Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Vad kul, grattis till kycklingar!
Och vad kycklingsugen jag blev nu, här har jag inte haft kycklingar sen... maj/juni? Jättejättelänge sedan alltså.

Jag hämtade kyckling/unghöne-nykomlingar till hönsflocken i höstas, en dv kochin och en röd liten silke, så jag hoppas på ruvvilliga höns till sommaren. Sitter redan nu och smådrömmer lite om vilka ägg jag ska lägga under, ha ha.

Lite svarthala maran-ägg från mina egna såklart, älskar de kaffebruna äggen. Och sen funderar jag på lite eco-ägg för att kläcka någon lite mer värpnödig höna. Och kanske någon mer dv kochin. Och kanske någon gökfärgad maran också. Och kanske...

Åhh vad jag älskar att ägglingfundera och fjäderdrömma :p
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tackar, tackar!

Har en till nu som har lagt sig och fått ägg, denna gång en gammal stadig höna som brukar få några kullar per år.:laugh:

13 feta ägg denna gång.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Grattis! :laugh:

*jätteavis och längtar till det kläcks lite här hemma*


Nja, lite tråkigt att de inte kan gå ut-jag har helt enkelt för mycket snö så det blir till att bo i box lite till.

Det är väl egentligen lite tidigt att få smått, till dessa har jag varit tvungen att sätta upp en värmelampa, det är ett kallstall egentligen så det var nog nödvändigt då temperaturen i början låg på -15 till-18 grader.

Men börjar de ruva och ligger bra kan jag inte låta bli att ge dem ägg, oavsett årstid.:devil:

För några (3) år sedan hade vi en som i början på februari lade sig ute under ett brädkar, omöjlig att nå och på egenihopsamlade ägg. Det blev 10 stycken och då var det runt 10 minusgrader.(men det måste ha varit + grader när hon samlade annars hade äggen frusit sönder.)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Finns här någon som säljer avelsägg som skickas per post? Vi är intresserade av Plymouth Rock samt American Dominique. Verkar vara knepigt för mig att hitta?!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag håller på och bygger en "bur" inne i grisarnas stall för att skilja av mina sussex i några veckor då jag vill ha renrasiga ägg att lägga i min kläckare. Tänkte ha en 4-5 fler höns till nästa år och då är det ju bra att ta av de som man redan har och fixa fram ungdjur.( Mindre smittorisk tex).

Voljär är kanske ett bättre ord då den är 2 meter hög, 2 meter lång och 140 cm bred. Det ska bo en tupp och de två finaste hönorna där och självklart ska de få komma ut i trädgården ofta. Men det blir varannandagsskift så att de inte paras av några av de andra tupparna.

Det kommer bli sittpinne och ett par olika mysiga reden att värpa i!

Sen när jag inte använder buren för "avel" så kommer jag ställa in fodertunnorna där. Har inget avskilt foderrum och det är ju bra att ha fodret nånstans där inte djuren kommer åt det ifall de skulle komma lösa. ( Det bor annars minigrisar i den delen av stallet.).

Sen hade jag tänkt köpa in ett gäng avelsägg av Fifty Five Flowery och kläcka fram kycklingar av dessa. Det är en häftig ras med fin färg och bra produktionsegenskaper och värper duktigt. Det fina är att kycklingarna är könsvisande så man kan se direkt hur många tuppar och hönor som man har fått! Vet inte om jag ska fylla kläckaren med FFF eller om jag ska ta häften av dessa och hälften av sussex. Jag har ju plats till 24 ägg i kläckaren. Det borde ju gå hyfsat lätt att sälja kycklingar som jag inte behöver själv.

Alternativt spara alla och sedan till nästa vår sälja unghönsen som jag inte behöver själv. Det verkar som om det är jättemånga som vill köpa just unghöns som precis har börjat värpa så här års...
 
Sv: Stora Hönstråden!

kl

Här har också just kläckts kycklingar, faveroller. La in 50 ägg och trodde att det skulle gå så där halvbra på sin höjd, det hade varit minus i hönshuset när hönsen värpt, jag hade inte vänt äggen under sparandet... och sedan gick maskinen torr inte mindre än 2 ggr under ruvningen. Ni må tro att jag var förvånad när jag räknade kycklingarna, och det var 49 stycken. =)
klinten%2B040.jpg

kyckling.jpg

klinten%2B043.jpg

klinten%2B041.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

*KL*

Hurra! Nu står vi uppskrivna på väntelista för kycklingar så förhoppningsvis bor det en liten flock hedemorahöns med tupp här i sommar! Genbankade förstås. :D
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag väntar fortfarande på att få hem ägg från fiftyfive flowery så att jag kan kläcka ut ett gäng....

Håller på att samla ägg från sussexhönorna nu och har 14 ägg. Behöver 10 ägg till för att få full kläckare.

Det dumma var att det var en tjej som ville lägga in tio av hennes ägg i min kläckare, men så visade sig att en av hennes hönor var villig att ruva på dem så hon behövde inte min kläckare. Fast det är ju trevligare för hennes kycklingar att faktiskt bli ruvade och sedan ha en riktig mamma som tar hand om dem under uppväxten.

Men på fredag har jag nog tillräckligt med ägg, i "värsta fall" får jag ta några av blandisäggen och slänga i för att fylla upp.

Jag längtar efter kycklingar nu och vill gärna ha ihop så jag kan spara 4 unghönor av sussex till nästa år!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har raserna Rhode Island Red, Gul orpington, Plymouthrock tvärranding och förhoppningsvis silkeshöns nu till våren. Mina höns går lösa i trädfgården dagtid, året runt.:)

Dom går i dagsläget i blandad flock, men kommer inom kort att delas upp så att jag kan hålla dom rasrena.

Jag har både naturruvare och använder mig av äggkläckare. Beror på vilka som är sugna på att ruva, inte alltid och då kommer äggkläckaren fram:)

Jag har testat olika foder. Det som jag har vart mest nöjd med är mitt egenblandade. Kommer ur en bok som heter ägg för husbehov.

kombination mellan havre,korn,kli,gula ärtor,lusernstrå och värpkoncentrat. Mycket nöjd med denna blandning. Men det tar ju lite tid att blanda själv så just för tillfället är jag lite lat, så nu får dom en blandning av allfoder,havre och vete. Fri tillgång på snäckskal.

Sen får dom dagligen matrester.

Gul Orpington
416938_10150714578120692_738880691_11983013_1259229931_n.jpg


Rhode Island red

180064_10150141044390692_738880691_8711452_3122850_n.jpg





Rhode island red kycklingar
41108_456550635691_738880691_6984551_1419714_n.jpg



Plymouthrock tvärrandig



photo.php



har beställt ägg från svart silkeshöna som kommer att läggas i kläckaren under helgen:)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Kul att läsa om kycklingar och se bilder på de söta små :)

Jag har fyra höns, två silverfläckig hamburger och 2 silkeshöns. Den ena silkeshönan har nu legat på ägg i 4-5 veckor stackaren. Har ju ingen tupp så det blir ju inga kycklingar.. hur ska man göra för att få henne sluta? hon blir ju tunnare för var dag och jag tycker synd om henne.

Ingen som har en liten kyckling till salu så man kan göra henne lycklig ?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ang kycklingar kan du ju kolla på alternativ.nu (hönsavdelningen) om någon har någon över.

Annars kan du ju köpa ekologiska ägg på ica/coop, där hönorna har gått med tupp, och peta in fyra (får väl plats?) under silkeshönan och hoppas på att någon/några kläcks :idea:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Kan man? haha hade ingen aning om att ekologiska ägg kunde vara befruktade. Undrar om hon orkar ligga 3 veckor till? har höns någon tidsuppfattning?
 
Sv: Stora Hönstråden!

:) stackars lilla:( Men jag fick ett tips ang min rirhöna en gång, hon var helt insöad på att ruva och gjorde inget annat än att låg platt som en pannkaka i värpredet. Just då ville vi inte ha några kycklingar.

Då fick ja ett tips att, ta bort alla ev ägg som andra hönor lägger dit, så hon inte ligger på några ägg alls. Ta bort hela tiden, så hon inte har några ägg att ligga på.

Sedan lyfter du ut henne så ofta du kan och bär bort henne till andra sidan gården, hon kommer nog springa tillbaks, men till slut borde hon tröttna:)

Har tyvärr heller ingen kyckling som kan göra henne lycklig i dagsläget. Annars hade de ju vart det mest gulliga om roligaste för henne:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 429
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 764
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 743
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp