Stekpanna + allt i hushållet!

Jag älskar mina stekpannor med keramisk beläggning. Visserligen inte haft dom särskilt länge, men den ena i snart två år och den ser fortfarande ut som ny trots ganska mycket användning.

Mamma lagar mycket mat i gjutjärn och gör hon det grymt bra. Jag tror inte jag skulle klara att steka typ ägg i dom ;) Men mammas pannkakor är lätt dom bästa som steks i speciell gjutgärnspanna för pannkakor (typ 100år gammalt ser det ut som) men jag är inte alls lika duktig på att steka i den....

Skulle aldrig rekomendera teflon, och kommer inte in i vårat hus igen. Var på ett sånt där homeparty för stekpannor och kastruller som är gjorda i flygplansmaterial (eller nått minns inte riktigt) men iaf att se henne koka vatten i teflonpannan (som såg fin ut) som fanns i hemmet och koka vatten i hennes stekpanna (livstidsgaranti på de pannorna) och se skillnaden på vattnet efteråt gav mig avsmak ;)
(Men jag hade ändå ingen lust o ge många många tusen för en sån stekpanna, så nu blundar jag för att keramiska pannan kanske också är dålig, har ju inte sett det själv än :angel:

Tror det handlar om att hitta det man själv trivs med :)
 
Angående pannkakor tillhör jag gardet som tycker man bara kan steka pannkakor i gjutjärn! ;) I andra pannor blir ju pannkakan liksom helt stel när man steker och efteråt är den helt mjuk. Inget fras.
Det är ju lite roligt hur olika man kan tycka om något så simpelt som en stekpanna.
 
Angående pannkakor tillhör jag garder som tycker man bara kan steka pannkakor i gjutjärn! ;) I andra pannor blir ju pannkakan liksom helt stel när man steker och efteråt är den helt mjuk. Inget fras.

Håller med. Har en crepe-panna, en pannkakslagg och två plättlaggar i gjutjärn. Behöver jag säga att jag aldrig äter pannkakor eller plättar?! :D
 
I min kökslåda finns:
Mormors pannkakslagg i gjutjärn (minst 70 år gammal)
Mormors stekpanna i gjutjärn (också minst 70 år, troligen mer)
En större gjutjärnsstekpanna jag fick i present för 25 år sen
Ett par minigjutjärnsstekpannor fyndade på loppis

Samt en Fiskars belagd stekpanna som inte ska gå att överhetta - håller än så länge. Den förra, dyra, höll ett par år.

Jag steker alltid kött i järnpannorna, grönsaker, ägg etc i den andra. Pannkakor förstås i laggen! :)
Har en emaljerad gryta från le Creuset till gryträtter. Kastruller har jag köpt ikeas 365 och är mkt nöjd med dem. Jag klarar mig väldigt långt på denna uppsättning kokkärl. Saknar en fiskpanna bara.


Rekommenderar att leta gamla gjutjärnspannor på loppis! :)
 
Tack för alla svar :)
@Lovisaleonora @Petronella @Snubbelfot Berätta gärna mer om de keramiska pannorna! Idag var jag inne i en butik o fick tillfälle att hålla i en sån skeppshult gjutjärnspanns som jag funderat på och den va ju attans tung asså! Sen har jag börjat tänka efter o ifrågasätta om det verkligen gått så bra o steka för mig i den vi har hemma egentligen... kanske inte när jag tänker efter ^^ o så hade min kompis keramisk sa hon o gillar den... hmmm... men de kan inte "slå sig" eller? Vad kostar de typ? För- o nackdelar? Ska läsa om dem med, inte läst nåt än...

//r
 
Tack för alla svar :)
@Lovisaleonora @Petronella @Snubbelfot Berätta gärna mer om de keramiska pannorna! Idag var jag inne i en butik o fick tillfälle att hålla i en sån skeppshult gjutjärnspanns som jag funderat på och den va ju attans tung asså! Sen har jag börjat tänka efter o ifrågasätta om det verkligen gått så bra o steka för mig i den vi har hemma egentligen... kanske inte när jag tänker efter ^^ o så hade min kompis keramisk sa hon o gillar den... hmmm... men de kan inte "slå sig" eller? Vad kostar de typ? För- o nackdelar? Ska läsa om dem med, inte läst nåt än...

//r
Gjutjärna är astunga men man får oftast finfin stekyta och jag tycker det är lätt att hålla en jämnvärme med dem. Kikar själv på keramisk, det finns en på Cervera som jag tittat ut på nätet. Hoppas jag har möjlighet att titta på den i veckan då det är nedsatt pris.
Men som första eller andra stekpanna är gjutjärn ingen nödvändighet, man kan lika gärna köpa en billig på IKEA. Så länge man är medveten om att man behöver byta ut dem efter ett år c:a.
Jamie Olivers stekpannor med belägg av något slag är betydligt bättre.
 
Nöjd hittills med min keramiska från Clas Ohlson. Ser att den har flera negativa recensioner på CO:s hemsida, man är missnöjd med att botten slår sig och buktar uppåt, så att olja mm rinner ut mot kanten. Jag har inte haft något problem med det.

Egentligen tycker jag inte det är så mycket att snacka om, den kostar 299 spänn och det känns inte som något livsavgörande beslut. :)
 
@Pilot Är det GreenPan på Cervera du tittat på då? Såg den jag med... fast aldrig hört talas om GreenPan innan, fast har ju aldrig funderat över keramisk panna tidigare heller så...

@Snubbelfot Ja, jag såg också det! Jag har hört att keramiska pannor inte ska kunna slå sig?! För materialet är för hårt... men då verkar de kunna de ändå.. fast kanske inte om man går upp lite i pris?

Nej, visst det är som du säger, om de kostar ca 300:-, men frågan är om det är bättre att kosta på det dubbla eller så ifall de håller bättre.

Men visst, jag en tendens att övertänka saker =P

Någon som har någon erfarenhet av keramiska stekpannor från Star Cuisine? Såg såna på stora Coop i helgen när jag hälsade på en vän i Karlstad, de fanns till billigt (men bra?) pris och det fanns rosa... =) =P

//r
 
@Snubbelfot Ja, jag såg också det! Jag har hört att keramiska pannor inte ska kunna slå sig?! För materialet är för hårt... men då verkar de kunna de ändå.. fast kanske inte om man går upp lite i pris
Jag tror inte att materialet i stommen är särskilt hårt, det är nog normalmjuk aluminium, utan det är nog framför allt den tunna ytbeläggningen som är hård.
 
Det finns lättvikts-gjutjärnspannor som inte är lika tunga. Har en som dock är ganska ny och inte helt instekt än. Men den är klart lättare än motsvarande storlek av normalmodell. Vissa är dock för tunna och lär slå sig (enligt säljare i butik).
Min erfarenhet av de flesta med keramisk beläggning är att de är känsliga både för repor och, framförallt, den temperatur som man gärna vill ha vid stekning. Förr eller senare börjar de släppa beläggningen. De som är lätta slår sig också och ligger inte an plattan bra efter en tid. Nu har jag grävt djupare i plånboken och köpt en belagd stekpanna från WMF. https://www.cervera.se/produkt/comfort-ceradur-stekpanna-28-cm-rostfri-svart Så här långt är jag väldigt nöjd. Har inte haft den så länge men den har en mycket blankare beläggning än vad beläggningar brukar vara, bra stekegenskaper. Den ska tåla vassa redskap (inte testat). Till skillnad mot många andra är den i rostfritt och inte aluminium. Jag har förhoppningar om att den ska hålla längre. Nackdelen är att den är tyngre än de i aluminium. Kanske är det så att man inte kommer förbi det här med tyngd om man vill ha bra kvalitet?
 
Tack för era svar!

@mamman Jo, har sneglat lite grann på de lätta gjutjärnspannorna och de låter ju bra, om man tar en som inte är för lätt då, som du säger.

Men kanske är det som du skriver med att vill man ha kvalité kommer man kanske inte ifrån tyngden. Jag lutar åt en gjutjärn igen nu iallafall. Får väl köpa vilken som till o börja med och se hur det känns, det är ju som sagt inget livsavgörande, bara jag som övertänker.

//r
 
Använder min gamla tråd, men hoppas nån ser o kan ge tips =) Nu letar jag efter MUGGAR! Trodde inte det skulle vara så himla svårt att hitta, men hittar inga alls.

Jag hade velat ha rosa (eller turkosa eller grå kan funka, men helst rosa) muggar. Lite större, så man kan dricka te och varm choklad ur dem. Med öra, gärna med två öron! Gärna inte bara rosa utan med nåt kul bling på dem i silver eller så. Positiva ordspråk gillar jag, kanske nåt sånt på.
Gärna med "kattöron" på ovansidan av muggen! Eller med söta små fötter! Eller ögon/ansiktsuttryck på muggen.

De där sidorna där man kan trycka själv tycker jag brukar ha så tråkig form på muggarna tyvärr...

Budgeten är väl på max 100:- kr styck, fast gärna mindre såklart! Har kollat second hand, men inte hittat nåt kul hittills...

//r
 
Indiska tycker jag brukar ha fina muggar. Jag har deras stora, i rosa med guldkant. Finns/fanns också i turkost.

1000006047640.jpg
 
En sån turkos har jag, fått i julklapp =) Tycker den är fin, men tycker den är lite för bred upptill. Men tack för förslaget!

//r
 
Indiska tycker jag brukar ha fina muggar. Jag har deras stora, i rosa med guldkant. Finns/fanns också i turkost.

1000006047640.jpg
Bästa koppen!!!

Jag har ett gäng i olika mönster och färger. Bl.a. en knallgul påskkopp som jag gillar högt och rent :)

De har en helt optimal form och storlek. Stora nog att rymma massor men inte tunga och - framförallt - goda att dricka ur.
 
Jag har stekpanna från IKEA, tror det är en från deras serie 365+. Tycker teflonpannor funkar ypperligt. Har haft mina i flera år och inte märkt att den skulle ha blivit så himla sliten?

Gjutjärn är så himla tunga och osmidiga..
 
1000006127649.jpg


Jag har denna. Rätt ofta är det 4 för 3 och lika olika färger som dyker upp och med mönster.
Inga öron dock. Tycker av någon anledning att danska muggar ofta har det du är ute efter. :)

@MiniLi Jag har alltid tyckt att beläggning slits fort på IKEA stekpannor. Tycker i sig att de är så billiga att det kanske inte gör nått, men då bidrar man till släng- kulturen. Samt att det tar ju ett tag innan man får tummarna ur och köper en ny..
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp