Stå upp vid skrivbordet

Singoalla

Trådstartare
Ni som har kontorsjobb, hur många av er står upp och arbetar? :) Hela dagen eller någon timme då och då? Känner/upplever ni någon märkbar skillnad?

Funderar på att försöka bli bättre på det. Kanske till och med ställa undan kontorsstolen helt? :idea: Jag försöker träna en del men vad hjälper det egentligen när jag sitter ner i princip all annan vaken tid känns det som. Utöver lite prommisar med valpen.
 
På mitt kontor är vi 6 pers som sitter (eller står, hehe) tillsammans och det varierar. Jag brukar tänka att jag ska stå upp en kvart varje timme, men det är inte helt lätt att komma ihåg. Min rygg behöver variationen och blir gladast när jag varvar sitta, stå och gå.

I resten av byggnaden är det stor variation, men de flesta står upp i alla fall en stund om dagen.
 
Jag växlar mellan sittande och stående. Den ena arbetsställningen är inte bättre än den andra, det är växlingen som är grejen.
 
På mitt kontor är vi 6 pers som sitter (eller står, hehe) tillsammans och det varierar. Jag brukar tänka att jag ska stå upp en kvart varje timme, men det är inte helt lätt att komma ihåg. Min rygg behöver variationen och blir gladast när jag varvar sitta, stå och gå.

I resten av byggnaden är det stor variation, men de flesta står upp i alla fall en stund om dagen.

Tror variation är bra! Jag själv har ganska känslig både rygg, knän och fotleder så jag behöver egentligen variera mig mycket. Men om man lyckas träna upp stabiliteten så borde det gå att stå hela dagarna tycker jag. Min bästa vän har precis pajat sin vad och har fått sitt-förbud av läkaren. Så hon har stått upp en vecka nu (ja, förutom när hon ligger ner/sover :D) och säger att man vänjer sig efter några dagar.

Att stå upp 8 h ska dessutom bränna lika mycket kalorier som en löprunda sägs det. Sen vet jag inte om det är en 1 km löprunda eller 10 :D
 
Jag har haft mitt skrivbord i stå-läge sedan årsskiftet. Sitter ner gör jag i princip bara på möten (förutom när vi har mötet i mötesrummet med ståbord!). Effekten så här långt är fyra kilos viktminskning - även om en del av detta kan förklaras med omlagd kost - och att jag ibland måste stretcha.
 
Att stå upp 8 h ska dessutom bränna lika mycket kalorier som en löprunda sägs det. Sen vet jag inte om det är en 1 km löprunda eller 10 :D

Nu läste jag mig till att man förbränner 0,7 kcal MER i minuten om man står än om man sitter. Så med andra ord, under en arbetsdag på 8 h (480 min) så förbränner man 336 kcal mer än om man hade suttit ner. Det är en hel del!
 
Jag har haft mitt skrivbord i stå-läge sedan årsskiftet. Sitter ner gör jag i princip bara på möten (förutom när vi har mötet i mötesrummet med ståbord!). Effekten så här långt är fyra kilos viktminskning - även om en del av detta kan förklaras med omlagd kost - och att jag ibland måste stretcha.

Imponerande! Stretchingen förstår jag verkligen att den behövs!
 
Kan tipsa alla som vill stå en stund eller hela dagarna att stå på en balansplatta. Det blir inte lika statiskt då. Samma sak fungerar iofs sittandes också med balanssits :)
 
Ni som har kontorsjobb, hur många av er står upp och arbetar? :) Hela dagen eller någon timme då och då? Känner/upplever ni någon märkbar skillnad?

Funderar på att försöka bli bättre på det. Kanske till och med ställa undan kontorsstolen helt? :idea: Jag försöker träna en del men vad hjälper det egentligen när jag sitter ner i princip all annan vaken tid känns det som. Utöver lite prommisar med valpen.
Jag växlar, har dock varit lite dålig på att stå den senaste tiden. Kiropraktorn rekommenderade stå 30 min sitta 15 min och växla så hela dagen.
 
Ni som har kontorsjobb, hur många av er står upp och arbetar? :) Hela dagen eller någon timme då och då? Känner/upplever ni någon märkbar skillnad?

Funderar på att försöka bli bättre på det. Kanske till och med ställa undan kontorsstolen helt? :idea: Jag försöker träna en del men vad hjälper det egentligen när jag sitter ner i princip all annan vaken tid känns det som. Utöver lite prommisar med valpen.

Jag står upp och jobbar ibland hela dagarna, ibland halva dagar. Det beror lite på vilka andra möten jag är med på. Den största skillnaden jag märker är att ryggen mår mycket bättre.

Jag ser också på min stegräknare att jag får fler steg de dagar jag står än när jag sitter mer.

/Lizzie
 
Jag är en av få på min arbetsplats som har höj- och sänkbart skrivbord men jag är hemskt dålig på att stå! Men jag har dåliga fotleder och känslig rygg så jag behöver absolut bli bättre på det.
 
Jag är en av få på min arbetsplats som har höj- och sänkbart skrivbord men jag är hemskt dålig på att stå! Men jag har dåliga fotleder och känslig rygg så jag behöver absolut bli bättre på det.
Ett tips är att hissa upp skrivbordet innan man går på lunch eller går hem. Då står det där och väntar när man kommer tillbaka!
 
Jag har också läst att det ska vara bra för kroppen att stå. En massa små muskler som är igång hela tiden liksom.
Men jag blir verkligen jättetrött i kroppen av att stå upp mycket! Om jag skulle stå skulle jag nog vilja ha en sån stötdämpande matta att stå på :)

Jag är ju fortfarande student och ägnar mina dagar ihopkrupen på ett väldigt icke-ergonimiskt sätt i min kontorsstol här hemma. I sommar börjar jag jobba och då får jag väl se vilket typ av skrivbord som kommer finnas i mitt rum. Om det går att höja kommer jag nog ha det i ståhöjd eftersom jag ändå tillbringar de flesta timmar sittandes när jag träffar patienter. Då kanske det blir skönt att stå den där kvarten mellan sessionerna när jag gör administrativt arbete :)
 
Ett tips är att hissa upp skrivbordet innan man går på lunch eller går hem. Då står det där och väntar när man kommer tillbaka!

Bra tips!

Jag klarar inte att stå för länge åt gången. Min rygg pallar inte det, så jag måste försöka lära mig att 10-15 min åt gången är bättre än inget till en början :)
 
När jag sitter ner får jag ont i axlarna och övre delen av ryggen, när jag står får jag ont i nedre delen av ryggen...
Så i de perioder när jag har mer problem med nedre delen av ryggen så sitter jag i stort sett hela dagarna och i de perioder när jag har mer problem med axlarna så står jag upp så mycket som möjligt.
(På så vis får jag jämnt ont i hela ryggen...:crazy:)
 
@FengurLaugar: Testa att stå på en balansdyna. Jag hänger i korsryggen eller ställer mig på ena höften när jag står upp länge, men med balansdyna så blir jag automatiskt uppmärksammad på hur jag står och kan tänka på att dra in naveln något och böja lite lätt på benen för att avlasta ländryggen.
 
Står normalt ett par timmar under dagen, men inte sista månaderna (bröt benet och kunde inte stå, nu har jag order om att ha benet högt, men står ibland ändå), det var hemskt att sitta hela dagarna i början (nu har latmasken vant sig och är nöjd).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 276
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp