Stekpanna + allt i hushållet!

strawberrysylt

Trådstartare
Haha, moderatorn får säga till snart om jag startar för många trådar, men sätter allt nu då i denna tråd i fortsättningen tänkte jag.. men iallafall;

Stekpanna! Vill jag ha... men vad för nån? Jag tror jag vill ha en i gjutjärn, det har vi hemma (hos pappa alltså (ska kolla vart den är från, det har jag glömt) nu har jag flyttat till lgh) och den håller och håller... vill ha en bra som man har och har. Men såg att det finns stekpannor i rostfritt också? Såna har jag ingen erfarenhet av, för- och nackdelar? Så finns det ju med non-stick-beläggning, men det vill jag nog inte heller ha, har dåliga erfarenheter, men det var nån billig variant iofs... Så, vad säger ni? Vad har ni och vad har ni för erfarenheter?

Gärna tips på var man hittar små stekpannor, min stora platta är bara 19 cm, då ska jag väl leta efter det måttet? Eller mäts pannorna i ytterkant? Dum fråga kanske men ja^^

Tack!

//r
 
@dobbis Vanlig =)

Hittade dessa, vad tror ni om dem?

https://www.kitchentime.se/sv/p/stekpanna-med-trahandtag
ea2468dd-bf9e-46d5-bf28-d4e20a22c73d.jpg


https://www.kitchentime.se/sv/p/stekpanna-rak-kant-20-cm-med-stalhandtag

fa40ecbd-becf-4c84-9089-79265d70d0a5.jpg


Den övre ska va 19 cm i botten, den undre 20 men en cm större än plattan gör väl inget?

//r
 
Haha, moderatorn får säga till snart om jag startar för många trådar, men sätter allt nu då i denna tråd i fortsättningen tänkte jag.. men iallafall;

Stekpanna! Vill jag ha... men vad för nån? Jag tror jag vill ha en i gjutjärn, det har vi hemma (hos pappa alltså (ska kolla vart den är från, det har jag glömt) nu har jag flyttat till lgh) och den håller och håller... vill ha en bra som man har och har. Men såg att det finns stekpannor i rostfritt också? Såna har jag ingen erfarenhet av, för- och nackdelar? Så finns det ju med non-stick-beläggning, men det vill jag nog inte heller ha, har dåliga erfarenheter, men det var nån billig variant iofs... Så, vad säger ni? Vad har ni och vad har ni för erfarenheter?

Gärna tips på var man hittar små stekpannor, min stora platta är bara 19 cm, då ska jag väl leta efter det måttet? Eller mäts pannorna i ytterkant? Dum fråga kanske men ja^^

Tack!

//r
Om en gjutjärnspanna är något större än plattan, så spelar det ingen roll. Om man värmer den långsamt, så blir den varm hela vägen ut i alla fall.

Gjutjärnspannor håller i det närmaste för evigt om man sköter dem rätt. I början, när den är ny kan den behöva lite extra inoljning, men det går över efter några månaders användning.
Nytillverkade stekpannor är i regel färdiginstekta.

Diska gjutjärnspannan när den svalnat något, med varmt vatten och då och då lite diskmedel. Diskmedel är klokt att använda när man tillagat något med distinkt smak, som riskerar att sprida sig till nästa stekning, t.ex. om stekt lax, och sedan ska steka biff, så vill man inte att biffen ska få laxsmak...

Kolstålspannor är (eller har varit?) väldigt hajpade ett tag. TV-kockar använder ofta sådana. Men de har en del intressanta nackdelar.
De väger nästan lika mycket som gjutjärnspannor, de kostar ofta mycket (hajpen...), de har ofta ett knasigt vinklat handtag som gör dem svåra att hantera, de måste stekas in noggrant, de rostar lätt (lättare än gjutjärn), de kan slå sig om de råkar överhettas...

Välj gärna en stekpanna med metallhandtag som kan ställas in i ugnen! För eller senare vill man laga "något" som ska brynas på spisen, och sedan lagas färdigt i ugnen.
Då sparar man disk och ansträngning genom att kunna ställa in stekpannan direkt, utan att behöva använda en ugnssäker form också...
 
Jag har en som din övre bild från Skeppshult och jag älskar den. :) Fördelen med den nedre är att med metallhandtag kan du även slänga in den i ugnen. Den övre funkar bättre till pannkakor och jag tycker personligen pannkakor måste lagas i gjutjärnspanna. ;) Nackdelen med metallhandtag är att det kan bli väldigt varmt även om man bara steker på spisen, så det kan behövas en grytlapp för att hålla i det.

En bra gjutjärnspanna och en extra stor med teflon eller annan non-stickbeläggning tycker jag täcker in iaf mina behov. Gjutjärnspannan räknar jag med att kunna ha i princip resten av livet. Nackdelen är ju såklart att de är sablans tunga. När jag tänker efter så har jag nog fler gjutjärnspannor som är ärvda,
 
@skogaliten Tack för ditt svar! Men är inte diskmedel big no no när det gäller gjutjärnspannor? Så har vi alltid sagt hemma och när jag läser om dem också ser jag det.

Såg det om att kunna ställa in dem i ugnen också, kanske är bäst att ta en sån, fast jag antagligen inte kommer få in den i min lilla ugn haha^^ ...och jag tillagar iofs inget kött/fisk heller (för tillfället?) men stekpannan kan ju hålla en livstid så(fast då får man gå upp i pris kanske eller vad blir det för skillnad?)

//r
 
@Chili Tack för ditt svar! Åh vad kul att höra från nån som har just den jag funderar på! Och vad bra att den funkar bra till pannkaka! Pannkaka och omelett gillar jag att göra. Du gillar teflon/non-stick också alltså? Jag har tänkt använda den här till allt. Jo precis, de är ju tunga! Men fördelarna överväger känns det som.. vilken storlek har du? Vi har en gjutjärnspanna hemma som är jättetung, men den är mkt större än vad jag ska ha också så...

//r
 
Mina har jag ärvt från min mormor för ca 40 år sedan, hon hade haft dom hela sitt liv. Det blir ca 3 livstider. Jag har tre, en bautastor, en på ca 20 cm o sen en mini på 12 cm. Har köpt en speciellt till pannkakor där kanten är ca 2 cm hög.
 
Jag tycker en belagd panna i de flesta fall är överlägsen en gjutjärnsstekpanna på en vanlig spis. Att kunna använda mindre fett och att kunna diska ur den ordentligt samt att den är lättare (försök vända pannkakor i luften med en stor gjutjärnspanna) är fördelarna, den enda egentliga nackdelen är nog att de har en begränsad livslängd men en kvalitetspanna håller i många år och kostar inte särskilt mycket ändå.
 
Jag tycker en belagd panna i de flesta fall är överlägsen en gjutjärnsstekpanna på en vanlig spis. Att kunna använda mindre fett och att kunna diska ur den ordentligt samt att den är lättare (försök vända pannkakor i luften med en stor gjutjärnspanna) är fördelarna, den enda egentliga nackdelen är nog att de har en begränsad livslängd men en kvalitetspanna håller i många år och kostar inte särskilt mycket ändå.
Belagda pannor går oftast åt helvete ganska snart. De håller inga livstider alls, deras livslängd kan mer räknas i månader än i år....
Det som vanligen händer är att man överhettar dem, och sedan så fungerar inte beläggningen längre, alternativt så slår de sig, eller både och. Det räcker ibland att i stort sett vända sig om köket, så är det "klippt".
Och de går inte att använda till tillagning i hög temperatur, som t.ex. att fritera i stekpannan.

Fettsnål stekning fär man också med en gjutjärnspanna i bra skick.

Men vadå "fettsnål stekning"? Det är ett argument runt marknadsföringen för stekpannor som tål att granskas.

Det är ytterst få saker man steker som samlar på sig fett, som man sedan tvingas äta upp.
Kött tränger det inte in fett i (inklusive t.ex. bacon), det smälter snarare ur.
Inte ens panering suger upp fett i någon större utsträckning, om man rätt (lagom) temperatur och stektid. Panerad mat (t.ex. äkta Wienerschnitzel) måste dessutom "stekfriteras" vid rätt hög temperatur. Vid för låg temperatur med mycket fett, så blir paneringen "blöt" (och fet), vid högre temperatur och med för lite fett så bränns det vid.
Jag använder stekpannan till en hel del vegetarisk matlagning, där man vill få fram frasighet, och då måste en bra olja som tål hög temperatur användas, och det håller inte belagda pannor för.
Vissa tillagningstekniker använder lite fett, andra mycket.

Att steka bra pannkakor i en väl instekt gjutjärnspanna går utmärkt. Och jag känner få, mycket få, hobbykockar som regelmässigt "slänger runt" pannkakor.
Och jag skulle definitivt inte välja stekpanna för enbart den möjligheten. Ska jag välja att ha bara en styck panna, så skulle jag välja gjutjärn, eftersom den fungerar till i stort sett all matlagning.
 
@skogaliten Tack för ditt svar! Men är inte diskmedel big no no när det gäller gjutjärnspannor? Så har vi alltid sagt hemma och när jag läser om dem också ser jag det.

Såg det om att kunna ställa in dem i ugnen också, kanske är bäst att ta en sån, fast jag antagligen inte kommer få in den i min lilla ugn haha^^ ...och jag tillagar iofs inget kött/fisk heller (för tillfället?) men stekpannan kan ju hålla en livstid så(fast då får man gå upp i pris kanske eller vad blir det för skillnad?)

//r
Efter 45 års matlagande med gjutjärnspannor, och därmed också diskande, så vill jag påstå att diskmedel är (typ flytande YES) är helt ofarligt för pannans stekegenskaper och hållbarhet, om det används med måtta OCH med förstånd.

Jag har både ärvda gjutjärnsgrytor, och flera ärvda stekpannor i olika storlekar samt plättlagg. Jag har också en gjutjärnsstekpanna som jag köpte i slutet på 1970-talet. Under årens lopp har jag köpt, och "förlorat" andra gjutjärnspannor, i samband med flytt och separation.

De närmare 100 år gamla kärlen diskas med hett vatten om det som tillagats är neutralt i smaken, men om jag gjort t.ex. en vitlöks- och chilistark böngryta, halstrat laxkottletter, eller gjort en räkwok, så diskar jag med "några droppar" diskmedel invändigt, liksom att jag "drar av" utsidan och botten med en diskborste med diskmedel på, när dessa är feta och geggiga.
Jag diskar alltid omedelbart efter användning (låter det svalna litegrann), förutom när jag serverar ur stekpannan direkt eller ur järngrytan. Att låta maten stå onödigt länge i panna eller gryta är mer skadligt för den än att använda diskmedel när det är befogat. Det är som att låta stekpannan "stå i blöt".
Så sköljer jag noga, och torkar ordentligt torrt med hushållspapper.
Jag behöver aldrig ta extra fett, eller smörja om de "antika" pannorna.

När jag köpte min Skeppshults stekpanna på 1970-talet, så var den icke instekt, så var det då för tiden.
Det första året eller så, så var det väldigt skadligt för pannan att använda diskmedel, jag fick flera gånger göra om instekningsprocessen, när jag t.ex. stekt strömming i den och ville diska bort fisklukten. Numera så tål även den måttlig och förståndig användning av diskmedel.

Nu för tiden, så är de flesta gjutjärnspannorna instekta när man köper dem. Den instekningen verkar "sitta" bättre än den man gör själv. Så där handlar det nog snarare om att i princip helt avstå från diskmedel den första tiden, sedan kan man prova vid behov.
 
Vår börjar ta slut nu (men fungerar fortfarande) efter mer än tio års användning så riktigt så dålig livslängd som du skriver har de nog inte men det är klart att den ä begränsad.

En gjutjärnspanna är väl inte så bra till "grytor" för att fettet i pannan tvättas ur?
 
Efter 45 års matlagande med gjutjärnspannor, och därmed också diskande, så vill jag påstå att diskmedel är (typ flytande YES) är helt ofarligt för pannans stekegenskaper och hållbarhet, om det används med måtta OCH med förstånd.
Säger samma, även om jag inte har lika lång erfarenhet, en försiktigt handdiskning med diskmedel någon gång då och då skadar inte gjutjärnspannan.
 
Belagda pannor går oftast åt helvete ganska snart. De håller inga livstider alls, deras livslängd kan mer räknas i månader än i år....
Det som vanligen händer är att man överhettar dem, och sedan så fungerar inte beläggningen längre, alternativt så slår de sig, eller både och. Det räcker ibland att i stort sett vända sig om köket, så är det "klippt".
Och de går inte att använda till tillagning i hög temperatur, som t.ex. att fritera i stekpannan.

Fettsnål stekning fär man också med en gjutjärnspanna i bra skick.

Men vadå "fettsnål stekning"? Det är ett argument runt marknadsföringen för stekpannor som tål att granskas.

Det är ytterst få saker man steker som samlar på sig fett, som man sedan tvingas äta upp.
Kött tränger det inte in fett i (inklusive t.ex. bacon), det smälter snarare ur.
Inte ens panering suger upp fett i någon större utsträckning, om man rätt (lagom) temperatur och stektid. Panerad mat (t.ex. äkta Wienerschnitzel) måste dessutom "stekfriteras" vid rätt hög temperatur. Vid för låg temperatur med mycket fett, så blir paneringen "blöt" (och fet), vid högre temperatur och med för lite fett så bränns det vid.
Jag använder stekpannan till en hel del vegetarisk matlagning, där man vill få fram frasighet, och då måste en bra olja som tål hög temperatur användas, och det håller inte belagda pannor för.
Vissa tillagningstekniker använder lite fett, andra mycket.

Att steka bra pannkakor i en väl instekt gjutjärnspanna går utmärkt. Och jag känner få, mycket få, hobbykockar som regelmässigt "slänger runt" pannkakor.
Och jag skulle definitivt inte välja stekpanna för enbart den möjligheten. Ska jag välja att ha bara en styck panna, så skulle jag välja gjutjärn, eftersom den fungerar till i stort sett all matlagning.

Håller med om hållbarheten. Jag och min mor har väl gått igenom tiotalet stekpannor med beläggning de senaste åren, av olika prisklasser. Jag har inte köpt en ny sedan min senaste gav sig. Sen har jag nu ärvt flera gjutjärnspannor, där kan man ju prata om lite annan hållbarhet.

@strawberrysylt jag vet inte storlek, men den är ganska stor. Nu har jag även som sagt ärvda pannor, en med metallhandtag som är mycket lättare än den med trähandtag. Har även plättlägg. Det jag gillar är att man kan wooka bättre i pannor med beläggning.
 
Alltså, jag gillar min gjutjärn skarpt och tycker det är ett måste. Men vill definitivt ha en komplimerande teflon. Vissa smaker sätter sig så i gjutjärn, typ curry och så smakar allt curry efter det. Ja smaken går ju ur så småningom, men det tar ett par gånger.
Ägg är en sån sak jag inte vill steka i gjutjärna, blir bättre i teflon.
 
Vår börjar ta slut nu (men fungerar fortfarande) efter mer än tio års användning så riktigt så dålig livslängd som du skriver har de nog inte men det är klart att den ä begränsad.

En gjutjärnspanna är väl inte så bra till "grytor" för att fettet i pannan tvättas ur?

Är du säker på att beläggningen verkligen fungerar fortfarande? Jag har aldrig lyckats få en belagd panna att överleva i mer än högst 2-3 år. Och dyra är de rackarna också, när man måste köpa nytt.

Gjutjärnsgryta är ypperligt till grytor, spelar ingen roll om det är kalops, fiskgryta eller böngryta.

Alltså grytor där något ska brynas, eller kokas ner i fett. Man tillför fett när man bryner kött, rotsaker eller svamp, fräser lök glansig och genomskinlig, eller slakar grönsaker. Den processen verkar räcka utmärkt. Det har i alla fall fungerat utmärkt för mig under snart ett halvt sekel, med både fiskgrytor, Coq au vin, Gulasch, Kalops och "mexikansk böngryta" (vegetarisk chili ungefär), för att inte nämna köttfärssås eller vegetariska varianter på pastasås.

Gör man soppa, där kokning i mycket vätska är huvudnumret, så lär man riskera att fälla ut en del fett. Och så riskerar man att få metallsmak på soppan, men antagligen fungerar det också utan att skada grytan, så länge man inte gör soppa många gånger i följd, utan att steka/bryna emellan.
 
Alltså, jag gillar min gjutjärn skarpt och tycker det är ett måste. Men vill definitivt ha en komplimerande teflon. Vissa smaker sätter sig så i gjutjärn, typ curry och så smakar allt curry efter det. Ja smaken går ju ur så småningom, men det tar ett par gånger.
Ägg är en sån sak jag inte vill steka i gjutjärna, blir bättre i teflon.
Det är just därför jag diskar med diskmedel "vid behov"!

En kraftfull curry är just ett sådant "behov", liksom stekt strömming.

Fy för den att råka steka en bit oxfilé efter strömmingen i en panna som inte diskats med diskmedel...
 
Är du säker på att beläggningen verkligen fungerar fortfarande? Jag har aldrig lyckats få en belagd panna att överleva i mer än högst 2-3 år. Och dyra är de rackarna också, när man måste köpa nytt.

Gjutjärnsgryta är ypperligt till grytor, spelar ingen roll om det är kalops, fiskgryta eller böngryta.

Alltså grytor där något ska brynas, eller kokas ner i fett. Man tillför fett när man bryner kött, rotsaker eller svamp, fräser lök glansig och genomskinlig, eller slakar grönsaker. Den processen verkar räcka utmärkt. Det har i alla fall fungerat utmärkt för mig under snart ett halvt sekel, med både fiskgrytor, Coq au vin, Gulasch, Kalops och "mexikansk böngryta" (vegetarisk chili ungefär), för att inte nämna köttfärssås eller vegetariska varianter på pastasås.

Gör man soppa, där kokning i mycket vätska är huvudnumret, så lär man riskera att fälla ut en del fett. Och så riskerar man att få metallsmak på soppan, men antagligen fungerar det också utan att skada grytan, så länge man inte gör soppa många gånger i följd, utan att steka/bryna emellan.
Fungerar gör den men inte som en ny såklart, ungefär mittemellan en ny och en gjutjärnspannan. Fast vi har förstås haft flera stekpannor att växla mellan.

I en gjutjärnsgryta ja, kockumsgrytan är ju klassisk, men om man vill göra en enkel "gryta" i stekpannan tyckte jag i varje fall att det tvättade ur pannan så att det behövdes lite instekning igen.

Sen är det, som skrevs innan, att lagar man rätter med stark smak, som stekt sill tex., behöver stekpannan diskas efteråt och även om det går att göra med en i gjutjärn är det enklare med en belagd.
 
Det är just därför jag diskar med diskmedel "vid behov"!

En kraftfull curry är just ett sådant "behov", liksom stekt strömming.

Fy för den att råka steka en bit oxfilé efter strömmingen i en panna som inte diskats med diskmedel...
Jag diskar också efter behov, eller, låter den alltid kallna och så diskar jag den i väldigt varmt vatten och har exakt en liten droppe på. Då blir den aldrig avfettat, men den får inte den hinnan som brukar bli.

Däremot så tycker jag alltid smaken fastnar när det är en så distinkt smak.
 
Fy för den att råka steka en bit oxfilé efter strömmingen i en panna som inte diskats med diskmedel...
Såg inte ditt inlägg när jag skrev mitt. Vi tänkte på precis samma rätt - stekt sill (strömming).
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp