Bukefalos 28 år!

Spinoff på tråden, smutsig skopa

Hade en kvinnlig kollega som kissade så fort att jag inte ens skulle fått av mig byxorna på den tid hon var klar. Funderade på om hon ens torkade sig. Tvätta händerna kan hon omöjligt ha gjort. Hon påpekade någon gång att hon märkt hur noggrannt jag tvättade händerna då vi fixade i fritidsgårdens lilla kiosk. Sen hade hon då fobi för att räkna mynt för alla som tagit i dom. Sådär efteråt så har jag väl förstått att hon gick utefter sin egen sluskiga handhygien.
 
Då är jag värre för jag tvättar aldrig händerna efter toabesök på natten.
Inte jag heller... Bor själv, byter lakan en gång i veckan och får ej kiss på händerna när jag torkar (skulle det hända så skulle de såklart tvättas). Vill ju tillbaka och sova så fort som möjligt 😁
Vågar jag ens tillägga att jag inte alltid orkar spola heller för att spara så mycket tid som möjligt? 😅
 
Jag hade mitt gamla kontor vägg i vägg med toaletten, lyhört som tusan!
Folk gör både de ena och de andra utan att tvätta händerna 😩
 
Jag har ju kollegor som jag vet inte tvättar händerna efter toalettbesök. Om toaletten är nystädad och det inte finns papper i papperskorgen när jag går in som nr 2 efter en kollega tar jag för givet att han inte tvättat händerna för att sedan torka av sig på kläderna.

Jag har haft handsprit i bilen sedan redan innan pandemin och använder den varje gång jag ska åka någonstans. Jag torkar av bord, tangentbord, möss och telefoner varje gång jag löser av mina kollegor.
Värt att tänka på, många torkar inte av händerna. Jag är en av dem, det är massor bakterier på papprena så jag gör det helt enkelt inte. Tänker att många kan tänka likadant, så att anta att en kollega inte tvättar händerna av en sån sak blir lite konstigt. Men jag viftar ju en del med händerna i luften efteråt, så det är svårt att undgå att se att jag är blöt om händerna ändå förvisso.

KL

I övrigt, på offentlig toalett tvättar jag alltid händerna alternativt dränker dem i sprit, oftast båda. Hemma är det inte alltid jag tvättar händerna om jag har varit och kissat snabbt. Framförallt om jag har en dag med dåligt med fokus - vilket innebär att jag dricker massor istället för att göra det jag ska, så jag går på toa extremt ofta då. Jag vet redan att jag har små sprickor i huden så att mina händer inte blir sterila av att bara tvättas ändå, jag måste använda sprit om det inte ska vara massor kvar. Så de dagarna försöker jag spara lite på huden iaf.

Tvättar alltid händerna när jag har varit iväg och kommer hem. Jag vill inte ha in andra människors bakterier och virus i mitt hem mer än jag absolut måste. Sambon byter kläder direkt när han kommer hem, också av smittskyddsskäl.
 
Inte jag heller... Bor själv, byter lakan en gång i veckan och får ej kiss på händerna när jag torkar (skulle det hända så skulle de såklart tvättas). Vill ju tillbaka och sova så fort som möjligt 😁
Vågar jag ens tillägga att jag inte alltid orkar spola heller för att spara så mycket tid som möjligt? 😅
Jag spolar inte nattetid för att minimera risken att väcka sambon. Samma med att tvätta händerna där faktiskt. Sömn är heligt.
 
Värt att tänka på, många torkar inte av händerna. Jag är en av dem, det är massor bakterier på papprena så jag gör det helt enkelt inte. Tänker att många kan tänka likadant, så att anta att en kollega inte tvättar händerna av en sån sak blir lite konstigt. Men jag viftar ju en del med händerna i luften efteråt, så det är svårt att undgå att se att jag är blöt om händerna ändå förvisso.
De instruktioner om handtvätt som kom upp under pandemin säger dock att det är en större bakteriespridning att inte torka händerna efter man tvättat dem. Bakterier finns överallt, jag använder samma papper som jag torkat mina nytvättade händerna med till att låsa upp och öppna dörren för att sedan slänga det i papperskorgen.

Min tandborste har jag i badrumsskåpet eftersom jag bor på landet och det alltid kommer in flugor som jag inte vill ska kliva omkring på den. Jag tycker det är äckligare när jag på jobbet lyfter på locket och föregående besökare inte spolat ordentligt eller gjort rent efter sig så det är skit kvar. :yuck:
 
De instruktioner om handtvätt som kom upp under pandemin säger dock att det är en större bakteriespridning att inte torka händerna efter man tvättat dem. Bakterier finns överallt, jag använder samma papper som jag torkat mina nytvättade händerna med till att låsa upp och öppna dörren för att sedan slänga det i papperskorgen.

Min tandborste har jag i badrumsskåpet eftersom jag bor på landet och det alltid kommer in flugor som jag inte vill ska kliva omkring på den. Jag tycker det är äckligare när jag på jobbet lyfter på locket och föregående besökare inte spolat ordentligt eller gjort rent efter sig så det är skit kvar. :yuck:
Jag dränker oftast händerna i sprit vilket innebär att även handtaget blir steriliserat. Win-win :D
 
Säga vad man vill om Agnes Wold men när det kommer till virus och bakterier så har hon ju faktiskt koll och jag håller med henne om att folk lägger alldeles för mycket energi på att ha ågren över bakterier som i de flesta fall är totalt ofarliga 😁

Jag tvättar händerna efter toalettbesök, dock inte om jag kissar ute när jag är i stallet eller i skogen. Det får vänta tills jag kommer hem.
 
Vore det inte rimligare att han byter om på jobbet om han arbetar med något som kräver klädbyte av smittskyddsskäl?
Eftersom han åker tunnelbana, tåg och buss på vägen hem så nej. Jag vill inte ha in de människornas virus och bakterier. Att byta om på jobbet skulle försämra smittskyddet.
 
Fast det är ju inte per definition ingrodd smuts när man har missfärgade händer och naglar? Pigment som ger fläckiga händer och naglar släpper inte nödvändigtvis med mindre än att man bleker bort det (och då luckrar man upp hud och naglar så att de potentiellt kan bära mer patogener efteråt, även om det ser "rent och fräscht" ut).
Jag vet. Men man kan ju prova med fett, ingen som tar skada av det.
 
Eftersom han åker tunnelbana, tåg och buss på vägen hem så nej. Jag vill inte ha in de människornas virus och bakterier. Att byta om på jobbet skulle försämra smittskyddet.

Jaha, jag tolkade det som att det var din partners jobb som krävde klädbyte, inte att ni byter kläder så fort ni kommer innan för dörren i allmänhet.

Sen tror jag väl att risken är betydligt större att du smittas av din partner än via hans kläder om vi ska prata smittskydd. Men kan förstå att känslan blir bättre av klädbyte.
 
Jaha, jag tolkade det som att det var din partners jobb som krävde klädbyte, inte att ni byter kläder så fort ni kommer innan för dörren i allmänhet.

Sen tror jag väl att risken är betydligt större att du smittas av din partner än via hans kläder om vi ska prata smittskydd. Men kan förstå att känslan blir bättre av klädbyte.
Nej det är bara när smittrisken är stor, som just buss+tåg+tunnelbana, potentiellt tusentals människor på liten yta mao.

Han har väldigt bra immunförsvar och blir extremt sällan sjuk. Jag blir sjuk om någon är sjuk och lämnar ett röstmeddelande på telefonsvararen ungefär. Så jag kan mycket väl bli sjuk av hans kläder utan att han blir sjuk.
 
Nej det är bara när smittrisken är stor, som just buss+tåg+tunnelbana, potentiellt tusentals människor på liten yta mao.

Han har väldigt bra immunförsvar och blir extremt sällan sjuk. Jag blir sjuk om någon är sjuk och lämnar ett röstmeddelande på telefonsvararen ungefär. Så jag kan mycket väl bli sjuk av hans kläder utan att han blir sjuk.
Nu är jag inte läkare men det låter ju lite unikt att man kan bli sjuk av kläder? Det måste ju vara otroligt små mängder smittämnen som krävs för att du ska bli sjuk? Är det någon vajsing med immunförsvaret?
 
Nu är jag inte läkare men det låter ju lite unikt att man kan bli sjuk av kläder? Det måste ju vara otroligt små mängder smittämnen som krävs för att du ska bli sjuk? Är det någon vajsing med immunförsvaret?
Inte vet jag. Jag vet bara att jag blir tvärsjuk av minsta lilla och att jag är däckad 1,5 vecka av en vanlig förkylning. Så vi tar de flesta åtgärder som går.

Ang att bli sjuk av kläder så är det ju inget konstigt. Kan man bli sjuk av händer så kan man det givetvis av kläder. Folk nyser och hostar rakt ut väldigt ofta.

Dessa åtgärder har hjälpt. Jag blir inte sjuk lika ofta, även om jag blir lika sjuk när jag väl blir sjuk.
 
Farligt - kanske inte.
Men jag förvarar min tandborste i samma rum, och jag gissar att många andra också gör det. Jag vill inte ha bajsbakterier på min tandborste.

Bajsbakterier sprids även om du har locket stängt när du spolar, om än kanske i lite mindre mängd. Faktum är att bajsbakterier - dina egna eller någon annans - finns i princip överallt.
 
Bajsbakterier sprids även om du har locket stängt när du spolar, om än kanske i lite mindre mängd. Faktum är att bajsbakterier - dina egna eller någon annans - finns i princip överallt.
Kanske i lite? Nej, det gör ganska stor skillnad. Och ja, jag vet att det finns överallt. Det är ändå tväräckligt att spola med öppet toalock. Man måste liksom inte sprida sina bakterier överallt bara för att man kan.
 

Liknande trådar

Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
4 111
Senast: Amha
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: Mineur
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 572
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
909
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp