Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

uuäääääääää! ja just det ja:o:o:o
ska lämna igen......

Ingen panik!!!
Vi kan ta det över en fika eller nått så vi ser till att få till en träff!!(saknar er ju!)

Vem vet jag kanske överraskar er i stallet en dag!:idea:
 
Sv: Stalldesign

vi har plexiglas i vårt stall, det går inte sönder. och om man sätter rutorna från utsidan så ploppar de bara ut om de skulle råka ut för en spark och inte in i boxen.^^ :rofl:

min granne har sånna krubbor, de är jätte bra:D det bästa med dem är att man kan ta ut och diska dem^^ och om man har en krubbitare så är det bara att välta ut krubban så hästen inte kommer åt att bita.
:bump: fasta krubbor i ett sånt stort stall måste bli en mardröm!!:eek:
 
Sv: Stalldesign

Tänker mig öppningsbara fönster. Finns det något "fönstermaterial" som gör att man slipper galler?? Blir ju liite ljusare utan.

Kom på en sak till.. På vissa badhus finns en liten nersänkning (precis innan man går ut till bassängen) som sprutar vatten på fötterna = är rena när man gått igenom. Kan man på ngt sätt applicera den idén utanför ett stall? Tänker mig alla dessa hovar som ska komma in från en lerig hage.. Vore super om man slapp få in all lera i stallgången :p

Har du tittat i boken "Att bygga häststall"? http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Där finns bla tips som kylning av ben likt det du tänker om lera. Jag tänker mig en lösning där man har spolspiltan precis innanför dörren eller går igenom den. Eller kanske möjlighet att spola av med en slang på utsidan.

För övrigt är den helt underbar, något jag tycker alla hästägare borde läsa, bygga stall eller inte.
 
Sv: Stalldesign

hmm såg att den fanns till utlåning på biblioteket. Får se om jag hinner låna den nu i veckan :laugh:
 
Sv: Stalldesign

Den är helt sjukt bra tycker jag! Sträckläser och är inne på de sista kapitlen nu. Jag kan lätt säga att jag gärna betalat det dubbla priset :angel:
 
Sv: Stalldesign

Försökte göra en snygg skiss i word (:o japp det är där jag gjort stallritningen) men det gick knappt att se vad det skulle föreställa.. Nu har jag laddat hem Google scetchup så får vi se om jag kan lyckas fixa en hyfsad ritning där. Återkommer :laugh:

Efter att ha suttit och svurit över Sketchup i lite drygt 5 timmar i går kväll/natt (jag ger mig INTE) så har jag nu listat ut en av de mer basic funktionerna.. (jo jag är lite småkorkad ibland faktiskt :angel:)

Jag hinner kanske inte få ihop det idag (finns ju så många andra funktioner som ska listas ut) men ritningar kommer inom det närmaste :D
 
Sv: Stalldesign

Efter att ha suttit och svurit över Sketchup i lite drygt 5 timmar i går kväll/natt (jag ger mig INTE) så har jag nu listat ut en av de mer basic funktionerna.. (jo jag är lite småkorkad ibland faktiskt :angel:)

Jag hinner kanske inte få ihop det idag (finns ju så många andra funktioner som ska listas ut) men ritningar kommer inom det närmaste :D

Jag hade inte samma tålamod som dig :p Ser dock framemot ritningen :)
 
Sv: Stalldesign

Inte såå svårt egentligen när man till slut inser att anledningen till varför man inte hittar funktionen där man kan skriva in exakta mått på t ex rektanglar är.. att det finns inte någon :eek: Tydligen skulle man börja göra en rektangel (dvs sätta första punkten) därefter bara skriva på tangentbordet de mått man ville ha (ex 53cm;40cm) och trycka enter..

Tänk att det skulle ta mig 5 timmar att förstå :o

Har redan konstaterat att jag tänkte lite fel vad det gällde måtten på spolspiltor/skötselplats så det har fått bli lite omändringar (bra med ett program som visar vad som inte funkar innan man börjat bygga) :angel:
 
Sv: Stalldesign

Hihi, den funktionen hittade jag rätt lätt. Jag är mest sur på färgläggningen som verkar funger när det passar :mad:
 
Sv: Stalldesign

Tänker mig öppningsbara fönster. Finns det något "fönstermaterial" som gör att man slipper galler?? Blir ju liite ljusare utan.

Kom på en sak till.. På vissa badhus finns en liten nersänkning (precis innan man går ut till bassängen) som sprutar vatten på fötterna = är rena när man gått igenom. Kan man på ngt sätt applicera den idén utanför ett stall? Tänker mig alla dessa hovar som ska komma in från en lerig hage.. Vore super om man slapp få in all lera i stallgången :p

Det finns speciellt glas som inte behöver galler. (ännu engång tipsar jag om boken!!)

Jag tror inte på idén med sprutande vatten, för att få bort intorkad lera så behövs ju ganska hårt tryck och ofta så har ju hästarna lera in i karleder och upp på benen och det är svårt att få bort med en automatisk "sprutare".
Steg ett tycker jag nog är att dränera hagarna väl och ha ett bra underlag i hagarna som gör att de inte blir leriga. Det ingår ju i drömstallet!:love:

Hmm... vem vet jag kanske skaffar ny pålle när ditt stall är färdigt och står hos dig då!;)
 
Sv: Stalldesign

Hihi, den funktionen hittade jag rätt lätt. Jag är mest sur på färgläggningen som verkar funger när det passar :mad:


Åhh nej!! Du menar alltså att det kommer fler "jobbiga att förstå sig på" funktioner? :eek:

Jag som trodde det skulle gå som en dans nu :o färglägga är jag inte ens i närheten av än :crazy:
 
Sv: Stalldesign

Ja väldränerade hagar är ett måste, men oavsett vad så kommer de vara blöta någon gång och tanken med någon avspolningsmekanism var mest att få bort den leran som kommer trilla av (i stallgången) själva hovarna, brukar mesta vara sådant som sitter i/under hoven. Men jag får fundera vidare på den biten :idea: Boken ska lånas asap (blir säkert köp sen men vill veta vad jag köper först :p).

Du är jättevälkommen som hyresgäst (antecknar febrilt :D)
 
Sv: Stalldesign

Åhh nej!! Du menar alltså att det kommer fler "jobbiga att förstå sig på" funktioner? :eek:

Jag som trodde det skulle gå som en dans nu :o färglägga är jag inte ens i närheten av än :crazy:

Eftersom jag inte har hela planlösnignar i huvudet ännu så roade jag mig att göra boxar med väggar i rätt mått osv. Och färgläggning :D Hittade dock inget riktigt bra som motsvarade torv och våra lecablock ska ju vara putsade i stallet men de fick vara oputsade på ritningen :angel:

Planlösningar kommer dock blir med streck utan färg i första hand.
 
Sv: Stalldesign

Kollade lite på ritningsförslaget o tyckte det kanske inte va en helt bra idé att sätta vattenkopparna på ytterväggarna. Dels för att de sitter mittemot krubban (om jag förstod rätt) så risken finns att hästarna äter i ena änden o skiter i andra. Och så för att det finns risk att vattnet fryser på vintern med den placeringen... dessutom är det (tycker jag iaf) bättre om en vattenkopp eller ledning går sönder mot en innervägg än yttervägg. Lättare att upptäcka och förhoppningsvis blir skadorna i väggen inte så stora o svåra att fixa om de är inne i stallet.

Sedan måste du söka tillstånd hos Länsstyrelsen för stallet om du ska ha så många hästar inackorderade så de kan komma med synpunkter om hur det är utformat.

En sak som ofta blir bortglömd är VENTILATION, hästar avger en hel del värme, fukt och "gaser" :o som behöver ventileras bort. Många "moderna" stall är alldeles för täta o dåligt ventilerade! Nu kommer jag inte ihåg hur ritningen såg ut, men ett avlångt stall kräver kanske fler vägar ut (ytrymmningsvägar) vid tex brand och även av praktiska skäl så de "längst in" slipper gå igenom hela stallet. Värt att kolla upp tycker jag. Brandsläckingsutrustning? Isoleringsmöjlighet vid sjukdom, men kanske inte lämpligt i detta stall. Närliggande byggnad?

Så, det var vad jag kom att tänka på. Lycka till med ditt projekt!!!:)
Mvh Anna
 
Sv: Stalldesign

Jag har lite "handledningsgrejer" till SketchUp om du vill ha, PMa isf. Annars kan jag kanske rita det till dig i CAD som en plan uppifrån, med måttenliga skisser när du har funderat klart:)

Den största nöten att knäcka förutom stallet tycker jag är hur man tar in och ut 20 hästar på ett effektivt sätt, det är det jag tycker tar tid.
Toalett är en sån sak som jag tycker ni måste ha, det önskar jag att jag hade i mitt stall trots att det är typ 5 meter från boningshuset.

Stora öppningar så att ni kan köra med (liten) traktor in i stallgången, det tycker jag är en förutsättning om ni ska bygga så stort.
 
Sv: Stalldesign

Jag blir ju nästan lite sugen på att dra fram ritningarna jag hade som inlämningsuppgift när jag gick den 5p stallanläggningskursen som slu i Alnarp har. Men jag kommer inte ihåg för hur många hästar det var för...

Kolla på nätet, den kursen finns ju fortfarande och nu förtiden (jag gick ju på stenåldern...) finns kanske många av inlämningsuppgifterna på nätet.:idea:
Sök på SLU´s bibliotek.

Ett annat tips är att åka runt till så många stall som bara möjligt och snoka och få idéer.

Personligen så hade jag nog byggt stallet i L vinkel och haft spolspiltorna längst ut och övriga "människo/skötselutrymmen" i vinklarna, med utgångar både i kanterna och i mitten.
Men det är bara det som dyker upp just nu... jag har inte ritat något på det.
Hur var det, det skulle inte vara något loft uppe på stallet?
 
Sv: Stalldesign

Va? Har de inte den längre?:eek:
Jag tror det var senast i fjol som jag såg att de hade den som en fristående kortkurs (är ju bara på 5p).
Har tom. för mig att den brukar ligga tidigt på vårterminen.
Verkligen synd om de inte har den längre för den är verkligen nyttig för många som bygger/driver stall att gå.
5p, stallanläggning eller nått liknande har jag för mig att den heter.
 
Sv: Stalldesign

finns ingen kurs som heter stallanläggning, däremot har de kurser som avhandlar jordbruksfastigheter på 15hp (motsvarande 10p).. fast stall är inga jordbruksfastigheter mig veterligen, åtminstone inte när det gäller bygglov.
 
Sv: Stalldesign

Nä, jag var inne och kollade och såg att de inte hade den längre. Synd.
(Jag vet inte om Flyinge läser i block om kurser så man kan hoppa på, då kanske det finns något liknande där.)


Jordbruksfastigheter är nog alldeles för allomfattande tror jag det är ju en mycket större vetenskap.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 181
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 376
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp