Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är ganska vanligt, här är ett citat:
"At the moment when the horse responds and wants to strike off, move your inside hand slightly forward. This "giving" action is particularly important because the horse begins the canter with his inside hind leg, which means that this leg comes more forward and under his body, bearing his weight for a brief moment-the prerequisite for the change from one gait into another."
Schöffmann, Britta. Dressage School . Förord av Isabell Werth, som även står för demonstrerande fotografier.

Fast det där kan man vrida och vända på hur mycket som helst.:) Det står faktiskt att eftergiften i innerhanden är viktigt för att hästens innerbak ska komma mer framåt in under kroppen och bära vikten - nödvändigt för byte från en gångart till en annan

Det tolkar jag som att själva bytet av gångart sker i nästa moment dvs med ytterbak först.
Det måste vara ytterbak som trampar ifrån in i galoppen för att det ska bli ett jämnt flyt in i tretakten. Sen kan man vrida och vända på allt rent teoretiskt om man vill vad som kommer först beroende på hur man väljer att resoner men själva galoppsprånget börjar alltid med ytterbak.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det blir väldigt udda genom att säga att galoppen börjar med inner bak. tja för den oinvigde är det ju det benet som då tar för sig, men iom att det landar samtidigt som ytter fram o sen inre fram innan svävet så skulle det sista i galoppsprånget vara landningen på ytterbak som sedan dessutom skjuter på för nästa......
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag håller med er alla som säger att galoppen börjar med ytter bak. Det jag tror kan förvirra är att när hästen ska börja galoppera lyfter den ytter bak samtidigt som den belastar inner bak. Jag kan tänka mig att detta leder till att man ibland säger att inner bak börjar, d v s det börjar belasta - det ytter bak gör är att röra sig. Båda saker händer ju faktiskt samtidigt. Fundera över vilket ben som börjar när du ska gå, är det benet som lyfts eller det som trycker? tja...

När det gäller när ryttaren ger "hjälpen galoppfattning" är det inte samma sak som när hästen "fattar galopp". Ryttaren ger hjälpen innan hästen ska fatta galopp, annars hinner den helt enkelt inte få med sig alla ben innan det är dags för nästa språng så att säga. Tror att det också kan vara detta som skapar förvirring kring begreppen.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Tja jag är en som inte kan bättre än att förbereda hästen för fattning o den gör det så bra som möjligt.

inte kan jag ge hjälpen exakt när den ska sätta ner yttre bak i trav o att det sker på en halv s. Då skulle häststackaren få bentrassel o definitivt inte kunna göra en jättefin fattning.

Jag kanske inte har hittat den där knappen som ger svar på millisekunden.

Vet ingen sport där samspel o träning inte har bäddat för ett gott resultat- den stora skillnaden i timing samt att det ser ut som telepati.
Människor har dessutom både tal, minspel mm för att samarbeta.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Tja jag är en som inte kan bättre än att förbereda hästen för fattning o den gör det så bra som möjligt.

inte kan jag ge hjälpen exakt när den ska sätta ner yttre bak i trav o att det sker på en halv s. Då skulle häststackaren få bentrassel o definitivt inte kunna göra en jättefin fattning.

Jag kanske inte har hittat den där knappen som ger svar på millisekunden.

Vet ingen sport där samspel o träning inte har bäddat för ett gott resultat- den stora skillnaden i timing samt att det ser ut som telepati.
Människor har dessutom både tal, minspel mm för att samarbeta.

Jamen jag tror att det är precis det du gör! Lägger signalen i exakt rätt ögonblick - de gångerna som det känns riktigt bra! Jag tror inte heller på att leta efter ögonblicket när hjälpen ska ges, men däremot kan det förklara varför det blev bra resp. dåligt. Att tajma in hjälpgivningen är ju feeling - och att lära kroppens muskelminne att göra rätt, dvs reagera på sekunden och inte tänka så himla mycket!
Enda gången jag har hjälp av att verkligen tänka på när en hjälp ska ges (fast för det mesta handlar det om att upptäcka att man faktiskt gjorde fel själv när nånting krånglar) är när jag vill påverka hästen sidvärts i trav. Att det är lättare för hästen att flytta ett bakben om hjälpen ges när det aktuella bakbenet är i marken. Jag fick det förklarat att om hästen har benet lyft "måste den tänka om och byta riktning i luften" vilket tar längre tid (kanske rentav ett helt steg extra) än om den får hjälpen när hoven är i marken. Detta har visat sig (åtminstone känslomässigt) stämma i praktiken och om det sen stämmer teoretiskt spelar ju inte så stor roll när det fungerar.
Därför tror jag att de gånger fattningarna stämmer har man faktiskt gett signalen när ytterbak är i marken(eller precis har satts ned om man ska vara petig). I min logik kan den då "ta i lite extra" med det benet och sedan sätta ned det diagonala benparet samtidigt vilket ger en kvick, omedelbar fattning.
Dessutom har jag alltid trott att det är just pga ytter bak man ska föra ytterskänkeln något bakåt i fattningen - känns också logiskt? Hur mycket, och för vilken skänkel man upplever att man fattar för, är ju en annan diskussion som de lärde tvista om. Själv strävar jag efter att fatta endast för sätet - liksom många andra - och då behöver man ju inte fundera så mycket...
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Appropå disk om galoppsprången inleds med inner eller ytter bak - hur (konkret) tajmar ni byten - i vilket moment (i språnget) sitter ni om och vilken typ av fattning ger ni?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tror inte det.

Mina hästar är väl förberedda o vet att de ska fatta galopp o gör det på det bästa sättet- deras. när jag säger till. Ja det kanske kan upplevas som omedelbart, men de ska ju sätta under sig o lyfta framdelen.

Samma sak med bytena. det går inte att överfalla hästen o den ska byta. tja då far den iväg o byter likväl inte i det språnget o helt utan kvalité.

det krävs ett noga förberett arbete- dialog om man nu inte är ute i skogen, fast även där så...
Halvhalt, ställa om, byta hjälperna, lätta, rida framåt.....
Hmm. Detta görs inte av AR-ryttarna o då blir bytena därefter. ingen samling innan o då blir heller inte bytena bra..
tyvärr måste man RIDA även om det ser lätt ut för den som inte vet bättre:devil:

Jag sitter inte om innan utan sitter om för att hästen byter sida- Den sätter mig rätt. Följsam.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Hur gör AR-ryttarna (byten)? Alltså konkret hur - inte vad de INTE gör.

KL. Frågar även AR-ryttarna förstås - och andra.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Hur gör AR-ryttarna (byten)? Alltså konkret hur - inte vad de INTE gör.

KL. Frågar även AR-ryttarna förstås - och andra.
Du kommer troligen inte få ngt svar- även fast moderatorn strök mitt inlägg om att folk här inte har kommit dithän.

mitt i prick.

däremot kan ju du beskriva hur du gör- om... du nu byter i språnget:confused:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag byter galopp på samma sätt nu som innan jag ändrade mitt sätt att träna, så för mig har det inte inneburit någon skillnad. Ska bli intressant att läsa alla svar. Det är ju så med galopp att frågar man hur ryttare gör en fattning får man mängder av olika svar. Jag tror inte det sitter i vilken inriktning som är aktuell där utan att det är väldigt olika för ryttare helt enkelt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag byter galopp på samma sätt nu som innan jag ändrade mitt sätt att träna, så för mig har det inte inneburit någon skillnad. Ska bli intressant att läsa alla svar. Det är ju så med galopp att frågar man hur ryttare gör en fattning får man mängder av olika svar. Jag tror inte det sitter i vilken inriktning som är aktuell där utan att det är väldigt olika för ryttare helt enkelt.
Så du byter på din häst som har svårt för att galoppera överhuvudtaget? Vilket inte är konstig med så mkt travblod.

Har man bara tävlat upp till LA på lektionshästar sitter det sällan i ryggmärgen hur man lär hästar att byta.
Du insinuerar att du bytt mkt, men kan inte tillföra något:confused:

Det handlar om vilka grunder man har. En häst som inte får galoppera på med ett bra sväv eller med god egen bjudning kommer att få det oändligt svårt.
så jo... Det HAR med inriktningen att göra!

Stångbettet har dessutom sin dåliga egenskap i att just strypa den egna bjudning- går ej fortare än vad den vet att matte vill ha.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Du kommer troligen inte få ngt svar- även fast moderatorn strök mitt inlägg om att folk här inte har kommit dithän.

Möjligen har jag tagit bort något inlägg där du skrev så, men inte av den anledningen.
Jag har inte börjat med byten, och i ärlighetens namn ska jag säga att det inte är många AR-ryttare jag sett göra det. En eller kanske två, och då på Bents kurser.
Så nej, det är inte många som kommit så långt som till galoppombyten.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

däremot kan ju du beskriva hur du gör- om... du nu byter i språnget:confused:

Ju mer jag tänker ju o-klokare blir jag. Jag har snöat in på inner och ytter bak. Har nu tittat på en film då jag faktiskt gör byten. Lägger till att jag ENBART bytt i språnget i serie på en fullt utbildad häst och med en tränare som står brevid (som remote rider) och tajmar för mig. Då är det inte så svårt ;)

(Från filmen): ba-da-dam - LEFT - ba-da-dam - RIGHT - ba-da-dam - LEFT.......... Nu lägger jag till left (ny ytter) - poff (där kom sittbenet med i bytet) - visst börjar nästa språng med ny inner bak????

Och nixfillebix. Lägger inte ut ngt på YT!

Min Reflections on Equestrian Art - Nuno Oliveira säger - hmmmm - ytter. Suck.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

I mina ögon låter det krångligt o en erfarenhet som jag har är att hästarna vänjer sig vid just sin mattes hjälper. Knapparna;)

Du kan vara hur duktig som helst o ändå inte lyckas byta på en annans häst- ett tag.

Jag vill mena att det är det förberedande som är allra viktigast- att hästen vet vad som komma skall o att man är tydlig med hjälpskillnaden. därav lägger man om skänkeln i språnget innan- utan inverkan.
Jag håller inte på o delar upp språnget i steg, utan ser det som ETT galoppsprång.
En häst som galopperar samlat är ju i uppförsbacke o lyfter inre bogen o frambenet sist o därmed sitter man ju på ett visst sätt som oxå främjar att den kan lyfta inre sidan. sitter du om innan förstör du den balansen.

tänk lite. vilket ben är det som nu ska sättas in inunder? Leder bakre benen?
Jo det nya inner- varav det är ytterbak som lyfter upp hästen i bytet.- Där oxå den skänkeln påverkar.

Det vanligaste felet är ju att den blir efter bak- för att den inte klarar av att byta bärande ben i farten.. i ett o samma språng.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tror vi har olika diskussioner. Det var "dela upp i steg" jag var ute efter i o m att det är så svårt.

Jag är kvar i ursprungsdisk om att beskriva bildligt eller med metaforer samt galoppdisk. Eftersom åsikterna var så olika ang inner eller ytter bak satt jag en timme och tittade på galoppsekvenser och släpade fram en massa böcker.

Att jag frågade om just byten är att det är där tajmingen (i sekvensen) är extra tydlig/betydande. Ja - jag beskrev krångligt - men det var inte hur man gör ett byte jag var ute efter utan att det skulle vara intressant att höra andras beskrivning av förloppet (och kanske få en bra bild-känsla-beskrivning :))

Min enkla beskrivning skulle vara: byt yttersida i språnget och släpp fram ny inner.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Ridning handlar om så mkt känsla o vissa saker måste erfaras.
I timingen ingår förberedelsen!
En gymnast kan inte göra att bra avstamp utan att först ha gjort precisa förberedelser. Noga på mm. Ännu svårare blir det med en fyrbent.

Du hinner inte ge en hjälp exakt när ett ben är på ett visst ställe, utan du måste vara lite före.. för att få ett svar.

Det handlar heller inte om att få till det bára, utan med en viss kvalité.

Det är även stor skillnad på ett stort flott o vägvinnande byte med gest o ett där hästen redan innan galopperar sämre. Kan på sin höjd växla. Bytet blir som man har förberett det. Gör om.. gör bättre.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Ja - ridning handlar om känsla.
Ja - förberedelse ingår i tajming.
Nej - det handlar inte om att bara få till det utan kvalitet.

Vad är det du svarar på?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tror vi har olika diskussioner. Det var "dela upp i steg" jag var ute efter i o m att det är så svårt.

Jag är kvar i ursprungsdisk om att beskriva bildligt eller med metaforer samt galoppdisk. Eftersom åsikterna var så olika ang inner eller ytter bak satt jag en timme och tittade på galoppsekvenser och släpade fram en massa böcker.

Att jag frågade om just byten är att det är där tajmingen (i sekvensen) är extra tydlig/betydande. Ja - jag beskrev krångligt - men det var inte hur man gör ett byte jag var ute efter utan att det skulle vara intressant att höra andras beskrivning av förloppet (och kanske få en bra bild-känsla-beskrivning :))

Min enkla beskrivning skulle vara: byt yttersida i språnget och släpp fram ny inner.

Jag byter yttersida innan, dvs tar över hästen på nya yttertygeln först och sedan ger byteshjälpen på nya ytter och sitter om. Jag kan inte hålla på att räkna eller känna ben , jag känner vart jag är i galoppsprånget och vart jag skall börja förbereda. Jag skulle bara trassla in mig om jag skulle börja känna ben osv.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Min enkla beskrivning skulle vara: byt yttersida i språnget och släpp fram ny inner.

Skulle min också vara...:)

Jag håller med Axel lite faktiskt, att förbereda och ge en tydlig signal så att hästen förstår "vad" och sen kan man känna efter "hur" hästen vill (behöver) att man ska sitta. Jag fick ta till detta för ett tag sen då min rygg brakade ihop. Vi hade kommit så långt som till enkla byten som funkade jättebra, vi hade tom fått till några rena byten i språnget. Problemet gällde inte byten iof utan det var själva galoppfattningen som blev ett problem, plötsligt funkade inte höger galoppfattning alls, jag blev jättebrydd och fattade ingenting, och häststackarn han svängde med rumpan hit och dit och undrade vilket jag menade...:D...sen drog han till med nåt och hoppades att jag skulle bli nöjd, men det blev oftast fel...ja det var ju liksom ingen ide att träna byten då....

Så jag fick helt sonika backa tillbaks några steg och lära in en ny galoppsignal (skänkelsignal) först och därefter ge den nya (enklare) signalen, låta hästen "fatta galoppen" med hjälp av den och sedan "åka med" och känna efter hur det skulle kännas och hur han ville ha mig där på ryggen....till slut hittade min rygg tillbaks till "högergaloppsits" igen och fattnignarna började funka som dom skulle...det var liksom hästen som "lärde" mig (eller hjälpte mig hitta tillbaks) kan man säga...jag tänker att denna teknik nog funkar lika bra med byten....ge hästen en tydlig signal...förbereda så den förstår tanken....sen bara åka med och känna efter...hitta känslan den vägen...

Men jag förstår dina funderingar, det är alltid intressant att fördjupa sig i och höra andras syn på hur det rent tekniskt går till och/eller hur dom tänker. Så jag följer den här tråden med intresse.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Så du byter på din häst som har svårt för att galoppera överhuvudtaget? Vilket inte är konstig med så mkt travblod.
Nej min häst gör inte byten. Mycket tveksam till att vi kommer dit.
Har man bara tävlat upp till LA på lektionshästar sitter det sällan i ryggmärgen hur man lär hästar att byta.
Du insinuerar att du bytt mkt, men kan inte tillföra något:confused:
Vad menar du med det? Jag skrev att jag inte ändrat mitt sätt att göra galoppombyten när jag ändrade mitt sätt att träna. Det var det enda.
Det handlar om vilka grunder man har. En häst som inte får galoppera på med ett bra sväv eller med god egen bjudning kommer att få det oändligt svårt.
Japp. där är vi helt överens.
å jo... Det HAR med inriktningen att göra!
Och där är vi inte överens. Jag menar att oavsett vilken inriktning man har på träningen så behöver galoppen vara bra för att det ska gå att göra ett bra byte. (menar dressyrbyten nu alltså och inte hoppbyten) Galoppen ska vara reglerbar och den samlade galoppen bör vara relativt bra. Har man inte det i grunden är det ingen ide att göra byten om man vill ha bra byten. Förberedelserna innan ett byte är otroligt viktiga (i alla fall för mig) och då vill jag kunna påverka steglängd, takt osv. Sen blir det skillnad att göra byten på en utbildad häst där bytena är befästa jämfört med att rida en häst där byten ska introduceras, men nu trodde jag det nu handlade om utbildade hästar och hur ryttare byter på sådana hästar. Har jag missuppfattat?
Stångbettet har dessutom sin dåliga egenskap i att just strypa den egna bjudning- går ej fortare än vad den vet att matte vill ha.
Men jag rider inte bara på stångbett. (om det var det du menade?) Och strypa bjudningen är det sista jag vill på min häst. Hon har inte överdrivet av den varan så det som finns är jag rädd om. Det får jag förvalta väl. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 180
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 593
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp