Bukefalos 28 år!

Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Och då tänker jag genast följande: Hur kan det komma sig att så många som fem av sexton stycken på en arbetsplats behöver vara hemma pga sjukdom?
Det gick influensa? Såg du inte hur statistiken på influensa toppade i februari i år. Det var en jättetopp, jämfört med de två senaste åren. Det var inte jag som smittade dem i alla fall eftersom jag inte kände någonting innan den första varit hemma. Många åker tunnelbana.

Och så smittar de ju en dag innan de blivit sjuka och det verkar som att den smög sig på lite också. Dvs de blev inte sjuka över natten.
 
Vad jag protesterar mot är att jag inte gärna kan veta om det är det innan jag är så dålig att jag behöver vara hemma. Dvs det är svårt för mig att låta bli att gå till jobbet för att inte smitta kollegorna när jag har känning av en potentiell förkylning.

Men det du skriver är ju att sparka in redan vidöppna dörrar. Jag har inte skrivit att man ska hålla sig hemma innan förkylningen eller influensan har brutit ut (jag har snarare poängterat att det är ett omöjligt krav). Jag har heller inte skrivit att man måste hålla sig hemma så fort man känner sig lite småförkyld.
 
Men stämmer det verkligen att man smittar som mest innan sjukdomen brutit ut. Eftersom förkylningar och andra luftvägssjukdomar ofta smittar genom dropsmitta så borde man ju smitta mer ju mer "sekret" man utsöndrar. Hostar man måste det ju spridas mängder av smitta jämfört med om man inte hostar ut mikroskåpiska partiklar runt sig samma sak med snorandet och nysandet måste ju sprida smittan mycket mer än när man inte har några symptom alls och därmed varken hostar, snorar eller nyser. Springet till toaletten blir ju också mycket mindre om man inte är sjuk eftersom man inte måste dit och snyta sig i tid och otid och därmed inte kontaminerar handtaget till dörren och kranen på samma sätt.
Tja jag vet inte jag läste bara på Doktorn sidan och 117 om influensa.
 
Att man går till jobbet sjuk för att man upplever att man inte har något val pga stress har jag inte berört överhuvudtaget..? Det är ju givetvis inte bra och alla borde kunna vara sjuka då och då.

Att sedan diskutera utmattningens orsaker och effekter känner jag blir väldigt OT. Men det här med att samhället gör oss sjuka är ju endast en delförklaring av problemet. Vi måste också bli bättre på att monotaska, prioritera och välja bort, tror jag. Anpassa oss helt enkelt.
Jag tror att fritiden tillför mycket stress för många och att hemmet ägnas mer tiptop uppmärksamhet. Tycker mina vänner när jag var liten bodde mycket mer bohemiskt än folk verkar göra nu och barn verkar idrotta mycket mer än när jag var liten.
 
Det gick influensa? Såg du inte hur statistiken på influensa toppade i februari i år. Det var en jättetopp, jämfört med de två senaste åren. Det var inte jag som smittade dem i alla fall eftersom jag inte kände någonting innan den första varit hemma. Många åker tunnelbana.

Och så smittar de ju en dag innan de blivit sjuka och det verkar som att den smög sig på lite också. Dvs de blev inte sjuka över natten.

Det var en retorisk fråga. Det går ju att hålla nere smittspridningen av influensa om man är mer restriktiv än vad många är. Notera att jag nu inte säger att just du orsakade någon smittspridning. Men vet man om att det är högsäsong för influensa så kan man ju anta att det är det man har när man börjar känna sig risig - och försöka hålla sig hemma.
 
Men det du skriver är ju att sparka in redan vidöppna dörrar. Jag har inte skrivit att man ska hålla sig hemma innan förkylningen eller influensan har brutit ut (jag har snarare poängterat att det är ett omöjligt krav). Jag har heller inte skrivit att man måste hålla sig hemma så fort man känner sig lite småförkyld.
Tja ursprungligen svarade jag på ett inlägg där någon tyckte att de småförkylda skulle stanna hemma eftersom hon blev jätteförkyld om hon smittades :D. Det var nog inte du. Men du svarade på det inlägget så blev det såhär. Vi håller med varandra helt enkelt ;)
 
Jag tror att fritiden tillför mycket stress för många och att hemmet ägnas mer tiptop uppmärksamhet. Tycker mina vänner när jag var liten bodde mycket mer bohemiskt än folk verkar göra nu och barn verkar idrotta mycket mer än när jag var liten.
Barn har mer styrda aktiviteter man ser stor skillnad på barns motionsvanor beroende på engagemanget hos föräldrarna. De ägnar sig åt mindre spontan motion än för 20 år sedan mycket beroende på att det finns ett större teknikintresse med det finns säkert fler anledningar som att samhället har förändrats på många sätt och barn tar sig inte längre själva till sina aktiviteter.
 
Det var en retorisk fråga. Det går ju att hålla nere smittspridningen av influensa om man är mer restriktiv än vad många är. Notera att jag nu inte säger att just du orsakade någon smittspridning. Men vet man om att det är högsäsong för influensa så kan man ju anta att det är det man har när man börjar känna sig risig - och försöka hålla sig hemma.
Alltså jag kände mig så långt ifrån så risig att jag borde vara hemma att det inte ens fanns på kartan. Känningarna gick inte ens under in småförkyld utan mer-inte superpigg. Speciellt som min chef hade fått göra fyra personers jobb i så fall. Vid det laget ekade det här, två personer i lunchrummet. Så risken att jag skulle krama någon och gnugga näsa var väldigt låg.
 
Barn har mer styrda aktiviteter man ser stor skillnad på barns motionsvanor beroende på engagemanget hos föräldrarna. De ägnar sig åt mindre spontan motion än för 20 år sedan mycket beroende på att det finns ett större teknikintresse med det finns säkert fler anledningar som att samhället har förändrats på många sätt och barn tar sig inte längre själva till sina aktiviteter.
Jo det blir nog iofs mer intensivt med fotbollsträning en timma, men det blir ju mindre tid egentligen än om barnet kommer hem och föräldern säger -ut och lek.

Barnet mittemot oss har jag aldrig sett varit ute och lekt själv. Han är samma ålder som vårt och det hade varit fantastiskt om de kunde cykla tillsammans eller ngt. Det är bara invandrarbarnen och grannarna med "fri uppfostran"s barn som leker själva i kvarteret, och vårt då. Resten är inne eller på ishockeyträning. Hoppas fler föräldrar vågar nu när de blir 8.
 
Jag tror att fritiden tillför mycket stress för många och att hemmet ägnas mer tiptop uppmärksamhet. Tycker mina vänner när jag var liten bodde mycket mer bohemiskt än folk verkar göra nu och barn verkar idrotta mycket mer än när jag var liten.

Jag tänker att vilka tårtbitarna är spelar mindre roll, det är antalet och/eller kraven som är viktigt.
Dessutom tror jag att man underlättar för sig själv om man slutar tänka "jobbet/fritiden/hemmet gör/kräver si och så". Det är ju mina val som gör mig stressad, hur jag utformar mitt liv.
 
Jo det blir nog iofs mer intensivt med fotbollsträning en timma, men det blir ju mindre tid egentligen än om barnet kommer hem och föräldern säger -ut och lek.

Barnet mittemot oss har jag aldrig sett varit ute och lekt själv. Han är samma ålder som vårt och det hade varit fantastiskt om de kunde cykla tillsammans eller ngt. Det är bara invandrarbarnen och grannarna med "fri uppfostran"s barn som leker själva i kvarteret, och vårt då. Resten är inne eller på ishockeyträning. Hoppas fler föräldrar vågar nu när de blir 8.

Där vi bor har ungarna sprungit runt och lekt själva på lekplatsen sen de var 5 år tror jag. Vi bor i ett väldigt barnvänligt område. Nu är min 8 år. Vi tittade till dem då och då och de fick bara vara på en viss lekplats. Ena barnets föräldrar har sin trädgård mot lekplatsen så de hade uppsikt över dem då och då. Nu får de vara på hela området och man håller väl inte så noga koll. Ger dem en tid då de ska vara hemma och en klocka på armen. Funkar bra förutom när barnet glömmer berätta för oss att hon har gått hem till en kompis. Finns några stycken att välja bland på området så det är bara att börja ringa/gå runt till de olika alternativen :-) Men det är härligt! Det är så barn ska ha det.
 
Sen vill jag också tillägga att för mig så är det helt uppenbart de gånger jag haft influensa att det varit just influensa och inte bara en rejäl förkylning med feber. Jag har haft influensa 2 ggr som vuxen och varit helt däckad båda gångerna. Det har varat i ca 2 veckor båda gångerna jämfört med ca 1 vecka för rejäl förkylning med feber.
 
Nej immunsupprimerade tog jag inte med i mina tankar där :) Det förstår jag måste vara otroligt påfrestande periodvis.

Och självklart ska man inte ösa smitta över folk när man är sjuk utan vara försiktig. Men från att vara försiktig till att isolera sig är det långt i min värld.

Ja, och jag säger som sagt inte heller att jag förväntar mig det :)

Det är en jäkla påfrestning mentalt även om jag försöker att inte påverkas av det och lyckas väl oftast. Jag kan dock säga att jag fick lite ont i magen när jag kollade upp min mässlingsvaccination och det visade sig att jag inte var fullvaccinerad och att jag inte kan bli vaccinerad nu. Mässlingen kan ju ge rätt gräsliga effekter.
 
Där vi bor har ungarna sprungit runt och lekt själva på lekplatsen sen de var 5 år tror jag. Vi bor i ett väldigt barnvänligt område. Nu är min 8 år. Vi tittade till dem då och då och de fick bara vara på en viss lekplats. Ena barnets föräldrar har sin trädgård mot lekplatsen så de hade uppsikt över dem då och då. Nu får de vara på hela området och man håller väl inte så noga koll. Ger dem en tid då de ska vara hemma och en klocka på armen. Funkar bra förutom när barnet glömmer berätta för oss att hon har gått hem till en kompis. Finns några stycken att välja bland på området så det är bara att börja ringa/gå runt till de olika alternativen :-) Men det är härligt! Det är så barn ska ha det.
Jo jag håller med! det är så vi också gjort sedan han var fem :) (sa att han fick ställa skorna ute på trappan när han gick in till någon så kunde jag springa runt och slippa ringa på :D)
 
Nu har jag bytt jobb just för att det hade varit snudd på omöjligt att kombinera med barn.
Vobba kan inte vara ett nytt fenomen för dig? tanken om oumbärlighet håller jag med om är helt galen men ändå kanske ens jobb ser ut så beroende på chef.

sen tycker jag ni överdriver riskerna. Jag har jobbat sjuk många gånger, ytterst få gånger har en kollega blivit sjuk i samband med det.
Har jag med gjort och smittat ner åtminstone två kolleger vid upprepade tillfällen. Jättepopulärt. Inte. Nu stannar jag hemma. Man kan ju inte bedöma alla efter mallen av sig själv liksom. En del är mer infektionskänsliga än andra och det kan ju bero på flera faktorer.
 
Och då tänker jag genast följande: Hur kan det komma sig att så många som fem av sexton stycken på en arbetsplats behöver vara hemma pga sjukdom?
Jag har jobbat på ställen när det varit än värre manfall emellanåt. Typ en har cancer och långtidsborta, två är mer eller mindre utbrända, en vabbar och en tjänst är vakant och står tom så att de som är kvar får dela på dennes jobb...
Inga vikarier sätts in och man stressar halvt ihjäl sig och jobbar sjuk för att det inte ska bli än värre kaos.
Det är otäckt när man haft så många kollegor som klappat ihop att man känner igen det på minspelet... Lojaliteten till jobbet gränsade nog nästan till Stockholmssyndromet.
 
Har jag med gjort och smittat ner åtminstone två kolleger vid upprepade tillfällen. Jättepopulärt. Inte. Nu stannar jag hemma. Man kan ju inte bedöma alla efter mallen av sig själv liksom. En del är mer infektionskänsliga än andra och det kan ju bero på flera faktorer.

Men precis! Jag är exempelvis helt immun mot kräksjuka och drabbas inte alls av det. Men jag skulle likaväl tycka att det vore mycket olämpligt att komma till jobbet med kräksjuka.
 
Hemma sjuk idag. Sitter och svettas och är yr och orkeslös. Karensdag, eftersom jag inte klarade av att ta mig till jobbet och försöka jobba - 1600 spänn minus.
 
Väldigt många av de tjänster som är av det slaget man inte kan ha en back-up på går antingen att utföra hemma eller boka om. Jag tänker att det är ett märkligt antagande att tro att man är helt oumbärlig på så vis att en verksamhet helt skulle upphöra att fungera om personalen höll sig hemma vid sjukdom.

En relaterad fråga: Ni som har helt oumbärliga jobb och har barn - vabbar ni någonsin?

En gång på 8 år. Vi hade influensa.

Annars jobbar jag hemifrån, och har förmånen att ha flex och förtroendetid, jag ska vara klar en viss tidpunkt men exakt vad som görs när styr jag själv.
Annars går jag och maken omlott för att lösa det utan vab.
 
En gång på 8 år. Vi hade influensa.

Annars jobbar jag hemifrån, och har förmånen att ha flex och förtroendetid, jag ska vara klar en viss tidpunkt men exakt vad som görs när styr jag själv.
Annars går jag och maken omlott för att lösa det utan vab.
Men är ni föräldrar aldrig sjuka samtidigt? Vilken jäkla lyx!! Jag är grymt avis. Är inte jag sjuk så blir partner sjuk och sen blir barnen sjuka också börjar skiten om. Nu hade vi influensa över hela jul och nyår och trettonhelgen och nu har maken åkt på halsfluss medan jag har en lättare variant samtidigt. Och två av tre barn är naturligtvis också sjuka. Jag ger upp alltså. För mig är det knappast lönt att jobba, det enda jag gör är att vabba.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 991
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 386
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp