Stigbyglar till bomlös sadel

D

_Dieldi_

Jepp, nu är det bestämt!
Det blir en bomlös historia för _Dieldi_ och pållan i sommar!

Men det finns ett problem. Jag har nu insett, p g a mina (minst sagt) dåliga fotleder att jag inte kan använda vanliga stigbyglar (Kwick-out exempelvis, som det var planerat att köpa till den bomlösa sadeln).
Igår provade jag en kompis stigbyglar och jag är enormt imponerad! I vanliga fall brukar jag få ont efter en kvarts ridande i vanliga stigbyglar (och då ingen belastning via exempelvis lättridning eller fältsits), men inte med dessa.

Nu kommer den stora frågan; vågar man använda sådana stigbyglar på en bomlös sadel? Vad jag vet så har dessa ingen stigläderkrampa, så det finns inget sådant som kan lösa ut ifall det händer något.
Tills nu har jag ridit med antingen australiensiska säkerhetsstigbyglar eller slutna där ''stigläderhålet'' är något vinklat, i en vanlig sadel då.

Vad tror ni? Är det stor risk att fastna i stigbygeln och bli släpad efter hästen med ledade stigbyglar jmf med andra?
 
Tror att det e tvärtom...mindre risk att fastna i stigbyglar som e ledade...
 
Jag tycker att det är olämpligt att rida med vanliga stigbyglar till bomlös sadel, och ledade är bara ytterst marginellt säkrare än vanliga.

Jag rekommenderar i stället distansstigbyglar med tåkorg. Distansstigbyglar flexar under belastning vilket många tycker är skönt. Tror att de finns på www.distansritt.nu elelr www.torsion.nu
 
Jag red i en dressyrsadel med "vanliga" stigbyglar förra veckan och hade kramp i fotleden efter fem min. Då blev jag påmind om en ytterligare anledning till att ha w-sadel.

Vi har en Torsion som jag trivs mkt bra i. Till den har vi Hööks gallerstigbyglar som jag inte får ont i fotlederna av. Tror det beror på att jag automatiskt petar in fötterna längre i dem och därmed får bättre stöd för foten.
 
Hmm låter kanske illa men vissa av oss ser gärna att det ser bra ut me...
 
Efter att ha blivit släpad efter en häst hängande i stigbygeln ett par hundra meter ser man inte särskilt bra ut. Det kan jag garantera.

Vill man ha säkerhetsstigbyglar som ser ut som "vanliga" stigbyglar så finns ju för övrigt säkerhetsstigbyglar med gummisnodd och Kwik Out.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 785
Senast: lillamy73
·
Utrustning För drygt ett och ett halvt år sedan letade jag och ägaren till min dåvarande medryttarhäst efter sadel. Hästen var en riktigt grov...
Svar
3
· Visningar
1 133
Utrustning Hejsan! Tänkte starta en tråd där man kan diskutera olika stigbyglar och få råd. :D Skriv och berätta vilka du tycker är bäst /...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp