#stoppahältan

Ja, jag har nog haft väldig tur som har/haft så friska ponnyer :) Och som tur är har jag både tränare som jag VET säger till även om det "bara" är något litet hen reagerar på, och använder mig bara av veterinär, hovslagare och eauiterapeut som allmänt (bland de lite mer insatta) ses som väldigt kompetenta. Både hovis och et har jobbat många år på och i nära samarbete med olika kliniker. Just för att jag vet att jag inte kan allt, så jag vill känna att jag kan lita på den jag anlitar, och ta åt mig av dennes kunskap :)

Sen känner jag även till en veterinär som gärna anlitas för besiktningar (ffa från försäljningsstall och av de med billigare hästar eftersom hen också är den billigaste) eftersom hen släpper igenom det mesta. Där kan man ju börja fundera :cautious:

Ja, det finns ju vet som folk använder så vid försäljning eller för att få ev reservation på försäkring hävd iom att de helt enkelt är lite sämre på att hitta saker än andra.
Tyvärr vet ju inte alla det och kan råka använda dem i tex hältutredning, tro hästen är fräsch iom att vet sagt det och träna på. För att sen få rent blockhalt häst.
 
Många av de hästarna som "aldrig varit halta" har vid veterinärbesiktning inför försäljning, varit halta på flera ben, skapligt rejält, inget som bara har vilats bort. Det har jag personligt erfarenhet av, av stallkompisar, klubbkompisar etc. Har varit allt från skogsmullehästar, ponnyer och hopphästar på högre nivå. Däremot de som har varit ganska noga med att kolla upp sina hästar vid minsta lilla och varit ganska hönsiga, har alltid varit rena. Det är min erfarenhet!

Det är klart att de som kollar upp sin häst vid minsta lilla troligen inte har halta hästar vid försäljning, men det hade de förmodligen haft även om de varit kunniga och bara kollat upp hästen när det funnits ett behov. Hönsighet är bra för veterinärklinikers ekonomi, kunskap är bra för hästen och egna plånboken.
 
Min första häst var halt en gång under de 20 år vi hade ihop. Då hade han slagit sönder sig mot en boxvägg. Han bytte box och läkte sen och var aldrig mer halt(utom någon hovböld och ett skärsår).
I det fallet var det utan tvekan pga att hästen var så enormt stryktålig i sin konstruktion.
Jag kunde inte tillräckligt för att hjälpa honom jobba korrekt under många av våra år ihop.

Nuvarande har varit halt 2 ggr. En gång pga pinne i hoven som sen ledde till att vi upptäckte att han hade ett bakknä som är defekt i skelett(leden är för öppen utan knäskål sas). När han avlastade onda foten brakade knäet sönder. Han hade stått flera månader och var lite för fet..
Samma knä har pajat en gång till när han vrickade ena bak och avlastade.
Båda gånger oriden häst som blev 0,5 grad halt och bra med en behandling(sprutning i knäleden).
Nuvarande häst är överrörlig så in i helsike, svår mentalt och mkt känslig.
Honom skulle man nog lätt kunna rida sönder iom det.

Jag tycker det finns en obehaglig övertro till att om man bara varierar underlag, rider ut etc får man en frisk häst.
För mig som jobbat mkt med rehab och har vänner och kille som gjort det än mer är ju det helt åt helsike. Hade det hjälpt hade det inte funnits hästar som rids sönder med de förutsättningarna. Och de som bara red i ridhus hade inte haft fräscha hästar.

För mig handlar det om att jobba i balans och lösgjordhet. Där ser jag brister från blåbär till vissa i eliten.
Rider man i balans och lösgjordhet kan man hålla hästar friska trots kasst underlag och noll uteritter. Man kan tom rehaba hästar så.

Jag tror man gör sig själv och sin häst en jävla otjänst i att lägga sån enorm tilltro till att variation av underlag, sadel på/av, inte rida i form alls etc skulle vara receptet.
För mig är receptet balans och lösgjordhet, oavsett underlag.
För att få balans måste både ryttare och häst vara symmetriskt rörliga och starka. Det är vad jag tycker folk bör träna på för att lyckas hålla hästar friska.

Jag tror att vi idag får fler hältor iom att vi avlat fram känsligare hästar. De är större, tyngre, rör sig större, är rörligare, har svårare munnar etc. Allt det är saker som gör ridningen svårare.
Många har idag mer häst än man klarar egentligen.
Samtidigt som kunskapen i hur man tränar hästar för hållbarhet liksom verkar ersättas av diverse hjälpmedel sas(inspänningar, longeringssystem, equiband, lämna på vattenträning etc).

I min värld är det märkligt att hästar ska behöva rundsmörjas en gång per år. Då hade jag funderat över vad fasen jag gör för fel i min träning. Det är tyvärr många idag som mer ser det som lite spa-vistelse och semester bara att lämna bort sin häst för sprutning och sen rehab i vattenträning tex.

Jag tycker jag möter många som har fina ambitioner. Men som tyvärr har hästar som inte riktigt är så pass gröna i kroppen att de tål att lyftas i klasserna så som ryttaren vill med den ridningen ryttaren förmår eller vill lägga tid på(kan ta mer tid att få dem korrekta nog i form ur hållbarhetssynpunkt, med stark bål och buk och rygg upp). Och då pajar de ofta, i ryggar eller i form av hältor.
Det finns en frustration ang detta hos många inom diverse vård- och rehab-yrken inom häst.

Men jag förstår också att det är svårt att veta tillräckligt. Och då tro att det är bra nog för hästen och inte förstå varför den får symptomen den får.
Det är ju inte BARA att man rider på varierat underlag som ger en hållbar häst men JAG tror absolut på det.Speciellt om man inte är/inte hunnit bli en balanserad ryttare själv/kan rida hästen i balans.Sen att variera underlag är inte samma sak som att du kan flänga runt i vilket tempo/form som helst.Min uppfattning är också som sådan att de som bara rider på ridbana/ridhus och inte rider ut får mer förslitningar.Dessitom tror jag uteritt är pskykiskt bättre för hästarna.

Håller med att aveln utvecklats och vi ryttare har inte riktigt hängt med.

När det kommer till balans tror jag ingen ryttare kan rida en häst i fullständig balans hela tiden.När jag tex i början av uteritten rider på halvlånga tyglar utan att hästen går i form, lär sig hästen även att balansera upp sig med ryttare, att inte bara lita på att ryttaren balanserar upp hästen.Klart man ska rida i balans, men jag själv kan inte rida hästen i balans hela tiden då måste jag ha flera sätt och få en hållbar häst tex rida en varm häst, bra sadel (jag provar inte ut sadlar hela tiden ;)), varierat underlag, GLAD häst, bra tränare, viloperioder (ingen fara med långa sådana, bara man bygger upp hästen lugnt) veta vad din häst kräver med bagrund av stam, uppfödning, tidigare ridning, exteriör osv....
 
Ja, det finns ju hästar som faktiskt har en helt vansinnigt bra exteriör hållbarhetsmässigt sett. Min ponny tex tyckte jag och min tränare borde ha lite bättre framben pga sin då rätt höga utbildning vid 26-27 års ålder. Men iom åldern tänkte vi att det kunde vara lite stelhet eller så utan smärta.
Iom att vi är lite hysteriskt lagda båda två och hästen så gammal ville jag kolla så han verkligen inte hade ont.
Han böjdes ua, kollades av equiterapeut ua och iom att jag trots det inte var helt säker sattes han på butta en sväng för att se om det blev skillnad, bättre framben. Det blev det inte. Och han tuffade på några år till.
.

Och ändå i sammanhanget exteriör så såg ju faktiskt den ponnyn högst ... ”extraordinär” ut vad jag minns av vad du visat av den :p
 
En liten reflektion i sammanhanget ”olika underlag” osv.

Jag håller med om att det givetvis är en sund grundfilosofi att belasta hästen på olika underlag.
Dock så för den färdigväxta vuxna hästen handlar det i mina ögon mer om att varierat arbete/belastning är bra i sak för omväxling, motivation och arbetsglädje och att varierat underlag som följer med det tänket är en ”bifaktor” i främsta hand - det varierande ARBETET /belastningen har ju dock självklart många fysiska fördelar !

Det är under hästens unga år det spelar verklig fundamental roll med olika underlag innan leder, senor och ligament är färdigväxta. På unga hästar som INTE får dessa möjligheter är det sen för sent att påverka detta när de är färdigväxta .

Tror många missar detta och skillnaden per definition?

Flyingemodellen har uttryckt detta otroligt pedagogiskt och tydligt tidigare decennier. Det finns även forskning ang ämnet.
Holländska unghästar tex spenderar mycket av sina unga år på små ytor och i förvisso ”lösdrifter” enligt term men där det i princip handlar om stora platta hallar med massor med unghästar . Dessa håller inte sällan sämre enl. nämnda forskningsteorier.
 
en annan sak med tanke på underlag.Vi rider alla våra hästar mkt i skog o mark även galopphästarna, de får bättre hovar har vi märkt och som ramsan säger, ingen häst utan bra hovar ...:)
 
Och ändå i sammanhanget exteriör så såg ju faktiskt den ponnyn högst ... ”extraordinär” ut vad jag minns av vad du visat av den :p

Ja, han var inte vacker eller korrekt. Men jävligt tålig trots sin överbyggdhet, obefintliga hals som var lågt ansatt, stora huvud etc.

Han hade rätt ok vinklar i sina små korta, tjocka ben som fanns ett i vardera hörn av den lilla breda kroppen. Bra hovar etc. Så låg tyngdpunkt och så bred gav ju viss balans.

Men ja, han hade inte blivit 30 år om jag inte sista 10 åren ridit honom väl och varit väldigt noggrann med allt.

Dock hade jag ju 10 år till på mig att rida sönder honom innan jag visste nog att hjälpa och inte bara stjälpa. Och i början hade vi varken bra hovis eller helbra sadel/bett etc. Så det var mkt pga att han var tålig han höll då. Och tur kanske! Inte var det skicklighet iaf. Stackars ponny, har man ju tänkt fler än en gång så här i efterhand. :eek:
 
en annan sak med tanke på underlag.Vi rider alla våra hästar mkt i skog o mark även galopphästarna, de får bättre hovar har vi märkt och som ramsan säger, ingen häst utan bra hovar ...:)

Nyfiken på hur ni upplever att galoppisarna får bättre hovar specifikt av just skog och mark? De är ju skodda? Menar du själva hovkvaliteten då pga skog och mark ?

Har haft fullblod hela mitt liv med bättre och sämre hovkvalitet och aldrig upplevt någon koppling mellan bättre hovkvalitet pga ridning i skog och mark på skodda . Så nyfiken vad du menar :)
 
Nyfiken på hur ni upplever att galoppisarna får bättre hovar specifikt av just skog och mark? De är ju skodda? Menar du själva hovkvaliteten då pga skog och mark ?

Har haft fullblod hela mitt liv med bättre och sämre hovkvalitet och aldrig upplevt någon koppling mellan bättre hovkvalitet pga ridning i skog och mark på skodda . Så nyfiken vad du menar :)
de får hårdare tåliga hovar, tar ett tag men hovarna har varit sprödare innan.För även om de har skor når ju sulan marken och de verkar bli "härdade" av skog o mark :)
 
de får hårdare tåliga hovar, tar ett tag men hovarna har varit sprödare innan.För även om de har skor når ju sulan marken och de verkar bli "härdade" av skog o mark :)

Ok :)
Jag tror faktiskt inte det du/ni upplever har så jättestor relevans i just frågan här. Även om ni upplevt den skillnaden så om det är löphästar ni har så står de ju väldigt ofta uppstallade under rätt begränsade förhållanden jämfört med många andra ... många timmar på box, ute några timmar i några fållor och sen mest banjobb/löp ...

så det jag menar är att utifrån de generella förhållandena så kanske ni upplever ngn förbättring på hovarna med mer varierat arbete ute. Men det är ju knappast ändå illustrativt för argumenten i sak utifrån ämnet . Om du förstår hur jag menar.
 
Vad tror ni detta beror på? Vågar man prata om detta? Skulle vara särskilt intressant att få svar från personer som har FRISKA hästar som inte varit på hältutredning de senaste fyra åren... men även från de personer som ofta besökt veterinärkliniken på grund av hältor. Hur gör vi våra hästar hållbara?
Jag har heller aldrig varit på en hältutredning med min häst och jag har nu ägt henne i 3 år och hon är 16 år gammal. Vet inte om jag haft tur eller vad det beror på.
Jag vet att jag känner en annan lite vagt som haft riktig otur med sina hästar, såpass illa att de fått avlivas. Om det är ett samband eller ödet är svårt att säga.
 
Ok :)
Jag tror faktiskt inte det du/ni upplever har så jättestor relevans i just frågan här. Även om ni upplevt den skillnaden så om det är löphästar ni har så står de ju väldigt ofta uppstallade under rätt begränsade förhållanden jämfört med många andra ... många timmar på box, ute några timmar i några fållor och sen mest banjobb/löp ...

så det jag menar är att utifrån de generella förhållandena så kanske ni upplever ngn förbättring på hovarna med mer varierat arbete ute. Men det är ju knappast ändå illustrativt för argumenten i sak utifrån ämnet . Om du förstår hur jag menar.
Det jag menar är att bra hovar ger även det en hållbarare häst.Sen kanske du tror alla galopphästar står uppstallade mycket men våra går antingen mycket i hage (ca 8.00-22.00 och inga små fållor) eller lösdrift.De hoppas även i ridhus eller i fält.Så jag tror nog det finns relevans iallafall ;)
 
Det jag menar är att bra hovar ger även det en hållbarare häst.Sen kanske du tror alla galopphästar står uppstallade mycket men våra går antingen mycket i hage (ca 8.00-22.00 och inga små fållor) eller lösdrift.De hoppas även i ridhus eller i fält.Så jag tror nog det finns relevans iallafall ;)

Nej alla löphästar gör givetvis inte det om de inte står på anläggningarna :)

Jag har som sagt haft fullblod hela livet med varierande hovkvaliteter och de har jag aldrig kopplat att kvaliteten på hovarna skulle blivit markant bättre pga ridning i terrängen i sak.

Däremot har jag kopplat det till att väldigt mycket i fråga om hovkvaliteten hos de som haft dåliga spröda hovar, har förbättrats med kunnig hovslagare och bra foder . Samtliga har ridits lika mycket eller mindre ute i skog osv så jag har aldrig känt någon direkt koppling . Men visst - ”allt är ju möjligt”... :)
 
Jag är nog lite inne på samma spår som @Bluefish - jag rider inte så himla mycket att det kan orsaka förslitningsskador på min häst. Typ 30 - 60 minuter, 4 - 6 dagar i veckan är ganska standard. Jag rider mest på ridbanan, ut blir kanske ett par gånger i månaden då jag är lite rädd för att rida ut efter en olycka. Jag skrittar fram länge, varierar mig efter dagsform och försöker rida hästen balanserat i bra takt och tempo. Hästen har hållit sig hältfri i de 5 år jag haft henne, förutom en släng av fång för 2 år sedan. Pga det försöker jag rida även om jag inte har lust, att hålla lagom vikt på hästen är en ständig kamp. Men hältor - nej. Om jag skulle få för mig att göra en tävlingssatsning och träna hästen intensivt hade det kanske sett annorlunda ut.
 
Jag har heller aldrig varit på en hältutredning med min häst och jag har nu ägt henne i 3 år och hon är 16 år gammal. Vet inte om jag haft tur eller vad det beror på.
Jag vet att jag känner en annan lite vagt som haft riktig otur med sina hästar, såpass illa att de fått avlivas. Om det är ett samband eller ödet är svårt att säga.
Men är inte din häst konvalescent p g a senskada..? Eller blandar jag ihop dig med någon annan? :)
 
Jag har varit på tusen utredningar på samma häst och det blir så kategoriskt (iaf på facebook) att vi rider sönder våra hästar men att alla andra inte gör det och vi är dumma i huvudet och orsakar höjningar av premier i försäkringarna. Innan debatterade jag, nu säger jag ja, jag är usel ägare och har tagit sönder min häst.

Jag fick sedan höra att "amatörer ska inte rida, lämna det till proffsen" så jag rider inte längre heller. Hästarna går i hagarna och skadar sig. Typ. Senast framknä för en vecka sen.
 
Jag tycker man ska akta sig för att slå sig för bröstet för att man har en häst och aldrig behövt hältutredas, det säger faktiskt ingenting alls!

Du kan antingen haft en stor portion tur, du har inte haft hästen så länge, du tränar och tävlar inte så mycket eller inte alls, du har haft turen att köpa en häst som har varit väl uppfödd och riden innan med en god exteriör, du är kanske inte tillräckligt kompetent att avgöra när veterinär behöver kallas ut, din häst har aldrig haft en skum hovböld, du rider inte alls, du äger ingen häst, du har en leksakshäst. O_o

Återkommande hältor och/eller flera hästar som döms ut däremot betyder inte alltid att du har otur, även om det förekommer, men det kan vara ridningen eller hästhållningen som man behöver ta sig en funderare över. :cautious:
 
Nej alla löphästar gör givetvis inte det om de inte står på anläggningarna :)

Jag har som sagt haft fullblod hela livet med varierande hovkvaliteter och de har jag aldrig kopplat att kvaliteten på hovarna skulle blivit markant bättre pga ridning i terrängen i sak.

Däremot har jag kopplat det till att väldigt mycket i fråga om hovkvaliteten hos de som haft dåliga spröda hovar, har förbättrats med kunnig hovslagare och bra foder . Samtliga har ridits lika mycket eller mindre ute i skog osv så jag har aldrig känt någon direkt koppling . Men visst - ”allt är ju möjligt”... :)
ska tilläggas att våra skos om regelbundet till järnskor, de går inte hela tiden med aluminium skor, detta tror vi också hjälper
 
Jag tycker man ska akta sig för att slå sig för bröstet för att man har en häst och aldrig behövt hältutredas, det säger faktiskt ingenting alls!

Du kan antingen haft en stor portion tur, du har inte haft hästen så länge, du tränar och tävlar inte så mycket eller inte alls, du har haft turen att köpa en häst som har varit väl uppfödd och riden innan med en god exteriör, du är kanske inte tillräckligt kompetent att avgöra när veterinär behöver kallas ut, din häst har aldrig haft en skum hovböld, du rider inte alls, du äger ingen häst, du har en leksakshäst. O_o

Återkommande hältor och/eller flera hästar som döms ut däremot betyder inte alltid att du har otur, även om det förekommer, men det kan vara ridningen eller hästhållningen som man behöver ta sig en funderare över. :cautious:

Jag håller med till viss del, men tycker även det blir fel när det läggs fram som att de som aldrig behövt göra en hältutredning inte kan tillräckligt mycket eller inte rider "tillräckligt seriöst". Det är inte som att de som sluppit hältor "bara" har haft tur eller inte rider lika seriöst som de som haft hältor, eller att de är okunniga. Det finns självklart såna, men alla som har/haft hästar som sluppit hältor är inte okunniga, har en hittepåhäst eller bara har mycket tur.

Min bästa ponny har jag haft i 10 år. Tävlat mycket upp på ganska hög nivå och tränat i perioder väldigt mycket. Uppfödd och inriden okej, men inte mer än så. Ingen jättelösdrift med perfekta förutsättningar. Klart jag har haft tur med honom, men jag tror inte jag bara har turen att tacka liksom.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 105
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp