt, men lixom föra tyngden bakåt, kan inte beskriva det riktigt, men typ "sitta till" som en ordentlig halvhalt. lutade man sig frammåt blev det gallskrik... och när jag red dressyr var det inte för "hemmatränare" utan tränare som haft bra elever som tävlat högt med kandar osv / hippologer mm.. och alla sa samma sak... men det är nog olika innom vilken region man är också...
har också fått lärt mig att man ska sitta till i galoppfattningen och absoluuut inte luta sig frammåt det minsta, vilket gör att man får fint "bensprattel" i fattningen :smirk:
De säger att "när man ska få en gunga att åka framåt, så måste man luta sig bakåt" teorin :crazy:
tycker man ofta ser dressyrryttare (iaf där jag bor) som lixom "överlutar" sig bakåt i längning osv, så att nacken böjs a la guppande huvud ponnyryttare. rent generellt har vi nog ganska dålig ridning här i norrland jämfört med söderöver.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Hahha så himla bra :rofl: Dock så skulle jag skämts ihjäl om jag går in med hatten på huvudet men sporrarna och bootsen är helt OK verkligen ;) Det finns andra som står för hatten :angel:

Kramis Malin

Mäh, får man inte ha hatt nu heller, nu blir jag nästan stött :p. Är det bara jag som tycker det är SNYGGT med hatt? Har hänt att jag gått på krogen i hatt, och min bror har t.o.m. på sig sin på jobbet varje dag (lärare). Hatt är ett snyggt, juh!!
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Det var synd att det var ett sånt j...a väder när jag var och tittade. Vågade inte stanna längre när det snöade så mycket.
Jag tycker ändå det är lite konstigt att träna med mycket stöd och sedan rida annorlunda på tävling. Hur ska hästen kunna veta skillnaden? Den förklaring jag fick av detta kanske är just den personens egna åsikt och det kanske inte är vanligt att göra så?

Ja, jag kommer gärna och tittar flera gånger. Tycker det är intressant att höra tränare av olika "sorter".

Som sagt man använder sig ju av eftergifter också, så när hästen går rätt ska man ju ge efter i tygeln. När hästen sedan kommer i fel form igen så plockar man tag i tygeln och gör om samma sak igen.
Sedan så beror det ju väldigt mycket på vilken häst man rider, fjordan du såg mig på har jag ridit på lite oregelbundet under ca 8-9 månader så vi håller väl fortfarande på att lära känna varandra.
Hade jag däremot suttit på min egen kärring så hade jag ridit på ett annat vis eftersom hon är väldigt lätt i munnen och gärna vill krulla ihop sig om man plockar tag för mycket.

Ja, det var synd att vädret var som det var, men vi har ju kurser där ute i princip varje månad sdå det blir ju fler chanser att kika... ;)
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

hörde på ryktesvägar att ridskolepersonal sagt, då jag hade skrivit upp mig på stallplats där..

"vågar vi ta in henne? hon rider ju western!"

:rofl: :rofl:

kunde inget annat än skratta åt kommentaren..
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Mäh, får man inte ha hatt nu heller, nu blir jag nästan stött :p. Är det bara jag som tycker det är SNYGGT med hatt? Har hänt att jag gått på krogen i hatt, och min bror har t.o.m. på sig sin på jobbet varje dag (lärare). Hatt är ett snyggt, juh!!

Håller med dig, cowboyhatten är både snygg och praktisk. Lika bra i sol som i ösregn, nu snackar jag inte vita uppvisningshattar utan rejäla filt eller läderhattar. Har själv en köpt i Camarque i Frankrike, har de arbetande guardians där använt den i hundratalet år så är den bra. Har den både på tävling och när jag jobbar istallet hemma.
Mycket snyggare än alla kepsar!
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

jag har dock inte varit med om att man ska hålla hela tiden, det va d jag försökte komma fram till. har inte upplevt att man sitter och "håller" hela tiden, eftersom hästen ska bära sigsjälv, med ett stödhjul sätter de inte samma muskler och att kräva att hästen ska gå utan stödhjul på tävling är ju lite oskysst tycker jag iaf.

Där är vi helt överens. Det var just därför jag tyckte den förklaring jag fick var väldigt konstig. kanske det var personens egna uppfattning och den kanske inte alls är representativ. Eftersom jag inte är hemma inom western ville jag höra mig för hur det var. personen jag pratade med har hållit på länge och tävlar ganska mycket och borde ha ganska stora kunskaper, men det är ju ingen garanti. Jag tolkar det som om detta inte är en vanlig uppfattning om träning i alla fall.
Visst kan man se ryttare som lutar sig överdrivet bakåt i dressyr. Det håller jag med dig om. Men det är inte för att det ska vara så utan för att de är för svaga i bålen och inte orkar sitta rakt. Det synt tom på elitryttare ibland.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Nu får du inte missuppfatta mig. Det var inte ridningen jag såg som jag reagerade på utan på vad jag fick höra från läktaren.
Jag tyckte din fjordning såg väldigt trevlig ut. Mera energi kommer säkert när den är starkare men den använde kroppen på ett bra sätt tycker jag.
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Nu får du inte missuppfatta mig. Det var inte ridningen jag såg som jag reagerade på utan på vad jag fick höra från läktaren.
Jag tyckte din fjordning såg väldigt trevlig ut. Mera energi kommer säkert när den är starkare men den använde kroppen på ett bra sätt tycker jag.

Aha, fast att förklara en en sak utan att kunna visa den kan ju få det att verka märkligt. Jag tror jag förstår vad hon menade men det är som sagt var lite svårt att förklara.

Tackar, hon vet att hon kommer undan med mer när jag rider. Elin har mer fart på henne eftersom hon känner hästen bättre och vise versa... :D Sen är det ju inte lätt för hästkraken med klumpen Carina på ryggen.. :angel:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Håller med dig, cowboyhatten är både snygg och praktisk. Lika bra i sol som i ösregn, nu snackar jag inte vita uppvisningshattar utan rejäla filt eller läderhattar. Har själv en köpt i Camarque i Frankrike, har de arbetande guardians där använt den i hundratalet år så är den bra. Har den både på tävling och när jag jobbar istallet hemma.
Mycket snyggare än alla kepsar!

min ullhatt slokar av regn :cry:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Där är vi helt överens. Det var just därför jag tyckte den förklaring jag fick var väldigt konstig. kanske det var personens egna uppfattning och den kanske inte alls är representativ. Eftersom jag inte är hemma inom western ville jag höra mig för hur det var. personen jag pratade med har hållit på länge och tävlar ganska mycket och borde ha ganska stora kunskaper, men det är ju ingen garanti. Jag tolkar det som om detta inte är en vanlig uppfattning om träning i alla fall.
Visst kan man se ryttare som lutar sig överdrivet bakåt i dressyr. Det håller jag med dig om. Men det är inte för att det ska vara så utan för att de är för svaga i bålen och inte orkar sitta rakt. Det synt tom på elitryttare ibland.

jo, men ingen är inte perfekt, och att lära sig fel brukar vara lättare än att lära sig rätt:idea:
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Nej vore det enkelt att lära sig rida skulle vi väl tröttnat för länge sen. De ÄR svårt. (men det finns så mycket att lära sig hela tiden att det aldrig tar slut som tur är)
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Som sagt man använder sig ju av eftergifter också, så när hästen går rätt ska man ju ge efter i tygeln. När hästen sedan kommer i fel form igen så plockar man tag i tygeln och gör om samma sak igen.
Sedan så beror det ju väldigt mycket på vilken häst man rider, fjordan du såg mig på har jag ridit på lite oregelbundet under ca 8-9 månader så vi håller väl fortfarande på att lära känna varandra.
Hade jag däremot suttit på min egen kärring så hade jag ridit på ett annat vis eftersom hon är väldigt lätt i munnen och gärna vill krulla ihop sig om man plockar tag för mycket.

Ja, det var synd att vädret var som det var, men vi har ju kurser där ute i princip varje månad sdå det blir ju fler chanser att kika... ;)

Till Biggan:
Eller så kan du komma och kika när Per Larsson kommer till väse må 3 mars, under em mellan kl 14-18...
Lenita:
ja du får med komma om du vill...:D
 
Sv: spinn off på fördomar: Western

Till Biggan:
Eller så kan du komma och kika när Per Larsson kommer till väse må 3 mars, under em mellan kl 14-18...
Lenita:
ja du får med komma om du vill...:D

Jag jobbar 12.30 - 21.30 så det går inte. synd. Det hade varit intressant. Men det kommer flera tillfällen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp