Stekpanna + allt i hushållet!

@MiniLi Jag har alltid tyckt att beläggning slits fort på IKEA stekpannor. Tycker i sig att de är så billiga att det kanske inte gör nått, men då bidrar man till släng- kulturen. Samt att det tar ju ett tag innan man får tummarna ur och köper en ny..

Jag har aldrig slängt en stekpanna för att den blivit sliten så känner inte alls igen det där. Eller om det är jag som inte har så höga krav på hur stekpannan ska funka för att vara ok? ;)
 
=) Kan väl skriva också som jag gjorde med besticken att nu har jag (äntligen^^) köpt en stekpanna, det blev en Skeppshult Gjutjärn =) Hittade en på en marknad där ett par sålde äldre fina pannor och denna var inte alls lika tung som den jag känt på i butik tidigare! Var ju mest tyngden jag tyckte talade emot gjutjärn. Ska bränna in den i ugnen och så börja använda den o hoppas jag ska bli nöjd =)

//r
 
@dobbis Vanlig =)

Hittade dessa, vad tror ni om dem?

https://www.kitchentime.se/sv/p/stekpanna-med-trahandtag
ea2468dd-bf9e-46d5-bf28-d4e20a22c73d.jpg


https://www.kitchentime.se/sv/p/stekpanna-rak-kant-20-cm-med-stalhandtag

fa40ecbd-becf-4c84-9089-79265d70d0a5.jpg


Den övre ska va 19 cm i botten, den undre 20 men en cm större än plattan gör väl inget?

//r

Jag har den nedre traktörpannan plus en vanlig, rustic evolution från obh. Gillar den från obh, är en lättviktspanna och ger trevligt nog inte så mycket järnsmak. Hade velat ha en traktörpanna från rustic-serien men har inte hittat någon.

Nackdelarna med gjutjärn tycker jag är vikten och att du måste ha en del fett i för att inte bränna vid maten. Sen är järnsmaken inte så kul alla gånger, tomatsoppa som smakar spik, uäh!
Upplever dock inga problem med att smak fastnar i pannorna, brukar koka mina gjutjärnsgrytor för att få dom ordentligt rena.
 
Åhå - tycker järnsmaken är själva poängen i vissa fall. Pannkakor i plåtpanna blir inte samma sak.
Är väl annars sura saker som kan ta åt sig, äpple blir svart och så.

Tycker det går åt mindre fett i en väl hållen gjutjärnspanna. Men det kanske är olika det med.
 
Min favorit när det kommer till stekning är en traktörpanna i rostfritt stål med handtag i samma material. Kräver viss invänjning av hur mycket och vilket matfett som ska användas till vad, men fantastisk med sina höga kanter och går att få ren varje gång.
Används till allt utom rena soppor eller om något "måste" wokas. Den har en kant på cirka 10 cm så det går att göra en hel del grytor och röror i den samtidigt som det går att torrsteka tortillas. :up:
Haft den nu drygt 5 år nu och är väldigt nöjd.
 
Jag planerar att skaffa ett separat skåp där jag ska ha en samling udda muggar! Det finns så himla många fina muggar så varför välja bara en sort :D

Men om du verkligen vill ha bara en sorts muggar så skulle jag i första hand rekommendera Indiska som redan nämnts och i andra hand att kolla på de klassiska märkena, rörstrand och dylikt. Vi har Swedish grace temuggar och de är jag väldigt nöjd med. Finns i flera färger också. Antagligen inte omöjliga att hitta begagnat.
 
Nöjd hittills med min keramiska från Clas Ohlson. Ser att den har flera negativa recensioner på CO:s hemsida, man är missnöjd med att botten slår sig och buktar uppåt, så att olja mm rinner ut mot kanten. Jag har inte haft något problem med det.
...men nu har jag.
Den blev rätt tråkig när den började bukta upp i mitten. :meh:
 
Jag planerar att skaffa ett separat skåp där jag ska ha en samling udda muggar! Det finns så himla många fina muggar så varför välja bara en sort :D

Åh, jag hade gärna haft udda muggar, fast jag hittar verkligen inga jag vill ha ?! Eller jo, jag har hittat några, men de är så himla små... så nja. Men annars absolut udda är kul! Och så "hittade" jag en kul mugg i skåpet på jobbet bland de privata muggarna, men den var troligtvis köpt på Dollarstore för länge sen, så inte kvar i sortimentet nu... men en sån ska jag leta efter. En stor rosa med typ ränder inuti...

@Snubbelfot Åh, så tråkigt! Verkar va en rätt så kass produkt det där asså!

//r
 
@strawberrysylt Lagerhaus har muggar i form av katter och enhörningar i rätt prisklass, tror där finns några rosa-aktiga också :) Deras bestick som heter Rainbow ser riktigt roliga ut också, har ingen aning om de håller sig så färgglada bara. Nu har du ju hittat bestick, men ändå :D
 
...men nu har jag.
Den blev rätt tråkig när den började bukta upp i mitten. :meh:
Det har hänt att jag glömt saker på spisen som blivit lite överhettade och botten buktat. Jag har tagit en bit trä som skydd och handsläggan och bankat rätt med att par lätta slag, brukar inte vara något problem att rätta till, åtminstone inte kastruller som slagit sig :)
 
Det har hänt att jag glömt saker på spisen som blivit lite överhettade och botten buktat. Jag har tagit en bit trä som skydd och handsläggan och bankat rätt med att par lätta slag, brukar inte vara något problem att rätta till, åtminstone inte kastruller som slagit sig :)
Nej sant, så har jag också gjort - fast man får väl vara litet försiktigare med ytan på en sådan här panna. Kan ge det ett försök, risken är väl att den buktar igen så fort den blir varm.
 
Nej sant, så har jag också gjort - fast man får väl vara litet försiktigare med ytan på en sådan här panna. Kan ge det ett försök, risken är väl att den buktar igen så fort den blir varm.
Jag råkade glömma en kastrull igår igen (får nog sätta spärr på datorn) och upptäckte att när jag kylde av den från undersida så blev den plan igen, det är ju ganska logiskt egentligen men jag har innan gjort tvärtom hällt vatten ovanifrån och det har nog förvärrat eller kanske tom orsakat uppbuckningen i mitten.
 
Jag planerar att skaffa ett separat skåp där jag ska ha en samling udda muggar! Det finns så himla många fina muggar så varför välja bara en sort :D

Men om du verkligen vill ha bara en sorts muggar så skulle jag i första hand rekommendera Indiska som redan nämnts och i andra hand att kolla på de klassiska märkena, rörstrand och dylikt. Vi har Swedish grace temuggar och de är jag väldigt nöjd med. Finns i flera färger också. Antagligen inte omöjliga att hitta begagnat.

Ja, Swedish grace är UNDERBARA!!! Jag har dem i ljust blå samt klarblå ("hav"). Min syster har alla "pastellvarianterna" och det är verkligen jätteläckert när hon dukar fram!
 
När vi skulle köpa ny stekpanna senast hade maken sett på Plus att Hackman fått bäst i test. Vi köpte en sådan och den är SUPER! INGET fastnar! Oftast behöver man inte diska utan det räcker att torka ur med lite hushållspapper så är den ren. Och beläggningen verkar oerhört tålig dessutom (just beläggningen var visst också ett av de kriterier där den fått allra högst betyg.)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp