#stoppahältan

Jag tycker man ska akta sig för att slå sig för bröstet för att man har en häst och aldrig behövt hältutredas, det säger faktiskt ingenting alls!

Du kan antingen haft en stor portion tur, du har inte haft hästen så länge, du tränar och tävlar inte så mycket eller inte alls, du har haft turen att köpa en häst som har varit väl uppfödd och riden innan med en god exteriör, du är kanske inte tillräckligt kompetent att avgöra när veterinär behöver kallas ut, din häst har aldrig haft en skum hovböld, du rider inte alls, du äger ingen häst, du har en leksakshäst. O_o

Återkommande hältor och/eller flera hästar som döms ut däremot betyder inte alltid att du har otur, även om det förekommer, men det kan vara ridningen eller hästhållningen som man behöver ta sig en funderare över. :cautious:

Det är inte bara hästhållningen man bör fundera över när det upprepat med fler hästar blir skit.
Man bör fundera på vad man köper för hästar ganska ofta..

Dels köper en del individer som visat lite märkliga problem vid provridning/hantering. De går igenom vetbes. Men sen inser man att det fanns fysiska fynd som var orsak till problembeteendena och ställer till det än mer framöver.
Och en del köper hästar med så märklig exteriör etc.

Eller bara hästar med för svår exteriör, för rörliga/för mkt gång etc.

Man kan göra det lätt för sig i form av att hålla hästen frisk.
Är man inte en superryttare är det ju än mer viktigt att hästen är korrekt i kroppen och ok grundutbildad.
 
Jag håller med om att de som menar att de aldrig gjort hältutredning lika väl kan vara drabbade av tur. MEN, det finns ju flera faktorer som bidrar till friskare hästar, varav flertal nämnts redan. Hästhållningen påverkar, fodret påverkar, ridningen påverkar, uppväxten och även exteriöra faktorer.

Det som däremot oroar mig är när hästägarens okunskap gör denne utelämnad till allsköns experter som kanske inte heller vet så mycket bättre. Löften i stil med att "detta fodret gör att lederna läker" eller veterinärer som chansar och behandlar i blindo etc. Massvis med pengar och hopp läggs ut för att rädda en häst som kanske inte ens hade behövt vara i den situationen, och hästägaren blir ruinerad och kanske hästlös i slutändan.

Den grundläggande hästkunskapen ÄR sämre, det är jag helt övertygad om. Alla är inte heller intresserade av att läsa på och bli bättre hästägare, de gör som kompisen gör eller som stallägaren gör. Se bara så mycket oanalyserat foder som fortfarande säljs, trots att det är plättlätt att skicka en analys och få en hyfsad foderstat. Det är helt enkelt lättare att vara en god hästägare idag, med all kunskap som finns, men det tas inte emot av alla.
 

Ja alltså mina fullblod har alltid gått med järnskor .
Så utifrån det så som jag varit inne på tidigare i diskussionen handlar nog inte dina hästars förbättrade hovkvalitet om att de just specifikt ”även” rids ute i skog och mark ?
 
Det är inte bara hästhållningen man bör fundera över när det upprepat med fler hästar blir skit.
Man bör fundera på vad man köper för hästar ganska ofta..

Dels köper en del individer som visat lite märkliga problem vid provridning/hantering. De går igenom vetbes. Men sen inser man att det fanns fysiska fynd som var orsak till problembeteendena och ställer till det än mer framöver.
Och en del köper hästar med så märklig exteriör etc.

Eller bara hästar med för svår exteriör, för rörliga/för mkt gång etc.

Man kan göra det lätt för sig i form av att hålla hästen frisk.
Är man inte en superryttare är det ju än mer viktigt att hästen är korrekt i kroppen och ok grundutbildad.

Än mer känner jag att väldigt många vill ”fynda” fina hästar ? Hobbyryttare köper ”fyndhästar” för lågt pris hela tiden dagligen dags ? Gärna importer , inte sällan importer via handlare dessutom .

Alternativt har man låg budget allmänt och inte så stor kunskap och kanske inte heller säljaren ?
 
Ja alltså mina fullblod har alltid gått med järnskor .
Så utifrån det så som jag varit inne på tidigare i diskussionen handlar nog inte dina hästars förbättrade hovkvalitet om att de just specifikt ”även” rids ute i skog och mark ?
vi tror det är både och.men det tar ett tid.Väggarna blir bättre av järnskor och sulan bättre av hårt underlag/terräng.Blött mjukt underlag är förödande för vilken hov som helst.Likadant bäddar.Jobbat på stort stuteri där hästarna stod mycket på stall och bädd!Kvittade att de hade tillgång till sveriges bästa hoviskår, lite rörelse på hårt underlag , mycket box och uppe på det bädd gav inga bra fötter
 
vi tror det är både och.men det tar ett tid.Väggarna blir bättre av järnskor och sulan bättre av hårt underlag/terräng.Blött mjukt underlag är förödande för vilken hov som helst.Likadant bäddar.Jobbat på stort stuteri där hästarna stod mycket på stall och bädd!Kvittade att de hade tillgång till sveriges bästa hoviskår, lite rörelse på hårt underlag , mycket box och uppe på det bädd gav inga bra fötter


Nej det är ju precis det jag trodde jag reflekterat över ? Hållningen av hästarna främst ?
 
Nej det är ju precis det jag trodde jag reflekterat över ? Hållningen av hästarna främst ?
och i den hållningen ingick inte varierat underlag i skog o mark.Vi tror alltså att i hästhållningen ska ridning i skog o mark ingå för hållbar häst på flera plan allt i från bättre hovkvalite ,till styrka i muskler, leder senor osvMen det är vad vi tror på och jag hoppas vi gör nått rätt för våra hästar vekar hållbara vare sig de är fullblod eller halvblod :)
 
Än mer känner jag att väldigt många vill ”fynda” fina hästar ? Hobbyryttare köper ”fyndhästar” för lågt pris hela tiden dagligen dags ? Gärna importer , inte sällan importer via handlare dessutom .

Alternativt har man låg budget allmänt och inte så stor kunskap och kanske inte heller säljaren ?

Ja, de brukar kvala in under gruppen som köper hästar som varit lite ”fel” mot vad de vill ha vid prov. De har visat något beteende som kan indikera problem exteriört. Men de har inte kunnat nog, sett hästen som ett fynd till det priset och köpt.
För att upprepat behöva bli besvikna vid varje köp.

I vissa fall vet säljaren, andra inte.

Det är ju lite av en mardröm att sälja och förmedla hästar iom att många inte vet sina/hästens begränsningar och pressar på för hårt/fel och rider sönder hästar som skulle funkat fint med rätt träning.
 
Hon har haft senskada är friskförklarad nu, men aldrig varit halt eller varit på hältutredning. Senskadan är pga vrickning genom att trampa i ett hål i skogen.

Nja senskador är oftast uttröttningsskador som sedan blirr akuta när dom trampar snett eller i ett hål. Friska hästar kan trampa ner i ett hål utan att det blir skador pga att muskulaturen tar stryk före senan.
 
Jag har varit på tusen utredningar på samma häst och det blir så kategoriskt (iaf på facebook) att vi rider sönder våra hästar men att alla andra inte gör det och vi är dumma i huvudet och orsakar höjningar av premier i försäkringarna. Innan debatterade jag, nu säger jag ja, jag är usel ägare och har tagit sönder min häst.

Jag fick sedan höra att "amatörer ska inte rida, lämna det till proffsen" så jag rider inte längre heller. Hästarna går i hagarna och skadar sig. Typ. Senast framknä för en vecka sen.

Fast du har knappast ridit sönder din häst. Den är ju typ aldrig riden?
 
@fio nej men det kvittar för det blir så kategoriskt. Även om min häst växt upp i flock på 16 hektars bete året runt, har alltid gått på stora marker och går idag på 3 hektar minst 14 timmar om dygnet, skott henne på klinik en gång i månaden i flera år, haft landslagsfolk osv så är hon dålig. Hon är riden i ridhus en gång i sitt liv. Resten ute i skog och mark.
Jag har lagt över 100 000 kr på hennes hälsa och ändå anses jag som dum i huvudet.

Jag vet att hon kan bli bra men jag har inga verktyg till det. Och rehab finns knappt i Sverige för det är bara ”hittepå” och jag vägrar ta ut nån som gått en privat utbildning utan kvalitesgranskning. Jag har redan betalat mycket till värdelösa veterinärer och hovslagare.
 
@fio nej men det kvittar för det blir så kategoriskt. Även om min häst växt upp i flock på 16 hektars bete året runt, har alltid gått på stora marker och går idag på 3 hektar minst 14 timmar om dygnet, skott henne på klinik en gång i månaden i flera år, haft landslagsfolk osv så är hon dålig. Hon är riden i ridhus en gång i sitt liv. Resten ute i skog och mark.
Jag har lagt över 100 000 kr på hennes hälsa och ändå anses jag som dum i huvudet.

Jag vet att hon kan bli bra men jag har inga verktyg till det. Och rehab finns knappt i Sverige för det är bara ”hittepå” och jag vägrar ta ut nån som gått en privat utbildning utan kvalitesgranskning. Jag har redan betalat mycket till värdelösa veterinärer och hovslagare.

Det finns hästar med exteriöra svagheter som blir paj bara av att stå sas. Så du är knappast ensam om det oavsett om din får traumaskador eller inte håller sas.

Jag har haft en hel del såna fall där man behövt lära in ett nytt rörelsemönster i hästen för att de ska hålla.

Tyvärr räcker inte den kunskap bokstavstränare och rädlärare får till rehab iom att det kan behövas så mkt annat tänk mot vad som krävs med ett friskt djur när det är de här som blir paj redan vid vila.
Så därför är det ett jäkla gamble om någon är bra eller inte.
Jag tycker det finns extremt få som är duktiga inom gebitet.
Däremot får många som inget kan mycket jobb pga hästägarnas egna okunskap och desperation.

I DK finns ett team med dok bra erfarenheter trots att tex den som sköter aquaträningen inte är utbildad på ngt papper sas. Övriga spetskompetenser där i form av vet(landslag), kiro(leg och varit lärare på kiro-högskolan), leg sjukgymnast och Hesters ex(dvs duktig ryttare med som kan undervisa hållbar ridning), tandis med 5-årig utbildning bara på tänder.
De används av DKs största försäkringsbolag bl.a. pga hur bra resultat de fått.

Du bor ju ändå så en sån resa kan vara mer rimligt än för mig i Sthlm. Hade jag varit du, haft råd och velat ha hjälp av någon bra med dok etc hade jag åkt dit och lämnat hästen och fått hjälp av teamet till er båda.
 
När jag läser svaren i tråden inser jag att jag missuppfattat begreppet hälta. Jag trodde det var diagnosen hälta inkl de andra diagnoserna som Agria nämnt i sin statistik. Inte att det var symptomen hälta som skulle diskuteras.

För i såna fall är det självklart att jag haft halta hästar. När Ariel fick fång pga fölbrunsten var hon självklart rejält halt. När Ricky skar sönder frambenet ända in till skelettet var det klart att han var rejält halt.

Däremot har jag (hittills) klarat mig undan hovbölder, vilket jag tror är en kombination av bra hornkvalité, torra hagar/ligghall och tur.

Men ridit en häst halt har jag hittills lyckats undvika. Men så är jag en glad hobbyryttare som inte pressar det yttersta ur mina hästar. Kommer nog aldrig nå gränsen på det fysiologiska fönstret som Lars R pratar om. ;)
 
Att hästen aldrig varit halt säger inte så mycket om hur bra man rider och tvärtom- klippkort på klinik betyder inte att man är sämre.
Alla hästar har olika förutsättningar. Det märker man om man jobbar med större antal hästar. På samma hästhållning, ridning, utfodring etc kan en häst hålla i 20 år utan hälta och andra bli utdömda efter 4 år.
Utmaningen är nog att välja rätt häst med rätt förutsättningar för att tåla den träning man själv vill göra. Eller anpassa sig till den häst man råkar ha.

Variation är väl bra eftersom det sprider risken lite mer. Bra underlag är nog viktigare än att variera mellan olika dåliga. Ännu viktigare att anpassa ridningen till underlaget.

Att en häst blir halt kan ju bero på så mycket och jag tror inte att dålig ridning är den största anledningen. Inte heller att bra ridning är anledningen att man inte har någon hälta på sin häst. Snarare rätt häst till rätt liv .
 
Det finns hästar med exteriöra svagheter som blir paj bara av att stå sas. Så du är knappast ensam om det oavsett om din får traumaskador eller inte håller sas.

Jag har haft en hel del såna fall där man behövt lära in ett nytt rörelsemönster i hästen för att de ska hålla.

Tyvärr räcker inte den kunskap bokstavstränare och rädlärare får till rehab iom att det kan behövas så mkt annat tänk mot vad som krävs med ett friskt djur när det är de här som blir paj redan vid vila.
Så därför är det ett jäkla gamble om någon är bra eller inte.
Jag tycker det finns extremt få som är duktiga inom gebitet.
Däremot får många som inget kan mycket jobb pga hästägarnas egna okunskap och desperation.

I DK finns ett team med dok bra erfarenheter trots att tex den som sköter aquaträningen inte är utbildad på ngt papper sas. Övriga spetskompetenser där i form av vet(landslag), kiro(leg och varit lärare på kiro-högskolan), leg sjukgymnast och Hesters ex(dvs duktig ryttare med som kan undervisa hållbar ridning), tandis med 5-årig utbildning bara på tänder.
De används av DKs största försäkringsbolag bl.a. pga hur bra resultat de fått.

Du bor ju ändå så en sån resa kan vara mer rimligt än för mig i Sthlm. Hade jag varit du, haft råd och velat ha hjälp av någon bra med dok etc hade jag åkt dit och lämnat hästen och fått hjälp av teamet till er båda.
Nä precis. Hon är ju väldigt rörlig i hagen, har alltid varit och skadat sig mycket där. Hon springer ju runt och leker, hoppar stenmurar, går igenom ris, springer mellan träden osv så hon skadar ju sig då och då där. Även om jag trodde hon skulle lära sig just för hon varit ute mycket på stora vidder med allt från ängar till backar, skog och även klippor. Hon är försiktig när hon vill, det har jag sett, men annars så springer hon som en galning och ska stegra och snurra o allt.

Men jag söker ju än idag efter någon som kan lära mig. Jag anar att den första skadan hon fick (knäledsinflammation) är den som är ursprunget till de återkommande problemen (kanske inte fången). Jag ser inget och jag märker inget men magkänslan säger det. Men ingen kan hjälpa mig. För ingen kan. Eller vet. Jag läser jättemycket men det hjälper ju inte i verkligheten, jag behöver någon som kan. Jag själv är ju svag och sned så jag kan inte sitta på hästen för jag förstör ännu mer då.
Ingen har nämnt några exteriöra avvikelser heller på hästen, även om såklart jag (och veterinärer) ser att hon är en kort, mindre modell som är lågställd. Men det är enbart de svar jag får och det ser jag ju själv.

Så jag har tröttnat, låter henne gå i hage. Har pratat med min bästa veterinär, med hovslagare om min häst, med uppfödare och ägare till hästens syskon och ingen har haft problem. Mamman togs bort 22-23 år gammal pga ppid, har tävlat och fått 4 föl, syskonen rids, tränas och tävlas utan problem. Både äldre och yngre. Så inget verkar ligga i släkten.
Jag gjorde ett misstag och det kanske jag och hästen får sota för hela hästens liv, jag red in henne utan att röntga henne.

Vart finns dessa människor i Danmark?
 
Jag har haft min äldsta häst i tolv år. Hon är uppfödd av en veterinär och gick på lösdrift i stora hagar tills jag köpte henne som treåring. Hon har en bra exteriör och bra benställning. Min uppfattning är att hon har varit en frisk och sund häst större delen av tiden som jag har ägt henne.
Men visst har hon varit skadad och halt i perioder. Tror iofs aldrig hon har haft exakt samma skada någon gång men jag kan inte säga exakt vad hältorna har berott på.
Sannolikt är det en kombination av överträning i perioder på för ensidigt underlag med att hon kanske har sprattlat i hagen och vrickat/sträckt till sig om hon redan varit lite trött i någon led.
Jag kan inte heller skryta med att jag alltid ridit henne i perfekt avvägd form från allra första början även om ambitionen naturligtvis varit att göra det.
Hon är inte sprutad många gånger men visst har det hänt att jag har fått göra det. Kanske totalt tre-fyra gånger på dessa tolv år. Oftast har det räckt med vila och metacam/buta.
Jag har alltid försökt tänka att jag ska variera ridningen men inte alltid lyckats i den utsträckning som jag skulle vilja. Tror man lätt kommer ut för lite i skogen när man jobbar heltid och har ridhus under vinterhalvåret. Alla hästar rider man kanske inte ut i kolsvart mörker med pannlampa när det inte finns tillgång till skogsvägar utan mest lerig/gropiga stigar i skogen.
Den här debatten blir lätt svart eller vit.
Ibland blir hästarna halta även om vi gör så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har. Viktigast är väl att man ser till att hästen får den vård den behöver och sen ser över sitt upplägg och ser om det behöver ändras på något sätt.
Och även om man gör de så kan den bli halt igen.
Heddan som mest bara rids ut nu förtiden och har varit hur fräsch som helst kom in från hagen och var lite halt på ena frambenet för några veckor sedan. Vet inte om skritturen på skogsvägarna har slitit ut henne eller om hon halkat till i den förbannade leran.
Hon har fått vila iaf och verkar må fint nu.
Kan tillägga att hon är röntgad senast i våras och har inga förslitningsskador.
 
Hej!

Jag har en sån där otursförföljd pålla. Hon har roat sig med hålväggar, ömma sulor (svår att sko både hovmässigt och hanteringsmässigt), spatt, hovbroskförbening och nu senast överansträngda senor (ja, det var mitt fel och nu har jag lärt mig det) och en muskelbristning pga bus i hagen...

Jag kollar hellre min häst en gång för mycket om jag känner att nåt känns fel, just eftersom hon har så många tidigare problem. Då hittas en hel del skador som antagligen inte märkts annars. Å andra sidan brukar dom skadorna vara snabbare åtgärdade än om man väntar tills hästen är verkligt halt.

Eftersom jag hängt med ett tag kan jag också jämföra med hur det funkade "förr i tiden" när n halt häst ställdes av nån vecka och sen reds igen och veterinärerna lämnade ut sprutor att spruta i leder "vid behov". Många hästar jag såg var halta men fick jobba ändå - inte tal om att ta ut nån veterinär för "dom brukar vara lite knackiga".

Bra eller dåligt att vi upptäcker fler hältor? Troligtvis bra för hästarna, men det bästa vore såklart om hästarna reds och sköttes så pass bra att det inte blev några hältor alls.

/L
 
Jag är nog en sån hästägare som många anser har klippkort på kliniken. Har gjort ett antal hältutredningar men endst en på en i initialt halt häst (muskelskada som skett i hagen på halt underlag). För några år sen fick man tävlingsponny behandlas båda framkotor samt båda bakknäna. Hon kändes off därför kollades hon efter en lång tävlingssäsong. Året efter hade hon samma reaktioner, om än lite mindre. Jag bröt först ihop lite och sen la jag om träningen och bytte sadel. Vilket funkade, fräsch ponny och bättre tävlingsresultat.

Dock inte sagt att vi inte haft problem. Fång förra året och i våras kändes hon bromsig. Framkotor behandlade vilket inte hjälpte utan till slut blev diagnosen hovbensinflammationer och möjligt en sekundärreaktion på fången. Men. Just den yttepyttelilla bromsigheten är en så typisk sak få bryr sig om att kolla. Hade jag fortsatt köra på hade troligen ponny inte klarat sig utan det hade blivit stora konsekvenser. Och här tror jag problemet för de allra flesta ligger. De kollar inte upp sina hästar förrän det är för sent, pålagringarna är ett faktum och hästen är död inom ett halvår.

För mig är det en förutsättning att kolla sin häst en gång om året hos veterinär. Böjprov, tänder och allmäncheck (gärna med vägning) är en del av en sund hästhållning. En måste hela tiden försöka ligga steget före problemen. Jag är ute mycket på tävling och ärligt talat syns det rörelsestörningar på vääääldigt många hästar...

I mina krokar rider faktiskt alla väldigt varierat. Vuxna som barn. Men nog finns det ett gäng ofräscha hästar ändå. Finns vissa gemensamma nämnare som tränare och vilken veterinär en åker till.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 104
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp