ställd åt höger

G

gummistring

Jag rider en Dölehäst som är 19 år. Hon är väldigt het av sig och svår att få stopp på. Hon vänder huvudet mot staketet när hon travar. På volt kan hon arbeta i vänster varv. Något tips på hur jag kan träna henne att gå högerställd?
 
Sv: ställd åt höger

Förutom det gamla tjatet om att rida för tränare så kan jag tipsa på följande.

Börja i skritt. Öva halter. många många halter. Försök få hästen att slappna av genom att du själv slappnar av och andas. Jobba med mindre och mindre hjälper. Jag ser hellre att du ger en lätt förhållning och om hästen inte lyssnar gör du en rejäl förhållning. Glöm inte eftergift efter varje förhållning, även om den inte gå igenom, annars blir du lätt hängande i tyglarna. Om hästen lyssnar lägger du till beröm i form av röst och kliande/smekning. När hästen lyssnar i skritt går man över i trav och så fort hästen blir "het" så går man ner i skritt igen. Och sen övar man övergångar mellan skritt och trav.

Att hästen inte vill ställa till höger beror antagligen på att den inte vill ta vänstertygeln och det kan berp på problem med munnen/tänderna eller att hästen helt enkelt inte vill. Det finns olika vägar att ta och när man inte vet hur det ser ut är det svårt att veta vilket som kan fungera. Huvudsaken är att om hästen är kollad i munnen/tänderna så måste man "tvinga den" att ta stöd på bettet. Vilket är lättare sagt än gjort. Huvudsaken är då inte att få den att ställa åt höger, utan att inte glappa på vänstertygeln (inte högertygeln heller förvisso, men det är ännu viktigare att inte glappa på vänster). Man får använda sätet för att styra och lite i taget försöka böja och ställa hästen, du kan få hästen att böja med sätet faktiskt. Dessutom kan det vara lättare att börja med hösten utåtställd i motsatt varv för att den då inte är lika benägen att falla in mot mitten.

Sen kan man använda en åttvolt, först rida utåtställd byta om volt och rida så länge som ställning och bogar(glöm inte bogar!) håller sig på plats (men max ett halvt varv till att börja med) och när man börjar "tappa" ställning och bogar går man rakt ut ur volten och så börjar man om. Det hadlar mycket om att när det inte fungerar gå tillbaka till det som fungerar elelr det absolut grundläggande (om inget alls fungerar).
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 514
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp