Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Jag hoppar in här!

Vi håller just nu på att bygga vårt hönshus och hönsgård, så jag hoppas på att kunna börja leta på allvar efter höns om ett par veckor, när sambon kommer hem från jobbperioden :)

Ska fota av lite sen så ni får se. Blir inget stort, har tänkt att ha runt 6 hönor (Appenzeller har jag fastnat för men hittar inga i närheten). Hönsgården blir ca 25 kvm men tanken är att framförallt ha dem lösa på gården. Vi har dock mycket räv och duvhök här, samt lo, så hönsgården känns som en trygghet när man inte är hemma. Ska hitta ett tåligt nät att ha över också då mina erfarenheter hemifrån är att duvhökar tar sig igenom ALLT.

Hönshuset byggs inne i ladugården och kommer bli en faluröd stuga med vita knutar ;) Sittpinnarna kommer göras av trädgrenar, redena har jag inte riktigt bestämt hur jag ska göra ännu.

Längtas!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej allihop ! Hoppas man får vara med här Har just fått okej av hyresvärden att ha lite höns , så nu är jag ivrig ! Har väntat å tjatat i mååånga år . ( vi hyr hus på en gård..)
Nu pågår planerna för fullt och jag letar som en tok efter alla tänkbara tips och ideer. Vi har lov att hålla ca 6 höns, så det blir inget jättehönshus alldeles lagom för oss. Är inne på dvärgsilkeshöns och kochin(stavas? )
Frågan är bara om de finns att få tag i runt Sthlms trakten ? Det är väl egentligen inget måste med just de raserna, huvudsaken att det är dvärghöns.
Blev lite nyfiken på det där med att kläcka ICA- ägg ! Kan det verkligen fungera ?? Berätta mer
KAN det fungera med endast en värmelampa, inomhus ? Vore jättetacksam om ni som kan allt det här ville dela med er till en gröngöling !
 
Sv: Stora Hönstråden!

Glöm det där "om ett par veckor" förresten. Hönsgården målas andra varvet imorrn bitti och sen åker nätet på. För ikväll var jag bort och kikade på höns i grannbyn, fyra dv.kochin höns med tupp :) Så nu får det allt ta lite fart, har absolut inte ro eller tid att vänta tills sambon kommer hem så jag får leja in systeryster för lite hjälp (går ju hemma med en hel del foglossningsbesvär just nu) med att skruva upp reden och pinnar i dagarna här! Bilder kommer när det är klart :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 331
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 753
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 742
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp