Bukefalos 28 år!

Spinoff på Jobba hemifrån

@mandalaki

fast jag tycker att det där är ett negativt sätt att se på saken.
Om jag vill jobba hemifrån, eller som i mitt fall på ospecificerad arbetsort.

Då kan jag välja att söka de jobb som erbjuds
Föreslå det till min arbetsgivare som kan säga nej
eller sälja in konceptet hos en arbetsgivare, som också kan säga nej
Finns det inga jobb, då får jag anpassa mig eller starta eget

Det är väl bättre att ta ansvar för att försöka uppnå vad man vill göra, än att sitta på en arbetsplats och vara missnöjd.

Att ta ansvar för att uppnå vad som gör en lycklig, passar en och bli väl fungerande samhällsmedborgare är väl bättre än att jobba där man inte passar och bli olycklig.

Problemet är väl att många människor inte vet vad de vill, tar inte reda på det, försöker inte uppnå det och sen gnäller om att livet inte gett dem vad som de förväntade sig. Det om något är provocerande och curlat. Särskilt som vi i Sverige har alla möjligheter jämfört med många andra länder i världen.
 
För mig handlar inte frågan om fasta platser, flexkontor osv.

Jag satt i eget rum förr, i takt med stenhårda besparingar har vi trängts ihop och nu sitter jag i ett uselt landskap med alldeles för många människor på alldeles för liten yta. Men det har inte fått mig att söka jobb någon annanstans.
Jag har bekanta som arbetar på Malmö högskola. Den har fått nya (eller ombyggda) lokaler, där man inte längre har små kontor utan någon sådan där "flexibel" "lösning". Som tex innefattar att anställda forskare inte kan ha en ordentlig, egen bokhylla.

Enligt vad jag hör, har det medfört att många jobbar hemifrån så mycket som någonsin är möjligt, för att det är vad de tycker fungerar. Jag vet inte om de i annat fall - om de inte hade kunnat/fått jobba hemifrån - hade sökt andra jobb.

Många som har specialkompetens har ju samtidigt en ganska smal arbetsmarknad. Det kan ta rätt lång tid att hitta ett nytt jobb.
 
Fast jag menade alltså inte curling på arbetsplatsen. Utan att man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill, med minsta möjliga motstånd.
Fast det har väl inget med att jobba hemifrån eller arbetsplatsen att göra?
Att jobba hemifrån kan ju innebära att man måste göra kompromisser och att arbeta på ett kontor innebär ju inte alltid att de personerna har lätt att anpassa sig.
 
Fast jag menade alltså inte curling på arbetsplatsen. Utan att man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill, med minsta möjliga motstånd.
En bra sak är ju att man kan sitta och jobba iförd pyjamas och trassligt hår när man jobbar hemifrån.... När vi bodde i husvagn i Florida och inte hade nån AC, satt vi nakna och jobbade, min man och jag :D
 
Jag inte ser något självklart och övergripande motsatsförhållande mellan resultatfokus och lojalitet å ena sidan och hemmaarbete å andra sidan. Jag tror att i de fall där man ser en sådan korrelation så är det kanske snarare tecken på att antingen arbetsuppgifterna faktiskt inte lämpar sig för hemmaarbete eller att medarbetarna ifråga har bristande resultatfokus och lojalitet på individnivå.

Jag tänker spontant på många säljarjobb (där resultat ofta är enda mätvärdet och arbetsplatstid i sig har noll värde), många kreativa jobb som illustratörer och skribenter, telefonförsäljare, supporttjänster av olika slag, projektledning, många konstruktionsjobb... strängt taget är ju datorn en viktig plattform i väldigt många yrken idag.

Det argumenterar jag inte emot, i det jag beskriver så passar inte arbetsuppgifterna i allmänhet särskilt bra. Samtidigt är det ju något som man kanske inte ser eller kan utvärdera så tydligt som arbetstagare. Så man kan tycka, korrekt, att man presterar bra på distans, men förstår inte hur mycket bättre hela teamets resultat hade varit om man suttit tillsammans.
 
man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill
Vad är det i den bilden som stör dig?

Att se det som eftersträvansvärt att arbetsgivarna ska sätta spelreglerna och arbetstagarna ska stå med mössan i hand och tacka och ta emot kan inte ses som annat än ålderdomligt. Bättre då att försöka möta varandras behov; för att kunna både locka till sig och behålla kompetens.
 
En bra sak är ju att man kan sitta och jobba iförd pyjamas och trassligt hår när man jobbar hemifrån.... När vi bodde i husvagn i Florida och inte hade nån AC, satt vi nakna och jobbade, min man och jag :D

Fast det verkar snarare anses slött, enligt något tidigare inlägg.
 
Men jag förstår fortfarande inte din poäng, om man nu vill jobba mitt i natten så får man välja ett annat yrke än telefonförsäljare?

Det var ju precis det jag skrev: det blir väldigt krångligt om var och en försöker eller vill styra omvärlden.
vi kan behöva anpassa oss till verkligheten i stället för tvärt om.
 
Fast det där har väll diskuterats jättemycket och visst det finns de som anser att "millennials" bara gnäller och kräver men det mesta visar väll på att de kämpar hårt för det de vill ha. De är mer individualistiska men också starka och går sin egen väg trots motstånd.
Jag har inte pekat ut millennials, dock, mer än på skämt med filmklippet till @Mixoman som berättade om sin dotter.
 
Jag tror att jag kanske hade blivit lite besviken ifall det på mitt nästa jobb skulle visa sig att jag inte fick lov att jobba hemifrån lite då och då. Dels eftersom att jag uppskattar den möjligheten väldigt mycket på min nuvarande arbetsplats, men också att jag jobbar i en bransch där stora delar av arbetet ofta går att göra på distans.

Däremot är det inte en tillräckligt viktig parameter för mig för att jag ska basera mitt val av arbete på det, så kräsen har jag inte råd att vara eftersom jag är precis i början av min karriär. Kanske att jag skulle försöka luska reda på möjligheterna under arbetsintervjun, särskilt ifall det rörde sig om ett jobb med längre pendlingstid, men eftersom jag egentligen inte har några direkta behov av att jobba hemma skulle jag nog vara försiktig.
Ja, om du är van vid det och det dessutom är vanligt i din bransch, då förstår jag om du skulle bli besviken. Sedan väger man väl den besvikelsen mot andra parametrar.
 
Fast det har väl inget med att jobba hemifrån eller arbetsplatsen att göra?
Att jobba hemifrån kan ju innebära att man måste göra kompromisser och att arbeta på ett kontor innebär ju inte alltid att de personerna har lätt att anpassa sig.
Vad jag menade var att curling = följa minsta motståndets lag = allting ska bli som man vill.

Men det börjar kännas som att jag är så omtolkad nu att det är lönlöst att fortsätta diskussionen.
 
Samtidigt är det ju något som man kanske inte ser eller kan utvärdera så tydligt som arbetstagare. Så man kan tycka, korrekt, att man presterar bra på distans, men förstår inte hur mycket bättre hela teamets resultat hade varit om man suttit tillsammans.
Kanske och ibland, men jag ser absolut inte något allmängiltigt i det. Många yrken erbjuder helt obruten insikt även hos en arbetstagare om hur resultaten matchar förväntningarna.
 
Fast jag menade alltså inte curling på arbetsplatsen. Utan att man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill, med minsta möjliga motstånd.
Ja... alltså, jag kan ändå inte riktigt se det negativa i en sådan utveckling. Att försöka hitta en [yrkes]tillvaro som är så anpassad som möjligt till individens önskemål och förutsättningar måste inte stå i motsats till varken prestation, arbetsmoral, resultatinriktning eller lojalitet som jag ser det. Jag ser det snarare som en ganska naturlig strävan.
De flesta av oss har idag betalda fikapauser, många har betalda arbetskläder, så gott som alla har flera veckors betald semester, pensionsavsättningar, många har företagshälsovård, vi har personlig skyddsutrustning vid arbete på höjd eller med farliga ämnen etc. Saker som inte fanns på kartan i arbetslivet för bara ett par generationer sedan men som drivits fram som anpassningar av arbetssituationen till arbetstagarens bästa, och som få ifrågasätter idag. Jag tror att man på samma sätt skulle kunna betrakta de förändringarna som påverkan för att forma arbetslivet som man vill med minsta möjliga motstånd - och för hundra år sedan hade nog många sagt det högljutt. Men jag ser det som en positiv utveckling, och jag ser möjlighet till hemmaarbete i det perspektivet.
 
Minsta möjliga motstånd, minsta motståndets lag - det är väl etablerade begrepp. Man väljer lösningar som skapar minst motstånd för en.

Ja, tack för svenska-lektionen, men jag är liksom ute efter vilken typ av motstånd det är du refererar till. Motstånd till att klä på sig på morgonen?
 
Vad jag menade var att curling = följa minsta motståndets lag = allting ska bli som man vill.

Men det börjar kännas som att jag är så omtolkad nu att det är lönlöst att fortsätta diskussionen.
Jag förstår tanken att man lär sig saker av att kämpa, samarbeta med andra etc. Men jag upplever inte att tex jobba hemma automatiskt innebär att allting blir som man vill. Många har ju också skrivit här om för och nackdelar och även om du jobbar hemma har du antagligen en kund eller uppdragsgivare som du behöver anpassa dig till.
 
Ja fast jag tänkte inte på såna jobb som kommer via spam, utan när man söker jobb som annonseras ut på vanliga ställen. Funderade alltså på om man då bara söker jobb där det står att man kan jobba hemma - eller om man tar risken att fråga om det på anställningsintervjun.

Med mig som ett exempel, så hörde jag av mig innan jag ens sökte mitt nuvarande jobb, och frågade om tjänsten nödvändigtvis behövde skötas till 100% på plats, eller om det fanns möjlighet till relativt omfattande distansarbete. Anledningen till att jag gjorde detta var främst att arbetsplatsen ligger 24 mil från där jag bor och vi (jag och min familj) har ingen avsikt att flytta såsom det känns nu. De verkade inte tycka att det var en konstig fråga och jag fick ju jobbet trots allt ;)

Jag har innan detta mest jobbat "heltid på plats, vanliga kontorstider", men även jobbat helt på distans, drivit eget samt haft ett par arbetsgivare som tillät visst distansarbete. Jag har funnit att jag funkar som bäst med att varva närvaro på kontoret med hemmaarbete, då jag lyckas fokusera, avgränsa och slutföra saker på ett bättre sätt då. Så, för mig blev det alldeles utmärkt! (Jobbar två, ibland tre dagar i veckan "på plats" och resten hemma :) )
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 041
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp