Stekpanna + allt i hushållet!

Jag har valt gjutjärnspanna för att dels komma ifrån köksredskapen i plast och för att jag vill ha stekpannan länge. Våra stekpannor med teflon tenderar att förlora sin non-stick yta efter något år.
 
Jag gillar gjutjärn, men det går inte att komma ifrån att de har rätt kass ergonomi. Dessutom har jag ingen hangup om att behålla en och samma stekpanna hela livet (även om tanken att låta den gå i arv tilltalar litet grann), utan köpte för ett år sedan en stekpanna med keramisk beläggning på Clas Olsson. Den toppade en eller två hyfsat seriösa testartiklar, den är lätt och smidig, och den kostade under 300 spänn. Metallredskap bör man nog inte använda men jag föredrar ändå trä.
(Har tidigare haft goda erfarenheter av teflonbelagda stekpannor från Gastrolux och motsvarande, älskar att laga mat i dem men visst släpper och flagnar beläggningen efter några års intensiv användning.)

Jag köpte samtidigt en stor uppsättning Ikea 365+ kastruller och grytor, inklusive en traktörpanna. Kan inte påstå att de använts hårt hittills, men jag gillar dem. Bra känsla, vettig formgivning, glaslock, invändig gradering, diskmaskins-okej och billiga (imho).

Bestick har jag Ikea Sedlig, köpta samtidigt, halvnöjd med dem. Snygga, bra känsla och balans, men litet tveksam ytbeläggning på ffa knivarna.

De flesta köksknivarna är från spanska Arcos, rostfria molybden/vanadium av övre mellanklasskvalitet och mellanprisklass. Klart nöjd med dem fortfarande efter 12-14 år.
 
Gjutjärn i all ära, men dom är alldeles för tunga för mig så jag tipsar om min favorit :)
Jag har en jag gillar jättemycket, från Leif Mannerström, en av hans stekpannor i Gourmet nonstick serien, tror det är 20 cm jag har. Har endast den stekpannan och har använt den i över 4 år nu tror jag, och den är inte de minsta ful på insidan eller har blivit ostabil. Den funkar lika bra på gamla "vanliga" spisar som induktions tycker jag.
 
En gjutjärnspanna är väl inte så bra till "grytor" för att fettet i pannan tvättas ur?
Nej och ja?
En bra gryta tål att både koka och steka i. Utan bekymmer. Det beror nog mest på ålder? Som ny kanske det inte är så bra att koka i den men med åren så blir ytan så bra att man kan göra vad som helst med den - utom att köra diskmaskin....
 
Gammal Husqvqrna - finns i alla möjliga storlekar.
Kostar skit och inget på loppis.

Är de bara plana i botten och hela så sätter man stållborste i borrmaskinen och polerar upp dem.
 
Sen med vikten - Tung stekpanna står bäst kvar på spisen. Vill man duka på bordet är det lättare att lägga upp.
 
Jag tror (!) att man med tiden kommer underfund med vad man behöver och gillar. Det beror mycket på vilken mat man lagar.

Jag har en stor non-stickpanna, en mindre dito och en gjutjärnspanna. De används till olika saker.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha en riktigt liten stekpanna - oavsett material. För de gånger jag ska steka upp en liten fiskbit eller köttbit och inte vill ha en stor stekpanna där den ska skämmas i mitten av den stora ytan...
 
Tusen tack för era svar, intressant läsning!
Det jag vill laga i min stekpanna är väl typ pannkaka, omelett, vegoköttfärssås, grytor, ja typ allt, gärna kryddigt så ska tänka på de där med diskmedel. Bra tips där att inte låta grytor bli kvar i pannan, det ska jag tänka på!
Och är metallhandtag lättare än trä? Onödigt tung behöver den ju inte va...
:)

//r
 
Nej och ja?
En bra gryta tål att både koka och steka i. Utan bekymmer. Det beror nog mest på ålder? Som ny kanske det inte är så bra att koka i den men med åren så blir ytan så bra att man kan göra vad som helst med den - utom att köra diskmaskin....
Du missförstod nog, jag menade att en stekpanna av gjutjärn inte är så bra att göra "grytor" i.
 
pannkaka, omelett, vegoköttfärssås, grytor,
För samtliga dessa rätter är nog tyvärr inte gjutjärnsstekpannan det bästa valet, det finns förstås fördelar med gjutjärnet, som att det går att köra högre temperatur vid bryning men nackdelarna överväger tycker jag. Fast det går ju bra att använda gjutjärn till alla rätter, det har man gjort under långa tider, så man väljer det man trivs bäst med.
 
Du missförstod nog, jag menade att en stekpanna av gjutjärn inte är så bra att göra "grytor" i.
Möjligen för att kanten är så låg? ;)

Men nog har jag kokat köttfärssås rätt länge i stekpanna också utan bekymmer. Samma som för gryta. Är den väl instekt och vårdad så håller den även för kokning. Tycker jag.
 
Möjligen för att kanten är så låg? ;)

Men nog har jag kokat köttfärssås rätt länge i stekpanna också utan bekymmer. Samma som för gryta. Är den väl instekt och vårdad så håller den även för kokning. Tycker jag.
Kanske har ni rätt :) jag blev själv nu sugen på att testa vår gamla gjutjärnsstekpanna igen och letade i skåpen men den var nog slängd, hittade dock en ännu äldre från vedspistiden, får se om den fungerar på en modern hällspis.
 
För samtliga dessa rätter är nog tyvärr inte gjutjärnsstekpannan det bästa valet, det finns förstås fördelar med gjutjärnet, som att det går att köra högre temperatur vid bryning men nackdelarna överväger tycker jag. Fast det går ju bra att använda gjutjärn till alla rätter, det har man gjort under långa tider, så man väljer det man trivs bäst med.
Nej, du har fel!

Jag föredrar gjutjärn till samtliga rätter, utom möjligtvis omeletten.

Till pannkakor/plättar finns inget bättre än gjutjärn. Eftersom den faktiskt håller temperaturen jämn. Plättar/pannkakor vill jag jämn temperatur till. Och så ska de vara frasiga och "lätta" och luftiga. Crepes, som ska fyllas kan man vilja ha lite "segare", så att de går att rulla.

Stekta på för låg temperatur, i för lite fett, i en belagd lättviktspanna, så blir de sega istället för frasiga, och inte ett dugg goda som pannkakor. Men det är lätt att vända dem i luften...


Köttfärssås, eller vegetarisk pastasås, så självklart tillagar man detta i gjutjärnspanna eller gryta.

Vilka fördomar du har!
Och så använder du inte ens gjutjärn för matlagning, och har kanske inte gjort på decennier.

Gjutjärns pannor är dessutom perfekta på induktionsspisar.

Om något, så är de magnetiska...
 
Nej, du har fel!

Jag föredrar gjutjärn till samtliga rätter, utom möjligtvis omeletten.

Till pannkakor/plättar finns inget bättre än gjutjärn. Eftersom den faktiskt håller temperaturen jämn. Plättar/pannkakor vill jag jämn temperatur till. Och så ska de vara frasiga och "lätta" och luftiga. Crepes, som ska fyllas kan man vilja ha lite "segare", så att de går att rulla.

Stekta på för låg temperatur, i för lite fett, i en belagd lättviktspanna, så blir de sega istället för frasiga, och inte ett dugg goda som pannkakor. Men det är lätt att vända dem i luften...


Köttfärssås, eller vegetarisk pastasås, så självklart tillagar man detta i gjutjärnspanna eller gryta.

Vilka fördomar du har!
Och så använder du inte ens gjutjärn för matlagning, och har kanske inte gjort på decennier.

Gjutjärns pannor är dessutom perfekta på induktionsspisar.

Om något, så är de magnetiska...
Vilken tråkig ton du har i inlägget!

Vi har använt gjutjärnsstekpanna under många år, ända sedan jag var liten, och använder fortfarande en stekgryta av gjutjärn och faktiskt också andra rena kokgrytor av gjutjärn men en bra belagd stekpanna har flera fördelar framför en stekpanna i gjutjärn som vi tycker avgör till dess fördel för oss. Andra kan tycka annorlunda, det beror på vilka egenskaper man sätter främst, restaurangkök använder tex. nästan aldrig gjutjärn utan kör mest med rostfritt, någon tycker kolstål är överlägset bäst för stekpannor osv.. Många tycker dock som vi att en belagd stekpanna, sammantaget, är bäst.
 
Vilken tråkig ton du har i inlägget!

Vi har använt gjutjärnsstekpanna under många år, ända sedan jag var liten, och använder fortfarande en stekgryta av gjutjärn och faktiskt också andra rena kokgrytor av gjutjärn men en bra belagd stekpanna har flera fördelar framför en stekpanna i gjutjärn som vi tycker avgör till dess fördel för oss. Andra kan tycka annorlunda, det beror på vilka egenskaper man sätter främst, restaurangkök använder tex. nästan aldrig gjutjärn utan kör mest med rostfritt, någon tycker kolstål är överlägset bäst för stekpannor osv.. Många tycker dock som vi att en belagd stekpanna, sammantaget, är bäst.
Definiera "många" är det de som tycker som "vi"?
 
Jag föredrar helt klart gjutjärn både till omelett och pannkakor, men till pannkakorna rekommenderar jag att försöka hitta en pannkakslagg på loppis! Vi köpte en begagnad för 15:-, helt fantastisk att steka pannkakor i! Nu letar jag efter en plättlagg i gjutjärn.
Pannkakslaggen blir ju lite lättare eftersom den inte har de stora kanterna vilket är bra.

Sen skulle jag också satsa på att hitta en shysst rostfri traktörpanna med lock, bra för pastasåser och dylikt.
 
Jag tröttnade på att mina stekpannor slets ut och skaffade en Skeppshult som den på din översta bild(jag hittade dessutom min begagnad, men oanvänd, för en spottstyver) och jag är ganska nöjd. Tyngden är en klar nackdel, men jag gillar att komma bort från plastbeläggning och jag tycker stekandet går fint. Jag gör ganska ofta snabba grytor i min stekpanna, men en klar nackdel med gjutjärn är ju att det släpper järnsmak om saker får koka länge och att det funkar dåligt med syror, som tex tomat. Som sagt gör jag snabbare grytor i den ändå och jag steker glatt tomat, men skulle jag köpa en ny stekgryta hade jag satsat på emaljerat gjutjärn.
 
Jag som är köksnörd vill ha flera sorter och storlekar :p vågar nog inte nämna hur många vi har (och använder) :o

Jag skulle nog inte vilja vara utan en gjutjärn och en (bra) teflon. Som grundutrustning :D

Allt eftersom man lagar blir det att man använder olika till olika mat.
 
Har en uppsättning gjutjärnspannor, men använder alltid enbart den med keramisk beläggning.

Skulle jag köpa en, skulle det vara med keramisk beläggning.Sedan kan man fynda gjutjärnspannor på loppis etc om man inte är fullständigt nojig med begagnat.

Det enda jag aldrig tar in är en teflonpanna.http://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-ska-du-inte-anvanda-stekpanna-i-teflon/

Även om det inte är supergiftigt märkte jag har en tidigare panna flagade och då blev den verkligen helkass.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp