Stämmer detta?

Sv: Stämmer detta?

Hur är det hos er?

Har någon i familjen magsjuka så får inte barnen lämnas till barnomsorgen.

Men jag har aldrig hört att man måste stanna hemma från jobb om någon i familjen är magsjuk.

Om det skulle bli så så kan jag förstå det. Magsjuka kan slå ut en arbetsplats fullständigt och även om man inte har symptom så kan man ju föra smittan vidare.

/Timsetim, hatar magsjuka :crazy:
 
Sv: Stämmer detta?

Ja, om alla är sjuka så blir det ju så. Men om bara en av parterna är sjuk och inget av barnen; hur ska de då kunna tvinga alla i familjen att vara hemma? Hur kan de överhuvudtaget kolla en sån sak? Att jag eller sambon inte är på vårt jobb?

).

Fast om tex du är hemma magsjuk vill inte förskolan att barnen kommer dit, alltså måste en vabba för barnen, och ligger man med magsjuka så vill man nog inte ta hand om barnen.
Egentligen vore det rätt bra om det fanns den ekonomin att företagen kunde stänga av sina anställda med lön vid ev magsjukesmitta, då kanske det skulle bli hejd på de här magsjukorna som bara vandrar runt i flera månader. Men som med allt annat så faller det säkert på att några är "ständigt i risk för magsjuka"....
 
Sv: Stämmer detta?

Att ingen i familjen kommer till dagis då menar du? För hur 17 skulle de kunna bestämma att du är hemma från ditt jobb? Det är väl ändå upp till din arbetsgivare och dig? Och som ag-representant kan jag säga att jag skulle inte godkänna att någon är hemma i flera veckor när de själva inte är sjuka (eller är hemma för VAB). Om deras sambo är sjuk så finns ju liksom ingen giltig frånvaro för vår anställde att vara hemma för den sakens skull.

Nej, asså det gällde ju att ingen går till dagis så länge NÅGON i familjen har magsjuka. Alltså är sambo hemma och är sjuk, måste dottern också vara hemma. Och är han hemma behöver ju inte jag vara hemma. Dock har det blivit så hos oss att då har dottern blivit sjuk och sedan sambon osv. :( Och för att vi i familjen ska få bli friska har jag varit hemma och liksom "särat" på dem eftersom jag inte blir sjuk, så att vi ska kunna bli av med skiten.

Eftersom jag pluggar kan jag vara hemma ibland, och ändå jobba, det är ju mitt ansvar att jag klarar mina studier, men det har ju ändå inneburit att jag missat en del föreläsningar.

Sen är det ju svårt för en som är magsjuk att ta hand om ett barn...:crazy:
 
Sv: Stämmer detta?

Varför får du inte det? :confused:

/Timsetim

För att Elin är sjuk. Nu går hon visserligen bara på penicillin men hon är inte ok ännu så då anser dem/HON att han är smittbärare. Antar jag. Blir Elin sjuk får jag hämta båda och ha båda hemma tills Elin är frisk även om det ingen annan är sjuk. Alltså vid feber och så också.
 
Sv: Stämmer detta?

Vi har så att syskon som också går på dagiset måste vara hemma vid magsjuka.

Men jag skulle vilja fråga er hur era dagis definierar magsjuka? På vårt dagis har det tyvärr varit så att så fort en unge är lös i magen så skickas den hem och måste vara hemma minst en dag extra. För mig som har en unge med känslig mage så har det varit väldigt besvärligt (vi har nu ordnat läkarintyg). Personligen har jag (peppar peppar) inte varit magsjuk på hur länge som helst.
 
Sv: Stämmer detta?

I magsjuketider så gör de så på vårat dagis också, vilket är lite retsamt.

En gång satte yngste sonen knäckebröd i halsen under frukosten på dagis, och kräktes, och då fick vi hämta båda barnen omedelbart.

Sedan blev dom riktigt sura när vi lämnade på dagis dagen efter, och jag fick ett samtal under förmiddagen från föreståndaren "för de hade alltid haft 48-timmarsregeln, och andra föräldrar undrade och var oroliga eftersom vi lämnade två eventuellt sjuka barn". Där snackar vi hysteri tycker jag.

Dessutom hade ingen ens nämnt magsjuka när de ringde eller när vi hämtade, men det ska man tydligen förstå. Att om de kräks så är det = magsjuka.

(Barnen fick vara kvar den dagen vi lämnade fast det egentligen inte var okey, för de hade "verkat friska". Sedan var de ju friska hela helgen också)
 
Sv: Stämmer detta?

Ja, det där gjorde mig sur. Men det var i magsjuketider, så jag har väl en viss förståelse för att de inte vill ha dit barn som de tror är sjuka. Men alla barn som kräks är ju inte magsjuka liksom.

Nu är jag överdrivet noga med att tala om, om barnen skulle ätit något som de kan vara lösa i magen av, så de inte blir hemskickade av den anledningen också.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 843
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 089
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp