Måste väl skaffa mig ett ombud antar jag. Dessutom skriver tingsrätten att "Vi anser att målet kan avgöras skriftligt".
Vad menas med det? Att de inte anser att detta är stort nog för en huvudförhandling?
Ska kolla upp paragraf 36 i avtalslagen.

Små mål avgörs ofta skriftligen för att spara resurser. Men det kan också innebära att det är den som har stämt dig som önskar att målet avgörs skriftligen (blanketten som man fyller i ser ut så här).

Ta kontakt med ett ombud för att författa ett yttrande. Även om fallet torde vara till din fördel (men man vet ju inte - säljaren kan ju dra en vals om att hon sålde hunden under falska förespeglingar och att avtalet är att betrakta som oskäligt av den anledningen) så se till att det är en som är inriktad på avtalsrätt och som kan sin sak. Är hunden renrasig och du är medlem i kennelklubben så kan du (eller ditt ombud) även konsultera SKK som kanske kan skriva ett yttrande eller hänvisa till fall av liknande karaktär.

Glöm inte bort att du sannolikt har ett rättsskydd i din hemförsäkring som kan ta stora delar av kostnaderna för det ombud som du anlitar.
 
Tack det lär behövas. Och tack för alla inlägg era kunskaper och åsikter värderar jag högt då jag är novis i ämnet.:crazy:
 
Jösses jag hade nog spärrat hennes nr och struntat i henne :) sålt är sålt. Och kan hon inte vara trevlig så behöver du inte ställa upp och låta henne träffa hunden. Hunden har ju inget behov av att träffa sina förra.
 
Jösses jag hade nog spärrat hennes nr och struntat i henne :) sålt är sålt. Och kan hon inte vara trevlig så behöver du inte ställa upp och låta henne träffa hunden. Hunden har ju inget behov av att träffa sina förra.
Jag har nu knåpat ihop ett svar till tingsrätten med stöd från avtalslagen paragraf 36 samt övrig mobiltrafik oss emellan och nu hoppas jag att det blir nog. Innan jag skickar ska jag låta en jurist titta på det så det inte finns några luckor. Svara måste jag göra på delgivningen annars vinner hon och hon kan hämta hunden. Denna människa är nog en "tjafsfia" som det så fint tillskrevs henne här. Jag har varit mkt tillmötesgående med fotografier bla men nu börjar jag tro att hon ångrar sig helt enkelt. Meddelar dom såklart eftersom jag uppskattar alla era inlägg. Det har givit mig lite skinn på näsan fast jag är 62 år och haft hund hela mitt liv, men när man blir såhär illa behandlad får självkänslan sig en törn. Så tack för ert engagemang:)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 872
Senast: Motacilla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 922
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 213
Senast: mackan
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp