Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är ju där man ser att teorin inte stämmer med praktiken

Det är en annan diskussion tycker jag, men om man läser en ridinstruktion och ser film på en träning så kan det såklart visa väldigt olika saker i och med att instruktionen beskriver när det är perfekt/ultimat, och träningen kan visa alla dessa olika stadier på vägen framåt. Men som sagt. Jag tycker det är en annan diskussion. Den enda syftet jag hade var att citera vad han skriver i boken om detta eftersom det efterfrågades. :)
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tänker inte sitta och argumentera åt en annan människa för att du bara vill att det ska vara fel.
Hennes val handlar inte om orutin eller okunskap. Tvärtom känner hon sin häst väldigt väl efter ca 18 år ihop. Det här är en kvinna som är hästmänniska, inte bara ryttare.
Hästen är oftast väldigt jämn och välriden. Men han är rätt hård i huvudet. Och om han nu får för sig någonting, vilket är sällan men det händer, så kan det vara så att det krävs en lite längre övertalning än man har lust att syssla med på banan. Som många av den stammen.
Det var inget större problem. Men känner man att man inte kommer kunna göra bra ifrån sig är det väl lika bra att utgå. Han var bra på framridningen. Men har ju inte tävlat på länge och reagerade på banan.

Oseriöst tycker jag inte det är. Hästen brukar kunna leka igenom programmet. Han har ju kunnat rörelserna i en herrans massa år. Ryttaren med. Hon kan bedömma om hästen är startklar eller ej. Hon rådger ju elever som rider på den nivån ang det. Och hennes man detsamma. Så ihop kan de nog säga om de tror att den har en rimlig chans att prestera bra. Sen är ju hästar levande material sas. Så saker kan hända.
Jag tycker det var smart att utgå om man känner att det inte är någon idé. Iom det blev det så klart ingen start i efterföljande dags GP.

Kvala till MSV A antar jag att folk förstår att de är kapabla till iaf. Det behöver väl knappt nämnas ens.

Rider: Nej, det var nyligen de utgick. I år eller förra.. Minns inte nu.. Trött.
Men ja, de hade kvalat. Annars hade de ju inte ens fått starta. Finns säker i på nätet om man orkar kolla. Vilket jag antar att vissa redan gjort.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja, det finns många olika sätt att tänka på. Var och en blir väl salig på sin egen tro helt enkelt.;)

Jag skiter faktiskt i flyende bogar i det stadiet. Det är ett så tidigt stadie som är snabbt övergående. De flesta hästar går det väldigt fort att kunna få till yttertygeln om man gör rätt.
De lär sig väldigt fort. Men med en ryttare som gör fel så kan det ta längre tid.
Jag kan dessutom gärna lära in detta från marken. Då kan man lättare hjälpa hästen.
De flesta hästar brukar det bara ta ngt ridpass max innan man kan börja hjälpa dem med yttertygeln som ram utåt. Stegringsbenägna hästar med inlärda beteendestörningar som är befästa kan dock vara känsligare för yttertygelns påverkan. Då får man vara mer försiktig.

Ja, fokus kan de tappa. Absolut! Men jag upplever mångas hästar som onödigt fladdriga och motvilliga till arbete och samvaro med människan. Tyvärr! Det går att få dem rätt så mycket i bubblan även om de är flyktdjur och har ett annat sorts medvetande än oss. Vi är mer fokuserade på en sak likt rovdjur. De är mer fladdriga och måste kolla av allt iom flyktdjuret i dem. Men med rätt skolning och mycket uppgifter kan man "fånga in" fladdrigheten och styra den lite. Man visar var den ska fladdra så att säga. Mellan mina uppgifter istället för mellan allt som sker runt, stolen som stått där 11 år, ridhusdörren de vill ut ur, hästkompisen etc etc.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Du måste kvala regionalt för att få starta nationellt osv.

Nej du har helt fel, som jag skrev så räcker det med ETT kval i regional MsvA på 62% för att få rida SvårB eller Int.1B som det heter idag, klassen bytte namn för att slippa vet. besiktning.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

kl

- fick denna info, från TR II:

6. Kvalifikation, uppklassning och nedklassning
Mom 285
Kvalifikation häst
Kvalifikation följer alltid ekipaget. Kvalifikation kan ske under det föregående eller
innevarande kalenderåret.
Ryttaren/målsman ansvarar för ekipagets kvalifikation.
Kvalifikation skall anges vid anmälan och kunna visas upp i sekretariatet före start.
För kvalifikation gäller endast resultat uppnådda med traditionell bedömning där
varje rörelse eller grupp av rörelser erhållit betyg från 0 - 10.
För kvalifikation enligt nedan är totalresultatet avgörande.
Kvalifikation kan ej ske i kürklasser.
Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under det föregående
eller innevarande året ej uppnått minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned
en svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig enligt nedan.
Ekipage som startar i klass utan att vara kvalificerat, avstängs från klassen, även om
det upptäcks i efterhand.
Till regional tävling
För att få starta i Msv B-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i
Msv C-klass. 6-åriga hästar äger rätt att starta i Msv B-klass utan föregående kval i
Msv C-klass.
För att få starta i Msv A-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i
Msv B:4, Msv B:5, FEIs Lagtävlansprogram för juniorer eller FEIs Individuella mästerskapsprogram
för juniorer. 7-åriga hästar äger rätt att starta i Msv A-klass utan
föregående kval i Msv C- eller Msv B-klass.
Till nationell tävling
För att få starta i Lätt A-klass, skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i
Lätt A:1 eller högre på regional tävling.
För att få starta i Msv C-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i
Msv C-klass eller högre på regional tävling.
För att få starta i Msv B-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i Msv B-klass
eller högre på regional tävling.
För att få starta i Msv A-klass, Intermediaire I och Intermediaire IB skall ekipage ha
uppnått minst 62,00% i Msv A-klass på regional tävling.
36
För att få starta i Intermediaire II eller högre klasser skall ekipage ha uppnått minst
62,00% i Intermediaire I eller Intermediaire IB.
Till elittävling
För att få starta i Msv B-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i Msv B-klass
eller högre på nationell tävling.
För att få starta i Msv A-klass, Intermediaire I och Intermediaire IB skall ekipage ha
uppnått minst 62,00% i Msv A-klass eller högre på nationell tävling.
För att få starta i Intermediaire II eller högre klass skall ekipage ha uppnått minst
62,00% i Intermediaire I eller Intermediaire IB.
Mom 286
Uppklassning häst
Uppklassning följer alltid hästen.
Uppklassning bestäms för varje kalenderår. Den uppklassning hästen erhållit under
ett kalenderår, avgör hästens uppklassning under det följande kalenderåret.
För uppklassning ur viss klass, gäller endast poäng tagna i samma eller högre klass.
Ryttare/målsman är skyldig att ha kännedom om uppklassningsförhållandena för
tävlande häst.
För häst som tävlas av olika familjemedlemmar gäller uppklassning för varje ekipage.
Som familjemedlemmar räknas personer som lever i familjelika förhållanden.
Lektionshäst ensam uppklassas ej.
Lektionshästekipage uppklassas enligt uppklassningstabellen.
Häst som startar i klass som den är uppklassad ur avstängs från klassen, även om
det upptäcks i efterhand.
Vid inbjudningstävling erhålles inga poäng, ej heller i Lätt C och Lätt B vid övriga
tävlingar.
Häst som erhållit 80 poäng eller mer eller högre är uppklassad ur lokaltävling.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Då hade jag rätt.

Det där är för att inte plantor ska ge sig ut i klasser som de inte har att göra i.

De som lyssnar på sin ej så meriterade tränare o TROR sig vara mer färdiga än faktum.

De fanns mer i lägre klasser, men nu när genvägar finns så...behövs det regler även för svåra klasser.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Då hade jag rätt.

Det där är för att inte plantor ska ge sig ut i klasser som de inte har att göra i.

De som lyssnar på sin ej så meriterade tränare o TROR sig vara mer färdiga än faktum.

De fanns mer i lägre klasser, men nu när genvägar finns så...behövs det regler även för svåra klasser.


Eeeh hur har du rätt?? Hur läser du TR egentligen??

Står ju klart och tydligt

För att få starta i Msv A-klass, Intermediaire I och Intermediaire IB skall ekipage ha
uppnått minst 62,00% i Msv A-klass på regional tävling.


Svår B heter ju numer Intermediere IB
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Om jag ska lägga mej i så tror jag ni pratar om olika saker, så innan det blir fullt krig så undrar jag om inte axel menar att det är flera kval att passera på vägen dit, men det är ju bara ett kval varje gång, man måste inte rida på minst 62 % två gånger för att kvala utan det räcker med ETT resultat på 62% eller över i MsvA. Men det är kval man måste passera för att komma till MsvA också, så på det sättet är det fler än ett.

OM jag har fel nu ang vad ni diskuterar får ni hoppa på mej båda två ha ha ha!:rofl:

traceys/ som inte ens tävlar och f ö aldrig har fel:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej du har helt fel, som jag skrev så räcker det med ETT kval i regional MsvA på 62% för att få rida SvårB eller Int.1B som det heter idag, klassen bytte namn för att slippa vet. besiktning.
Såhär skrev du.

När TR säger att du får starta upp till Int. l Nationellt.


Till int.ll o GP måste du ha kvalat på Nationell int.l

Det räcker inte med en 62% MSV A Reg.

alltså ytterligare ett kval.

Kanske bör nämna att jag bara har startat MSV A reg. o MSV B Nat. o det var rätt länge sedan, men redan då fick man kvala Reg. för t o m MSV B.
det går alltså inte att starta GP- som nu var frågan, bara för att man startat MSV A varken Reg. eller Nationellt för flera år sedan.

det kanske går om arrangören ej har kollat upp kvalen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Såhär skrev du.

När TR säger att du får starta upp till Int. l Nationellt.


Till int.ll o GP måste du ha kvalat på Nationell int.l

Det räcker inte med en 62% MSV A Reg.

alltså ytterligare ett kval.

Kanske bör nämna att jag bara har startat MSV A reg. o MSV B Nat. o det var rätt länge sedan, men redan då fick man kvala Reg. för t o m MSV B.
det går alltså inte att starta GP- som nu var frågan, bara för att man startat MSV A varken Reg. eller Nationellt för flera år sedan.

det kanske går om arrangören ej har kollat upp kvalen.


Det var ju inte Grand Prix hon hade startat, hon hade ju strukit sig från SvårB och då började du babbla om att hon inte var kvalad. Då skrev jag att det krävs ETT kval i MsvA regionalt för att starta den klassen vilket hon säkert klarat av.



Hon var anmäld till Djurgårdens Svåra B nu förra året tror jag. Men hon valde att utgå då hon inte hunnit träna så mycket och kände att hennes rätt mentalt starka Amiral-avkomma inte riktigt var med på noterna den dagen. Så hon kände att det inte var värt det.


Du citerade iallafall inlägget ovan med detta svar.

Man måste kvala inom 2 år o dessutom rida på n viss procent.
Kanske var det anledningen till struken start
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag skulle oxå gärna vilja se lite mer sådanna filmer :). Inom AR kanske en bristvara? Sen är det ju ofta så att när det går som bäst så är det ingen som filmar, sen när man tar fram kameran vill man gärna se nått "extra ordinärt" men oftast går det ju bara sämre, garanterat inte bättre iaf. Jag kan oxå bli glad av "medelgoda filmer/bilder" där man ser en klart förbättring från det tidigare, det behöver inte vara världsbäst eller ens jättebra, men en klar förbättring. men då ska man ju oxå veta hur det var innan och tidsperspektivet. Sådana filmer tkr jag även är av intresse :). och då att man påängterar förbättningarna -skillnaderna. och ev. HUR man tränat.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Skaka då fram en sdn film.

Tro mig. Jag har letat:angel:

Försöker bara få reda på vad du nu anser vara så fantastiskt.

Men jösses. Detta har jag svarat på såååå många gånger.
Jag har ingen film själv. De filmer jag har sett är privata filmer. Om ryttarna inte lagt ut sina filmer på nätet så är det ju deras beslut. Känner du ingen som kan tänkas ha film? Men jag har faktiskt inte en aning om ifall de filmerna jag sett finns på nätet eller inte.
Det jag skrev tidigare som jag "tappat andan av" är precis, som jag också skrivit tidigare, filmer av ryttare som tränar på olika sätt. Däribland även AR-tränande ryttare. Det är också oftast irl jag sett det på träningar, clinics och kurser. Du verkar tro att jag bara pratar AR-ryttare, men det gör jag alltså inte. (vilket nog har framgått tidigare)
Jag hoppas du får se även en AR-tränande ryttare som du gillar så att du får se att duktiga ryttare finns även där. :)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag håller med dig. Har man en historia kring ekipaget blir filmen mycket mera intressant. Den säger mig så mycket mera då.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag kan förstå att man som privatperson väljer att inte lägga ut filmer, men det finns ju en del tränare som rider som man sett och det är ju inte mycket att hänga i julgranen då man måste anta att dom är på högre nivå än sina elever?
 
Sv: Stora diskussionstråden

Ingen aning. Jag har inte sett så mycket film på nätet utan som sagt oftast privat. Men visst, tränare behöver vara på högre nivå än sina elever, annars blir det svårt att undervisa framgångsrikt. Tror inte jag sett film av mina tränare någon gång, men då ser jag dem å andra sidan rida irl istället. (vilket jag tycker är mångdubbelt bättre än en film) Filmer är bra om man vill titta på nåt specifikt tycker jag. Man kan se olika ryttare, jämföra och diskutera skillnader osv om olika detaljer. Då kan filmer vara en bra utgångspunkt och bra underlag för diskussion.
Jag tror att det finns väldigt många olika sätt att se på en film, vad man läser in, vilken vikt man lägger i det som visas, vilka slutsatser som dras och osv. Det märks alltid när olika filmer diskuteras i olika forum. Mycket lättare att se filmer tex på en kursteori tex. Då har alla mer lika ingångsläge och mer en inriktning. "nu ska vi titta på just detta i filmerna" och sen diskuteras just detta. Då spretar inte diskussionen så. alla pratar mera om samma sak. (och kan vända och vrida på detta)
 
Sv: Stora diskussionstråden

För mig är ridning en helhet o man kan inte titta på huvudhalsform utan att titta på övriga hästen o inte heller delar på en dålig sits.

En film är ju mkt lättare att analysera än ngt som sker. Man missar en hel del- om man inte heller vet vad man ska titta på.
du vet... det är därför som man nu har videoövervakning o även i domarärenden av sport.
 
Sv: Stora diskussionstråden

För mig är ridning en helhet o man kan inte titta på huvudhalsform utan att titta på övriga hästen o inte heller delar på en dålig sits.
EH, ja. Varför pratar du om detta? Det har inte varit uppe alls. Det är väl självklart att man ska se till helheten. Vem har pratat om att titta på huvud och halsens form enbart?
Jag vet inte riktigt vad du menar nu.
En film är ju mkt lättare att analysera än ngt som sker. Man missar en hel del- om man inte heller vet vad man ska titta på.
Just det, om man vet vad man ska titta på är det lättare att analysera och diskutera. Om man ser en film utan att ha ett fokus innan kan man titta på hur mycket som helst och diskussionen blir svår eftersom alla titta på olika saker. Bättre att dela in det så att alla håller sig till samma sak. En fördel med film i det avseendet är att man kan gå tillbaka och se samma sekvens om och om igen om man vill.
du vet... det är därför som man nu har videoövervakning o även i domarärenden av sport.
När de använder sig av dessa filmer vet de ju precis vad de tittar efter. Givetvis är film bra att ha i dessa situationer. (men det är ju en helt annan sak än att diskutera ridning via film. Ridning är ett vitt begrepp. Det finns mängder av olika och viktiga parametrar. Inte alls konstigt att alla har olika ingångar i en diskussion då, att det fokuseras på olikia saker som visas osv.
Filmer har sina fördelar och irl har sina. Tycker båda delarna är viktiga om man gör något bra och konstruktivt av det.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ännu värre blir det ju om man får för sig att hästen fattar galopp med inner bak?? Finns dessa personer verkligen på riktigt? Och - än mer märkligt - betalar folk för att höra det??

Det är ganska vanligt, här är ett citat:
"At the moment when the horse responds and wants to strike off, move your inside hand slightly forward. This "giving" action is particularly important because the horse begins the canter with his inside hind leg, which means that this leg comes more forward and under his body, bearing his weight for a brief moment-the prerequisite for the change from one gait into another."
Schöffmann, Britta. Dressage School . Förord av Isabell Werth, som även står för demonstrerande fotografier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 160
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 586
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 504
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp