Stämma veterinär eller tränare pga ingen hästförsäkring?

Veterinär ville skicka hästen ännu en gång till djursjukhuset vilket hästägaren nekade. Veckan efter valde hästägaren själv att transportera hästen till ett annat djursjukhus där hästen nu har avlivats pga infektionen den fick efter operationen.

Så denna märkliga historia kommer nog fortsätta ett tag....
 
Går man emot veterinärs ordination så kraftigt får man stå sitt kast. Och som alltid är det djuret som blir lidande i slutändan..
 
Det är alltid hästägaren som är skyldig att betala för sin hästs skador och därmed borde se till att ha en försäkring om man överlåter hästen till en "tränare" eller dylikt. Sen kan man självklart ha avtalat om att tränaren ska stå för försäkring men skulle denne inte ha hästen försäkrad så är det ändå hästägaren som är skyldig att betala det. Men visst kan man prova att stämma tränaren på utgifterna men finns inget avtalat att denne ska stå för försäkringen så kan det vara svårt att få igenom det.
 
Det är alltid hästägaren som är skyldig att betala för sin hästs skador och därmed borde se till att ha en försäkring om man överlåter hästen till en "tränare" eller dylikt. Sen kan man självklart ha avtalat om att tränaren ska stå för försäkring men skulle denne inte ha hästen försäkrad så är det ändå hästägaren som är skyldig att betala det. Men visst kan man prova att stämma tränaren på utgifterna men finns inget avtalat att denne ska stå för försäkringen så kan det vara svårt att få igenom det.
Hur menar du nu ?
 
Jag blir mycket intresserad av vilket lagrum som så tvärsäkert anger detta.

Det kan ju faktiskt röra sig om oaktsamhet eller vårdslöshet, och då säger lagen något helt annat,

Det enda jag vet är att när min kompis hade lämnat ut sin häst på foder och den blev skadad och FV tog den till veterinären och hon struntade i att betala veterinär räkningen så blev min kompis tvungen att betala den eftersom hon stod som ägare på hästen.
 
Det enda jag vet är att när min kompis hade lämnat ut sin häst på foder och den blev skadad och FV tog den till veterinären och hon struntade i att betala veterinär räkningen så blev min kompis tvungen att betala den eftersom hon stod som ägare på hästen.

Det är ju en helt annan situation. Där kan ju hästägaren, med kontraktet som stöd om så är avtalat, kräva pengarna a av fodervärden.
 
Det är ju en helt annan situation. Där kan ju hästägaren, med kontraktet som stöd om så är avtalat, kräva pengarna a av fodervärden.

Det jag menade i mitt första inlägg var ju det att det är ägaren som är skyldig att betala för hästens veterinärkostnad och om sen annat är avtalat så får ju hästägaren ta det med vederbörande
 
Det jag menade i mitt första inlägg var ju det att det är ägaren som är skyldig att betala för hästens veterinärkostnad och om sen annat är avtalat så får ju hästägaren ta det med vederbörande
Och fortfarande är det inte samma situation. Och inte säkert stämmer på klinken.

Hos ATG med registrerade trav- och galopphästar är ägaren skyldig att betala besöken om det inte regleras av annan, detta står i deras villkor för besöket. Andra kliniker kan givetvis ha samma upplägg.

I annat fall är det juridiskt så att den som beställer en vara eller tjänst är betalningsskyldig, om inget annat överenskommits.
 
Veterinär ville skicka hästen ännu en gång till djursjukhuset vilket hästägaren nekade. Veckan efter valde hästägaren själv att transportera hästen till ett annat djursjukhus där hästen nu har avlivats pga infektionen den fick efter operationen.

Så denna märkliga historia kommer nog fortsätta ett tag....


Låter ju helt klart som att ägaren själv, genom detta beslut, är orsaken till infektionen. hur hade han tänkt skylla ifrån sig på tränaren eller veterinärer när det är han själv som fattat beslut om vården, eller snarare icketvården?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 868
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp