Bukefalos 28 år!

Spruta istället för kastrering!

Kicki_83

Trådstartare
Vi var upp till Falu djursjukhus i går för att röntga benet som våran vovve bröt förut. Allt såg bra ut nu iaf.

Vi har pratat om att kastrera honom och pratade lite med dom där uppe om det. Dom såg inga nackdelar med det. Sen berättad dom att det fanns någon spruta nu med hormoner som man kunde ge dom. Som typ gjorde som kastrerad då liksom. Den höll i 6 månader tror ja.

Är det någon som vet något om dom sprutorna? Någon som testa?
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

En bekant till min mamma har testat på sin bichon frise hane, det har inte hjälpt ett dugg. Den hunden har dock ett översexuellt beteende som kanske redan är befäst så... jag kastrerade min hane "som vanligt" direkt istället för att spruta.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Okej...

Jo vi tänkte kolla lite om sprutan men han ska kastreras på ett eller annat sätt ändå.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Värt att tänka på att kemisk kastrering räknas som doping = tävlings/utställning/provförbud. Karensen är 6 månader, dvs lika länge som sprutan beräknas hålla i.
För kirurgisk kastrering däremot finns generell dispens.
Det billigaste i längden är ju helt klart kirurgisk kastrering och jag vet folk som upplevt att de fått ett "bättre" resultat än när de testade med kemisk.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Hur kommer det sig att ni hellre håller på med sprutor än att göra det kirurgiskt?
Om han ändå ska kastreras måste det väl vara bättre att göra det en gång och sen ha det klart?
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Vi har inte bestämt att ge honom spruta utan var mest nyfiken på vad det var för något.
Han är bara sällskaps hund så någon doping spelar ingen roll.

Ville bara ha lite mer kött på benen innan vi bestämmer os för vilket.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

De gamla hormon-sprutorna har betydligt fler biverkningar än de nya ickehormonella kastrations-chippen.

Suprelorin - som kastrations-chippen heter - "stänger av" spermieproduktionen via hypofysen (enkelt förklarat!). Behandlingen har väldigt få biverkningar och även hanar som planerar användas i avel kan chippas då effekten av chippet försvinner helt efter ca 6-8 månader.

Line_n: Varför man väljer att kemkastrera istället för att kastrera kirurgiskt kan självklart variera!
Kanske vill man se om hunden förändras när den inte "belastas" av sina hormoner innan man tar till "kniven"...
Kanske skall hunden bo en tid med många tikar som kommer löpa och man vill undvika "problem"...
Kanske är ägaren tveksam till hela kastrations-tanken och behöver få uppleva skilnaden innan han/hon kan fatta beslut om ett kirurgiskt ingrepp...
Kanske vill man behålla sin hund "intakt", men chippar den för att kunna arbeta med något/några problembeteenden utan påverkan av hormoner...

/Swat
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Jag tänkte mer eftersom ts skrev att det var bestämt att han skulle kastreras, lät inte som om de var tveksamma på det sättet..
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Jag ska lämna min hane på djurkliniken i morgon bitti, för kirurgisk kastrering. Har funderat på det länge så han blir hopplös om det finns löptikar i närheten, och är överdrivet intresserad även av tikar som inte löper. Det som fick mig att bestämma mig definitivt var när han började pinka inne för några veckor sedan (finns en tråd om det här på Hund).

I a f, veterinären berättade om kemisk kastrering som jag kunde prova, men hon rekommenderade det inte. Dels eftersom att det oftast ger bättre effekt med en kirurgisk kastrering, och dels p.g.a att det fanns en del ganska otäcka biverkningar med sprutan, även om de inte var speciellt vanliga. Bland annat juvertumörer (även på hanhundar) och diabetes.

Men chipkastrering kanske kan vara ett alternativ, ifall du inte vill kastrera kirurgiskt med en gång? Det ska väl vara i princip utan biverkningar?
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

*kl*

Det lutar väl mest åt kirurgisk kastrering.

Men tänkte liksom kolla upp andra alternativ också så man har lite koll.
Ska väl vänta ett litet tag nu iaf så han inte behöver vara skadad igen eftersom han nyligt återhämtat sej efter benbrott.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Jag testade sprutan på min hane och när tiken väl löpte så hjälpte den inte mycket. Han kastrerades på "riktigt" kort tid efter löpet på Falu djursjukhus :)

Är mycket nöjd att slippa risken för valpar.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Vet inte om jag missat någon tråd men vad hände när din hund bröt benet?
Vilken otur :( i den åldern.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Vet inte om jag missat någon tråd men vad hände när din hund bröt benet?
Vilken otur :( i den åldern.

Det finns ingen tråd om han brytna ben så du har inte missat något ;)

I Jan när ja kom hem till min kära mor och far så var vovve ute i sin lilla hage. Jag skulle öppna grinden och gå in som jag brukar. Då brukar han sitta och vänta tills man kommit in.
Men inte denna gång då tar han sats och springer rakt ut och sen rakt ut i vägen. Där kommer det en bil som han nog springer in i tror ja. Han skriker som en stucken gris. Jag springer ut till honom och bär in honom. Ser att vänster fram inte är som det ska vara. Ser väldigt brutet ut.
Vi ringer lite veterinärer här i Ockelbo och i Gävle alla säger att vi ska åka till Falun.
Bara att sätta fart på Gpsen så man hittar dit.
Ringer till dom i förväg så dom vet att vi är på ingång.
Väl uppe så röntgar dom och konstaterar att det är bara benet som är brutet. Inge inre skador som tur var.
Han får stanna kvar där uppe mellan torsdag till söndag. Benet var brutet och några senor vridna eller vad man ska säga.
Så i 4 veckor hoppade han runt där hemma med gips. Sen blev han av med gipset men haltade ju ändå men blev lite mer rörlig iaf.
Och nu när dom var upp i måndags så röntgade dom han och då såg allt bra ut som tur var. Nu ska vi få träffa en sjukgymnast i Gävle.
Och anledningen till smitningen tror vi var en löptik som han skulle till. Så vi tänkte att han kanske blir lugnare om vi kastrerar honom. Det är ju inte så att vi tänker ta valpar efter honom precis.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

men liten då, hoppas det går bra. Gissar att det är Ann ni ska till i Gävle :-) Hoppas det läker fint och att återhämtningen/uppbyggnaden går snabbt och fint
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

JAg är inte förtjust i kemisk kastrering pga biverkningarna. Kastrera istället.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Skulle velat lagt till lite, men det hängde sig här så gick inte.

Chipet har inga biverkningar som ses som negativa ang hormoner osv..
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Jag vet hundar det fungerat på och hundar det inte fungerat på.

En väninnas schäfer fick sprutor, märkte ingen skillnad. Till slut chansade hon och tog bort kulorna och då märkte hon en stor skillnad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
847
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 671
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 704
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 601
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp