Bukefalos 28 år!

Spruta istället för kastrering!

Sv: Spruta istället för kastrering!

Gav min kille en spruta, märkte ingen skillnad.
Men jag tyckte att det var värt ett försök, kostade bara ca 400:-(han vägde bara 10 kg).
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Jag ska prova att "chipkastrera" vår hanhund. Har fått prisuppgifter på mellan 1600:- - 2000:-, och då räcker det i ett halvår. Egentligen är jag varken pigg på kastrering eller hormonjusteringar, därför vill jag prova med chip först. Problemet är att det inte är jag som märker några problematiska beteenden hos min hund, utan det är dagiset han går på som har bett oss att kastrera honom. Dom berättar om beteenden hos honom som absolut låter som grund för en kastrering, men själv har jag aldrig någonsin sett minsta spår av såna beteenden hos honom (kissar inne, rider på andra hundar, blir superstressad av tikar, mm). Det är inte så att jag inte tror dom, men jag undrar hur jag ska veta om det funkar bra, eftersom han när han är hemma hos oss aldrig någonsin visar upp några såna beteenden?...

Han ska i alla fall aldrig varken ställas ut eller avlas på, så där finns inga hinder i alla fall. Och man kastrerar ju hästar som standard, så varför skulle man inte göra det med hundar? *försöker övertala mig själv*
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

2000:- och det räcker i ett halvår? Då hade jag ju hellre kastrerat och betalt 1500-3500 (beroende på klinik).
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Ja, det är ju inget jag tänker göra varje halvår i resten av hans liv direkt... :D
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

*kl*

Det blir nog ingen spruta iaf blir chip eller ta bort dom på riktigt.

800kr kostade ett såntdär chip här och 3500 för en riktig kastrering.
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Även om suprelorin inte är ett hormon så är chipkastrering definitivt en hormonjustering.
PL
 
Sv: Spruta istället för kastrering!

Det finns ingen tråd om han brytna ben så du har inte missat något ;)

I Jan när ja kom hem till min kära mor och far så var vovve ute i sin lilla hage. Jag skulle öppna grinden och gå in som jag brukar. Då brukar han sitta och vänta tills man kommit in.
Men inte denna gång då tar han sats och springer rakt ut och sen rakt ut i vägen. Där kommer det en bil som han nog springer in i tror ja. Han skriker som en stucken gris. Jag springer ut till honom och bär in honom. Ser att vänster fram inte är som det ska vara. Ser väldigt brutet ut.
Vi ringer lite veterinärer här i Ockelbo och i Gävle alla säger att vi ska åka till Falun.
Bara att sätta fart på Gpsen så man hittar dit.
Ringer till dom i förväg så dom vet att vi är på ingång.
Väl uppe så röntgar dom och konstaterar att det är bara benet som är brutet. Inge inre skador som tur var.
Han får stanna kvar där uppe mellan torsdag till söndag. Benet var brutet och några senor vridna eller vad man ska säga.
Så i 4 veckor hoppade han runt där hemma med gips. Sen blev han av med gipset men haltade ju ändå men blev lite mer rörlig iaf.
Och nu när dom var upp i måndags så röntgade dom han och då såg allt bra ut som tur var. Nu ska vi få träffa en sjukgymnast i Gävle.
Och anledningen till smitningen tror vi var en löptik som han skulle till. Så vi tänkte att han kanske blir lugnare om vi kastrerar honom. Det är ju inte så att vi tänker ta valpar efter honom precis.


Oj, vilken tur att det gick så bra trots allt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 618
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp