Bukefalos 28 år!

Stocksadel

Elwan

Trådstartare
Ar det ngn som har erfarenhet av Borjes stocksadel eller av stocksadlar i storsta allmanhet?
Jag vet ingenting om hur en sadan sadel bor ligga jamfor med en engelsk sadel, tacksam for tips och synpunkter!
 
Sv: Stocksadel

oavsett vilken sadel du lägger på hästen så gäller samma regler: bogarna fria. (sen är en stocksadel ingen westernsadel så tråden hör nog inte hemma här)
 
Sv: Stocksadel

Hittade ingen annna rubrik som passade battre, sa traden hamnade har.
 
Sv: Stocksadel

Stocksadeln är en engelsk sadel i australiensisk tappning.
 
Sv: Stocksadel

Jag har en stocksadel som jag sätter in en bild på.

En stocksadel är ingen westernsadel, det är australiensarnas "svar" på engelsk sadel....

Hoppas du förstod :p

jtias160.jpg
 
Sv: Stocksadel

Jag har en stocksadel som jag sätter in en bild på.

En stocksadel är ingen westernsadel, det är australiensarnas "svar" på engelsk sadel....

Hoppas du förstod :p

jtias160.jpg

Ja vad fin den är.Får man rida westerntävlingar i den?
Den har ju horn och bom.
 
Sv: Stocksadel

begreppet "stocksaddle" kan man kanske översätta med arbetssadel så det är ett generellt begrepp.
 
Sv: Stocksadel

Är det inte boskapssadlar (stock) vilket många westernsadlar också är? De är väl inte heller stoppade utan bladsadlar eller misminner jag mig nu kanske:angel:
 
Sv: Stocksadel

Är det inte boskapssadlar (stock) vilket många westernsadlar också är? Precis. Man använder dem i arbete ( med boskap)- De är väl inte heller stoppade utan bladsadlar eller misminner jag mig nu kanske Aussiesadlarna är oftast stoppade med bossor precis som de engelska, dom billiga ( Börjes m fl) saknar t o m stoppning o putorna är gjutna i glasfiber,så de är inga bladsadlar som westernsadlarna. Aussiesadlarna med horn är odugliga som ropingsadlar eftersom de har ortspetsar som sticker hästen om det blir sidobelastning i hornet, och down under används mest piska (stock whip) .
:angel:

Så ligger det till med det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stocksadel

Tack, jättebra! Jo, att Börjes inte är någon hit har man ju lite koll på ialla fall när det gäller vissa sadlar. Så är det ju när det är billigt
Ska du använda Börjes Stocksaddle på hästen så ska du också ha en tjock westernpad under. Snällt mot hästen!! sadeln är inte stoppad alls utan har bara ett tunt tyg över glasfibern. Har plockat isär o kollat!
 
Sv: Stocksadel

Som andra redan skrivit behöver man tjockt materiell under börjes stocksadeln, en annan sak som kan va av intresse är att den är rätt så lång mot hästen men ändå inte dunder rymmlig för ryttaren, upplevde jag. Det tar också ett tag att vänja sig rida i en stocksadel, "stöden" framtill kan i början kännas som överdrivna o ivägen när man ex kanske ska rida lätt. Men man vänjer sig o får in en ridstil som passar sadeln. Man känner sig verkligen trygg i en stocksadel, man sitter nästan "fast", vilket också kan va en nackdel givetvis. Man sitter mer fast än i de djupaste dressyrsadlarna, och w-sadlarna. känns kanske som att man kan röra sin kropp mer i en w-sadel. För mig va det rätt så bra att rida i stocksadel ett tag, jag började slappna av mer eftersom jag kände mig så trygg, vilket också gjorde att jag fick "mjukare händer" började rida med långa tyglar, kom igång mer med mina andra hjälper än de genom hästens mun.. Vilket min häst verkade uppskatta. Dock så betäckte jag min häst o hon växte ur sadeln så jag sålde den, men det var en rätt shyst sadel, men w-sadlar o bomlösa är bekvämare--
 
Sv: Stocksadel

skit kul, det är inte alltid så lätt för mig att formulera mig. Men jag red iväg min häst på långtur till nämaste godkända hingst. Och den hingsten betäckte min häst, vilket gjorde att min häst efter detta såg ut som en ballong. Vilket resulterade i ridning utan sadel osv...fötydligat?
 
Sv: Stocksadel

Skojade bara ! :rofl: Det är inte lätt att trycka ut sej ibland !
Hade hingsten tryckluft i snabeln eftersom han blåste upp henne? ( bara en fundering) :angel:
 
Sv: Stocksadel

bill, nu får du sluta var så stygg! du vill väl inte skrämma bort stackars fjordinghanna ifrån westernforumet? ;):D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 811
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp