Bukefalos 28 år!

Stocksadel

Sv: Stocksadel

Fortsätter mina funderingar om Börjes stocksaddle i denna tråd.

12 kg väger sadeln står det. Är det ngt som är tungt, tycker ni, vid sadling. Tycker ju lokselen väger fläsk, men å andra sidan är ju den otymplig oxå.
Sedan "remmen" över sätet, vad är det för ngt? Skaver inte den för ryttaren vid ridning?
Finns det andra aspekter ni upplever negativt/positivt?

Bill: Du ondgör dig över diverse sadlar. Är denna variant ngt att kunna använda i brist på andra fungerande sadlar (jag har nämligen en extrem damcykel)? Visst bättre kan jag säkert göra , men vägen dit kan ju bli bekväm.
 
Sv: Stocksadel

Stocksadeln är en engelsk sadel i australiensisk tappning.

vet inte om jag håller med om detta..Stocksadeln är väl snarae en Australiensk version av USA:s Western. Det är väl sadlarna man arbetar med "down under". Man jobbar ju under andra förutsättningar likasom att man använder piska istället för lasso osv.. Och vaför skulle man någonsin utrusta en engelsk sadel med horn eller ens en stocksadel??? man kan ju ändå inte utnyttja hornet för dally, jag menar då är det ju där rent dekorativt och inget annat och då skulle jag kalla det "i vägen"..haha

Rätta mig om jag har fel men det är intrycket jag har fått,,

min mamma köpte en gång en av deras stocksadlar som för det första är VÄLDIGT trånga i bomvinkeln. Kvalitetsmässigt kan jag inte yttra mig eftersom vi bara red i den 1 gång innan vi sålde den. Inte alls skön i mitt ycke men det kan ju vara olika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stocksadel

vet inte om jag håller med om detta..Stocksadeln är väl snarae en Australiensk version av USA:s Western. Det är väl sadlarna man arbetar med "down under". Man jobbar ju under andra förutsättningar likasom att man använder piska istället för lasso osv.. Och vaför skulle man någonsin utrusta en engelsk sadel med horn eller ens en stocksadel??? man kan ju ändå inte utnyttja hornet för dally, jag menar då är det ju där rent dekorativt och inget annat och då skulle jag kalla det "i vägen"..haha

Rätta mig om jag har fel men det är intrycket jag har fått,,

min mamma köpte en gång en av deras stocksadlar som för det första är VÄLDIGT trånga i bomvinkeln. Kvalitetsmässigt kan jag inte yttra mig eftersom vi bara red i den 1 gång innan vi sålde den. Inte alls skön i mitt ycke men det kan ju vara olika.
Bommen i en aussie sadel är en "engelsk bom" fast lite djupare och med " öron" fram, så dom har ingen som helst släktskap med en westernsadel, dom är t ex utrustade med stoppade bossor. Sen har nå dumskalle satt på ett horn, men det går inte att använda!:rofl:
 
Sv: Stocksadel

vet inte om jag håller med om detta..Stocksadeln är väl snarae en Australiensk version av USA:s Western. Det är väl sadlarna man arbetar med "down under". Man jobbar ju under andra förutsättningar likasom att man använder piska istället för lasso osv.. Och vaför skulle man någonsin utrusta en engelsk sadel med horn eller ens en stocksadel??? man kan ju ändå inte utnyttja hornet för dally, jag menar då är det ju där rent dekorativt och inget annat och då skulle jag kalla det "i vägen"..haha

Rätta mig om jag har fel men det är intrycket jag har fått,,

min mamma köpte en gång en av deras stocksadlar som för det första är VÄLDIGT trånga i bomvinkeln. Kvalitetsmässigt kan jag inte yttra mig eftersom vi bara red i den 1 gång innan vi sålde den. Inte alls skön i mitt ycke men det kan ju vara olika.
Bommen i en aussie sadel är en "engelsk bom" fast lite djupare och med " öron" fram, så dom har ingen som helst släktskap med en amerikansk, dom är t ex utrustade med stoppade bossor. Sen har nå dumskalle satt på ett horn, men det går inte att använda!:rofl: Australiensarna använder ingen stocksadel med horn, det är till för övriga världens pappskallar att köpa! :rofl:
 
Sv: Stocksadel

Börjes stocksadel är inget jag skulle använda!
Träffade på en dam som blivit pålurad den då hon hade problem med att hitta en sadel till sin breda haflinger, hon var ändå inte riktigt nöjd med hur den låg och tog med den när hon kom för att ha lektion hos oss ihopp om att hon skulle kunna använda den på lektionshästen!

Provade sadeln som skulle vara bred på samtliga hästar i stallet och den var för smal för samtliga!:crazy:

Däremot red jag i en "riktig" stocksadel i australien i höstas och den var verkligen bekväm:)
Inget för ryttare som står i fältsits i galoppen..
Hästarna där nere var riktigt smala över ryggen så det förklarar kanske varför sadeln inte passar på våra svenska hästar..

Inga stocksadlar vi såg hade horn!
 
Sv: Stocksadel

Stocksaddle är ju gjord för att rida längre distanser i så helt fel är det väl inte att lägga tråden här? Den kallas ofta för den austaliensiska modellen av boskapssadel. Mera western är engelsk ridning då. (om det nu stämmer förstås)
Tror i alla fall det är flera inom westerngenren som har bra koll på en stocksaddle än inom den vanliga ridningen.
Fast jag har själv aldrig sett en stocksaddle med horn? finns det verkligen?
 
Sv: Stocksadel

Stocksaddle är ju gjord för att rida längre distanser i så helt fel är det väl inte att lägga tråden här? Den kallas ofta för den austaliensiska modellen av boskapssadel. Mera western är engelsk ridning då. (om det nu stämmer förstås)
Tror i alla fall det är flera inom westerngenren som har bra koll på en stocksaddle än inom den vanliga ridningen.
Fast jag har själv aldrig sett en stocksaddle med horn? finns det verkligen?
Jag tycker inte att den har det minsta med western att göra, för den är ju byggd på en engelsk bom och har stoppning. Jodå, jag har sett bilder på stocksadlar med horn.
 
Sv: Stocksadel

Jag tycker inte att den har det minsta med western att göra, för den är ju byggd på en engelsk bom och har stoppning. Jodå, jag har sett bilder på stocksadlar med horn.

Nej jag menade inte att det var en westernsadel, men en boskapssadel som är gjord för att användas långa distanser. Dess användnings har ju mycket mera gemensamt med en westernsadel då än en engelsk. (även om utseendet inte har det)
 
Jag använder en stocksadel när jag arbetar i skogen med kosarna. Den är bekväm och ger mig mer av en "tryggare" känsla.

Jag har haft olika märke genom stocksadlar och jag skulle aldrig faller tillbaks till en "börjes" sadel after har haft bättre kvalitet sadel. Bekvämhet för båda mig och hästen är ett måste. Jag köpt en börjes sadel första gången för att det var dålig med "pesos" just då, men efter en kort tid så byta jag up. Det är ett stort skillnad med billig, enkonomi och bra kvalitet. Samma med alla andra typer av sadlar.

Man kan hitta olika bred i bomen också. har haft båda breda och normala. Och jag håller med att det ska INTE finnas ett horn på sadel...they are totally and completely USELESS!!! Och om du rider med en jacka som sticker ut det minsta så fastnar den på hornet hela tiden.
Men för övrigt så ska det alltid finnas en stocksadel i sadelkammaren min!:D
 
Sv: Stocksadel

lägger upp ett par bilder från aussie, så ni ser hur sadlarna där såg ut!:angel:

Ignorera mitt fåniga flin och lusskydd...;)
 
Sv: Stocksadel

min gamla stocksaddle är också av den här typen,riktig,inget Börjes skit.och inget horn,vilket jag inte fattar hur d ekan behöva,man sitter stadigt ändå.Den är stoppad inunder med ull o fullt omstoppningsbar.

tyvärr blev det under en i personalens översikt bombrott i järnet på den,hur nu det gick till då det r -extremt-kraftigt så nu hnger den bara.

har funderat på att byta bom i den,men orkar inte just nu.

annars en bra sadel,men -ingen-westernsadel och nog svårare at pass atill än en bra westernsadel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp