Bukefalos 28 år!

Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är då väldigt avslöjande... eller så skyller man på att hästen har svårt för sig-- tja utan rätt guidning.

Fast nja, hallå, det är ju väldigt olika hur välbalanserade hästar är i sej själva, det påverkar ju även hur dom klarar förvänd. Ingen av mina tidigare tex har haft så svårt som denna häst hade för förvänd det tog lång tid innan den kunde gå i förvänd på stor volt. Tidigare hästar som haft mera egen balans har klarat det mycket lättare, men en som gärna blir lite framtung med långa bakben och mycket påskjut på det, har svårare med balansen. Alla hästar har inte heller i sej själva en bra rund balanserad galopp. :confused:
Men visst är det så att ju svårare hästen har, ju mer kräver det av ryttaren, så på det viset är det såklart pilotens fel när det är svårt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Just bytena är ju något min ena tränare gör fantastiskt med sin GP-häst. De får höga poäng på dem vid tävling. Och Borba tex har bett henne göra bytena bara för att han ska få njuta. För han ansåg dem felfria.

Nu blir jag förvirrad:confused: Är det en ny tränare du har? För om du menar frugan av dina två andra så har väl inte hon fått några höga poäng i GP? :confused: Hon har väl inte ens startat Svår klass på länge och då på typ 58%i Svår B? Jag känner en som tränar för henne och måste fråga, men hon hade inte hört något om GP-starter alls, sa hon. :confused:

Sorry för OT men jag blev bara nyfiken om det innebär att du bytt tränare?
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej, just den är samma jag pratar om. Även om jag har fler nu.

Och det var länge sen hon startade GP ja. Säkert lika länge sen då hon red för Bent ungefär. Hon hinner knappt rida sin, jobbar mkt. Och då vill man inte tävla. Han har ju heller ingen skoj gång. Så det känns väl inte så jättekul att tävla på heller. Hästen är ju dessutom över 20 nu.
Hon var anmäld till Djurgårdens Svåra B nu förra året tror jag. Men hon valde att utgå då hon inte hunnit träna så mycket och kände att hennes rätt mentalt starka Amiral-avkomma inte riktigt var med på noterna den dagen. Så hon kände att det inte var värt det.

Just poängen på bytena pratade jag om, inte procenten på hela programmen. Även om jag sett henne rida programridning GP på nära 80% för internationell GP-domare som idag är verksam som tränare med. Det var också några år sen dock. Och så klart inte tävling. Men iaf dömt av en kunnig man. En man som älskar att se dem ihop.

Att se dem är en upplevelse. De är så ihopridna efter alla år ihop. Jättehärligt att se! En härlig personlighet hästen.. Väldigt medveten om hur speciell han är för sin matte. Och väldigt stolt över vad han kan. Snudd på självgod gammal gubbe.. ;)
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej, just den är samma jag pratar om. Även om jag har fler nu.

Och det var länge sen hon startade GP ja. Säkert lika länge sen då hon red för Bent ungefär. Hon hinner knappt rida sin, jobbar mkt. Och då vill man inte tävla. Han har ju heller ingen skoj gång. Så det känns väl inte så jättekul att tävla på heller. Hästen är ju dessutom över 20 nu.
Hon var anmäld till Djurgårdens Svåra B nu förra året tror jag. Men hon valde att utgå då hon inte hunnit träna så mycket och kände att hennes rätt mentalt starka Amiral-avkomma inte riktigt var med på noterna den dagen. Så hon kände att det inte var värt det.

Just poängen på bytena pratade jag om, inte procenten på hela programmen. Även om jag sett henne rida programridning GP på nära 80% för internationell GP-domare som idag är verksam som tränare med. Det var också några år sen dock. Och så klart inte tävling. Men iaf dömt av en kunnig man. En man som älskar att se dem ihop.

Att se dem är en upplevelse. De är så ihopridna efter alla år ihop. Jättehärligt att se! En härlig personlighet hästen.. Väldigt medveten om hur speciell han är för sin matte. Och väldigt stolt över vad han kan. Snudd på självgod gammal gubbe.. ;)


Oj jisses GP på nära 80% ja i klass med Patrik Kittel då mao, ja det är inte många i världen som rider på så höga procent. Det är ju typ de bästa i världen.. Tinne rider väl på runt 70%
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja, det är jävligt bra. Men visst förstår jag att man kanske dömde lite gulligare för att man var på privat programridning. Riktigt så dum är jag inte att jag tror det är samma som på tävling.;)
Sen skötte sig ju hästen givetvis mkt bättre när det var ställe där han varit under avslappnade former en hel del. Och matte var väl inte nervös heller iom att inget stod på spel och man kände alla.
Tävling är knepigare för både häst och ryttare.. Hajar jag med..:p
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja alltså det är ju inte precis GP tävling vi pratar om här m a o? Då fattar jag nog vilken häst det är också. Den hon hyr ut till elever som inte har egen häst, eller hur? En kompis hade den på kurs för hennes är skadad.

Det blir lite konstigt när du skriver som att det är en GP-ryttare som brukar få höga poäng och sen är det....ja vadå? Inte ens tävling och länge sen och knappt en siffra rätt :confused:

Men ok då vet jag att det är samma tränare. Min kompis gillade verkligen att rida den hästen i alla fall.:bow: Och hon gillar tränaren också:)
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ok, jag var nyfiken.:)

Jag håller med om att de flesta rider kass kvalité på öppnor. Jag skulle nog inte ens kalla det öppnor.
Men jag tycker din förklaring på problemet känns lite skum.

För böjningen är ju densamma i öppna och sluta. Och just i öppnan så öppnar man ju upp så att de faktiskt får mer plats. Framdelen ska ju in innanför linjen och bakdelen ska gå rakt fram. Då blir det ju plats för hästen att få plats med långa bakben etc framåt.
Böja halsen har ju inget med öppna att göra. Hela hästen ska ju böja. Böjer man bara halsen blir det ingen öppna.
Du ska ju kunna växla mellan öppna och sluta genom att byta färdriktning iom att böjningen är densamma. Så att just böjningen skulle vara problemet känns konstigt för mig.

Däremot kan jag köpa att ni har balansproblem eller svårt att hålla ihop hästen.
Rider man med lite lite energi eller hängande yttertygel kan jag förstå att galoppen är lättare att sätta hästen i.
Jag läste lite snabbt och är trött och lite febrig. Så missade piruettgalopp och inte galoppiruett. Sorry!
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Som jag skrev har hon startat tävling med. För länge sen, GP. Godkänt iaf.. Minns inte exakta poäng. Men minst 60%.

Jag formulerade mig klantigt iom att jag jobbar mer än heltid trots feber och skit och inte mkt sömn. Så jag skrev FÅR bra poäng. Skulle skrivit HAR fått. Men oavsett så var inlägget för att poängtera att hon då hon red för Bent bytte på samma sätt som då hon tävlade och fick bra poäng på just bytena. Och det var väl under samma tidsperiod kanske.
Så det var det jag skrev inlägget för.

Ja, det är nog han. Han är underbar att sitta på!
Iom att en del andra får rida honom och hon inte hinner så mkt själv så hålls han inte helt i topptrim lydnadsmässigt. Då vill man inte ge sig ut och tävla. Iaf inte om man vet att man kan prestera bra i svårklass eg. Men hästen är en smart och lite tuff herre, som snabbt lär sig att prova om man kan skoja till det när han rids av andra. Han måste eg ridas av henne hela tiden för att han ska vara i tävlingsskick. Det är svårt om man ska jobba betydligt mer än heltid, sköta gård och massa hästar och andra djur och försöka iaf någon gång ha ett annat liv.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej, just den är samma jag pratar om. Även om jag har fler nu.

Och det var länge sen hon startade GP ja. Säkert lika länge sen då hon red för Bent ungefär. Hon hinner knappt rida sin, jobbar mkt. Och då vill man inte tävla. Han har ju heller ingen skoj gång. Så det känns väl inte så jättekul att tävla på heller. Hästen är ju dessutom över 20 nu.
Hon var anmäld till Djurgårdens Svåra B nu förra året tror jag. Men hon valde att utgå då hon inte hunnit träna så mycket och kände att hennes rätt mentalt starka Amiral-avkomma inte riktigt var med på noterna den dagen. Så hon kände att det inte var värt det.

Just poängen på bytena pratade jag om, inte procenten på hela programmen. Även om jag sett henne rida programridning GP på nära 80% för internationell GP-domare som idag är verksam som tränare med. Det var också några år sen dock. Och så klart inte tävling. Men iaf dömt av en kunnig man. En man som älskar att se dem ihop.

Att se dem är en upplevelse. De är så ihopridna efter alla år ihop. Jättehärligt att se! En härlig personlighet hästen.. Väldigt medveten om hur speciell han är för sin matte. Och väldigt stolt över vad han kan. Snudd på självgod gammal gubbe.. ;)
Man måste kvala inom 2 år o dessutom rida på n viss procent.
Kanske var det anledningen till struken start:rofl:
Det bedöms oxå av minst 3 domare

Eller var det samma som åkte till Norge( på benttiden) för att man ansåg själv att man var redo för GP?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej det är inte den du menar. Även om jag aldrig hört denne påstå sig vara GP-redo. Bara tvärtom, att hästen aldrig skulle kunna gå det. Dock har väl bara gått Georg vad jag vet. Det var ju en PRE med sysmaskinsgång som när den kom från var livrädd för bett och kantakt. Det är inget man åker och tävlar med i någon svårklass. Den blev ju välriden och hanterbar på slutet. Men då satsade man ju på skolsprång och ingen tävlan. Så för mig låter hela Norge-historian märklig. Men ja, kanske det har hänt. En hingst som används i avel med naturlig betäckning är väl lite mer oberäknelig också att tävla på. Det ska man ju inte glömma. Innan man hånar folk så ska man kanske ha full info. Det har man sällan.
Och har man bara en eller två hästar så får man ta det man har.
Var det så att han nu startade GP där så måste han ju kvalat till svårklass. Rätt bra tycker jag av en hingst som går i avel och gör skolsprång. Som ägs av en person som jobbar snudd på dugnet runt.
För mig så väljer jag att se det hästen kan ist för vad den inte kan. Den bredden har rätt få hästar. På spanska ridskolan lär de sig ett skolsprång eller två. Och inte fasen skulle de kunna gå GP. Avlas de på så också.. ja..

Kvalet var gjort. Och man utgick från banan när man märkte att hästen man knappt hunnit rida inte var så sammarbetsvillig. Det är inte direkt ett bevis på inkompetens. Hur gärna du än vill det.
Man hade trott sig hinna rida mer vid anmälan. Och bra dagar så funkar den hästen iaf. Den dagen var inte en sån.

Åk och kolla på häst och ryttare ifråga innan du fnissar ihjäl dig i onödan..
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Den har svårt med böjningen i öppna för att den är extremt kort i sin kropp och har lite för långa bakben men man kan göra som alla andra och böja halsen i öppnan och sen låtsas att det inte är något problem. Det beror på vad man vill ha för kvalite´och helt ärligt så rider inte direkt majoriteten en bra öppna med bra kvalite´, jag är nog kräsnare än de flesta. Däremot kommer man inte åt bakdelen på det sättet på denna häst så därför vänder man på det istället. Inte något jag brukar göra iof men i just det här fallet fungerar det bra just för att få hästen att förstå hur man skall använda sig. Svänga bogarna är inga som helst problem men det är dock inte öppna i min värld. Piruettgalopp kan man utföra på rakt spår, en förutsättning för att man skall kunna vända senare.

Kan du inte beskriva mera i detalj vad du gör, det låter lite svårt att förstå annars?
 
Sv: Stora diskussionstråden

Visst finns det sådana filmer. Du har missat något. Hoppas du får se en sådan film eller ännu hellre se det live. (live är mycket bättre tycker jag)
Skaka då fram en sdn film.

Tro mig. Jag har letat:angel:

Försöker bara få reda på vad du nu anser vara så fantastiskt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej det är inte den du menar. Även om jag aldrig hört denne påstå sig vara GP-redo. Bara tvärtom, att hästen aldrig skulle kunna gå det. Dock har väl bara gått Georg vad jag vet. Det var ju en PRE med sysmaskinsgång som när den kom från var livrädd för bett och kantakt. Det är inget man åker och tävlar med i någon svårklass. Den blev ju välriden och hanterbar på slutet. Men då satsade man ju på skolsprång och ingen tävlan. Så för mig låter hela Norge-historian märklig. Men ja, kanske det har hänt. En hingst som används i avel med naturlig betäckning är väl lite mer oberäknelig också att tävla på. Det ska man ju inte glömma. Innan man hånar folk så ska man kanske ha full info. Det har man sällan.
Och har man bara en eller två hästar så får man ta det man har.
Var det så att han nu startade GP där så måste han ju kvalat till svårklass. Rätt bra tycker jag av en hingst som går i avel och gör skolsprång. Som ägs av en person som jobbar snudd på dugnet runt.
För mig så väljer jag att se det hästen kan ist för vad den inte kan. Den bredden har rätt få hästar. På spanska ridskolan lär de sig ett skolsprång eller två. Och inte fasen skulle de kunna gå GP. Avlas de på så också.. ja..

Kvalet var gjort. Och man utgick från banan när man märkte att hästen man knappt hunnit rida inte var så sammarbetsvillig. Det är inte direkt ett bevis på inkompetens. Hur gärna du än vill det.
Man hade trott sig hinna rida mer vid anmälan. Och bra dagar så funkar den hästen iaf. Den dagen var inte en sån.

Åk och kolla på häst och ryttare ifråga innan du fnissar ihjäl dig i onödan..

Du vet nog inte att man hela tiden kvalar för att ta sig uppåt- vidare.

Det är inte som med Breeders där det räcker med ett lyckat kval.

Går man ut på från banan på den nivån är den väldigt oridbar eller oren.
Det märker en duktig ryttare snabbt på framridningen o stryker sig.

Låter oerhört oseriöst att åka o tävla på en häst som inte är förberedd eller tävlingsvan:confused:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Du vet nog inte att man hela tiden kvalar för att ta sig uppåt- vidare.

Det är inte som med Breeders där det räcker med ett lyckat kval.

Går man ut på från banan på den nivån är den väldigt oridbar eller oren.
Det märker en duktig ryttare snabbt på framridningen o stryker sig.

Låter oerhört oseriöst att åka o tävla på en häst som inte är förberedd eller tävlingsvan:confused:

För att starta SvårB nationellt så krävs ETT kval i MsvA regionalt på över 62%

Det lär nog ekipaget ha klarat. På den tiden var det dessutom inga kval till MsvA (för det verkar som det var ett tag sedan).

Och kom jag på nu...... eftersom det var längesedan så var det nog ett kval i nationell MsvA för kval i SB som gällde då just eftersom det inte var kval till MsvA på den tiden som det är nu.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja det är ju det grundläggande, ibland funger inte det och då får man vara tacksam för att man har en tränare som har fler kort i rockärmen.

Inte samma sak visserligen som ovan men jag kan ändå dela med mig.
Min extremt kortryggade häst som gärna vill skjuta på framåt neråt i galopp pga lite för långa bakben. Det + att den är så kort gör att det blir svårt med öppna tänket både trav och galopp då bogen gärna vill trilla ut om man försöker med lite böjning. Jag skulle dock aldrig låta bogen vara för jag kan inte se att något någonsin skulle ordna sig om man inte ser till att hästen inte går ut genom bogen.

För att komma åt vinklingen fick jag flytta in bakdelen på volt lite istället men med superkoll på yttersidan, sen flytta utåt i samma position fortfarande med superkoll på yttersidan. Så lärde jag den att komma på hur man använder sin bakdel, nu 2 månader senare kan den gå piruettgalopp. Den kommer nog alltid ha svårt med öppna tror jag.

Nä det hoppas man ju verkligen att det inte bara är att sitta och hoppas på det bästa ;)

övningen du beskriver handlar ju lika mycket om ryttaren, dvs du tar in baken för att få koll på hästen lite och därmed bättre koll på hur du rider den i öppnan. tar du in baken lite har du ett bättre utgångsläge än att försöka korrigera en redan utstickande utslinkande bog mitt i övningen så att säga. = Du underlättar att hästen kommer rätt in i övningen och då är det lättare att bibehålla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 612
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp